Jeg fikk tollbehandlingsgebyrgreier på en pakke fra Strawberrynet nettopp. Jeg trodde egentlig det var en annen og dyrere pakke jeg hentet, så jeg reagerte ikke på det før etterpå. Men denne solkremen kostet altså bare 180 kroner, og skulle dermed ikke hatt noe gebyr i det hele tatt.
Nå er det jo sånn at Strawberrynet betaler tilbake dette, men i det tilfellet her så er det jo direkte feil at det i det hele tatt skulle betales noe. Hvem klager jeg til?
Du har ikke fått gebyr fordi pakka tilfeldigvis er stoppet i tollkontroll, da? Jeg måtte betale over 100 kroner en gang i tiden for en lusen pakke med vonde drops en finsk venn av meg sendte meg fra Finnland. Det var rimlig surt, for å si det slik. Tollvesenet syntes pakka var mistenkelig, eller noe slikt, stoppet den, åpnet den og krevde en liten formue for de forbanka dropsene.
Du kan klage til tollvesenet. :ertfaren: Ring og klag og de forlanger at du sender (scanner) kvittering for varene. Er de i det slemme hjørnet, forlanger de toll pga at varen inkl. porto er over 200 kr :erfaren:, er de greie får du pengene tilbake. :Også erfaren:
Takk for svar. Irriterende greier. Man betaler ihvertfall ikke porto på varer fra Strawberrynet. Og jeg kan vanskelig skjønne at pakken var mistenkelig på noen måte, det var en helt normal Strawberrynet-pakke, merket med verdi osv.
Det har de ikke hjemmel til. Koster varen under 200 i seg selv (etter Tollvesenets valutakalkulator), skal ikke porto regnes med. Mulig at de gjør det noen ganger, men da kan man klage.
Hvilken verdi står det utenpå pakken? Det er gjerne oppgitt i dollar. Skjekk hva dette blir i norske kroner, og bruk valutakalkulatoren til tollvesenet.
Er verdien under 200,- så klager du til posten. Det er de som har foretatt fortollingen på dine vegne.
Jeg har ikke pakningen lenger, siden mannen min trodde det var noe jeg hadde bestilt til ham, så han åpnet den og kastet emballasjen. Men jeg har jo kvitteringsmailen der det står at jeg har betalt 182 kroner (omregnet fra dollar).
Tollvesenet gjør feil hele tiden. Sist opplevde vi at de hadde tastet feil med en tusenlapp på moms vi betalte for en byggevare fra Danmark. Mannen min ringte og damen sa at vi kunne bare rette feilen på regningen og betale korrekt beløp. Lurer på om de hadde sagt noe om vi ikke hadde oppdaget det selv?
Til info så tar ikke tollvesenet gebyr for å kontrollere forsendelser, de tar evt inn avgifter for varen. De som tar seg godt betalt for å tollbehandle en vare (tollbehandle er et ord som gjør at alle tror tollvesenet til enhver tid er den store stygge ulven!), det er posten, eller evt det firmaet som sendte pakken.
Er det Posten eller tollvesenet som har behandlet pakken? Jeg har hørt, men ikke opplevd selv pga ingen pakker med feil info, at Posten har blitt strengere og at det er verdien utenpå pakken som skal gjelde. Og at ved feil beløp utenpå pakken må du kontakte bedriften for refusjon, ikke Posten.
Men hvordan kan man unngå at en pakke fortolles av Posten? Alle småpakker som sendes med utenlandsk offentlig postvesen blir vel bare automatisk fortollet av Posten? Og da kommer man jo ikke unna gebyret (som fra 1. august ser ut til å være hele 106 kr per pakke). Jeg har selv opplevd (heldigvis en stund siden) at de har gjort feil, og det er irriterende å krangle med Posten om det, gjerne i ettertid av at man har hentet ut pakken.
Tollbehandlingsgebyr er ikke noe man får fra tollvesnet.
Jeg tror nok Posten må forholde seg til grensen satt fra tollvesenet når det gjelder avgiftsfritt under 200,-
Posten har ikke monopol på post lengre, og om de krever å ta gebyret p alle pakker vil nok andre aktører komme på banen og ta over.
Uansett hva som er riktig her så er nok antagelig det enkleste å bare be Strawberrynet om å refundere beløpet. Har på følelsen at det vil være temmelig mye enklere enn å krangle med Posten eller tollvesenet.