Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Har man ikke angrerett ved kjøp av en bestillingsvare?

#1

Smurfine79 sa for siden:

Er det riktig at man ikke kan angre et kjøp av en bestillingsvare?

Nå spør jeg for noen jeg kjenner som har bestillt en vare, å dette var en bestillingsvare. Hun ønsker nå ikke å ha varen allikevel å får da til beskjed at det hun betalte ved bestilling(10% av kjøpesummen) får hun ikke igjen.

På kvitteringen står det at hun skal få varen i uke 34, men har fått til beskjed av selger på telefon at varen ikke kunne leveres før i uke 35-36, når hun da ringer for å avbestille får hun til beskjed at da kunne hun plutselig få den i morgen alliekvel for da hadde de fått den inn i dag å de kunne få levert den i morgen.

Hva blir gjeldende i denne saken? Er hele den betalte summen tapt, eller kan hun få de pengene igjen eventuelt betale et avbestillingsgebyr?


#2

Left sa for siden:

Det må vel være lov å ombestemme seg om varen er bestilt også?
Et avbestillingsgebyr ville jeg tro var ganske vanlig.


#3

allium sa for siden:

Man har ikke angrerett på varer som er kjøpt i vanlige butikker.


#4

Smurfine79 sa for siden:

Men varen har ikke kommet ennå...så det blir som avbestilling, har man fremdeles ikke lov?


#5

Teofelia sa for siden:

Hva mener du med bestillingsvare? Hvis det er noe hun har kjøpt i en butikk, har hun ikke rett til å få returnere det, uavhengig av om varen var på lager eller måtte bestilles.

Hvis det er noe hun har bestilt på nett eller ved postordre, har hun krav på å få returnere det å få pengene refundert.


#6

Teofelia sa for siden:

Hvis varen er betalt, så¨har hun jo pr. def. kjøpt den allerede, og hvis varen nå er i butikken, så tror jeg ikke hun har så mye å fare med, nei.

#7

allium sa for siden:

Dette er vel den mest aktuelle paragrafen fra Forbrukerkjøpsloven:


#8

Smurfine79 sa for siden:

hun har betalt 10% av kjøpesummen for at den skulle bli bestillt å så skal resten betales når den ble henta.


#9

Smurfine79 sa for siden:

Takk


#10

Anda sa for siden:

Litt avhengig av verdien på gjenstanden og hvor kranglevillig jeg hadde vært, så er det fullt mulig å hevde at retten til avbestilling (mot å betale erstatning for selgerens eventuell tap - hvilket kan være en vanskelig sak i seg selv) fortsatt er i behold. Grunnen er at avbestillingsretten er i behold frem til levering.

Etter § 6 skjer levering når tingen overtas av forbrukeren. Overtakelse er ikke at tingen har kommet frem til butikken.

Avbestilling av en vare uten et etteroppgjør er i prinsippet ikke mulig, med mindre kjøpet faller inn under angrerettsloven (som gjelder kjøp utenfor fast utsalgssted; internett, dørsalg ol.)



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.