Jeg har kjøpt vaskemaskin i dag og selv om jeg følte at jeg stilte rimelig intelligente spørsmål om energiforbruk, antall sentrifugeomdreininger og kapasitet opplevde jeg allikevel at jeg ble anbefalt en maskin av den eneste grunn at den hadde få knapper. :rolleyes: Er'e muli'? Skulle det liksom være et kriterium?
Hva er det som får en mann til å anta at det i det hele tatt var et tema for meg? Jeg hadde da ikke spurt om å få se maskinen med færrest knapper?
Jeg målte ham opp og ned og innformerte om at jeg er sivilingeniør og at jeg nok skulle greie å lære meg bruken av maskiner med opp til flere knapper. Bare for å stoppe flere dumme uttalelser. Jeg synes det er helt utrolig at han i det hele tatt tør å si noe slikt.
Jeg var inne på tanken om å gå uten å handle noe, men det ble for dumt å gå fra et godt tilbud bare fordi selgeren var en dust.
Er dette gjengs oppførsel? Jeg vet at ei studievenninne av meg har opplevd noe liknende, men skjer dette virkelig stadig vekk?
Kanskje det var en maskin de hadde fått beskjed om å selge flest mulig av. Man opplever jo rett så ofte at selgere skal ha deg til å kjøpe akkurat DET produktet samma hva.
Nå er det jo mannfolk som har problemer med å få vaskemaskinen til å vaske riktig. Så en vaskemaskin med få knapper er kanskje ment for menn? :rolleyes:
Vel, kanskje han glemte å opplyse om at det var forskjell på knappene, og at du derfor ble anbefalt en maskin med få knapper? For det ble vi. Disse mekaniske knappene (type stang med knapp på som gjerne har det med å løsne etter noen år) var ikke like slitesterke som de nymotens trinnløse utgavene. Evt de uten hjulknapp i det hele tatt.
Nå tror jeg vi hadde overlevd en maskin også med mekanisk hjulknapp, men den vi fikk med oss hjem er min lille elskling, så det så.
Ei kollega av meg opplevde noe tilsvarende da hun skulle kjøpe bil.
Hun hadde med seg broren sin, og lot ham stå for praten -
selgeren la ut om bilens kjøreegenskaper, tekniske duppeditter etc, etc.
Etterhvert kom det fram at det var min kvinnelige kollega som skulle ha bilen...
Selgeren spinner rundt og sier - "Ja, skal vi se... da har vi en lekker rød bil her borte!"
Misforstår vi hverandre her tro? Det var altså jeg som stoppet mannen fra å anta at for mange knapper var et problem for det blonde hodet mitt ved å informere om at jeg har en teknisk utdannelse. Jeg vet ikke hva slags utdanning denne mannen evnt. har, men kundebehandlingskurs har han i hvert fall ikke tatt mange av.
liten avsporing her.. Mannen min ble skikkelig forbanna sist vi var å så på bil. Alle bilselgerene henvendte seg til meg.. som om "det er hun som til slutt bestemmer" :knegg:
Å, nei. :p Jeg mente bare at det sikkert var han selv som trengte færrest mulig knapper - han var sikkert mindre teknisk enn deg. På seg selv kjenner man andre osv
Jeg kjøpte oppvaskmaskin der for nøyaktig 8 år siden og ble møtt med en vanvittig holdning hos selgeren som febrilsk skulle selge meg en dyrere og "bedre" maskin. Jeg hadde bestemt meg for den de hadde som kampanjetilbud og det resulterte i at selgeren sa noe slikt som: det er en skikkelig jævlig stygg maskin altså, den ville jeg ikke hatt om jeg fikk den kastet etter meg.
Ja, og vi alle vet at oppvaskmaskinens utseende er det desisdert viktigste kriteriet for å kjøpe, og da kanskje særlig med tanke på at de for 8 år siden ENTEN var hvite, eller i stål.. :dåne: Hvor stygg kan en oppvaskmaskin bli?
Jeg opplevde det samme da jeg kjøpte en av mannens julegaver; en adapter til avspilling av ipod i bilen. De hadde to og jeg spurte om forskjellen. Fikk til svar at det var noen tekniske forskjeller som jeg ikke trengte å bry meg om.
Hallo? Trodde han jeg spurte om forskjellen i fargen?
Ble så sint at jeg overså selgeren og begynte på nytt igjen med en annen. Tror ikke ham forst hvorfor.
Selgere er vel blondere enn kjøperen vil jeg påstå. Jeg er den hjemme som har fleste krav til husets diverse elektriske finesser, men mannen er som regel med på kjøpet. Jeg spør og snakker, selger svarer og ser på mannen min. Dette har skjedd flere ganger, men verst er bilselgere. Den siste bilselgeren fikk til slutt beskjed om at det ble ikke noe bilkjøp før han overbeviste meg om at det var et godt kjøp. Jeg ser da ikke så dom ut? Folkeskikk er da å svare den som stiller spørsmålet.
Det høres helt normalt ut, spør du meg, at folk automatisk tar utgangspunkt i at kvinne=teknisk inkompetent. Det gjelder ikke bare selgere, og det er ikke bare menn som har den holdningen. Mange år i mannsdominerte miljøer har vist meg at det nesten ikke er grenser for hvor undervurdert man kan bli som kvinne når det gjelder kjennskap til tekniske duppeditter.
Jeg er så vant til sånt at jeg, dersom jeg har det travelt, ofte innleder en samtale med utsagn av typen: "Hei, jeg lurer på slik og slik. Du kan godt snakke teknisk med meg, for jeg kommer til å skjønne hva du snakker om." Det har spart meg for maaaange omganger hos førstelinjesupport, med samtaler av typen "Den tingen til høyre kalles musen. Ta den i høyre hånd. Den tingen foran deg kalles tastaturet. De knappene med bokstaver på kalles taster. Det er de du skriver med. La oss se om vi kan finne ut av problemet ditt sammen." Det er nemlig slik man behandler kvinnelige kunder når de har spørsmål om datamaskiner.Med mindre man på forhånd er gjort oppmerksom på at kunden har jobbet med datamaskiner i 15 år. :himle: (I alle fall hvar det slik lenge. Det er bedre nå.)
Syntes mange her er litt hårsåre jeg :knegg:
De fleste setter jo pris på at vaskemaskinen er lett å bruke, lite å sette seg inn i osv. Da er jo få knapper litt essensielt er det ikke?? Trenger ikke ha så mye med vurderingen av din iq å gjøre, men at han ville spare deg for 40 sider ekstra med bruksanvisning.. kanskje???
Skjønner virkelig ikke at det er noe å ta seg nær av jeg...
Men når det er sagt. Jeg har jobbet som selger av noe som er en typisk manneting å kjøpe.. OG å selge. Mange kvinner som regnet med at jeg ikke hadde peiling da. Så det går nok begge veier. Jeg måtte overbevise mye mer enn mine mannlige kolleger :himle:
De burde heller snakke over hodet på kunden da mener du?? Regne med at de kan det meste fra før av??? Tror ikke dette har så mye med kjønn å gjøre altså.....
Folk er jo VELDIG forskjellig når det kommer til datakunnskap. Man må bare regne med at alle er idioter, så får de som ikke er det si i fra selv.
Men bra at du sier fra syntes jeg. Er umulig å vite hvem som kan hvor mye.
Det har ganske mye med kjønn og gjøre, kan jeg forsikre deg om. Jeg har jobbet flere år med support selv, så jeg mener selvsagt ikke at man skal snakke over hodet på kunden. Men er man dyktig, tar det sjelden mer enn tre–fire spørsmål før man har plassert kunden på rett sted på "ekspert–tulling"-skalaen.
Som kvinne opplever jeg likevel stadig at den jeg snakker med overser mine kompetente svar og fortsetter å behandle meg som nybegynner. Jeg vet at mine mannlige kollegaer langt sjeldnere har dette problemet.
Jeg er på ingen måte motstander av at maskineri er enkelt å betjene. Bevares, men det er ikke det eneste kriteriet som teller. Hadde han sagt at en maskin hadde de ønskede kvaliteter som jeg hadde etterspurt og i tillegg fremhevet at den var enkel å betjene ville jeg synes at det var et pluss, men når han tauer meg av gårde og skal vise meg en maskin som er så flott fordi den bare har én knapp og ikke nevner kapasitet eller energiforbruk med ett ord, da er det ikke kult lenger.
Det har neppe noe med deg å gjøre. Kan ha mange andre grunner.. kan hende de tjener mer på å selge denne maskinen, kan hende de har en intern konkurranse om å selge denne maskinen. Kan hende den skal ut fra lager og de ønsker å kvitte seg med flest mulig...
Enig i at det KAN oppfattes som frekt i visse situasjoner (hvis han er overbærende osv), men skal litt til.... syntes jeg da.
Men da har det jo mer med at det er en dårlig selger da... Jeg har i allefall ikke støtt på dette problemet så ofte. Stiller man spm som er litt mer avanserte skal det mye til for at de begynner forklare hva musa brukes til... hehe...
Nei, du er verdens søteste, blonde Nenne. ... Og jeg innser at det første innlegget mitt ikke var så klart som jeg syntes det var. Til gjengjeld var det klart som blekk inne i mitt hode. :humre:
Hmpf! Har jeg liksom ikke lov til å være fornærma heller nå? :snurt: Jeg kjente jo egentlig at jeg syntes det var litt fint å kunne velte meg i rettferdig harme over dusteselgeren jeg. ;)
Av og til er det bare så utrolig deilig å kunne spille siv.ing-kortet når man møter på slike imbesile idioter av noen selgere. Den selgeren du møtte på stiller i samme kategori som de som kaller meg "frue" og som blir sur når jeg påstår at alarmen de prøver og selge meg til en krone ikke koster en krone, eller som prøver å lure meg til å kjøpe noe "fordi jeg må jo kunne ta en beslutning uten mannen min".
Forøvrig er bruksanvisninger morsomme, jo lenger jo bedre, for da har jeg mye jeg kan sette meg inn i. En hobby som har ført til at det er jeg som programmerer TV og DVD, fikser PC og vaskemaskin og som kan alt om digitalkameraet vårt. Mannen kan det jeg har lært han.
På Galleriet i Oslo stod den lenge endel selgere som skulle selge alarmer. De strakk ut hånden med en boks og sa vær så god. Jeg ble så lei at jeg til slutt tok en, sa takk og gikk...
Da selgeren kom løpende etter meg og skulle ha meg til å skrive under en avtale om abonnement på alarm, sa jeg nei takk og at jeg kun ville ha boksen han hadde gitt meg.. jeg hadde da vitterlig ikke brukt for noen alarm.. men boksen så litt artig ut og den ville jeg gjerne beholde :D :D
I kontrast til å være siv.ing er det noen ganger veldig deilig å leke blånn!
Vil ha Adrienne :vilha: . Du kan komme og bo sammen med meg og programmere min DVD!
Som et ekte it menneske leser jeg aldri manualer - de er for lange, for korte, fulle av feil osv. Til gjengjeld er jeg veldig god til å si RTFM* til alle andre. :humre:
RTFM er en forkortelse for Read the fine manual (eventuelt read the fuckings manual), i samme sjanger som ROFL (rolling on the floor laughing)
Jeg hadde blitt rasende og veltet meg i rettferdig harme både lenge og vel. Men jeg er jo aldeles ukvinnelig og fullstendig fordervet også, da, og klarer ikke å sette pris på bløte kattepuser i det hele tatt.
Det er så himla unødvendig å være så forutinntatt!
Slike episoder har jeg vært borti flere ganger, men aldri på Elkjøp. Det er vel stort sett fordi lillebror er nestsjef og alltid hjelper oss selv. ;)
Den samme broren fikk forøvrig kjempeservice når han skulle se på bil. Han ville se på den nye Mazda5, men fikk lite hjelp og beskjed om å komme tilbake når han hadde spart.
Han er familiens onkel Skrue og kunne kjøpt bilen på flekken om han ville. Samtidig er han sta, så han kjører nå rundt i en splitter ny Opel Astra, som kostet mye mer.
Det er mange udugelige selgere ute på vift, jeg skulle hjelpe min fetter å kjøpe pc for litt siden, og han så på noen Packard Bell-maskiner. Selgeren sto og regelrett løy til ham for å få ham til å se på dyrere pcer, og var rimelig heit i toppen når jeg fersket ham godt. Man blir ikke helt uvitende av å jobbe i Packard Bell. :blunke:
(Og jeg klagde til brodern, og har ikke sett den sleske fyren der på en stund ...)
Oisann! Det var Paul Whitehouse fra Fast Show var det ikke? Var denne sketsjen fra Fast Show?
Jeg er drittlei av å bli undervurdert pga at jeg er kvinne. En gang hadde jeg en pasient som jeg skulle operere og da sa pasientens far (som jeg etterpå fikk vite var selger) "Det er jo en vanskelig operasjon dette, jeg kan godt hjelpe til om det er nødvendig"
For enhver mann er nemlig flinkere til å operere enn kvinnelige kirurger må vite.
Han hadde fortjent det, men da blir man jo en "hysterisk" kvinne og taper all kred. Men har opplevd mange lignende tilfeller, sånn: "har du gjort dette før?" etc.
Supertrikset mitt er å snakke skikkelig sakte og med enkle ord som til en tilbakestående femåring og forklare aaalt for omstendelig at man må gå på universitetet som er en slags skole og lære seg masse vanskelige og kjedelige ting og så jobbe lang tid før man får operere. Jeg overser alle forsøk på å avbryte og trekke seg ut av samtalen, gjerne forklarer litt mer grundig enkelte detaljer inntil det fornærmelige.
De smarteste skjønner da at de har driti seg ut, de dummeste synes det er interessant å høre om.
For kunsten her er jo det at man må få dem til å forstå at dette er helt teit, samtidig som at de må ha tillit til at jeg kan jobben.