Etter det jeg forstår er det ikke lov for barna å ha med penal på skolen.
:confused: Hva slags regel er dette og hva er grunnen? Noen som vet?
Læreren bare smilte, så sympatisk på oss i dag tidlig og kommenterte at "vi foreldre ville nok oppleve at skolehverdagen i dag er ganske så annerledes en når vi var barn. Penal skal ikke ligge i ryggsekken, barna skal ikke ha penal på skolen, det er ikke lov. Dere skal få flere beskjeder og forklaringer på foreldremøte".
Ja du sier noe ... jeg tror penalet som matchet sekken kostet nærmere 200kr og det det måtte liksom et matchende penal til selv om vi faktisk hadde ganske så mange fra før. :rolleyes:
Det er jeg så enig i. For det første er det unødvendig brukte penger, for det andre er det en skuffelse for barnet å ikke få bruke penalet de har fått. Selv om jeg ser argumentene for hvorfor det er greit at skolen stiller med skrivesaker.Men beskjed på forhånd burde de klare.
Det varierer nok fra skole til skole om de tillater pennal. Jeg forstår det sånn at mange unger blir veldig distrahert av at de har så mye spennende i pennalet og bruker uforholdsmessig lang tid på å finne det de er ute etter, og at noen lærere derfor foretrekker å ha utstyret i klasserommet og dele ut etter behov fordi det går fortere.
Vår skole praktiserer også dette til førsteklassingene. Fungerte kjempegreit da guttungen begynte for tre år siden, og har ikke hørt noe negativt i ettertid.
Men, vi ble informert om dette allerede ved innskriving, og gitt en forklaring på hvorfor, så vi hadde god tid til å forberede ungene på det.
Sånn var det her da storesøster gikk i første klasse. De sa at ungene fiklet og surret så mye med pennalene at de i stedet ga dem fargeblyanter og vanlige blyanter til bruk på skolen. De ble liggende på skolen når ungene gikk hjem for dagen. Pennalet med innhold ble brukt hjemme til lekser.
Det er ingen sånn regel på skolene her heller, men unødvendig? Jeg syns tvert imot pennalet er en viktig del av skolesekken. Der oppbevares gråblyant, viskelær, fargeblyanter pluss diverse andre nødvendige skolesaker.
Hvis enkelte barn har unødvendige saker i pennalet som tar oppmerksomheten vekk fra undervisningen, så er det vel bedre at læreren tar det opp med den enkelte da. Ikke skjærer alle over en kam.
Barna får ingenting av skolemateriell som blyant og viskelær eller farger her, så pennal er absolutt nødvendig. Vi fikk skriv fra skolen i førsteklasse der det stod om mat, turdag osv, der stod det også at vi måtte sjekke, sammen med barnet, at pennalet var i orden og at blyanter var spisset kvelden før skole.
Det vet jeg at skolestarterne har fått beskjed om her. De kan få ha med pennal, men det skal ligge i sekken. Grunnen er visstnok at pennalet tar så mye oppmerksomhet og at det blir mye "dill". De får utlevert det de trenger på skolen.
Vi har fått beskjed om at 1. klassingane her ikkje skal ha med pennal. Grunnen er at det skaper unødvendig mykje uro og "styr" å finne ting i pennalet. Når alt utstyret er klart på skulen slepp ein også det med gløyming (og det kan vere eit stort problem har eg opplevd som lærar). Vår 1.klassing har likevel fått nytt pennal da, til leksene :)
Syns det er helt flott at skolen har en boks med fargeblyanter og ellers alt de trenger stående på hver gruppe, jeg vet at vår snuppe hadde surra og rotet og dilla så mye med et pennal at hun ikke hadde fått med seg noen ting. Og så syns jeg faktisk det er veldig deilig å slippe å handle inn og fylle på et sånt hele tiden, jeg kan bare tenke meg hvor mye som ville ha forsvunnet ukentlig her.
Vi fikk forøvrig god informasjon om dette på infomøtet i juni.
På vår skole skal elevene ha penal, men jeg synes det godt kunne vært sånn at alle fikk det de trengte på skolen og at det var der. Åtteåringen har brukt mye tid på fikling i penalet.
Og det ser ikke ut til at seksåringen er noe annerledes, hun liker å ha orden, men det tar litt tid!
Her hos oss er det heller ikke lov med penal i skoletimene, men det brukes flittig på SFO og ved leksene. Jeg synes det er like greit at de små ikke bruker halve skoletiden til å studere penal :nikker:
Jeg kan godt skjønne forbudet, hvis det forstyrrer undervisningen, men jeg synes det er direkte dårlig gjort å komme med det første skoledag, når man har 1) kjøpt pennal i dyre dommer og 2) har et barn som blir lei seg over å ikke få bruke det.
Tvert i mot - her får vi beskjed om at de skal ha med pennal, inneholdende tykk gråblyant, tykke fargeblyanter, viskelær, limstift og "god papirsaks". (Jeg har ikke rukket noe av delene, og Andungen har tynne, trekantede blyanter, tørr limstift og sløv saks. Antar det er på tide å ta seg sammen og fikse.)
Før skolestart fikk vi beskjed om å ha små pennaler med blyanter, viskelær og spisser, og ikke noe annet. Konsekvente er de i alle fall ikke.
Hos oss er det lov med pennal, men jeg kan skjønne et forbud hvis det forstyrrer veldig mye. Jeg ser jo at han mister viskelær og blyantspisser (2-3 ganger i løpet av dette første skoleåret som har vært) og at det blir krangling og surr med hvem som har lånt hva/stjålet eller whatever.
Jeg synes de skulle ha gitt klar beskjed om dette i forkant ihvertfall, så ungene er forberedt på hva som gjelder.
Jeg tror ikke problemet er unødvendige saker i pennalet, men bare at det er så spennende å titte på alle fargeblyantene når man egentlig skal hente en gråblyant o.l.
Jeg har hørt før at det ikke er lov enkelte steder. Hos oss har det ikke vært forbud mot pennal og det ligger alltid i sekken. Kjekt med ekstra farger når man er veldig glad i å tegne.
Jeg syns også de burde gitt beskjed på forhånd. Det med skolesekk og pennal er Store Ting for førsteklassingene, dårlig gjort å ødelegge den gleden for dem. Jeg syns også at problemet "fikling med pennal" burde kunne ha andre løsninger enn totalforbud. Hvorfor ikke bare forby å ta dem frem i timer der det ikke passer? Det fungerer iallefall i Veslas klasse.
Hos oss er det ikke lov til å ha med pennal på skolen, vi fikk beskjed om det allerede i mai at vi kunne spare de pengene. Man kan selvfølgelig ha pennal hjemme om man ønsker det, noe må man jo ha blyanter i hjemme også. Vi har det i en boks. De ønsker ikke at de yngste barna skal ha med pennal fordi det tar fokus bort fra undervisningen og fører til mye fikling og ordning med pennalet istedenfor å gjøre det de skal. Vi har fått beskjed om at barna i 2. klasse godt kan ønske seg pennal til jul, så de ønsker vel at de kommer med det etter jul da antar jeg.
Hos oss har barna lov, men skolen har alt av materiell så de trenger det ikke.
Jeg tror faktisk at poden sitt skal få bli hjemme i morgen ettersom han er nokså lett å distrahere.
Dette høres teit ut! Penalet kan vel legges ned i sekken etter at de har tatt ut blyanten.
Ganske uhygenisk at barna bruker samme blyanter og penner i hele klassen. Alle vet vel at blyanter og penner suges på:rolleyes:
Jeg tror det er like mye hva vi voksne gjør det til. På skolen vår har de ikke lov til å ha pennal i 1. klasse (av samme grunner som beskrevet over her). Ikke bruker de egen skolesekk heller, den får de utdelt på skolen og alle har lik. Jeg kan ikke huske at det var noe sårt for jenta mi i det hele tatt. Hun fikk pennal, men det lå hjemme og ble brukt til lekser. Det var stas med sekken hun fikk på skolen.
Jeg kan være enig i at informasjonen bør komme før 1. skoledag (for å hindre at man kjøper unødvendig), eller etter. Første skoledag trenger man ikke komme med den type informasjon.
Det er av erfaring med mange små skolebarn i en større gruppe at mange lærere velger å si at pennalet skal ligge hjemme. De gjør det ikke for å være teite. Barna tar ikke bare ut blyanten og legger pennalet tilbake i sekken. De bruker lang tid på masse unødvendig og det er mange fine pennal som skal vises frem og snakkes om. Det er for å skape et rolig læringsmiljø for barna i klassen.
Hehe.. Drømmer meg bort her, i tanken på å sitte der ved en pult, med et nydelig vakkert pennal. Fylt av herlige tusjer og fargeblyanter jeg kunne sett på og beundret om de hadde glitrende effekter på. Og som jeg kunne tegnet så mye pent med.
Jeg skjønner forbudet godt. Hvis man f.eks har stasjonsarbeid med 12 minutter på hver stasjon, tar det voldsomt lang tid om det pennalet med alle de spennende greiene skal opp og ned hver gang ... På skolen til ungene er det ikke noe forbud, men der finnes alt de trenger i boks på gruppebordet, i hvert fall for ham i 1., så han trenger strengt tatt ikke ha med pennalet. Sist jeg hadde 1. klasse, informerte jeg om at elevene ikke trengte pennal, men at det gjerne kunne være med i sekken dersom det var viktig for eleven. Ungene klarte fint å forholde seg til at de når det er f.eks. stasjonsarbeid står det de trenger på bordet, mens de gjerne kan bruke pennalet når man har skriveverksted og skal skrive brev/tegne etc. På SFO er det også stas med eget pennal.
Vi fikk beskjed om å kjøpe to pennal til storesøster, så det har vi også gjort til broremann.
[font=Comic Sans MS][/font]
Et med farger og stæsj og et med kun blyant og virkelær. Dette etter oppfordring (eller befaling er mer ordet) fra læreren.
Har aldri hørt om den regelen, så her er det fritt fram for pennal.
Ungene har hatt to hver seg. Ett med blyanter, viskelær, linjal og noe farger.
Og et med bare farger.
De får ingenting på skolen( til nød et viskelær og en blyant) og får låne fargeblyanter hvis de ikke har.
Det er i grunnen en fin regel synes jeg. Man kan fint ha tingene på skolen i en boks på pulten. En annen ting som er litt fint er miljøaspektet i dette. Hos oss jobber vi aktivt med miljøspørsmål og det er få av mine elever som stiller med nye greier hvert år, heldigvis.
Hm, aldri hørt om pennal-nekt før. :confused: Ukjent problemstilling for meg som jobber på videregående og priser meg lykkelig hvis noen i det hele tatt har husket å ta med seg en penn....:rolleyes: ("Vi har jo PC! ")
Vel, vel, uansett enig i at dette er noe skolen kunne ha opplyst om på forhånd.
På skolen vår er det kun tillat med runde penal, altså ikke de som er firkantet og som kan gå i flere etasjer. Mye av grunnen er at det ikke er plass til det på pulten og så er det som flere nevner alt for mye spennende dill for de søte små. Her gjelder den regelen tilogmed 3 klasse.
For å demostrere hvor lang tid det tar med førsteklassinger og nytt penal, tok læreren tiden en av de første skoledagene til Storesøster. Når det hadde gått 15 min uten at de hadde greid å gjøre seg ferdig, syns hun det var godt nok poeng til å ha blyanter osv liggende i kassene deres og la dillet ligge igjen hjemme. Foreldrene var selvfølgelig helt enig i dette er den lille demoen vi fikk. :fnise:
Her i Drammen også. Hun vet også at det skal brukes til lekser hjemme, men det skal få være med i morgen likevel på 1.skoledag. Jeg kommenterte forøvrig på første foreldremøte at det kom vi til å gjøre, når dette ble nevnt. Man skuffer ikke dem på den måten.
Du formulerte deg noe finere ja. Det handler mye om det synes jeg. Jeg forstår budskapet, men de må vokte seg litt på hvordan de presenterer dette. Å slå ned på dette i morgen første skoledag, er liksom ikke greia. Foreldrene har fått beskjed, og har noen det med i morgen så er det nok mest fordi det har ventet i sekken siden f.eks. februar. ;) Senest i kveld tittet storesøster gjennom de tre lommene, og viste at hun hadde både blekkpenn og forstørrelsesglass. Det er så mange forventninger at hun nesten dirrer.
Alle skoler som praktiserer Early years eller Tidlig innsats, har forbud mot pennaler. Dette er et nytt prosjekt som setter fokus på leseforståelse og veiledet lesing. Opplegget er stasjonstrening og som mange har sagt, 1.klassinger bruker lang tid på pennal.
Her er det Early years og jeg er kjempefornøyd med opplegget. Tulla trives med det og har en veldig forutsigbarhet. Læreren har en unik mulighet til å drive tilpasset læring til hver enkelt elev hver eneste dag. Pennal eller ikke har jeg en følelse er mest viktig for foreldre som synes pennal er en viktig del av skolehverdagen. Tillegger vi voksne pennalet stor vekt og viktighet, blir det viktig, prater vi derimot positivt for at pennalet skal brukes hjemme til lekser, blir også barna positive til det. Viktig at vi som foreldre støtter skolens valg slik at barna ikke blir føler en konflikt mellom foreldrene og skolen. Uenigheter bør tas med pedagoger og administrasjon uten barn tilstede.
Ingen pennal hos oss, bare et godt utvalg av det de trenger på skolen. Gode blyanter med godt gripetak, og god orden og system, med fargesortering, etc.
Her var det masse erfaringer og forklaringer, tusen takk. Jeg har nå stor forståelse og ser absolutt hvorfor penal ikke er lov.
amylin - ja, det er Tidlig innsats Early Years for alle penga på skolen vår også, 2 første timene av dagen hver eneste dag fatisk. De skal jo da være fleksible og flytte seg fra stasjon til stasjon uten å dra på noe som helst.
Indeed, skolehverdagen er noe annerledes en klasserommet mitt var da jeg begynte i 1 klasse i 1977 :knegg:
Selvsagt handler det om hva man gjør det til, og hadde HI visst at det var pennalforbud, så hadde hun sikkert sørget for at barnet visste om det og var forberedt på det. Jeg skjønner også at dersom alle får tildelt sekk så har de ingen såre følelser over ikke å ha ny sekk.
Her får ingen tildelt sekk på skolen, og jeg tror det var få av førsteklassingene i fjor som ikke var litt opptatt av den nye skolesekken og pennalet sitt altså. Vesla ville nok blitt rimelig lei seg om hun fikk beskjed første skoledag at en av de tingene var forbudt å ha med. Hun hadde selvsagt kommet over det - hun vet at life's a bitch innimellom - men det er da en unødvendig skuffelse som kan unngås om det sies i fra på forhånd.
I annen klasse derimot er det tydeligvis ikke så nøye. Vesla har allerede etter to dager funnet ut at pennalet er unødvendig så det gidder ikke hun å drasse på.
Ja, dette er mitt inntrykk også. Her var det besteforeldre somv ar mest opptatt av pennal, snuppa har altså fått to stk som ligger på rommet hennes og som hun har brukt i sommer når hun har tegnet og hatt med seg på overnattingsbesøk hos besteforeldre, men jeg gav beskjed til dem at det ikke var tillatt på skolen så snuppa har ikke oppfattet at dette er en skolegreie engang. Så her har vi ikke hatt noen spørsmål eller tanker rundt pennal i det hele tatt, og hun syns det var storartet med skolens utstyr i en kasse på bordet.
Og forøvrig syns jeg dette mer Early years virker helt fantastisk i forhold til de utrolig lange timene vi hadde da jeg begynte på skolen på 70-tallet.
Jeg kan egentlig ikke så mye, siden skolen min ikke har startet enda og det kun er tulla sin skole som praktiserer det. Tror Early years er et prosjekt som er fra Australia. Det legges vekt på leseforståelsen og ikke like mye den tekniske delen av lesingen. Barna skal forstå at bokstaver danner en mening og pirre nysgjerrigheten til hvilken historie ordene forteller, bl.a. ved veiledet lesing.
Undervisningsopplegget skal foregå to timer om dagen og helst en gang om dagen. All undervisning i Early years er lagt opp til stasjoner, og det er fast hva stasjonene går ut på, men spesifikk innhold forandres selvfølgelig. Så vidt jeg husker er det data med pedagogiske spill, kreativ stasjon, lesestasjon med egenlesing av bøker tilpasset nivået, skrivestasjon, hvor det i starten er lagt vekt på øving av bokstaver og veiledet lesing. Tror forresten det er en stasjon med bygging også. Læreren er alltid på veiledet lesing og elevene klarer seg selv på de andre stasjonene siden oppgavene alltid skal være selvdrevne og tilpasset nivået. På veiledet lesing bruker læreren bøker tilpasset nivået og bruker mye tid på å snakke om forside, begreper i forbindelse med bildet på forsiden, overskrift før de starter å lese. Eks. Hva ser du på bildet? Hvem tror du de er? Hva tror du skjer med jenta? Hvem sin hund er det? Hva tror du hunden heter?
Veiledet lesing hjelper elevene til å forstå hvordan en handling bygges opp, at ordene forteller en historie, får elevene nysgjerrige og ivrige etter å få vite hva som skjer i boka og øker leselysten.
Det er leselekser hver dag hvor elevene får med seg en bok tilpasset deres nivå hjem. Foreldrene skal lese samme bok med elevene hver kveld, og får beskjed om å drive en form for veiledet lesing hjemme. Snakke om begreper i boka, snakke om bildene og hvordan bildene henger sammen med historien, gjerne dra inn ting som har skjedd eller ting foreldre og barnet har opplevd sammen, rett og slett snakke om boka mens man leser.
Det er sikkert mye mer også, men det ser ikke jeg siden jeg er på foreldresiden av dette prosjektet. Ser og opplever som sagt at tulla har bedre forståelse av tekster og lærte å lese veldig kjapt. Samtidig ser læreren nivået til alle elevene veldig godt.
Vi hadde dessuten forberedt storesøster etter foreldremøtet at pennalet var for lekser, og det var med stor andakt hun hentet det i dag og farget bildet hun hadde i lekse. Så nøye og sirlig er vel intet farget her i huset før. :D
Så når bruken var klargjort, så var det sånn det skulle være. Det ble heller ikke nevnt overhode første skoledag.
Jeg er nyutdannet lærer og har vært på en del skoler. Jeg har også hatt barn i skolen i 11 år. Har aldri hørt om at det ikke er lov å ha med pennal. Har heller sjelden opplevd at pennal har vært et problem. Enkelte jenter har med en del dilldall i pennalet og sekken. De får beskjed om å legge det i sekken i timen og det har gått greit.
Penal funker særdeles dårlig med Early Years Literacy Programme (Tidlig Innsats Early Years) da elevene flytter seg fra statsjon til stasjon hvert 13 minutt.
Polyanna. Her er litt mer info om Early Years Literacy Programme. Vi har fått en god del info fra skolen. Så langt er jeg veldig imponert over det jeg har sett og erfart. Undervisningen blir tilpasset elevens feridigheter og de sitter i grupper med barn på sitt "nivå". Det er, etter det jeg forstår en ganske dyr "metode" men etter de dårlige PISA resultatene i Norge så begynte de jo å se på metoder i utlandet med stor suksess, TIEY er en av disse. Det vises til meget gode resultateter på kort tid.
Det eneste jeg stusser ved er at EYLP krever stor innsats fra foreldrenes side, og da tenker jeg på hva som skjer med de barna som ikke har foreldre som følger opp hjemme .....
Foreldre som ikke følger opp godt nok hjemme er jo et ankepunkt, men tenker at Early years med så god tilpasset undervisning vil klare å fange opp disse barna bedre enn vanlig undervisning allikevel.
Vi har veldig gode erfaringer med early year-opplegg, men det er foreldretungt ja. Og det går helt klart utover de som ikke har foreldre som følger opp, men jeg kan ikke tenke meg at det hadde gått noe mindre ut over disse elevene med et annet opplegg, det blir nok bare mer synlig. Og da kan man forhåpentligvis fokusere litt ekstra på disse elevene på skolen.