Er det riktig at man ikke kan angre et kjøp av en bestillingsvare?
Nå spør jeg for noen jeg kjenner som har bestillt en vare, å dette var en bestillingsvare. Hun ønsker nå ikke å ha varen allikevel å får da til beskjed at det hun betalte ved bestilling(10% av kjøpesummen) får hun ikke igjen.
På kvitteringen står det at hun skal få varen i uke 34, men har fått til beskjed av selger på telefon at varen ikke kunne leveres før i uke 35-36, når hun da ringer for å avbestille får hun til beskjed at da kunne hun plutselig få den i morgen alliekvel for da hadde de fått den inn i dag å de kunne få levert den i morgen.
Hva blir gjeldende i denne saken? Er hele den betalte summen tapt, eller kan hun få de pengene igjen eventuelt betale et avbestillingsgebyr?
Hva mener du med bestillingsvare? Hvis det er noe hun har kjøpt i en butikk, har hun ikke rett til å få returnere det, uavhengig av om varen var på lager eller måtte bestilles.
Hvis det er noe hun har bestilt på nett eller ved postordre, har hun krav på å få returnere det å få pengene refundert.
Litt avhengig av verdien på gjenstanden og hvor kranglevillig jeg hadde vært, så er det fullt mulig å hevde at retten til avbestilling (mot å betale erstatning for selgerens eventuell tap - hvilket kan være en vanskelig sak i seg selv) fortsatt er i behold. Grunnen er at avbestillingsretten er i behold frem til levering.
Etter § 6 skjer levering når tingen overtas av forbrukeren. Overtakelse er ikke at tingen har kommet frem til butikken.
Avbestilling av en vare uten et etteroppgjør er i prinsippet ikke mulig, med mindre kjøpet faller inn under angrerettsloven (som gjelder kjøp utenfor fast utsalgssted; internett, dørsalg ol.)