Når jeg har flyttet tidligere har posten alltid ettersendt post "uendelig" lenge, men nå skal man altså betale for det. Ja ja. Det er jo en tjeneste, men allikevel. Det blir stadig mindre service i posten og mer do it yourself eller betal. (Teoretisk sett er det sikkert rimelig, men det er noe med hva som ligger i ryggmargen.)
Det har gvært slik ganske lenge ja. :nemlig:
Det er en av konsekvensene av at posten gikk fra å være statsbedrift til å måtte drive etter markedsprinsipper og holde budsjetter. Mange tjenester har blitt veldig mye dyrere.
Og pass for all del på at pakker sendt til dere rundt flyttetidspunktet blir adressert til den nye adressen. Jeg fikk bursdagsgaver i posten, adressert til den nylig fraflyttede adressen. Fikk ikke noe mulighet til å vite at den først var på gamlepostkontoret, men fikk plutselig hentelapp fra nytt kontor. Hentelapp og en regning på 100 kr, det var nemlig det jeg måtte betale for ettersending av pakker. Selv om jeg altså hadde betalt for 6 mnd ettersending.
Mamma ettersender post fra min barndomsadresse enda... :) Hun bare stryker over adressen og skriver på min nåværende adresse. Har aldri måtte betale for dette..
1 mnd gratis. Betaling deretter. Sist jeg var på posten kostet det 1 kr for en bærepose for det jeg hentet, og siden pakken som skulle sendes var feilaktig innpakket fikk jeg valget mellom en forhåndsbetalt eske eller å kjøpe en tape og en rull gråpapir til å pakke den inn på nytt. Ville vesten er ikke som før :D
POSTEN er blitt det mest groteske griske ekle som finns her i Norge. I tillegg til at de ikke klarer å gjennomføre en midlertidig omadressering på en verdig måte. Fy så mye forsinkelser og dårlig info det var da vi omadresserte i sommer. Vi skal aldri gjøre det mer. Klagde og fikk ikke medhold, klagde PÅ NY og da sletta de regningen etter kraftige oppfordringer fra meg. 245,- skulle de ha, da omadresserte de i tre dager, pluss at lokalavisa fortsatte de å omadressere så den måtte vi ringe 3 ganger for å få de til å sende til vår vanlige adresse.
Alt annet øker jo i pris, så hvorfor skal ikke posten?
Det er nok vanskelig å gjøre hver enkelt av norges befolkning fornøyde, det er jo den eneste bedriften i norge som alle har med å gjøre.
Men altså, når jeg for andre gang på under et halvt år opplever at posten bruker opp mot TO uker på å få en pakke fra Akershus til Oslo, ja da blir jeg ikke mye imponert. Og så sender de i tillegg både hentelappen og duplikatlappen samme dag.....
Jeg sender mye pakker i perioder og jeg er ikke imponert. Pakker blir borte, det tar alt for lang tid mm. Det tar ofte lenger til fra meg i Akershus til Oslo enn å sende til Finnmark, eller USA for den saks skyld.
Man får ekstra gebyr på en pakke hvis den er over 9 cm høy eller hva det var. Så ommøblerte jeg bare litt inni, og vips sparte jeg de 50 kronene.....
Posten er konkurranseutsatt. :værsågod: Og det er en av grunnene til at det er blitt dyrere, nå er ikke sjappa susidiert i hue og ræva lenger og vi må betale det det faktisk koster. Tidligere gikk det over skatteseddelen, tror jeg foretrekker det sånn det er nå.
Jeg syns det er helt ok at Posten tar betalt for tjenestene sine, men omadresseringstjenesten fungerer ikke slik den skal. I det hele tatt. Det henger mye "stat" igjen i hodene i den virksomheten, for å si det sånn.
(Og Posten er konkurranseutsatt, ja. Det er kun monopol på brev under 50 gram (tror jeg det er).
Dette er ingen tjeneste som Posten gjør for deg. Når man betaler Posten for å omadressere, så sender de posten din videre til din nye adresse før den når mammaen din.
Det er nok en veldig liten andel av posten som ikke kommer frem,og det jobbes nok med at ting skal komme frem.
At ting kan bli borte skjer, men da er det snakk om uredelige tilsatt i bedriften. Posten somler nok ikke bort ting med vilje vil jeg tro.:)
Jeg synes faktisk det er endel tull med pakker. Jeg sender endel og har sånn passe dårlig erfaring.... Snart tør jeg ikke annet enn å kun sende med sporing.
JEg sender nesten aldri brev. Men fra at omadressering før var gratis, til at man skal betale 245 kroner for å få posten ettersendt i en uke, og at man skal betale dyrt for det, det kallser jeg "øke strerkt".
Jeg personlig synes omadressering i en uke er tull, de fleste har da naboer. Eller man kan stoppe posten i en uke, slik at man da kan hente den på postkontoret når den tiden kommer. Men det koster selvsagt penger det også.
Jeg har bemærket en sterk forringelse i postservice i de 6 år vi har bodd i huset vårt. Det begyndte vel da posten skulle rasjonalisere for en 2-3 år siden. Pludselig fikk jeg ikke hentelappene mine - jeg handler mye på nettet - og posten ble, selv om det var adressert til riktig adresse og postnummer, systematisk omadressert til et annet postnummer og en annen kommune, med tilhørende forsinkelser. Jeg har reklamert på postkontoret hver gang og ringet til Postens kundeservice, uten at det hjelper noe. Vanlige forsendelser fra utlandet, som tidligere har vært maks. en uke om nå frem, er nå en 2-3 uker om det. Jeg får også jevnlig levert post som ikke er til meg.
Men hyggelige og hjelpsomme, det er Posten-folkene her i området, og ting når faktisk frem før eller siden (jeg skriver ut mine egne hentelapper fra internettet). Tror det er noe organisasjonssvikt i et sentralterminal et sted.
Skal du virkelig se og høre meg svovle, spørg hva jeg synes om DHL... :mumle:
De ansatte er ikke særlig konkurranseutsatt da. Servicen må opp dersom det skal kunne forsvare at man nekter en kunde to biter med tape. Og hvor mye svinn er det ikke på de varene de har utplassert i god kleptoman-avstand hos puklikum? Kramgoda låtar vol 7-12 eller 2.verdenskrig 1-22 er vel heller ikke noe man betaler dobbel pris for mens man venter på tur :D
Det er vel få som har lidd mer enn nettopp de ansatte under omstillingene som har vært. Jeg hadde en stilling i Posten for 7 år siden og i løpet av årene i deltidsstillinger rundt omkring på postkontorer i en stor norsk by fikk jeg med meg en del av det som skjedde. Nå i dag er det nesten ingen igjen av de ansatte som var der den gang. De som jobber der i dag består av den gangs tilfeldige vikarer og folk som har kommet inn via vikarbyrå. De ansatte var konkurranseutsatt i høyeste grad og jeg får vondt av å tenke på prosessen slik den var.
I sommer var jeg innom et av postkontorene jeg jobbet på en gang i tiden. Jeg kjente ikke en av de ansatte. I fjor var jeg innom samme kontor og da kjente jeg en eller to.
Jeg har inntrykk av at mange skrankeansatte "flyktet" til omdelingstjenesten, men de fleste har funnet seg helt andre ting å gjøre.
Jeg opplevde tidligere at postansatte var stolte av jobben sin, hadde stor lojalitet og virkelig brukte tid og krefter til kundenes beste. Det var ikke lite ekstraarbeid vi tok på oss som service for kundene den gangen for 10 år siden. Slikt får man ikke lov til å holde på nå og det skjer noe med både miljøet og det hele når man aldri fra dag til dag vet hvem som dukker opp på jobb og heller aldri får noe forhold til kundene.
Jeg syns bare det var et lite refektert utsagn; det kan jo være GRUNNER til at man må omadressere? At man venter viktig post, at man venter post som man ikke vil at andre skal se, at man ikke har naboer?
Jeg frekventerer et av landets travleste postkontorer. De som jobber der er en blanding av yngre garde, blandings kulturbakgrunn. Og en halvpart med eldre fra nedlagte kontorer rundt om i nærområdet. Første gruppe er serviceminded og alt på stell. Siste deler seg på kjønn. Der menna er hygglelige og kan service. Mens kvinnene virker slitne og bitre og viker ikke av veien for å prate skit om egen bedrift sine innstramninger etc til kundene. Det gir et elendig bilde for kunden når disse folka krever en krone for en bærepose, og slenger i ei bisetning om at "..detta er business, og skyld ikke på meg!.." :eek::eek::eek::rolleyes:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.