Joika sa for siden:
Finnes det bakdeler ved dette?
Bilen jeg skal lease er ny og kontrakten er 3 år. Bilen har derfor ny-bil-garanti, og jeg vet om at det blir litt mer i årsavgift (ca 1000 kr) om man leaser. Er det mer jeg bør vite?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Joika sa for siden:
Finnes det bakdeler ved dette?
Bilen jeg skal lease er ny og kontrakten er 3 år. Bilen har derfor ny-bil-garanti, og jeg vet om at det blir litt mer i årsavgift (ca 1000 kr) om man leaser. Er det mer jeg bør vite?
Benzo sa for siden:
Hvor mye betaler du i mnd? Er det slik at du må kjøpe ut bilen etter 3 år, hva med service, hvem betaler det?
Elisabet sa for siden:
Du får moms på årsavgiften, men det vet du tydeligvis at en blir dyrere. Må du ha stort kontaktinnskudd? Gjenkjøpsverdien kan være grei å sjekke, spesielt om du har planer om å kjøpe ut bilen etterpå. Eneste ulempen med leasingbil er at den skal være i god stand når du leverer den inn igjen. Dvs. at har du en parkeringsbulk i sidedøra så må du betale det, er det ikke brukbare dekker for 1 sesong til når du leverer den inn, så er det også tillegg, alt kosmetisk som ikke er i orden når du leverer bilen tilbake får du regning på. Det skal tas takst når du leverer inn bilen igjen. Alt teknisk har du jo på garanti, men du må dekke service 1 gang i året om du ikke har serviceavtale inkludert. Leasingbil er en fin måte å ha ny bil på. En ny bil taper seg så mye i verdi uansett første årene, og du kan bare levere den inn etter 3 år uten å sitte med noe særlig risiko å bli sittende med den pga. at bilen ikke er din. Og bil er fort dyrt om en har bil som er over 3-5 år med vedlikehold og reparasjoner (erfart med regning på 20 000,- akkurat på en 5 år gammel bil) :mumle: så du må jo ta det med i betraktningen også og sammenlikningen i forhold til det å ha en ny bil og en gammel bil.
Joika sa for siden:
Jeg har ikke bestemt meg ennå da. Jeg skal ikke ha noen fancy bil. En Toyota Yaris eller noe sånt.
Jeg betaler vedlikehold selv, men iom at det er en ny bil såfall, så går jo alt av fabrikasjonsfeil på ny-bil-garantien om jeg ikke tar feil. Jeg må ikke kjøpe den ut etter tre år. :niks:
Joika sa for siden:
Jeg vet om det med kosmetiske feil, og syntes det er helt ok. Hadde bilen vært min, så hadde jeg tapt penger på eventuelle skader uansett, ved salg.
Jeg har ikke peiling på bil, og vil ha en ny nettopp fordi jeg da får reperasjoner på garantien med mindre jeg ødelegger noe selv. Jeg trenger forutsigbare utgifter heller enn veldig lave og tenker at en ny bil vil være mer forutsigbar utgiftmessig enn en eldre.
Frost sa for siden:
Det kan egentlig ikke sammnelignes. Små ubetydelige skrammer har ikke så mye å si når man skal kjøpe/selge en brukt bil. Men det kan bli veldig dyrt når man må ta takst av det.
Jeg ville heller kjøpt en pent brukt Toyota. Vi har en Toyota som er 7 år gammel, og har aldri hatt noen problemer med den.
Mandarin sa for siden:
Vi vurderer også leasing. Har ikke satt oss helt inn i det enda. Det blir på bil nummer 2. Tenkte også på en ny Yaris.
Fruktflua sa for siden:
Abonnerer. Vurderer å lease en Prius.
Joika sa for siden:
Jeg har hatt bil før. Den var pent brukt og den ble dyr. Dvs ikke kjempedyr, men det ble en måned her og der med mye pasta for å si det sånn. Det gidder jeg ikke igjen. :niks: Jeg skal ha ny bil.
Grøten sa for siden:
Det sies om leasing at om man ikke har råd til å punge ut for ny bil, så er det løsningen. Enkelt og greit.
Har man mulighet til å kjøpe så er det det beste.
Vi har leasing bil nå. Men det skjer nok ikke igjen.
Det fordi vi føler at at vi ikke sitter igjen med noe etter 3 år.
Ikke en gang vrakpant liksom.
Bilen har for høy pris for at det blir aktuelt å kjøpe den ut i forhold
til markeds prisen på den nå. Og vi ønsker annen type bil.
Ergo må vi ta helt nytt lån for å kjøpe bil når vil leverer den inn.
Vi har ikke så høy leie, 3200kr. Egenandlene var 30000kr. De er borte og alle mnds beløpene er jo borte.
Bilen er bra den, og servicen er topp. Ingen feil med bilen, kun de årlige servicene som er tatt.
Vi har nå kjørt ny bil til en grei mnds pris, men nå 2,5 år etter føler vi oss litt snytt.
Det skjedde litt impulsivt den gangen.
Og som nå, når vi planlegger familie forøkelse. Bilen vi har nå har for liten bagasjeplass for 5. Vi ønsker å kjøpe en annen type bil.
Vi kan levere den inn nå, men da må vi betale dyrt. Så vi må pent vente
til etter jul.
Men om du regner med at dette er et tap og du ønsker en sikkerhet. Ja så har
ikke jeg noe direkte negativt å si. Bare at vi har prøvd det og det skjer ikke igjen.
Til mye hjelp?? :sparke:
Joika sa for siden:
Føler dere snytt? Dere signerte jo kontrakten? :confused:
Har dere regnet på hvor mye bilen var verdt etter 3 år i forhold til hva dere har betalt på den? Hvor mye penger tapte dere på å ikke eie?
Grøten sa for siden:
Snytt i den forstand at vi var litt for impulsive da vi gjorde det.
Ja da, vi skrev under kontrakten, men når vi ettertid ser tilbake kunne vi fint ha kjøpt helt lik bil, bare et par år gammel og nesten vært gjeldfri på den etter 3 år. I allfall ikke langt unna.
Vi taper jo bare det vi ville tapt dersom vi hadde kjøpt bilen ny og kanskje litt til.
Jeg har ikke regnet på det, men jeg kan se på det.
Vi føler bare at dersom vi hadde kjøpt bil i steden, så hadde vi om ikke annet kanskje sittet igjen med litt egenkapital til å kjøpe en annen bil.
Nå er det jo i null.
Så for oss så må vi enten kjøpe ut bilen. Eller lease en ny bil og igjen ut med egenandel på 30000 kr eller låne hele beløpet til en ny/annen bil.
Før vi leaset hadde vi jo bygget oss opp en sum i pluss på den bilen vi hadde. Hadde vi bare byttet inn den og kjøpt, ville vi fortsatt hatt innskuddet. Altså verdi i det vi har brukt i 3 år. Det har vi ikke nå.
Vi vil fra nå kjøpe bil som er rundt 3 år gammel og heller bytte når det passe.
Kanskje ikke spes godt forklart.
Jeg tror ikke det er dumt å lease, men det er ikke noe vinn situasjon.
Etter 3 år står man uten noe. Det er det vi i ettertid angrer litt på.
Men for all del, vi har jo kjørt ny bil som har fungert utmerket.
Joika sa for siden:
Grøten: Jeg trodde bil var tapprosjekt nesten uansett jeg.. med mindre man betaler ned lånet kjappere enn bilen taper seg i verdi. Jeg har ikke helt snøring på dette egentlig, men man må vel betale rimelig mye for at man ikke kun taper penger. I alle fall om bilen er ny. Den taper seg jo masse i det man kjører ut av butikken med den.
valborg sa for siden:
I forhold til å ha ny bil i 3 år, for så å levere den inn igjen, så er det meste kommentert over. Kan bekrefte det Frost skriver; takst på småskrammer ved innlevering blir fort dyrt (i vårt tilfelle 10 000,-), disse skrammene ville kanskje ikke en potensiell bruktbilkjøper trukket like mye for?
I tillegg blir ofte gjenkjøpsprisen beregnet rent teknisk, uten test mot markedspris for den aktuelle bilen. Vi takket nei til tilbudet vi fikk på 200 000,-. To uker senere lå bilen ute på Finn til 185 000,-. Forhandleren hadde fått sine 10 000,-, skrammene var det kun brukt stift på.
Grøten sa for siden:
Jo da, helt klart at helt ny bil taper seg med en gang den kjøres ut av butikken.
Og en av de kjente økonomene i "Dine Penger" har kommentert leasing for en tid tilbake siden.
Som jeg skrev i det første innlegget, sa han noe som at det er en ideel løsning om man har et stort ønske om ny bil, men ikke har mulighet til å låne hele beløpet.
Tingen er ofte at prisen man kan kjøpe bilene for, ikke er en spes god pris.
Og som i vår situasjon, vi inngikk avtalene for ca 2,5 år siden. Nå er det kjøpers marked og man får mye bra bil til gode priser. Så for oss er det uansett uaktuelt å kjøpe den ut. Ikke lønnsomt overhode.
Vi vil som sagt også ha annen type bil.
Skal se om jeg finner linken til "Dine penger" artikkelen jeg har lest for en stund tilbake siden.:)
Kanskje den gjør deg noe klokere.
Grøten sa for siden:
www.nrk.no/programmer/tv/autofil/5387948.html
Denne artikkelen kan jeg anbefale deg å lese. :)
mrc sa for siden:
Det kan lønne seg, og det kan raskt ikke lønne seg. I den grad det lønner seg, er det gjerne ikke den store gevinsten. Det blir imidlertid også forutsatt at du er av dem som ikke har tenkt å ha bilen spesielt lenge. Hvis du kjøper en ny bil med tanke på å kunne ha den i kanskje 5-6 år blir det normalt sett mer lønnsomt enn leasing. Hvis man blir av dem som etter 3 år uansett vil skifte bil kan det være at det mer kan lønne seg.
En fallgruve kan fort blir avregningen for "unormal slitasje". Når man ser på hvor mye riper og bulker jeg selv har fått på parkeringsplasser de siste 3 årene hadde det nok blitt et ganske saftig regning på slutten, selv om det kanskje ikke hadde betyd så mye når bilen skulle bli solgt. F.eks. en bulk i bakluka på en stasjonsvogn er raskt 10 000 kr i reperasjon når om så en liten bulk skal utrettes og det skal lakkeres på nytt. I tillegg kan det raskt komme også annen slitasje innvendig når man har barn.
Skulle man få endrede behov etter hvert kan det være dyrt å kjøpe seg ut av kontraktene. Det kan også være dyrt å få endret kilometerstand om behovene på det området skulle endre seg slik at man kjører mer.
Camomilla sa for siden:
Jeg har hatt en Yaris på leasing i 3 år nå og gått inn på ny avtale på en Auris på 3 nye år.
Forhandleren "min" og kontrakten sa at bildørbukler og normal slitasje er kurant ved innleveringen. Jeg hadde 2 bra bulker i den ene døra. Typisk parkeringsbulker. Den er pent og relativt lite kjørt. Ved innlevering fikk jeg ikke noe regning.
Vi har gått på leasing siden vi bytter min bil hvert 3 år + at vi ofte syns vi får for lite igjen for bilene når de selges.
Prisene er kurante og vi er fornøyde med en deal som leasing.
Servicer og ting jeg har vært misfornøyd med har gått på garantiene.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.