Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Når man lander med fly

#1

Joika sa for siden:

Er det vanlig at flyet hopper fra det ene hjulet til det andre ved landing? Opp til flere ganger frem og tilbake, så man sitter i flyet og lurer på om vingene kommer til å ta nedi?


#2

Tammen sa for siden:

:skremt:
Nei, hjelpes. Slik du beskriver det her høres det virkelig skummelt ut, særlig for en som sitter og klamrer seg fast ved landing. Litt humpete er det jo, men hopping?! :iiik:


#3

Ru sa for siden:

Det er da ikke helt uvanlig?
Ikke veldig mange ganger, men litt sånn vinglings ved landing er da helt normalt?
Jeg synes nå det skjer stadig vekk ...


#4

allium sa for siden:

Jeg opplevde det ved landing én gang.

Passasjerene hylte. Piloten sa "welcome to windy London". Og sidemannen snøftet at "dette er da helt normalt vær for Widerøe, de ville ikke hatt problemer".


#5

torsk sa for siden:

Jeg syns heller ikke det er så uvanlig, med forbehold om graden av «hopping».


#6

Tammen sa for siden:

:knegg:
Jeg ser jeg nok en gang må innrømme at jeg er over gjennomsnittet nervøs for flyturer.


#7

Anne C sa for siden:

Jeg synes landinger er alt fra "som en fjær" til "trampoline".......


#8

DM sa for siden:

Jeg tror ikke jeg har opplevd hopping fra side til side, men endel av flyene jeg har tatt har hoppet heftig opp og ned ved landing (nesten som om de hopper på trampoline). Det hørtes skummelt ut det du beskriver.


#9

Joika sa for siden:

Jeg har ikke opplevd dette før og har heller ikke flyskrekk. Men når landing både tur og retur blir på denne måten så stusser jeg jo. Det blåste ikke veldig mye noen av stedene, det jeg fikk med meg og dette føltes ikke bra. Medpassasjerene satt og gispet, mens noen faktisk skrek og klamret seg fast, mens jeg satt og sa til poden at det heeeelt sikkert gikk bra. Men jeg var faktisk ikke så skråsikker.

Dette er i alle fall nok til at jeg ikke kommer til å reise med Apollo/Iberia igjen. Hadde det skjedd en gang, så kunne jeg tenkt at det var tilfeldig, men det virker jo ikke sånn.


#10

Joika sa for siden:

Ja det har jeg opplevd også, men da slår i alle fall ikke vingene nedi. Her merket man at flyet hoppet fra det ene til det andre hjulet flere ganger, mens flyet krenget mot siden.


#11

Guava sa for siden:

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men jeg har vært med på noen landinger hvor det har vinglet temmelig mye. Sidevind på Værnes kan gi mye vingling. Det var også temmelig med hopping og vingling en gang jeg reiste til Førde med Twin Otter. Det føltes som om flyet tok froskehopp fram til det endelig stanset.


#12

Joika sa for siden:

Men hadde du blitt betenkt om du fløy med et selskap og en type fly, hvorpå de klarer å gjøre to mer eller mindre identiske og hoppende landinger på to forskjellige flyplasser?
Vi snakker hopping i en helt annen skala enn jeg har opplevd før. Jeg har aldri vært redd i fly før, for å si det sånn.


#13

Guava sa for siden:

Jeg hadde vel ikke vært så veldig betenkt, men det kommer vel an på totalsituasjonen tror jeg. Hvis kabinpersonalet hadde virket veldig urolige hadde jeg blitt betenkt. Jeg har landet med fly på svært dårlige rullebaner i Mellom og Sør Amerika og er ikke så redd vinglete landinger, men det kommer selvsagt an på hvor vinglete de hadde vært. Hadde det virket som om flyet ble skadet i landingen ville jeg vært skeptisk.

#14

Joika sa for siden:

Det eneste som gjør meg skeptisk er det at det skjedde to ganger på rad, og det at jeg aldri har opplevd lignende før. Tenker da at det ikke er tilfeldig, men sånn de gjør det...

Men får nå se. Får prøve et annet flyselskap neste gang, så finner jeg kanskje ut. :jupp:


#15

Tallulah sa for siden:

Jeg har opplevd det flere ganger, jeg har også opplevd at flyet falt rett ned på rullebanen noen meter over. Det har vært med helt ulike selskaper og jeg har aldri tenkt at jeg aldri ville fly med det selskapet igjen.

Det skumleste jeg har opplevd var faktisk Norwegian hjem fra Stockholm i vinter, det blåste så kraftig at flyet hadde store problemer med å lande på Gardermoen, og vinden kastet så hardt mot flyet at jeg var redd for at det skulle flippe rundt rett og slett.

I sånne situasjoner pleier jeg alltid å titte på kabinpersonalet, og ser de rolige ut blir jeg rolig også.

Jeg opplever at folk hyler lettere på charterfly, kanskje fordi de ikke flyr så mye ellers og lettere blir redde? (Eller kanskje de ikke er like manisk opptatte av å holde maska som visse andre. :knegg: og :sparke: )

Ryan Air lander visstnok på en spesiell måte for å spare drivstoff, kanskje Iberia gjør det samme?


#16

Maiden sa for siden:

Uff det hørtes guffent ut. :grøsser:

Jeg liker ikke landinga, da sitter jeg og klamrer meg hardt fast i setet.


#17

Joika sa for siden:

Men om det er vind, så hadde jeg skjønt det. Men det var ikke spesielt mye vind eller noe annet ekstremvær. Jeg skjønner godt at medpassasjerer reagerte. Jeg er heldigvis ikke redd for å fly, men hadde jeg vært det så hadde jeg nok tissa i buksa. :fnise:

Spurte mamma om dette i sta. Hun har flydd mye og sa det samme. Hun reagerte veldig på den tilsynelatende ukontrollerte landingen som gjentok seg på tross av gode forhold.


#18

Carrera sa for siden:

Har vært borti litt forskjellig hva landinger angår, og da også slike som beskrevet her. Hoppe fra side til side, før nesehjulet endelig klasker i bakken og flyet finner balansen.

Det skal nok ufattelig store hopp til før vingene tar nedi, selv om det kan se ut som at de er millimeter fra.


#19

Joika sa for siden:

Men hvorfor hopper noen "alltid" mens andre ikke?


#20

Tallulah sa for siden:

Humpete bane? :vetikke:


#21

Anne C sa for siden:

Litt for mye fart idet de lander???


#22

Tallulah sa for siden:

Det kan jo ha noe med størrelsen på flyet vs. størrelsen på landingsbanen. Det kan også være vind oppi lufta som vi ikke merker på bakken som gjør at landingen blir vinglete. Det kan jo hende at du hadde akkurat samme pilot begge veier, og det er hans måte å gjøre det på. Dette er bare spekulasjoner altså, jeg har ikke fille peiling egentlig. Hadde vært interessant å funnet ut av.


#23

Tallulah sa for siden:

Jeg har spurt en kompis som jobber i et flyselskap (ikke som pilot riktignok) og generelt har god greie på fly, han sier dette (jeg spurte om Hellas, siden det var Apollo, men jeg vet ikke om det var dit dere fløy?):


#24

Carrera sa for siden:

Den skumleste landingen jeg har vært med på var forårsaket av fart. Ikke humping, men ren fart.

Vi kom med Balkan airlines fra Bulgaria, og skulle ned på Værnes. Piloten var tydeligvis ikke vant med forholdene her på Værnes, så han landet med altfor høy fart, og altfor langt inne på flystripa.

Må innrømme jeg først var forberedt på et heller ublidt møte med Trondheimsfjorden en stund da, selv om flyet bremset for fullt. Passasjerene hang i selene pga den kraftige bremsen. Ubehagelig.

Jeg sto også og så på når flyet til mannen kom inn der en gang. Da var det kraftig vind, og meget vanskelige forhold. Jegsnudde meg vekk da jeg så flyet komme sidelengs inn mot landingsstripen. Det var ubehagelig å se på, og stemningen ombord hadde vært heller laber.


#25

Elin sa for siden:

Hopping opp og ned opptil flere ganger med et fly på størrelse av et Iberia-fly er IKKE vanlig. Det kan ha vært svært mye vind under landing som har gjort at det ene hjulet tok bakken før det andre og at det derfor okpplevdes som hoppende, men det kan også simplelthen være så enkelt at det var en dårlig utført landing av piloten. Men farlig var det neppe selv om det kanskje føltes ubehagelig der og da... Vintertid i Norge på enkelte kronglete flyplasser med korte rullebaner og i dårlig vær, så kan mang en landing oppleves som ikke spesielt elegant.


#26

Elin sa for siden:

Neppe! Eller for å si det som det er, nei, hverken Ryanair eller Iberia lander på spesielle måter for å spare drivstoff. Take-off og landing er de mest kritiske punkter under flyvning og her tenker man KUN sikkerhet og ikke antall liter flydrivstoff. MEN ja, under flyvning så hender det at fart reduseres (dersom man allikevel er i rute) for å spare drivstoff.


#27

Tallulah sa for siden:

Jeg spurte min flyselskapsvenn om det der også, og han bekreftet at det bare var en myte. :nikker:


#28

Joika sa for siden:

Så bra svar! Takk!

Vi landet på Kreta ja. Fløy med Iberia og Apollo. Flyet var relativt lite. Landingen på Rygge var enda verre, på vei hjem. En hel del verre faktisk. Jeg reagerte bare litt på reisen til, mens på hjemturen måtte man holde seg fast. Jeg er veldig lite redd for å fly som sagt og er heller ikke mer redd pga at enda en flyulykke har skjedd, men har kun opplevd en gang at folk skriker i kor når flyet lander. Og det var på Rygge. :o

Uansett fint å vite da. :klemme: Mulig jeg kan gi de en ny sjangse. :dramaqueen:


#29

Joika sa for siden:

Takker for en informativt svar! Jeg har som sagt fløyet en del, det har også mamma som var med. Vi syntes begge dette var spesielt. Det var helt tydelig at hjulene subbet nedi vekselvis flere ganger før flyet var nede på alle hjulene. Dette er jeg ganske sikker på, for man hører dette inne i flyet. :nemlig:
Godt å høre at det ikke er farlig.


#30

Joika sa for siden:

Kan hende, men burde de ikke lære seg å bremse litt da? :fnise: Greit en gang eller i ny og ne liksom.


#31

Elin sa for siden:

Jeg tror neppe det var Iberia dere fløy. Iberia er et kommersielt ruteflyselskap som ikke flyr charter. Jeg regner med at det er Iberworld du mener? Iberworld er et stort spansk charterselskap, som flyr Airbus 320 og 330. Det er ganske store fly;)


#32

Tallulah sa for siden:

I følge Apollos hjemmesider har de sitt eget flyselskap, som heter Novair. De minste flyene tar 199 personer.


#33

Elin sa for siden:

Det stemmer, det har de også, men Apollos eget flyselskap Novair klarer ikke å få unna all produksjon alene, slik at både Iberworld, SAS :hjerter:, Thomas Cook m.fl. flyr også for Apollo.


#34

Harriet Vane sa for siden:

Jeg synes ofte det virker som om flyene lander på det ene hjulet og så det andre, litt sånn -Ka-Dang-aktig. Og som oftest det venstre først. Men superhumpete er det sjelden, da er flate landinger, rett ned på magen, liksom, mye eklere. Jeg har vært med på å skli av rullebanen i Nord Norge en gang pga is og snø, men det gikk fint. Og så har jeg vært med på en supersmooth landing som plutselig ble en veldig bratt take off, fordi det sto et fly på enden av rullebanen. Jarrah.

Men jeg fins ikke redd for å fly, og synes det er litt vittig med turbulens og sånn, så jeg er ingen målestokk.


#35

Joika sa for siden:

Iberworld må det ha vært da! Skjønner ikke hvor jeg fikk Iberia fra. :undrer:

Flyet hadde ca 30 seteerader hvorav det var 6 personer på hver rad.


#36

Tallulah sa for siden:

Ah, det visste jeg ikke. Takk for opplysningen!

Jeg fikk også opplyst at såkalt "grønne landinger", som bl.a. SAS driver med, ofte er veldig smoothe.


#37

Elin sa for siden:

Det tror jeg nok dessverre ikke stemmer. "Grønne landinger" er for meg ukjent som begrep, men ja, det gjøres stadig ting for å gjøre fly og flyvning mner miljøvennlig. Winglets på fly-vingene, nye og mer moderne motorer/støyreduserende tiltak, og SAS er nok (med fare for å være inhabil;)) av de beste i klassen hva angår å tenke miljø i kombinasjon med flyvning. Men at dèt fører til mykere landinger....neppe.
Her kan man lese mer om SAS og miljø:

SAS Miljø og bærekraftighet

SAS bytter til mer miljøvennlige fly

og by the way, winglets er dette:

Winglets er den tuppen ytterst på vingen som i senere år er standard på nye og moderne fly. Hensikten er å redusere lekkasjen av luft fra overtrykket under vingen til undertrykket over vingen (oh,yes!). Lekkasjens virvler på vingetuppen øker luftmotstanden. Det gir bedre drivstoff-økonomi = mer miljøvennlig.


#38

Tallulah sa for siden:

Joda, det stemmer. Det finner flere artikler om grønne landinger, her er en:
www.bt.no/innenriks/article313741.ece


#39

Elin sa for siden:

Joda, som et miljøtiltak stemmer det nok, men at det gir mykere landinger er tullball sier min kjære....piloten. Redusert motorkraft er derimot bra miljømessig.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.