Vi tenker oss en liten elbil som bil nr to. En bil som mest skal frakte en voksen de dagene det ikke er mulig å rekke alt med kollektivt og når aktivitetskabalen krever mer enn en bil. Gratis parkering i byen, gratis bomring og kjøring i kollektivfelt høres fantastisk ut.
Personlig hadde jeg ikke satt meg i mange av de elbilene som til nå har vært tilgjengelig i annet enn sentrumstrafikk - ikke landevei, og ikke E6/E18 rundt Oslo. Man kan riktignok si at en del av bilene er bygget på vanlige biler, slik som f.eks. noen av Peugeot- og Citroen-ene, men de er ikke offentlig kollisjonstestet med en flere hundre kilos batteripakke installert bak i bilen.
Dette gjelder ikke bare rent kollisjonssikkerhetsmessig, men også kjøreegenskapsmessig. Og her er det også forskjeller på om man har greit greit vær og en vinterdag...
Videre elementet blir batterikostnader. Tenker på på Think leier man batteriene for 1300 kr/mnd. For den prisen kan en del ellers kjøre en god del drivstoffmessig, også gjennom bomring og parkere en del. For en del av bilene der man ikke har leieavtaler for batteri sitter man med en ganske stor risiko når garantitiden på batteriene er løpt ut. Det er en del som har kjøpt brukte elbiler som har fått seg en real smell når det viser seg av batteripakkene må skiftes. Her har man for en del elbiler hatt kostnader på over 100 000 kr for nye batterier. Det har videre vist seg at produsentenes estimater for antall sykluser og kjørte kilometer har vært svært feil for mange.
Ting bør bli bedre med ny batteriteknologi, men Li-ion-batterier finner man så langt kun i prototyper eller særdeles dyre biler. Her er det bilprodusenter som har biler "klare", men som renger med å måtte vente noen år før de kan sette det i salg pga. det er snakk om flere hundre tusen i kostnader for batteriene.
Rekkeviddetallene fra produsentene må man også ta med en klype salt. Husk at man på vinteren gjerne vil kjøre med varme og om sommeren med AC. Alt ellers elektrisk som brukes trekker ned rekkevidden. Vi har også store klimaforskjeller, og bør undersøke hvordan det påvirker batteritypen som benyttes i bilen. Virknignsgraden for batteriene kan være en helt annen ved +15 grader og med -10 grader...
Skal man i dag kjøpe en ny elbil kan man også tenke på den videre utviklingen. Hvor lenge skal man ha bilen og hva finnes på markedet om 3-4 år om man ønsker å selge den? Teknologien kan da ha kommet såpass langt at bilen i praksis er uten verdi. Spesielt med en aldrende batteripakke kan interessen være svært laber.
Personlig ville jeg ikke ha kastet meg på dette nå, selv om det er en del fordeler i henhold til noen av kostnadene - det er også en del usikkerheter. En sparsom småbil hadde i hvert fall for meg på mange måter føltes som sikrere, bedre kjøreegenskaper, mer komfortabel og mer forutsigbar kostnadsmessig. Hvilke kostnader man ellers har til bom, parkering osv. må man se på individuelt, og husk også evt. skattefradrag på dette området i regnestykket.
Vi har en Buddy som bil nr 2. Det er egentlig en 4-hjulet motorsykkel med plass til tre personer inkludert fører. Det er en velkjent batteripakke i, og de kan byttes ut "elementvis". Rekkevidden er vel 40 km slik som vi kjører den. Det rekker for alt det vi trenger den til. Den er helt genial til å parkere langs veien med.
På glatten er den en racer. Det er ikke gir på den, så du kan kjøre så sakte du bare vil, og kommer frem der andre står og spinner.
Kollisjonssikkerheten er elendig, men den er bedre enn en moped/motorsykkel som var alternativet her.
Vi har også vurdert dette, men er fremdeles i tenkeboksen. Jeg tar nå ferge til og fra jobb, men snart blir det tunnel. Den koster ca 90,- hver vei så det er noe å spare på det. Tror det er REVA vi har sett på. Jeg får lade bilen på jobb.
Hvor langt er det og hvilke hastigheter går det i på strekningen? Er det en tunnell som vil ha mye stigning? Flerfelts?
Jeg bare bemerker at en del elbiler en del steder med stigning ikke ser ut til å klare å holde følge med trafikken, noe som har skapt en del småfarlige situasjoner. Strengt tatt er det egentlig ikke lov å bruke kjøretøy som ikke klarer å holde følge med trafikken mange steder, og som da sinker trafikkavviklingen. Politiet har jo i sommer hatt fokus på å luke ut sinker, og med elbiler langs en del landeveier og relativt raske veier med mye trafikk spørs det jo om det i praksis kan bli et problem. Reva har topphastighet på 80 km/t, men samtidig skal man da huske at ved høy hastighet reduseres rekkevidden betraktelig. Rekkeviddene som oppgis er gjerne i "bytrafikk", type 50 km/t. Oppoverbakke blir naturligvis også noe som krever en del ekstra, spesielt om det skal være i høyere hastighet...
Det man videre bør se på er om det er webasto. Skal man bruke el til oppvarming av bilen er det som tar en del på batteriene.
Vi har hatt to el-biler. Citroen Berlingo og en Citroen saxo. Fungerte brillefint sålenge vi hadde nok strøm. Men vi bor i en mindre by og kjørte aldri på veier med mer enn 70 km/t.
Vi kjørte derimot bilene feil og presterte å ødelegge dem totalt (katastrofe), men fikk solgt dem sørover til like mye som vi gav for dem. Ingen i byen vår var istand til å ta skikkelig vare på dem (service o.l)
Vi hadde bare gode erfaringer. En drøm å parkere, og latterlig morsomt å regne ut strømforbruk.
Det ER dog kjedelig å stå uten strøm midt i rushtrafikk. :blond:
Saxo er vel ellers samme bilen som Peugoet 106 (bare forskjellig design i front), som man ellers ser en del av som elbiler, og er av dem som har særdeles kostbare batterier. (Berlingo er jo ellers samme bilen som Peugeot Partner).
En utfordring f.eks. NAF i tiden framover være å tilby en uavhengig vurdering av tilstanden til batterier på brukte elbiler.... Og ingen tvil om at det kreves ny kompetanse rundt om kring på verkstedene.
Mye av det som vel har rullet på norske veier av elektriske Peugeot/Citröen har vel også vært bruktimportete biler.
Vi hadde elbil (Think) i tre år. Vi var veldig fornøyde. Jeg anbefaler dog at man har varme gjennom annen kilde enn strøm (f.eks. propan) da man ofte kjører uten varme på vinteren for å ikke tømme batteriet og der er kaldt, veldig kaldt. Vi hadde blybatterier og alkaliske batterier er jo å anbefale så at man kan klattlade. Mannen min var alltid veldig flink og kjørte batteriet tomt ofte (eller nesten alltid) så våre batterier hadde faktisk bedre kapasitet etter tre års bruk enn år vi fikk bilen (den var litt brukt når vi kjøpte den, en Think fra California). Vi syntes at det var topp å ha elbil!
Vi har elbil (Peugot 106E) og elsker henne. Vi har hatt henne i snart to år nå, gjennom to snørike vintre i Nittedal, og maken til stabil og driftssikker bil! :) Hun kjører ca. åtte mil på én lading, det er minimalt med lavere batterikapasitet på kalde dager, hun går forsvarlig raskt på f.eks ringveien. Ligger godt på veien, vi har kjørt henne mye og aldri opplevd noen farlige situasjoner. Gratis i bomringen, rask i kollektivfeltet, billig i drift, lave avgifter. Og vi har webasto.
(Hønni, bare si fra om du vil prøvekjøre henne en dag, f.eks stikke innom Blindern etter jobb en dag jeg jobber seint.)
'
Vi fikk beskjed om å tømme batteriene så godt som mulig før hver lading (slik man gjør med mobiler). Ofte hadde vi 10% igjen når dagen var omme og da kjørt vi opp og ned endel bratte bakker i nabolaget med klampen i bånn (dvs at vi kjørte på rødt hele tiden - energiforbruket var delt inn i grønt-oransje-rødt....) Det at vi "brant" på rødt hele tiden ødela visstnok en vesentlig del inni maskineriet og bilene var kaputt!
Det høres noe upraktisk ut med en batteritype som bør tømmes for strøm før hver lading. Det er jo ikke alle som bor og jobber like ved en rundkjøring, hvor de kan fortøye bilen og la den gå i ring for seg selv... [noparse]:ser for meg tre førerløse elbiler som kjører om kapp:[/noparse]
Ladesystemet skulle vært sinnrikt nok til at batteriene om nødvendig ble utladet som innledning i ladesekvensen. Alternativt kunne bilen hatt en kjempestor sub i bagasjerommet, og spilt dunk-dunk-musikk på full guffe. Når musikken døde hen, sammen med de gode naborelasjonene, kunne man så gå ut og plugge bilen til strømnettet :geip:
Vet ikke alt om tunnelen for den er ikke ferdig. Men 2 felts vei er det garantert på stigningene.
Den bilen vi så på hadde diesel varme?? Tok ihvertfall ikke av strømmen.
Ja, det er sikkert en Webasto som brukes for oppvarmingen. Webasto benyttes også på mange dieselbiler for at de raskere skal få opp kupevarmen pga. dieselbiler har såpass lite overskuddsvarme at det tar en del lengre tid for at motor blir varm etc.
Hvis det er tofeltsvei og det ikke er all verdens av trafikk blir det kanskje ikke faren for at dere skaper kø. Men som det ellers sier kan det for en del biler være uheldig med veldig høy belastning over lang tid.
Personlig tror jeg de som forventer å kjøre en del lengre og langs ladevei kanskje heller bør vente på plug-in-hybridene. Det er jo dog fortsatt et spørsmål om hvordan norske styresmakter vil avgiftslegge plug-in-hybrider når de kommer.
Ser jeg ut i fra mine egne behov, vil sikkert 75 % av behovet være dekket av kjøring på strøm. Slik vil det nok være for mange andre også, men faren er jo at man får samme avgiftsleggingen av denne typen biler som vanlige biler, hvis man fortsatt da skal betale avgiften på den tradisjonelle motoren.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.