Mitt beste tips, når man vet man skal flytte et stykke frem i tid, er å ha egne esker til loppemarked. Hver gang man kommer over ting og tang i skap man ikke trenger går det i loppemerkedsesken. En eske til loppis = en eske mindre å flytte.
Mitt beste tips er å begynne pakkingen TIIIIDELIG. Pakk ned ting som ikke brukes så ofte. Og merk kassene med nummer, vips, så vet du når du pakker ut at de med lave nummer haster ikke med å pakke ut...
Jeg skrev liste med hva som var i de ulike kassene da, utfra nummeret. Så når utpakkingsfolka mente de trengte en hammer (pappa ville henge opp et bilde i det han bar det inn eller noe) så sa jeg "den er i kasse nummer fem".
Godt råd, Malama. Og husk for all del også å merke hvilken kasse som inneholder kaffekanne/kaffetrakter, kopper og flaskeåpner. Det får man bruk for under bæringen. :nemlig:
Skal du flytte inn i blokk uten heis og med veranda, og vil slippe å bære opp trappa. Lei kranbil og person som kan styre denne.
Vi satte hele flyttelasset på paller, som ble heiset opp på verandaen. Med litt hjelp var alt inne i leiligheten på et par timer.
Hadde fordelen med at svigerfar jobbet et sted der de brukte kranbiler, så fikk det gjort latterlig billig (ei konjak-flaske). Men det finnes maskinutleiere som leier ut til privatpersoner.
Kranbil tror jeg er litt vanskelig i et slikt tilfelle, Venla.
Mitt tips ville da være å ikke fortelle flyttehjelperne at du skal flytte inn i tredje etasje og/eller at det ikke er heis der :knegg:
Vi skal inn i 4. etg uten heis... Har planer om å leie flyttebyrå for selvs flyttingen, alle i husholdningen hater slikt arbeid, selv om vi i og for seg har nok folk som ville stilt opp. Ille nok med pakking og lett oppussing. syte
Mitt beste tips er å leie inn noen til å flytte for en (man kan alltids pakke selv) og også noen til å vaske ut. Det er ikke SÅ dyrt og det er verdt det. Begge deler.
-Pakke klær i gjennomsiktige plastsekker, jeg brukte disse som man får til plastavfall. Det går raskt, og man kan se hva som er hvor.
-Merke esker med hvilket rom de hører til i, særlig om man har stort hus.
-Begynne tidlig med å kvitte seg med ting man ikke trenger.
-Ikke fall for fristelsen til å la noen hjelpe deg med siste-liten-pakking, da risikerer du at fjernkontrollene f.eks. forsvinner eller at pappesken du vanligvis har papiravfall i ender opp med gamle aviser på bunnen og f.eks. gardiner på toppen.
Råd 1: Detaljert liste. Vi hadde stor glede av vår detaljerte liste av innholdet i hver enkelt pappeske. Vi bodde midlertidig i en leilighet mens vi bygde huset (bodde der i 1,5 år) og hadde 71 uåpnede pappesker. Tidvis trengte vi likevel ting og tang fra disse eskene og da var det bare å konsultere Listen. :stolt:
Råd 2: Det er ikke lov til å beskrive innholdet med "diverse".
Råd 3: Flytt langsomt. En pappeske her og en pappeske der og så har man plutselig flyttet uten å vite om det. Fungerer nok ikke i alle tilfeller, men hvis man har overlapp og skal f.eks. pusse opp før man flytter inn så er det en behagelig måte å flytte på.
Råd 4: Aldri, aldri, aldri plassere esker rett inn i en bod med mindre esken heter "julepynt" eller "påskepynt" el.
Bruke tiden fram til flytting til å kaste ting, om det er lenge siden sist.
Stå i gangen i det nye huset når flyttebilen kommer og diriger flyttefolkene med hard hånd og ha total oversikt over hva som er i esekene, enten de nå er gjennomsiktige eller merket, og pass på at alt kommer i riktig rom.
Få andre til å gjøre ALT. Det er emballasje og nedpakking som koster, ikke turen de skal kjøre. Vi betalte ca like mye for en flytting fra en kommune til en annen som fra Vestlandet til Østlandet.
Jepp! Har flyttet 10 ganger på 10 år, og 4 av de av på 1 år. :o
Ellers støtter jeg forslagene her. Klærne pakket jeg i plastesker og kunne bare legge de rett på plass i skapet uten å tenke på støv osv. Og begynn pakkingen i goood tid.:jupp:
Vi har gd overlappingstid pga oppussing, så det er god tid til å pakke. Mulig vi tar noe selv (som kan puttes rett i kjøkkenskap, feks), og så overlater vi det tyngste til flyttefolka.
Vær høygravid :knegg: (det pleier jeg å være ;) ) Da har du en legitim grunn til å slippe bæring og enda større tyngde når du sier at dere MÅ leie inn noen til å flytte og vaske ;)
Organiser ALT når du pakker ned. Det beste er om samme person gjør all nedpakking og oppakking (i alle fall hvis du er som meg og har en mann som min :knegg: ). Enkle ting som bøker og CDer kan gjerne gjøres av andre. Vask av alle ting når du pakker dem ned. Kast/gi bort alt du ikke kommer til å ville plassere i ditt nye hjem. Da blir det nesten en fryd å pakke ut.
Jeg samler viktige saker i en krok - dvs. ting man kan trenge i selve flytteprosessen eller som man plutselig kan få bruk for - kaffetrakter med tilbehør, bleier, leiekontrakter, strømregning, ladere osv. Og så hiver jeg hele kroken i en VIKTIG-boks til slutt.
Jeg gjør ting i organisert rekkefølge og det blir så utrolig oversiktlig og rent og ryddig når jeg får gjøre det alene :o
Etter at mannen har begynt å komme vaaaaaagt på gli om å kaaaaaanskje flytte, memorerer jeg råd, og sikter hadt på Vær høygravid, det ville jo slå to av mine drømmer (ny baby og flytte) i en smekk, perfekt! :)
Jeg skal også flytte til sommeren og har planer om å gjøre som dere, men siden jeg har tilnærmet nada erfaring med flyttebyråer lurer jeg på hvor mye en faktisk kan få dem til å gjøre? Skriver de lister, numererer etc?
Få tak i en kjemperull med "gladpack" til å rulle inn sofaer, speil, senger, madrasse etc etc. Da unngår du skader på dem også, og det er en veldig billig forsikring. Husk at flyttebyråer gjerne ikke er like forsiktige med tingene dine som det du er.
Min mor og de skal flytte, og de betaler ca 50 000 for alt, og de har vel ca 50 kubikk. Det er fra vest til øst, og jeg tror de betaler mer for nedpakking og emballasje, enn for en lang kjøretur.
pakke tunge bøker i sånne blå melkekasser av plast. Akkurat store nok til det du klarer å bære og en får et "godt grep". Kan lånes på matvarebutikker om de er greie :)
Mitt beste tips er å ta rom for rom, kaste, sortere og kjøre vekk. Det som er igjen pakkes i kasser.
Var selv kjempe flink til å gi bort, kaste og sortere vekk, men endte likevel opp med altfor mye på flyttelasset, tok en ny runde når jeg pakka ut.
vekk med alt en ikke trenger, det en tror en kanskje skulle komme til å trenge osv
*Ha en eske med viktige ting som man trenger lett tilgjengelig. Altså toalettsaker, pysj, film til barna, litt snacks og andre ting som måtte være viktig.
Pakk en eske med sengtøy lett tilgjengelig sånn at man slipper å stresse å finne fram på kvelden.
*Ha minst 1 uke på deg før du leverer i fra deg huset slik at du slipper å vaske deg ihjel samme dagen du flytter.
Jeg prøvde å selge leilegheten uten vasking mot at kjøper fikk noe de ville ha, men rakk det ikke. Ser på utvasking som skikkelig drepen og noe jeg vil sette bort.
*Lei inn vaskefirma til utvasken. Mentalt har du allerede flyttet, utvask er drepen.
Og ha grunnleggende vaskegreier i den esken med viktige ting. Jada, huset er vasket ut av forrige eier (som muligens var akkurat like lite inspiret til utvask som du.) Du har lyst å vaske av kjøkkenbenken før du lager mat uansett.
Egentlig:
*Last ned flytte-planen til FlyLady. Og bruk den. :)
Ja det er det beste. Vi gjorde det sist betalte noen som vasket for oss. Det var deilig å slippe å tenke på det. Men tror denne gangen at vi dropper det. Det koster jo mer i kjøring for å komme vaske enn kun vaskingen ville ha gjort. :dåne:
Vel, jeg fikk ny baby. Og jeg fikk flytte. "Babyen" var nesten halvannet år når vi flyttet.
Pakking over tid, nummerering av kasser og LISTEN og betale noen for å vaske ut, alt det ble gjennomført, men vi sviktet litt på den der om å ikke flytte ting som vi ikke har en plass til i det nye huset, og derved også det med å stable bort kasser... Har et rom med flyttekasser, snart et år etter flytting
Hater å flytte. Har ikke lyst å gjøre det igjen. Bare fordi jeg hater å flytte.
Ikke pakk i for store kasser, spesielt ikke bøker. Det blir VELDIG tungt! Bleieesker (sånne som du får Pampersbleier i, for eksempel) er fine til bøker.
Merk kassene TYDELIG med hvilke rom de hører hjemme i, da er det lettere å pakke ut.
Støtter forslaget om gjennomsiktige plastkasser. Vi kjøpte en haug med Hammarplast-kasser som vi pakket i. De er gjennomsiktige, kan stables, og etter flytting blir de brukt i boden til oppbevaring der.
...og der ser jeg at det var en gammel tråd, ja ja...
Sier og takk til gode tips (og ser at jeg så langt ikke har fulgt noen råd i hva jeg har pakket). Har sendt tre biler med diverse sørover allerede, ting vi ikke trenger nå som alt vintertøy, alt større arvetøy mm. Dette er heldigvis ting vi kan hente fra mine foreldre sånn etter hvert når alt annet er pakket ut.
Men, om noen uker må alt her pakkes. Flyttebil er ordnet, fått tak i billig via bekjentskap, men må nok pakke alt selv. Hvor får jeg tak i greie esker?