Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bil til stor familie

#1

Hermod sa for siden:

Hei alle sammen.

Til høsten, 18 august, blir vi, når alle er samlet, totalt 7 personer i en bil.

5 barn og 2 voksene. 2 med barnestol, 2 med barnesete, 1 ungdom og til slutt oss voksene.

Driver å leter etter type bil som vi skal kjøpe. Ny bil passer ikke sammen med lommeboken fortiden.

Bilen må ha god plass (skal ha med en barnevogn i tillegg til alle andres behov.), sikker, med gode løsninger for sikring av barn i bil. Billigst som mulig i drift og miljøvennelig (hvis det er mulig). Må vel bli diesel da.
Har liksom ikke lyst på en varebil da.

Er det noen som har en ide til meg på hvilken bil? :confused::eek:

Hermod


#2

Hjertensfryd sa for siden:

Me har ein WV Caravelle av den lange typen. For øyeblikket har me plass til 6 personer, men me kunne fint satt inn eit sete til, dersom me ville det.

Vår er fantastisk snill når det gjelder diesel forbruk. Kan kjøre i evigheter uten å tenka på å fylla på.
Den har og god bagasjeplass. Noko som er gull verdt når ein skal avgårde og ha med seg alt mulig rart.


#3

mrc sa for siden:

Direkte miljøvennlig er vel vanskelig å finne i dette segmentet, men man må jo tenke på hvor mange man faktisk frakter. Med 7 stk. på langtur er det vel faktisk lavere energiforbruk i en bil enn å ta toget ;-)

Caravelle(/Transporter*) er nevnt, og ville også vært det første som kommer opp i hodet mitt. Det er mulig at kanskje også biler som Peugoet 807/Citröen C8 er stor nok, men det blir ikke all verdens bagasjeplass igjen, så en takboks blir nok da en nødvendighet.

  • Caravelle og Transporter er i utgangspunktet samme bilen, men Transporter er "rimeligere i interiøret" og mindre utstyr så vidt jeg har forstått. Det er altså biler mer beregnet for å være varebiler, men leveres også med et høyt antall seter i likhet med Caravelle.

Det er veldig mange Caravelle/Transporter tilgjengelig på markedet. Her er det mye som har gått i "bedriftstjeneste" og som kan være noe dårlig behandlet. Det gjelder for så vidt mye av bilene i dette segmentet.

Mercedes-Benz Vito/Sprinter er også en mulighet. De eldre modellene her er imidlertid kjent for å ha veldig mye tekniske problemer. Litt usikker på hvilket årstall den nyere modellen kom, der ting forhåpentligvis er forbedret en del.

Opel Vivaro er en annen opsjon. Dette blir en bil jeg imidlertid kjenner svært lite til.

Toyota Hiace vil jeg vel på sett og vis tro er det som kan gi minst problemer i segmentet, men de blir ikke av de største og har elendige kjøreegenskaper.

Hadde du gitt et litt mer konkret budsjett hadde det vært lettere å se hva som kunne være aktuelt.

Det man også skal huske er at det finnes en del biler som i dag er varebiler, men som etter 10 år ikke får noen ekstra avgift ved ombygging til personbil. En del eiere kan også ha de originale setene liggende.


#4

Hermod sa for siden:

Jeg har budsjettert med ca 200.000.


#5

Hjertensfryd sa for siden:

Då får du ein fin caravelle :knegg: Me gav under 100 000 for vår 94 modell.


#6

Chanett sa for siden:

Vi har Hiclass minibuss på femte året og elsker den. Kjører land og strand rundt i den. Billig i drift, få utgifter og går som ei klokke. Og det er god plass i den.


#7

Hermod sa for siden:

Hadde jo håpet at jeg kunne klare å holde meg unna biler som ligner for mye på en varebil.


#8

Propella sa for siden:

Vi har en Peugeot expert tepee. Her kan du lese om den. Stor fin bil som er lett å kjøre. Vi har den lange varianten. Liker den mye bedre enn Carawelle ol.


#9

Mississippi sa for siden:

Vi har også en gammel Caravelle og er veldig fornøyd med den!
Den er snill på dieslen.
Vi betalte under 100.000,- for vår '97-modell for ca et år siden. Følg med på finn.no, de selges fort!
Kjøp ikke Transporter, det er en 'varebil med seter', så det er veldig dårlig lydisolering og bilen er stivere enn Caravellen. Ville også holdt meg langt unna Mercedes, mye rust!


#10

Propella sa for siden:

Peugeot ligner ikke på varebil men mer på en vanlig bil, litt stor da. ;)


#11

Chanett sa for siden:

Jeg er ikke så nøye på utseende. Er mer opptatt av god plass. Men uansett hva du velger hold deg unna Mercedes. Jeg har aldri hatt så store utgifter til bil som da jeg kjørte Mercedes (minibuss).


#12

mrc sa for siden:

Denne vil vel ligge laaangt utenfor budsjettet det her er snakk om. Å finne den på bruktmarkedet er heller ikke enkelt ettersom det er en bil som har solgt veldig lite og ikke vært på markedet så lenge. Litt usikker når det gjelder den lange versjonen, men det er vel ellers liten plass til overs for bagasje når alle seteradene er i bruk.


#13

mrc sa for siden:

Det tror jeg blir vanskelig dersom man ønsker en bil som gir god bagasjeplass når alle 7 setene er i bruk. Mulig at biler som 807/C8 og enkelte andre kan være store nok hvis man kombinerer det med en takboks når det er litt ekstra som skal være med... 807/C8 liker jeg ikke kjøreegenskapene på, men det blir bedre enn for en del av "varebilene". Med det sagt er ikke 807/C8 kjent for å akkurat være problemfri...


#14

Bluen sa for siden:

Vi har en Toyota Avensis Verso og er svært fornøyd med den. Det er en uforholdsmessig dyr bil, vil jeg si (til min store irritasjon), men det er mulig å få dem under 200 000. Det skal innrømmes at vi sjelden bruker den med alle sju setene, og bagasjeplassen er kanskje ikke all verden med alle sju om bord. Fordelen er at det er ordentlige seter til alle, og jeg tror man trygt kan sette barneseter overalt (bortsett fra foran ved airbagen, naturligvis).


#15

Teofelia sa for siden:

Jeg ville ikke valgt en Verso når man er mer enn fem i familien. Vi har en Corolla Verso selv, og den er genial til en familie på fem, men det er veldig åpenbart at de to siste setene er ment å være i reserve. Slik jeg kjenner Avensis Verso oppfatter jeg den omtrent på samme vis, bare med litt bedre bagasjeplass når alle setene er i bruk.


#16

Propella sa for siden:

Fikk ikke med meg noen prisklasse. Det er god plass i bagasjen når man har den lange versjonen. Liten plass når man har den korte.


#17

mrc sa for siden:

Avensis Verso, selv om den er noe større enn vanlig (Corollia) Versjo, vil i denne sammenheng være fullstendig ubrukelig vil jeg tro. Det samme gjelder andre biler som Zafira, Touran, Mazda 5 og mange flere. Når disse bilene har 7 seter slått opp er det minimalt med plass til bagasje.

Jeg liker helst å kalle denne typen biler "5+2-setere". De to siste setene er "nødseter" man trenger å bruke en sjelden gang i blant. For noen som er flere enn fem blir de alt for små og upraktiske.


#18

mrc sa for siden:

Budsjettet var 200 000. Det er vel under omtrent halvparten av hva Peugeot-en koster på bruktmarkedet som personbil.


#19

Elise sa for siden:

Jeg kjenner en familie på 7, og de har ikke bil med plass til alle, de har 2 vanlige biler i stedet, den ene stasjonsvogn. Så hvis alle skal på tur kjører de 2 biler. (Men de er ikke så mye på tur, da...)


#20

mrc sa for siden:

Hvis man ellers ikke har spesielle behov for to biler, blir det normalt sett betydelig billigere med en enkelt stor bil for de fleste, selv om bilen i seg selv blir en del dyrere. Man blir da også litt "hemmet" om det bare er den ene av foreldrene som skal ha med seg alle ungene.

Til OP: Når snakker om to temmelig små barn her, er det også snakk om bruk av tvillingvogn?


#21

Hermod sa for siden:

Ikke noe snakk om tvillingvogn. Bare en enkel vogn.


#22

Fruktflua sa for siden:

Du får jo 7-setere. VW Touran, Ford S-Max, og Ford Galaxy er biler (de jeg kommer på i farta) som ofte selges med 7 seter.


#23

Teofelia sa for siden:

Som mrc sier så er 5+2-biler ganske lite egnet hvis man ofte er flere enn fem i bilen. Vi har en Toyota Corolla Verso (veldig lik Touran), og de to bakerste setene er enkle og ganske lite bekvemme. I tillegg bruker man mesteparten av bagasjerommet hvis man skal slå opp de siste setene.


#24

Fruktflua sa for siden:

Ja, enig i den, men om Caravelle og den slags ikke er så høyt på ønskelisten, så er jo de jeg nevnte bedre enn feks. å ha to biler hvis behovet for det ikke er der.

Vi dro 7 stk. tilsammen til Lillehammer (fra Fredrikstad) i en 7-setes Galaxy. De to(voksne) som satt bak hadde hatt en behagelig tur, og vi brukte ca. 3.5 timer totalt.


#25

Erica sa for siden:

Vi har hatt Renault Grand Espace, og har kjøpt oss ned i størrelse til en Ford S-max nå. Ville ikke valgt forden til en så stor familie som dere er, for det er knapt noe bagasjeplass igjen når de 2 bakerste setene er i bruk. Det er forøvrig ganske så dårlig benplass til bakerste raden, så det er ikke så godt å sitte der på langtur.

Renaulten var genial for "litt storfamilie" syns jeg. Sleng på en skiboks også, så får du med en del bagasje. Men det er ikke plass til store mengder bak de bakerste setene der heller, kanskje et par kofferter + litt småtteri. I den bilen er det gode seter til alle, den er god å kjøre, ser ganske pen ut, og har mange fine oppbevaringsløsninger. Men den er dyr, så du må nok ha en eldre modell av den. I tillegg er den på listen over bil med mange feil, selv om vi har vært veldig heldige med de 2 vi har eid, ingen andre feil enn slitasjeting på de.

Det finnes andre merker som har lignende biler: Ford har Galaxy, Opel har Sintra feks.

Jeg personlig ville nok valgt Caravelle til en så stor familie, ihvertfall hvis man planlegger å dra på tur. Jeg er en elendig pakker, så jeg hadde aldri greid å pakke så smått til 7 at jeg hadde fått plass i en mindre bil enn dette. Men jeg forstår at man ønsker å kjøpe noe annet enn "kassebil".

Lykke til med bilkjøp!


#26

mrc sa for siden:

Opel Sintra har i basis ikke noe bagasjeplass igjen når setene er slått opp. Ei heller Ford Galaxy av den gamle typen, som budsjettmessig her hadde blitt det aktuelle. Nye Galaxy har litt plass igjen, men mye er det ikke akkurat.


#27

mrc sa for siden:

Til barn kan for så vidt baksetene være ok nok - man sitter gjerne i bilstol uansett. Problemet blir nok mer bagasjeplassen, samt ganske tungvindt å komme til i setene bak for mindre barn. Når ting skal være mer permanent blir det mer praktisk å kunne "gå inn".


#28

mrc sa for siden:

Så nå litt på Opel Vivaro. Jeg kjenner i praksis ikke til denne bilen i det hele og store, men virker som man kan få disse så ny som 2005-2006-modell for rundt 200 000 og uten skremmende kilometer. Hvordan kjøreegenskaper og kvaliteten ellers er tør jeg ikke si noe om...

En del av Vivaro-ene som er tilgjengelig er 6-setere, men det er mulig de er registret slik at siste seterad kan monteres inn uten noe annet enn kjøp av baksetet. Et element med 9-seteren blir vel også at seteløsningen er slik at man kan ha 3 foran, 2 i midten og 3 bak og dermed ta bort den ene stolen i midten for lettere å komme til bakre seterad, eller at man helt bak tar bort sete for å ha bedre bagasjeplass.

Renault Traffic og Nissan Primastar er ellers samme bilen som Vivaro.

Skal man ha en Caravelle i samme prisklasse som Vivaro blir det en bil som vel blir 5-6 år eldre og samtidig langt høyere kilometerstand. Da blir det gjerne også at mer slitasjedeler raksere må skiftes også.

Eks:
www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18362683


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.