Vi er to voksne og to barn og han ene bruker barnevogn daglig. Minsten sitter bakovervendt i Duologic og han andre sitter i en Britax kidfix. Det er en fordel om bilen er høy da jeg selv blir svært fort kvalm i lavere biler.
Mellom 300-400 tusen, har vi tenkt sånn prismessig.
Hvor mye kjører dere i året? Noen planer om et tredje barn?
Ville kanskje sett litt på Skoda Octavia Scout. Denne er litt høyere enn en vanlig Octavia. Er på en måte en mellomting av personbil og SUV. Meget god bagasjeplass (over 600l). Ikke verdens beste plass i baksetet, men strengt tatt ikke spesielt værre enn f.eks. Audi A4 som ellers er nevnt.
4x4 er standard på Scout. Man kan ellers velge mellom dieselmotor på 140hk eller bensinmotor på 160hk. Hvis dere kjører under 20 000 km i året ville jeg i dag ha anbefalt bensinmotoren. Det er forresten de samme motorene som man finner i Audi A4 som ellers er nevnt her. 160hk-motoren blir ganske morsom :-)
Du sier du bor på gård, så da er kanskje 4WD og høy bakkeklaring noe som er en fordel? :-)
Sett opp mot A4 vil jeg klart si at man får bedre komfort og bedre kjøreegenskaper på en del områder, men Octavia Scout blir litt større og det at man i samme prisklasse får 4WD og mer motor kan også bety en del :-)
Når det ellers gjelder bilsyk i lave biler er det muligens enkelte andre faktorer som påvirker. Vet ikke hvor mange biler dette er "prøvd" over, men en ting er at en del biler er såpass myke i fjæringen at enkelte får problemer. Annet er at man kan prøve å ta setet opp i høyderetningen (både A4 og Octavia gir denne muligheten), samt prøve å ha seteryggen relativt rett opp, i den grad at det ikke blir ukomfortabelt i hvert fall.
Skulle man si at hjertet fikk bestemme ville jeg også sagt Audi A4, men skulle hjernen få bestemme hadde jeg blitt dratt mot Octavia.
Skal man ha mer enn to barnestoler i baksetet blir både Octavia og A4 ikke så gode valg....
Jeg kjenner at jeg liker den med at hvis hjertet skal velge, blir det audi. :hjerter:
Jeg har A4. Den er fin, jeg er storfornøyd på alle måter. Lillebror er svært lite plaget av bilsyke, noe jeg tror kommer av at den ligger veldig - veldig - godt på veien.
Men mer enn to unger bak blir trangt ja. Den er grei bak til sin klasse å være, men det er langt fra noen stor bil.
A4 er grisefin bil, ingen tvil om det. Vil vel kanskje også si det at ser man det opp i mot budsjett på 300-400k og man ønsker å kjøpe en ny bil, så skal man legge merke til at det er en god del ting som kommer i tillegg til startprisen på 350K for en A4 som i mange andre biler kan være en del av prisen eller være langt rimeligere. Tilleggsutstyr er for A4 ganske dyrt, og de rimeligere modellene kan på enkelte områder være litt "ribba".
Og de ligger godt på veien. En del vil kanskje synes at de blir for stive, og at komforten av den grunn blir dårligere, men det blir en smakssak. En del myke biler kan krenge ganske mye i svinger og bli mer "urolige". Jeg liker at bilen er stiv, til en viss grad - jeg ville nok egentlig ikke ha anbefalt en A4 med sportsunderstell til hvem som helst ;-)
Vi har kjøpt oss en Ford S-max. Det er en bil som kan kjøpes som 7-seter, men som leveres billigere som 5-seter. Den er høy ift audi og passat og slike biler, men ligger veldig godt på veien allikevel. Beste flerbruksbilen jeg har kjørt noen gang.
Vår kostet 440 000 kr, men den har endel ekstrautstyr og litt større motor. Du får en helt fin utgave til under 400 000 kr. De kan kjøpes 1-2 års gamle også, det er vel mest lønnsomt.
Den har goood plass til barn og bagasje, vi er superfornøyde!
Nja. Sett borti i fra hvis det skulle være spesielle ting som går til h..... blir det vel ikke så mye dyrere enn andre biler i samme klasse. F.eks. skulle man være så uheldig at automatgirkasse går er det slettes ikke billig, men det er samtidig en ting som i 5 år er dekket av reklamasjonsretten, samt videre gjerne er dekket av forsikringen hvis man har toppforsikringene som de fleste selskaper i dag tilbyr (altså med "drivlinjeforsikring", der bl.a. motor og girkasse er forsikret mot større reperasjoner).
Rent slitasjedelsmessig trenger det ikke være de store forskjellene, men man skal samtidig huske at det er "litt annen type teknologi" på enkelte områder som kan gjøre slitasjedeler litt dyrere. Det er gjerne litt andre bremser på en A4 enn på en Corolla....
Hvis du vil ha masse bagasjeplass, trille barnevogna rett inn uten å slå den ned og sitte høyt og komfortabelt er Chrysler Grand Voyager veldig bra. Men de koster 6-700 ny, tror jeg.
Vi har akkurat kjøpt oss en Peugeot 307sw med mulighet for 7 seter om man plutselig får lyst til å ta med en ungeflokk på tur, og den er endel høyere enn vanlige stasjonsvogner uten at den ser ut som en stor bil.
Veldig godt fornøyd som sagt, og ikke minst økonomisk i drift og romslig bagasjeplass om an dropper å sette inn alle setene.
Hvis man ønsker høyde i retning av flerbruksbiler, vil Ford S-Max og VW Touran være de jeg vil si gir kjørekomfort mer i retning vanlige personbiler, men som blir høyere. Praktisk blir det for så vidt også for så vidt.
Såklart, for 400 000 blir en del SUV-er også aktuelle. VW Tiguan kan være aktuell om man ikke stiller de mest ekstreme kravene til bakseteplass, samt krav til bredde for tre barnestoler i baksetet. Sett opp i mot Outlander som ellers er nevnt her blir den mer personbilaktig i kjøreegenskapene. Eneste primære fordelen jeg ser med Outlander blir hvis man ønsker en bil høy bil med 4WD og 7 seter uten at prisen blir ekstrem. Nissan Qashqai kan også være aktuell, men så lenge man ikke snakker om +2-varianten er det en ganske liten bil...
4007 er Outlander med en annen front (Citröen har samme bilen under navnet C-Crosser, og da med deres frontdesign). Bilene er bygget av Mitsubishi. Fordelen med Outlander kontra 4007 er at den er tilgjengelig med en 2-liters dieselmotor som alene vel gjør den over 60 000 kroner rimeligere enn med 2,2-literen i 4007, hvis modell ellers har omtrent samme utstyrsnivå. I tillegg har Mitsubishi 5 års garanti, mens Peugeot har 3 år (uten at det nødvendigvis har så mye å si, ettersom reklamasjonsretten er 5 år, men enkelte ting kan defineres som slitasjedeler hvis man kjører ganske mye).
Greit nok at motoren i 4007 er litt kraftigere (16hk) og litt mer moderne, men den prisforskjellen er den ikke verdt. Problemet blir i hovedsak at man betaler en del ekstra i avgifter for hestekreftene og det økte co2-utslippet.
Outlander kan du nok kjøre ut fra forhandler i enkleste versjon til under 400 000. For 4007 blir det bortimot 500 000 ut av forhandler, hvis de da ikke brenner inne med en del slike biler når slik at de har gode tilbud, men likevel blir det betydelig mye mer.
Skal jeg spekulere, tror jeg faktisk at Outlander holder seg bedre i pris på bruktmarkedet om noen år enn 4007 og C-Crosser....
Skulle jeg kjøpt flerbruksbil i dag i henhold til egne behov hadde det nok mest trolig blitt S-Max ja. Eneste ulempen nå er at de ikke har like interessante bensinmotorer som VW har for Touran. 1.4-literen på 140hk i Touran er i en annen klasse enn hva andre produsenter leverer med omtrent samme effekt. Man kunne egentlig håpe de kom med 122hk-versjon av motoren i Touran også, slik som de har for en rekke andre modeller, så har den blitt ytterligere redusert i pris pga. lavere effekt- og co2-avgifter.