Magica sa for siden:
På Nrk kl 2140 - også som nett-tv.
Denne er jeg spent på!
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.
Magica sa for siden:
På Nrk kl 2140 - også som nett-tv.
Denne er jeg spent på!
apan sa for siden:
Jeg også, og så lurer jeg sannelig på om det blir noe om elever som skal på ferie i skoleåret der :knegg: .
Señora sa for siden:
Jeg også, sitter og venter på første episode.
Kaija sa for siden:
Skal ikke se. Her har vi en en overdose skole som det er. :)
oslo78 sa for siden:
Takk for påminnelsen! Har dere forresten lest Christine Kohts innlegg i A-magasinet fra fredag? Lo så jeg grein!
Magica sa for siden:
Ja, den var fantastisk!
Nessie sa for siden:
Jeg hadde ikke stilt opp.. :niks: :skremt:
Palmen sa for siden:
En venninne av meg er lærer på Årvoll og er med i serien! :hyper:
gajamor sa for siden:
Hvordan i all verden har de fått til denne serien i forhold til taushetsplikt og slikt?
Lisa sa for siden:
Det lurer jeg på også .. hvordan kan det være lov å legge ut i slike detaljer om barns lærevansker eller andre sosiale problemer i et skole "reality" program? Det er da streng taushetsplikt?
Karamell sa for siden:
Regner med foreldrene har signert papirer i massevis.
Jeg ser sånn halvveis på og ser mye virkelighet. Jeg kjenner meg litt glad for å ha hoppet av.
Palmen sa for siden:
Kan aldri tenke meg at nrk produserer ei heller sender noe uten at samtlige som er med og deres foresatte har gitt sitt samtykke til det?!
Kanina sa for siden:
Huff, her i heimen synes vi begge det er ekkelt å se barn bli eksponert på denne måten.
Frøy sa for siden:
Kan man ønske seg en lærer som er en blanding av de 3 vi så i dag?
Mjau sa for siden:
Akkurat det kjenner jeg også på nå.
Gikk 1.året og sluttet pga praksisen. Ble litt for mye for meg.
Håper mange foreldre ser på serien og får et klarere bilde av det å være i skolen, både som elev og lærer.
Sansa sa for siden:
Uff, jeg fikk helt vondt inni meg av å se dette programmet.
LittLemen sa for siden:
Men vet de hva de har signert på, tro? Foreldrene til jenta som skulle hørselstestes, f.eks. - har de gode nok norskkunnskaper til å virkelig ha fått med seg innholdet i det de har signert på?
Jeg reagerer veldig på hvordan elevene presenteres her, og at elevers problemer diskuteres i full offentlighet på denne måten.
Karamell sa for siden:
Tok meg 9 år. :himle:
Irma sa for siden:
Jeg så bare en liten snutt, men følte det på samme måte.
Primrose sa for siden:
Fikk litt vondt av han nyutdanna...
Adele sa for siden:
Den mannlige læreren (husker ikke navnet) gjorde ikke noe godt inntrykk. Jeg kjenner at jeg får litt vondt av at barn blir eksponert på denne måten.
Jeg er mildt sagt overrasket over at rektor/lærere/foreldra har sagt ja til å delta på en slik serie.
daffy sa for siden:
Lærere er noen ordentlige hverdagshelter. Men fy for en stygg eksoponering av barnas vanskeligheter det var i denne serien.
Palmen sa for siden:
Jeg skjønner ikke helt hva som er vondt med å se på det. Det viser en hverdag på en helt vanlig skole. Er det ubehagelig å se hvordan skolehverdagen til barna våre er/kan være?
Hva syns dere som er lærere?
Mjau sa for siden:
Selvfølgelig er det litt ekkelt å se at elever diskuteres slik, men her må man vel stole på at kanalen har gjort jobben sin og har alt klarert? Dette går sent på kvelden, så det er voksne som titter på, og jeg ser på det som lærerikt å se på. Et realistisk innblikk, og det hadde vi nok ikke fått om ingen av elevenes foreldre hadde gått med på å dele litt på både godt og vondt.
Syns lærerne var gode til å få frem positive ting i disse elevene også jeg, så jeg syns faktisk ikke det var så ille sånn sett. Det kunne vært mye mer negativt vinklet når det kommer til akkurat det.
Men jeg hadde ikke ønsket at mitt eget barn skulle eksponeres slik, men foreldre er forskjellige de.
Palmen sa for siden:
Det er forresten det samme teamet som står bak denne serien, som også står bak Jordmødrene.
Om barna så sier produsentene: Alle barna som får et navn i serien har sett den på forhånd. Og foreldrene har også godkjent at barnas skoleatferd vises for hele Norge.
Lisa sa for siden:
Mener du det er vanlig å få utlevert lærevansker og andre sosiale problemer man måtte ha på tv? Hvem beskytter barnas integritet her? Hvordan vil det føles for disse barna i ettertid å se på dette? Det var jo særdeles personlige opplysninger med navn som ble diskutert :(
Men det positive? Kanskje programmet kan være med på å få til en holdningsendring / forståelse blandt "folk flest" over det arbeidet som gjøres i skolen? Og de utfordringer skolen står ovenfor? Og ikke minst å sette pris på den fantastiske jobben de aller aller fleste lærere gjør.
apan sa for siden:
Jeg har også problemer med å se hva som var vondt med å se på serien. Det er sånn det er på skolen. Jeg funderte riktignok også over dette med taushetsplikten, kanskje særlig i forhold til jenta der foreldrene tydelig slet med språket, men bortsett fra det synes jeg ikke det var voldsomme ting som ble eksponert.
amylin sa for siden:
Han nyutdannede læreren ... :dåne: Jeg må si at hans utviklingssamtale var vel en god oppskrift på hvordan en lærer ikke bør holde en utviklingssamtale. Ellers var det godt framstilt, selv om jeg hadde hatt store problemer med å stille opp sånn i forhold til taushetsplikt og hva jeg hadde følt jeg ikke burde eksponert på riksdekkende tv.
Irma sa for siden:
Jeg tar det som en selvfølge at NRK har alt på det tørre når det gjelder taushetsplikt og den slags. Problemet er barna. Er de modne nok til å forstå hva det å eksponeres på denne måten innebærer? Jeg mener bestemt nei. Jeg fikk litt av de samme vibbene som i disse Nanny 911-programmene, og de var ikke gode. Den gang argumenterte man med at barna og familien tjente på det. I denne serien er jeg usikker på hva barna tjener på å eksponeres. At lærere rent egoistisk synes det er en flott anledning til å vise fram jobbinga si forstår jeg.
Mjau sa for siden:
Syntes synd på han som var nyutdannet jeg.
Tenk å ha de første foreldresamtalene da. Skrekk og gru. Syns han hadde god innsikt i seg selv da han etterpå evaluerte og kom frem til at han kanskje fremsto som utydelig. For det gjorde han jo med tanke på den episoden vi så tidligere i programmet.
SÅ neste samtale gikk sikkert litt bedre får vi håpe.
Rart de ikke lærer mer om nettop det på lærerhøyskolen egentlig? Hvordan forholde seg til foreldre og gi tilbakemeldinger på barna deres..
Magica sa for siden:
Likte serien jeg. Den ga et nyansert og ekte/ærlig blikk inn i den norske skole. Siden jeg er lærer selv er jeg på ingen måte sjokkert over eksponeringen, men mulig jeg er litt blasert her. Jeg syns det er viktig at skole og lærerjobben blir mer virkelighetsnært for foreldre og andre i samfunnet. Politikere som ikke bevilger penger til nok lærere/vikarer, kanskje?
Jeg skal følge med. :)
ming sa for siden:
Det er en av de store manglene i lærerutdanninga. Hvordan gjennomføre foreldresamtaler, hva tar du opp og hvordan? Hva skal et foreldremøte inneholde? Etc. Det messes om at samarbeid skole-hjem er viktig, men en dag står du der, som han i serien, og oppdager at dette har du ikke kompetanse på.
Palmen sa for siden:
Nei, jeg mener ikke at det er vanlig å få utlevert lærevansker eller sosiale problemer på tv, men at dette viser en vanlig skolehverdag. I en gjennomsnittlig skoleklasse i Oslo i 2009 vil jeg tippe at du finner både lærevansker og sosiale problemer representert.
Så lenge både barn og foreldre syns at dette er ok, så syns jeg det er helt greit. Å saklig vise det fram kan kanskje være med på å fjere en del fordommer og stigmatisering ogå. De som er med får kanskje positiv oppmerksomhet og kred på skolen, kanskje noe godt kommer ut av det? Det vet vi jo ikke? Dessuten er dette neppe noesom kommer til å følge de resten av livet.
ming sa for siden:
Enig med Magica. Ble ikke sjokkert over noe, men konstaterer ut fra FB-statusen til enkelte i omgangskretsen min, at mange lot seg sjokkere. Det tyder kanskje på at en sånn serie er på sin plass?
Karamell sa for siden:
Jeg er på ingen måte sjokkert. Det er da slik det er. Lite ressurser og både flinke og svake elever. Pliktoppfyllende og bøllefrø.
Mjau sa for siden:
Nettop! :jupp:
Og det at det kommer litt fokus på det, som det jo gjorde i dag kan umulig virke annet enn positivt. Det er jo helt klart at dette er noe som bør gjøres noe med.
LittLemen sa for siden:
Enig, dette burde man lært mye mer om. Jeg var heldig, og fikk være med på både foreldresamtale og foreldremøte i løpet av praksisperiodene mine, men det fikk ikke alle medstudentene mine. Men selv om jeg hadde vært med på et helt foreldremøte og en hel foreldresamtale ( :ironi: ) i løpet av utdanningen følte jeg meg rimelig på tynn is første gang jeg skulle i ilden selv.
Magica sa for siden:
Læringskurven er relativt bratt som nyutdannet lærer... svett. :)
Det er kunne nok vært gjort litt med utdanninga har jeg følelsen av. PPU også.
Pamina sa for siden:
Jeg ble positivt overrasket over dette. Det viser hverdagen på en Osloskole.
Nyutdannede har en ekstremt bratt læringskurve. Jeg husker godt hvor nervøs jeg var første gang jeg skulle holde foreldremøte i den første klassen min.
jolie sa for siden:
Hvilke personlige opplysninger tenker du på? Lærevansker og sosiale problemer? Jeg synes ikke det er noe som skal ties ihjel og gjemmes inni seg. So what om hele klassen - hele skolen - hele Norge vet at du sliter med lesing og skriving, eller at du tyr til å denge medelever når du blir sint. Det er lettere å få hjelp når andre vet hva som er feil. Vi er så redde for å gruppere elevene i dagens skole. Vi har hatt en enhetsskole for lenge. Jeg tror ikke verstinger forblir verstinger bare fordi de blir satt i verstingklassen. Men jeg tror det kan være et nyttig grep for å pense disse verstingene inn på et annet spor.
Jeg tror at denne serien først og fremst er nok et bidrag til vår "sosialpornografi" - vi elsker å se på andre. Men om vi får til en bra dialog rundt dette utenfor serien - samtidig som at vi har visuelt belyst problemene slik at folk som ikke jobber i skolen kan se hva det er som foregår der - så kan det på sikt føre til en endring av det som er galt med skolen i dag.
Den stakkars nyutdannede lærer seg nok et par grep i løpet av serien, tenker jeg :knegg: Håper jeg.
Irma sa for siden:
Mener du virkelig dette? :sjokk:
jolie sa for siden:
At for å få hjelp må man dele sine problemer, ja?
Altså, jeg ble ikke sjokkert over eksponeringen av ungene, som noen her sa de ble. Sånn er det i skolen, og er det ubehagelig å se på bør vi virkelig få en debatt på dette slik at folk får åpna øynene sine.
Jeg vet ikke helt om du muligens leser noe annet ut fra innlegget mitt?
Ang det å eksponere for hele verden at man har et problem, så er det satt på spissen fra min side. Men jeg synes ikke at problemer skal holdes skjult og hemmelig.
isola sa for siden:
Jeg må innrømme at jeg ble noe overrasket over at de "utleverte" enkelte barn som de gjorde. Jeg regner selvsagt med at foreldre er informert, men tenkte også på språkbarrieren. Ellers syns jeg mest det var koselig å se igjen endel av barna "mine", ettersom jeg har jobbet litt rundtomkring i bydelen.. Og så er jeg innmari glad at jeg ikke er lærer! :tilber:
apan sa for siden:
Jeg ser på en måte ikke hvilke "voldsomme" problemer hos barna som ble eksponert her jeg. Det vi så var jo rimelig uskyldige ting. Kanskje er jeg også preget av å være lærer, men at man er litt urolig, kan slite med å komme igang, sloss litt av og til er nå iallfall normalt i den aldersgruppen. At barna leser variabelt i 1. klasse er vel noe alle vet og at man der ikke kan lese er jo ikke "unormalt". At noen barn bør få forsterket norskopplæring er heller ikke noe å være flau over, og den gutten som ble eksponert ift det fremstod jo ellers i et veldig sympatisk lys, rolig og arbeidssom (og så er det selvfølgelig veldig trist at ikke de hadde lærere til å støtte ham. Men det er ingen bombe). Ift minstejenta synes jeg foreløpig konklusjon av typen "sliter antagelig litt med bruk av språk" heller ikke er noe som på noen måte er å eksponere henne i et negativt lys, man hørte jo på foreldrene at her blir det ikke snakket lange og avanserte samtaler på norsk hjemme, så høyst sannsynlig vil vel jenta få sving på sakene med litt ekstra hjelp, selv om det selvsagt er ønskelig at en førsteklassing er sterkere språklig sett, og at det er utfordrende for skolen med mange som trenger ekstra hjelp med norsken - men det er jo en del av skolehverdagen mange steder i landet.
Jeg synes liksom ikke at tingene som ble vist fram var noe voldsomt, sikker på at de kunne ha eksponert andre og mye "verre" diagnoser og problemer, og at de har tenkt bevisst ift dette.
Kanina sa for siden:
Jeg har altså ikke sett programmet, men er prinsipielt imot slik eksponering. Jeg har fått med meg mer enn èn trailer for programmet, hvor de viser barn som sloss og en lærer som kjefter. Ja, det er sikkert represenmtativt for "vanlige" barn og "vanlige" situasjoner i skolen, men det å være det barnet som "illustrerer" slike problemer kan umulig være særlig greit, selv om de ikke selv kan se omfanget av det nå.
Palmen sa for siden:
Jeg prøver å skjønne her. Når du sier
men det å være det barnet som "illustrerer" slike problemer kan umulig være særlig greit, selv om de ikke selv kan se omfanget av det nå.hva slags omfang er det dere mener?
Nessie sa for siden:
:nikker:
Jeg håper at denne serien kanskje kan sette et nytt lys på lærere og skolen. Hvor avgjørende det er for barna å få den hjelpen de trenger. Hvor dramatisk det kan være at de ekstra midlene uteblir. Samt hvor mangefull deler av lærerutdanningen er. Jeg synes det var litt vondt å se på han som var nyutdanna brølelærer, men jeg skjønner godt frustrasjonen. Og jeg kjenner veldig igjen redselen foran en foreldresamtale (selv om jeg er førskolelærer). Foreldrekontakt er vel en mangelvare i lærerudanninga også tenker jeg? :vetikke:
Minerva sa for siden:
Jeg så på i går og tenkte nok det lå en tråd her et sted. :knegg:
Jeg fikk en bismak i munnen av hvordan så sensitiv (synes jeg) informasjon om enkeltelever blir brettet ut på TV. Den stakkars nyutdannede læreren burde kanskje også vært skånet for seg seg selv. :skremt:
La oss håpe det, men det er trist at dette er virkemiddelet: å blottlegge forsvarsløse barn for hele landet.
Jeg hadde håpet at serien ville vise mer av en lærers hverdag med før- og etterarbeid, teamsamarbeid, og praktiske arbeidsdag.
Og hvis dette virkelig er som hverdagen på en typisk Oslo-skole. :tilber: All ære til dere som holder ut! Jeg kjenner jeg er meget takknemlig for arbeidsplassen min.
apan sa for siden:
Men hvilken informasjon synes dere var så veldig sensitiv? Det lurer jeg på. Selvfølgelig kom det fram ting som ellers går inn under taushetsplikten, men veldig sensitivt føler jeg ikke at noe særlig av det som kom fram igår var? Ser for meg en rekke andre ting som sikkert kunne vært trukket fram som ville vært adskillig mer følsomt, uten at jeg aner noe spesielt om hvilke problemer og diagnoser som finnes på akkurat denne skolen.
Minerva sa for siden:
Ved elever som viser så store kontaktproblemer og fysisk utagering blir det da ofte spekulert i hvordan hjemmeforholdene egentlig er. Selv om dette absolutt ikke trenger å ha en sammenheng, så er dette med på å utlevere forsvarsløse unger? Syns du ikke?
Dessuten synes jeg at "man er litt urolig, kan slite med å komme igang, sloss litt av og til" er et understatement av hva det var vi så. Og på min skole er slåssing ikke vanlig nei.
apan sa for siden:
Jeg synes ikke det var snakk om voldsom fysisk utagering her (selv om det selvsagt var litt å jobbe med). Jeg lurte på ingen måte på hjemmeforholdene iallfall.
Angående kontaktproblemer og det som kom fram i programmet, konstaterte jeg at foreldrene snakket dårlig norsk. Hverken mer eller mindre. Samtalen med dem minnet om den jeg har med en haug av foreldrene til mine elever, de forstår lite av hva som blir sagt, iallfall mor, og vil ikke ha tolk. Et veldig vanlig problem i Osloskolen, og sikkert også andre steder.
Det er mulig jeg har blitt litt herdet, selv med begrenset antall år erfaring fra læreryrket, men jeg synes ingen ble stilt i et dårlig lys i programmet. Kunne man ikke vist fram såpass med utfordringer hos barna hadde det ikke blitt noe realistisk program.
Igjen, jeg er selvsagt klar over at ting som ble vist går utover taushetsplikten og forutsetter i mitt svar at NRK har sitt på tørre akkurat der ift foreldre og barn.
Karamell sa for siden:
Hva var det som var utagerende? Jeg fikk ikke med meg hele programmet, tror jeg, men så en gutt i en sløydsal.
Nessie sa for siden:
Det var vel det eneste? Og jeg synes ikke det var så utagerende.
Karamell sa for siden:
Ikke jeg heller. Har da vært førstehåndsvitne til mye verre. Mye.
Minerva sa for siden:
Da tror jeg er herdet desverre, apan. Selv om jeg også har jobbet på "tøffe" skoler tidligere så syns jeg dette var vondt å se. Jeg syns det er forferdelig å utlevere at den og den sliter med det og det fordi dette er med på å stemple dette barnet!
Dessuten var det trist å se den totale mangelen på klasseledelse og mangelen på autoritet hos den nyutdannede, men han er stor nok til å selv vite konsekvensen av å bli fremstilt i et realityserie.
Karamell sa for siden:
Det er ikke lett å ha en haug med unger på sløydsalen alene. :til hans forsvar: Spesielt ikke hvis man er ny og ikke enda har fått ungene "under huden".
apan sa for siden:
Jeg synes ingen ble stemplet her, men da er vi bare uenige.
Ang den nye læreren er jeg mer enig, men han må man vel forvente at har klart å reflektere over dette selv, på lik linje med folk som er med i verre reality serier.
Minerva sa for siden:
Ja, det var detjeg tenkte på. Jeg synes det blir fremstilt som at denne gutten hadde vært en del utagerende ved andre anledninger også. Har han bedt om å bli fremstilt slik?
Minerva sa for siden:
Da tror jeg at jeg hadde insett å det å ha sløyd på den måten ikke er spesielt givende for elevene, og funnet på noe annet.
Benmurphy sa for siden:
Jeg gleder meg til episoden der foreldrene til noen av elvene skal søke permisjon for å dra på ferie med dem utenom feriedagene som er satt opp i skoleruten. :popcorn:
Ben "det er visst billigere" Murphy
Karamell sa for siden:
Det er jeg vel ikke så sikker på at en nyansatt har mulighet til. :gruble: Han fikk sikkert sløydtimene fordi ingen andre ville ha de. Han hadde ikke K&H, så han.
Minerva sa for siden:
Der hadde Hattifnatten sagt det jeg ville si.
Minerva sa for siden:
:dulte: Jeg er egentlig enig med deg her altså, Karamell. Jeg synes det er forferdelig at man som nyutdannet blir kastet ut i en ny jobb uten noen som helst form for opplæring. I hvilke andre jobber blir man det egentlig? Man må lære ting "the hard way", det er sikkert. Jeg er personlig meget glad for at jeg ikke hadde et TV-kamera i nakken da jeg hadde mine første gymtimer som nyutdannet i klassen ingen andre ville ha.
gajamor sa for siden:
Takk for at du sa det. For det er slik jeg følte det også etter å ha gjennomført PPU. Det vi lærte der var hyggelig og interessant i forhold til diskusjoner med andre lærere i matpausen. Men det hadde ekstremt liten nytte i møte med elevene og foreldrene deres.
Ting som må innføres i den praktisk-pedagogiske utdanningen for å faktisk gjøre den praktisk:
-Hvordan legge tilrette undervisningen for elever med ulike lærevansker (vi lærte nada om dysleksi, dyskalkuli, konsentrasjonsvansker osv)
-Hvordan fange opp mishandling, og hva man skal gjøre hvis man mistenker at en elev ikke har det bra hjemme (noen som sa at det kommer få bekymringsmeldinger fra skolen?)
-Hvordan håndtere ulike adferdsvansker og legge opp undervisningen slik at de med ADHD, Asperger, Tourettes osv. klarer å få utbytte av undervisningen
-Hvilke lover og regler har vi å forholde oss til, hvilke konsekvenser har vi lov til å benytte overfor uønsket adferd, og hvilke plikter og rettigheter har elevene.
-Hvordan kommunisere med foresatte
Magica sa for siden:
Ny episode nå! :)
Irma sa for siden:
Jeg kjenner det samme nå som da jeg så vidt gløttet på programmet sist, det føles virkelig ikke greit at barn eksponeres på den måten.
Minerva sa for siden:
Jeg har ikke like mye bismak i munnen nå som jeg hadde forrige onsdag. Det er nok fordi jeg kjente meg mere igjen i flere av lærersitusjonene i denne episoden, og jeg synes ikke at var så mye fokus på enkeltelevers læringsvansker nå - men mer på lærerens hverdag og utfordringer.
Men er fortsatt enig med Irma i at jeg ikke vet hvor sunt det er å utlevere barn på denne måten, selv om foreldrene har samtykket.
Jeg synes den kvinnelige læreren i sort har en herlig tilnærming til elevene. Og for en ro.
Adrienne sa for siden:
Ehhh, det er da veldig, veldig vanlig i mange jobber. Jeg hadde null form for opplæring da jeg begynte i min første jobb etter siv.ing.studiet, og ble kastet direkte til ulvene da jeg begynte å jobbe. Det var ikke spesielt behagelig å ha en lærekurve som er så bratt at man føler det er en vegg, men at dette gjelder kun lærere er jo ikke sant. (Og ja, jeg er ekstremt glad jeg ikke hadde kamera på meg det første halve året i ny jobb.)
Men mangel på praktisk erfaring er en av de tingene jeg reagerte på da jeg så serien, og nevnte det til min mann at lærerstudiet burde utvides med et år hvorav et av årene var praksis i skolen, litt sånn som legene har praksisår nest siste året av studiet. Det å få være med på planlegging, gjennomføring av foreldresamtaler (den foreldresamtalen han nyutdannede hadde med foreldrene var jo bare fæl) og andre ting man kun lærer gjennom å faktisk gjøre det selv kunne med fordel vært en større del av utdannelsen. For til forskjell på min første jobb, hvor det i stor grad gikk ut over meg selv når jeg feilet (for da fikk jeg pes fra min overordnede og måtte jobbe døgnet rundt for å fikse det) så går mangel på erfaring ikke bare ut over læreren, men i meget stor grad ut over elevene. Og det er jo slettes ikke bra.
emm sa for siden:
Igjen, jeg signerer Adrienne. (jeg er ikke en stalker altså!)
I den jobben jeg har nå har jeg måtte finne ut det meste selv, og det har vært mange søvnløse netter og mye overtid for å komme opp på det kompetansenivået jeg har nå. Til tross for at jeg har mye teori inne, har det vist seg å være ganske annerledes å sette dette ut i praksis.
apan sa for siden:
Jeg signerer også Adrienne, og i tillegg må jeg si at dette er ikke en greie rundt at det er et sjokk å komme ut i jobb som lærer - jeg tenker at det er et sjokk å begynne i de fleste jobber etter en lang utdannelse. Men til forskjell ja, så går det utover elevene, så der bør man vurdere tiltak.
Jeg syntes forøvrig ikke det var et sjokk å begynne å jobbe som lærer etter å ha hatt en annen jobb i 7 år; jeg har hatt glede av det aller meste jeg har lært i de andre jobbene jeg har hatt og synes ikke det har vært spesielt tøft, men dersom jeg ikke hatt andre jobber før hadde jeg sikkert syntes det.
MegaMie sa for siden:
Helt enig! Blir faktisk litt inspirert av å se på henne.
Men jeg får veldig vondt at han nyutdannede som har 5. trinn, han virker så overveldet og usikker.
tinkadott sa for siden:
jeg fikk ikke sett i går, og webtv opplyser om at episoden ikke er tilgjengelig. Når kommer de i reprise, noen som vet?
isola sa for siden:
I helgen, mener jeg, ganske tidlig? Jeg fikk ikke med slutten, duste-PVR! :mumle:
Nabojenta sa for siden:
Jeg synes det er et flott program, som viser hva lærerne faktisk har å slite med i en vanlig skolehverdag. Om dette kan hjelpe til at flere folk ser det, og at kanskje lærerne får bedret jobbsituasjon og endelig bedre lønn, så jubler jeg faktisk.
Amelie sa for siden:
Enig!
Men jeg syns at assistenten til gutten med CP og ståstol, var for overkjørende og styrete. Skjønner godt gutten ble provosert og sint! Han var så god da!
M@M sa for siden:
Det er ikke lett å være ny lærer. Tøft av ham å stille opp sånn. Ei jeg kjenner har sagt at lærere bør ha et turnusår hvor de følger en annen lærer. Veilederlønn til læreren og turnuslønn til den nye. Synes det er en genial ide, for det er mye man trenger å lære, og mye positivt å plukke opp. Og de som jobber sammen med nye lærere veileder jo mye, og så slipper man å ha pang ansvar for alt første året. Noen politikere her som kan plukke opp den ideen? :D
Gremli Skremli sa for siden:
Et sånt turnusår har de i Tyskland, i hvert fall de som har universitetsutdanning og noe tilsvarende PPU.
Jeg tok PPU deltid mens jeg jobbet fulltid i skolen. Da jeg var i praksis på annen skole, måtte jeg søke fire uker permisjon uten lønn, min arbeidsgiver hadde fire vikarer i sving for å gjøre min jobb, og jeg hadde til sammen 90 minutter med undervisningspraksis på praksisskolen. :snill: Håper lærerhøyskolene har mer meningsfulle praksisordninger enn det.
gajamor sa for siden:
Så vidt jeg har skjønt har lærerhøyskolene mer bruk av fellespraksis. Dvs at noen av dem som går ut fra lærerhøyskolene knapt har fått forberede og gjennomføre en hel undervisningstime alene før de står der i en ny jobb og har eneansvar for 30 elever 6 timer om dagen. Fritt fram til å rette på meg, det kan være bare løse rykter.
ming sa for siden:
gajamor: Det er riktig at det stort sett er gruppepraksis i lærerutdanningen, men det er (meg bekjent) stort sett første studieårets praksisperioder som preges av felles-opplegg. Fra andre studieår av forventes det at studenten kan planlegge og gjennomføre noe undervisning på egen hånd, selvsagt med støtte i resten av gruppa. Ideelt sett deler studentene dager mellom seg (i småskolen) for å få erfaring med å legge opp en hel dag. Når det er sagt, blir det på denne måten få dager per student, men samtidig er det også mye læring i å observere og veilede medstudenter. Erfaring med å legge årsplan, legge opp en ukerytme osv, får studentene uansett ikke, for det er gjort før de kommer ut i praksis. Og om studenten i det hele tatt får observere en foreldresamtale eller et foreldremøte, beror helt og holdent på øvingslærer. I hvert fal er det sånn her i byen.
Det er uansett helt klart (for meg :knegg: ) at det bør være mer praksis i lærerutdanningen. Turnusår hadde vært drømmen.
LittLemen sa for siden:
Jeg retter gjerne litt på deg ;)
Ja, man har praksis i grupper, men det er ikke slik at alt man gjør gjøres i fellesskap. Det stilles også andre krav til praksis for en fjerdeårsstudent enn til en førsteårsstudent. Man skal planlegge og gjennomføre undervisning alene, og man skal også ha eneansvar for noen hele dager i løpet av praksisen. Man observeres av øvingslærer og medstudenter og får tilbakemelding fra dem i etterkant. Når man ikke selv har undervisning observerer man den som underviser og elevene, og det er også lærerikt. Jeg føler absolutt ikke at det er på området planlegging og gjennomføring av undervisning man får for lite øvelse i løpet av utdanningen.
Når det gjelder skole-hjemsamarbeid, årsplanlegging, hva man gjør ved mistanke om problemer hjemme, samarbeid med PPT og andre eksterne instanser, problemadferd etc. blir det dessverre alt for tilfeldig hva man kommer borti i løpet av praksis, og det er alt for lite vektlagt i undervisningen på høyskolen også.
Et turnusår kunne kanskje vært lurt, men jeg tenker at en fadderordning på arbeidsplassene kunne vært vel så bra. Man vil da kunne gjøre en selvstendig jobb, men ha en erfaren lærer som veileder og kunne ta opp aktuelle problemer og situasjoner med veilederen ved behov.
Gremli Skremli sa for siden:
Vi har en sånn fadderordning. Nyansatte får en kontaktperson på samme arbeidsrom som setter dem inn i hvordan ting funker hos oss. Selv når man har lang erfaring, kan det være veldig forskjellig kultur og praksis fra skole til skole. Dette gjelder særlig "byråkratiske" ting - praksis for bruk av skjemaer, møter osv.
Pamina sa for siden:
Jeg hadde liksom en fadder da jeg begynte, det var ikke akkurat noe hjelp i henne.
Blånn sa for siden:
Jeg kjenner en nyudannet lærer som nå etter 2 uker i jobb fikk en vanvittig incestsak dumpet i fanget. Rimlig tøft, for sånt lærer man ikke så mye om på lærerskolen. Selv jeg, men 9 års erfaring ville hatt trøbbel med den. Tenk om man hadde erfarne lærere som kunne komme med innspill på undervisningsopplegg og alt det andre første året man er i jobb. Jeg er helt sikker på at mine to første år i læreryrket ville blitt helt annerledes. Det er ikke lett å bli trodd når man er fersk og ny....
Skvetten sa for siden:
Dette synes jeg er vesentlig, det er ofte et skremmende lavt kunnskapsnivå hos lærere om dette. Liten eller fraværende fordypning i ulike typer sosioemosjonelle vansker mener jeg er en av årsakene til dette. Utdanningen tar rett og slett ikke høyde for at denne type problematikk har eksplodert i dagens enhetsskole.
Turnusår høres veldig lurt ut. Det er mange nyutdannede som får seg et realt sjokk når de kommer ut i jobb.
Fungerer ordningen hos dere?
Enda et område som burde vektlegges mer på høyskolen. Det er skremmende nok svært mange jenter og ikke minst gutter dette gjelder. På høyskolen læres jo knapt begrepene innen denne type tematikk, desverre.
Fikk denne læreren hjelp og støtte i kollegiet/ledelsen til håndtering av saken?
Blånn sa for siden:
Læreren får hjelp og hjelpeapperatet både på skolen og utenfor er koblet inn for å ivareta eleven (det er hjelpeapparatet som har oppdaget saken og skolen er bare informert om tiltakene som er iverksatt).
Skvetten sa for siden:
Så innmari godt å høre. Dette er litt av det jeg brenner for så det er spennende å høre om hvordan saker blir håndtert i så måte.
Gremli Skremli sa for siden:
Ja, for min del i hvert fall. En annen ting er det å delegere ansvar. Noen ting kan fadderen hjelpe med, noe har ledelsen ansvar for, noe går man til verneombud med, og med elevsaker som er utenfor min rekkevidde - som fagpersoner bør ta seg av. Jeg kan lytte, og jeg kan gi faglig tilrettelegging, men jeg er verken psykolog eller sosialarbeider. Vi har et team som tar seg av slikt. Sosialrådgiver, helsesøster, PPT osv.
Jeg diskuterer ofte problemer som oppstår med kollegaer. Jeg har særlig noen kollegaer som er gode kontaktlærere og har mange innspill å komme med der. Jeg går dessuten ofte til min mellomleder for å prate, både om ting som gjelder arbeidspress, klasseledelse, problemer med spesielle klasser m.m. Det setter han pris på, og det burde enhver god leder gjøre. Med viktige ting går jeg rett til rektor for å spare tid og krefter.
Skvetten sa for siden:
Høres ut som et fantastisk fagmiljø hos dere, Gremli.
Gremli Skremli sa for siden:
Jepp, jeg kommer aldri til å bytte jobb. :nemlig:
Skvetten sa for siden:
Det kommer jeg til å gjøre igjen. Selv om jeg har elsket de skolene jeg har arbeidet på til nå (to skoler) og vet at jeg vil digge den jeg skal på nå vet jeg dette. Det handler om at jeg har staket meg en kurs og veien dit gjør at jeg nødvendigvis må flytte på meg igjen om en del år.
Gremli Skremli sa for siden:
Jeg posisjonerer meg der jeg jobber nå. :knegg: Kan heldigvis realisere mine onde planer der.
Skvetten sa for siden:
Heldig med den, Gremli.
gajamor sa for siden:
Men er man noengang alene i klasserommet? For den følelsen syns jeg faktisk man bør oppleve før man uteksamineres.
Magica sa for siden:
Ny episode nå om to minutter. :)
Gremli Skremli sa for siden:
Sitter klar!
apan sa for siden:
Jeg og!
isola sa for siden:
Åh gud bedre, stakkars, arme vikar! :knegg:
Magica sa for siden:
Ja, har dere sett noe så ille? Huff. :(
Plassering i klasserommet kan nok hjelpe litt, vi får håpe det!
Kims sa for siden:
Ja, man er også alene i klasserommet/undervisningsarealet. :jupp: I løpet av studiet er man med på skoleovertakelse. Da tar studentene over ansvaret for driften av en skole og har blant annet ansvaret for all undervisning. Da underviser studentene alene, men de kan også være flere om noe av undervisningen. (Det er i alle fall min erfaring. Mulig dette varierer fra sted til sted. :vetikke: )Slettet bruker sa for siden:
Er det bare meg eller er det feil når man nå først har vist klassen at også læreren har en strikk-maks-grense, og har kjeftet og tatt av, så ber man klassen om unnskyldning etterpå? :sjokk:
Jeg ser ikke for meg at han stakkaren som var nyutdannet der noensinne kommer til å få til den klassen altså.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.