Hvordan lagrer dere all viktig informasjon om dere selv og familien? Jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle organisere viktig informasjon selv i det siste, og fant denne nyttige saken:
En gratis nedlastbar bok hvor man kan fylle inn alt man har av informasjon av forskjellig slag. Veldig nyttig informasjon for pårørende om noe skulle skje, men også personlig slik at man slipper å lete frem papirer for alt mulig når man skal fylle ut for eksempel søknader. Jeg har lastet ned nå, og skal fylle ut. Håper den fungerer bra for norske forhold også, ser sånn ut ved første øyekast i hvert fall.
Den så jo ganske lur ut, jeg tenker spesielt for enslige, det er jo mindre sjanse for at både mannen min og jeg stryker med. Vi har en slags kortversjon, sånn at om den ene dør så har den andre opplysninger nok til å ordne opp.
Akkurat å skrive opp passordene er vel ikke så lurt da, som det stod en egen side for.
Med unntak av passord, ligger alt sånt samlet i ringpermer i vår familie. Ser ingen grunn til å fylle ut en sånn bok for hver person når alle i utgangspunktet har hver sin perm, i tillegg til en for huset.
Enig. Selv om jeg ville vurdert å hatt passord o.l i en bankboks eller annet sikkert system om jeg var enslig. Så kunne andre fått tilgang til mail og annet viktig i en nødsituasjon. Blant annet hadde det nok vært viktig for meg at noen kunne tatt ned kontoer med bilder av barnet mitt osv.
Å ha et papirark med diverse passord gjemt et lurt sted tror jeg kan være lurt hvis du ønsker at andre skal få tilgang på dine personlige kontoer etter at du dør. Det er ikke alle som ønsker det, men jeg har f.eks. en side hvor jeg selger bilder. Jeg vil jo selvsagt at mine kjære skal kunne ta ut de pengene når jeg ikke kan gjøre det, så det passordet har jeg tenkt å skrive opp sammen men instruksjoner om hvordan man tar seg av kontoen.
Jeg har løst det sånn at jeg har skrevet opp alle passord til forskjellige ting som mannen min trenger i en fil som er kryptert og som har passord lik vårt felles "lavnivåpassord"
Passord skal byttes jevnlig. Helst oftere enn jeg ville giddet og gå i en bankboks.
Ved min død, vil mannen min greit kunne få tilgang til de fleste av mine kontoer ved å henvende seg til systemadministrator på de viktigste stedene og forklare/dokumentere saken.
Det er sant, men det gjør i alle fall ikke jeg på alle de ulike nettstedene jeg er registrert. :) Når det gjelder "offisielle" ting som nettbank og jobbmail og sånt, så har man jo strengere krav, men akkurat på disse vil det jo ikke være noe problem, som du sier, å dokumentere dødsfallet og dermed få ordnet opp. På mailinglister, blogger, nettfora og slikt har jeg ikke pleid å stille særlig høye krav til meg selv når det gjelder passord; jeg synes vel ikke risikoen er så stor her. Skulle jeg dø, ville det likevel være fint om mannen min kunne få tilgang til disse, enten det var for å slette dem, gi beskjed om at jeg var død, og/eller få tilgang til det jeg hadde skrevet der.
Selv om jeg bytter passord er det gjerne innenfor samme mønster. Så hvis gubben får beskjed om hvilket passord som er utgangspunktet klarer han å prøve seg fram til det riktige på ikke alt for mange forsøk.