Regninger, kvitteringer, postkort, brev, brosjyrer, menyer, garantier, visittkort, båtruter, forsikringspapirer, reklame, lesestoff, skatteinfo, informasjon fra telefonselskaper, strømleverandør, renovasjon, kommune, utklipp, fødselsattest, vielsesattest, info fra dåpen, bokklubb-info, info om diverse medlemskap, resepter, epikriser, vedtak fra diverse nav-avdelinger, attester, lønnslipper, årsoppgaver, bruksanvisninger, jobbnotater, studienotater, andre notater og MASSE MASSE mer.
Jeg blir gal hver gang jeg skal rydde i papirhaugene mine. Det hoper seg opp en papirhaug her hjemme på null komma niks. Jeg tror jeg har system på ting, jeg har hyllene fulle av permer og annen oppbevaring, men når jeg skal gå i gang å rydde går det helt i surr. Hvor har jeg huslån-papirer? Hvilken forsikring er dette da? Hvor ble det av den kjekke reisebrosjyren jeg tok vare på?
Jeg bruker permer. Brede permer.
En til regninger som er sortert med skilleark etter strøm, bank/lån, lønnslipper/lønnsforhøyelse, bil, telefon-mobil-data, bokklubb og andre nettkjøp, osv.. Der putter jeg også info/brev om fra de forskjellige selskap. Når permen begynner å bli full så kaster jeg bakfra innenfor de forskjellige bolkene..
Først i permen har jeg ubetalte regninger som er sortert etter forfall..
Men nå som regningene detter inn i innboksen så er jeg ikke like flink med å printe ut og putte i permen så da blir det jo heller ikke så mye papir å arkivere... (burde kanskje printe ut regningene for det og arkivere??!! :confused:
HAr en annen perm som jeg har delt inn i * litt sånn hobbyting, * en med fine bilder og løsninger i rom som jeg ser i reklame, blader som jeg drømmer om at jeg skal ha i hus, * private ting som dåpsattest og legebrev osv..
HAr en egen perm for hver av gutta og har delt den inn i forskjellige skilleark etter behov - som brev fra Nav, barnehagebrev, sfo info, invitasjoner til bursdager, . De står i et skap på soverommet som ingen andre ser..
Om du får mye postkort og brev så ville jeg hatt de i en fin eske som jeg kunne tatt frem av og til.
Jeg har en skuff hvor jeg har gamle lapper som ble sendt på U-skolen og vgs og portrettbilder, skoladagbøker hvor jeg limte inn alt av bilder fra TOPP osv. og brukte som dagbok og andre småbrev fra skoletiden og det er såå kos å rote litt oppi der innimellom.. :)
Bjosjyrer og annet har jeg i en hylle ved sengen min..
TAr gjerne imot tips på andre løsninger jeg også. :o
Hva med å bruke en ringperm til praktiske ting ala forsikringer, lånepapirer, kvitteringer, vedtak, og så videre. En perm til arbeidspapirer - skatteinfo, attester, lønnsslipper, notater etc. En perm til personlige papirer - dåp, fødsel, vielse, resepter ++. Egen perm til studiepapirer. En til diverse bokklubber, andre medlemsskap.
Og ha for eksempel noen dokumentmapper med flere rom til båtruter, brosjyrer, bruksanvisninger og sånt "småtteri".
Jeg synes det er enklere å holde orden hvis jeg ikke bare deler innholdet i permen, men også deler det opp i flere "tema-permer". Og rydd ordentlig i papirene en gang i måneden. :)
ubetalte regninger - står i ene sida i et kjøkkenskap.
betalte regninger - ligger i ei eske fra Ikea i 2. etg
resepter, klasselister/barnehagelister, all info fra skole, fotball, kor, speider og fritidsaktiviteter - har egen ringperm med plastlommer. Laget dette sist sommer og det funker som bare det.
vielsesatest, dåpsatetser, fødselsatester, vaksinasjonskort, forsikringspapirer, lån, nav og sånn - har slik gammeldags arkivmappe til denslags. Funger såpass at vi finner det vi skal.
reisebrosjyrer - samles i en slik bladkasset og står i bokhylle i kjellerstua. Dette har vi gjort et halvt år og det fungerer.
reklame sorteres samme dag som det kommer. Om noe er interessant havner det på den stolen rundt bordet som ikke brukes og kastes hver torsdag. Det andre går i papirreturen.
Vi har ei roteskuff som har mye rart i seg. Den ryddes en gang per mnd. Utklipp jobber jeg med et system. Ellers blir det en del papirer, men ikke så mye som før ringpermen kom.
Tar du vare på regningene etter at du har betalt dem, altså? Jeg kaster dem umiddelbart, såfremt de ikke samtidig er garantibevis. Alle betalinger ligger jo i nettbanken uansett, mener jeg, det kan da ikke være nødvendig å ta vare på alt papiret?
Regninger, kastes
kvitteringer, perm
postkort, brev, boks
brosjyrer, menyer, kastes
garantier, boks
visittkort, båtruter, kastes
forsikringspapirer, "forsikringer-filen" i arkivkassa mi
reklame, kastes
lesestoff, bokhylla
skatteinfo, arkivet
informasjon fra telefonselskaper, leses, så kastes
strømleverandør, under "strøm"
renovasjon, kommune, begge under "kommunal info"
utklipp, eske på soverommene til ungene
fødselsattest, vielsesattest, "andre viktige papirer"-fanen
bokklubb-info, info om diverse medlemskap, ligger kun i mailboksen
resepter, ligger hos apoteket
epikriser, ligger også i arkivet
vedtak fra diverse nav-avdelinger, attester, arkiv
lønnslipper, kastes
årsoppgaver, ligger under "skatt"
bruksanvisninger, eske
jobbnotater, i jobb-sekken?
studienotater, i skolesekken?
andre notater, hva i all verden noterer du? :humre:
Og om det ikke går hverken på oppslagstavle, arkivet eller i en egnet boks, så går det i det store grønne arkivet (=papirdunken).
Hos oss går regninger o.l. først i en hylle, når de er betalt går de i en skuff. Når skuffen er full puttes det i en pose som vi skriver årstall på og henger i kjelleren. Der henger den et par år før vi kaster den. Viktige papirer som f.eks. forsikring går i perm med skilleark. Attester og andre viktige ting ligger i en arkivmappe.
For å si det pent: Det er ikke nødvendig å ta vare på alt det der. Info fra bokklubber, betalte regninger (som er betalt med nettbank, vel og merke), reklamer, all annen div. info - det finner man på internett. Jeg lover. I det minste finner man et telefonnummer man kan ringe og spørre noen på.
Ellers. Regninger: Perm. Og så perm til Ymse. (Forsikringer, Nødvendig bankinfo, vigselsattester, separasjonspapirer, skifte, you name it.) Perm til Skole/Barnehage.
dette skulle jeg gjerne ha visst også. Vi har et salig kaos av slike papirer. Gjerne på kjøkkenbordet i påvente av at noen skal 'gjøre noe' med dem. Så kommer det plutselig noen og det blir stuet inn i bokylla på stua, eller på en stol eller.... Og der hender det at det blir liggende, særlig om det ikke er prekære saker, og der får det selskap av og til av tegnebøker, utallige interiørblader, fotoblader, aviser osv. Så blir det tilslutt en diger smørje.
Har akkurat gått til anskaffelse av ikke mindre enn 16 nye skap fra Ikea fordelt rundt om i huset og da er det håp at alt dette skal få sin egen plass. I teorien i hvertfall.
Det meste går i søpla så fort som mulig. Info fra skole/korps/allidrett og denslags skrives opp i kalenderen og går deretter i søpla/evt henges på oppslagstavla til det er utdatert. Betalte regninger tar jeg vare på i ei lita skoeske i skapet, kaster når den er full. Reklame, infobrosjyrer etc kastes, evt henges det på oppslagstavla fra til det er utdatert.
Forsikringspapirer, lånepapirer, skatterelaterte ting og personlige papirer (jobbattester, vitnemål, vielsesattest og fødselsattest og denslags) har jeg strikkmapper i ulike farger til. Er strikkmappa full er det på tide å kaste.
Fellesting for meg og mannen - med skilleark for: hus, vigselsattester, garantier for store ting (hvitevarer, elektronikk...), utskrift av billetter
En for hvert barn med skilleark for barnehage, legekontakt, helsestasjon, bankkonto.
Til meg og min økonomi - underkategoriene har variert etter behov.
Bilen
Brev og kort til guttene, tegninger fra storebror.
Det var et lite knippe, de som brukes mest. De står i ei bokhylle ved spisekroken. Regninger, reklame (som bare kommer med avisa nå) og gamle aviser hives etterhvert. Ukeblader og magasiner kastes også, om enn etter ei lengre stund. Under stuebordet har vi diverse gamle aviser, magasiner og noen årganger med ikeakatalogen.
Takkekort, julekort og andre kort strever vi mer med.
Jeg er revisorfrue og har alt litt rundt om kring. :flau: Vi har egentlig en boks til rgeninger, men de ligger oppå og kommer inni en gang i skuddåret etter de er betalt. Vi har også hver vår eske med ting og ang i, men den er jo full nå... :rotehus:
Mannen (som jo er revisoren i huset) er like ille som meg og til sammen blir det kaos.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.