Jeg er universitetsutdannet lærer og har flere år med erfaring. Det fører nå til at skolene ikke har råd til å ansette meg. I dag har jeg fått avslag på en jobb fordi jeg var for dyr, og da jeg ringte en barneskole for å høre om de trengte vikarer sa de også at de neppe kom til å ringe meg, fordi jeg som lektor får for høy lønn i forhold til vikarbudsjettet deres.
Jeg har også snakket med andre som har opplevd det samme. Folk med lite utdanning og erfaring blir foretrukket, fordi skolene ikke har penger.
Er det egentlig noen mening i de fine talene om at man vil ha bedre kvalifiserte lærere i skolen? Så lenge man har lov til å ansette etter trynefaktor ("personlig egnethet") blir det også umulig å kontrollere om skolen ansetter den som faktisk er best egnet, eller om de velger etter lommeboka.
Dette har jeg hørt mange ganger. Det er helt merkelig at det går an å tenke slik. Altså; jeg forstår jo at skolene kan ha dårlig råd, men dette burde jo ikke være slik. På skolen jeg går på er det flere som har hatt lyst til å ta et femte år, men som lar vær pga ansettelsesmuligheter og som heller tenker å ta mer utdanning senere.
Kommer helt an på hvem du spør. Lærerne til sønnen min mener det er femten, jeg ville sagt ni. Erfaringsmessig kan det hende læreren til sønnen blir forbannet hvis man hevder det er ni selvom læreren er uenig. For i Norge leser man altså fra venstre mot høyre og da må man gjøre det.
Sånn sett er 23+3 ikke det samme som 3+23 og dette et av få addisjonsstykker hvor leddenes rekkefølge ikke er tilfeldig. Og om man substituerer 2-tallet med bokstaven a eller frukten banan for å vise bedre så blir læreren kort og godt ufin. :erfart:
Det kan ikke være det at du er overkvalifisert da? At det de har behov for er den kompetansen utover det 3 års utdanning gir?
(Ps. Dette er et spørsmål. Overhodet ikke et angrep.)
For f.eks om en allmennlege søker på en sykepleierstilling, så har jo han bedre kompetanse. Men om stedet kun trenger sykepleiekompetansen, så blir det jo høl-i-høvvet om de skulle ansatt en lege i den stillingen. Eller?
Javisst er jeg seriøs. Og jeg fulgte det opp jeg. Og fikk til svar at nå var dette diskutert på lærerværelset (uttales med romklang) og de var enige om at man regnet samme vei som man leste ja. Og det med at a+b=b+a stemmer det. Men her er det et sammensatt stykke med flere regnearter og da blir det annerledes.
Jeg fortalte hvor mange vekttall jeg har i matematikk, hva jeg er utdannet og at min nærmeste kollega var doktor i matematikk - men nei. Dette var diskutert og det var ikke sånn de regnet på barneskolen ihvertfall.
Jeg forklarte til og med at der det står 3 så står det igrunnen 31 fordi det er bare ett tretall, mens der hvor det står 32 så er det to tretall. Men nei. :nono: Ikke på vår skole nei.
Jepp.
Og de akter å fortsette med det. Og det hadde kanskje vært smartere for landet som helhet om vi heller fikk noen bedre lærere selvom de koster mer penger.
Svaret jeg fikk på den ene jobben var noenlunde ordrett slik: Vi er godt fornøyd med deg som pedagog, og håper du vil fortsette å undervise de timene som [noen andre] betaler for, men har ikke råd til å gi deg den lille prosentandelen som vi selv må betale for.
Klart, jeg er helt med på at almennlærere er bedre kvalifiserte for å undervise på småskolen, og hvis de virkelig hadde hatt en stor gjeng med høyskoleutdannede som sto og ventet på å ta vikartimer så hadde jeg ikke protestert et sekund. Men når inspektøren sier rett ut at jeg ikke er aktuell som vikar fordi jeg er for dyr, da blir jeg frustrert. For jeg vet at alternativet er ufaglærte ungdommer. De har nemlig halvparten av min timelønn.
Hvis jeg og en almennlærer søker på en stilling i 1.-4. klasse, så er almennlæreren bedre kvalifisert enn meg, og bør få jobben. Er jobben som faglærer i 5.-13. klasse så har jeg bedre papirer enn ham og bør ikke puttes nederst i bunken pga en liten pengesekk.
3 + 2*3 = 9, og forvitring er ikke det samme som erosjon.
Dette er virkelig talentløst syns jeg. Skolene skulle hatt mye mer penger å rutte med. Det er jo godt utdannede vikarer og lærere vi trenger, ikke tilfeldige vikarer som kanskje tilogmed blir assistenter for barn med spesielle behov, og ikke aner noe om spesielle behov.
Når det gjelder matematikken må jeg le, det er noe som heter regnerekkefølge her i verden, hvor det da opplyses om at gange og dele skal gjøres før pluss og minus. I læreboka står det faktisk at hvis kalkulatoren din gir deg svaret 15 hvis du skriver inn 3+2*3 så bør du kjøpe deg en ny. :knegg:
No begynner det plutselig å demre litt, kvifor mine matteproblemer blei ekstreme då eg starta på vidaregåande. Har aldri lært nokre reknereglar og ville glatt sagt at svaret på reknestykket var 15. Og fått rett på det på barne- og ungdomsskulen. Til og med datamaskina mi seier 15.
Det er fordi maskinen din mellomregner hver gang du slår inn. Sett den på sciencemode du.
Og ja - det er det som er det grusomme. Sålenge alle lærerne på en skole er helt på bærtur så er det ingen som slår alarm før videregående - og som regel ikke da heller. Da bare dropper ungene ut som skoletrøtte. Mens de egentlig hadde formidable hull i grunnkunnskapene sine.
Men kan du ikke skrive et brev til rektor og si at det har vært en diskusjon angående dette regnestykket og at du ønsker deres offisielle svar på regnestykket, med rektors underskrift og skolens brevhode.
3+45 = først 45, deretter legge sammen leddene 3 + 20 = 23
Er det med en parentes så skal den tas aller først:
3+2*(1+2) = 3+2*(3) = 3+6 = 9
(Først legge sammen det inni parentesen, deretter gange det leddet som skal ganges (eller deles) og til slutt legge sammen leddene. Evt subtrahere.
Jeg ga meg da det sto igjen. Jeg har hatt en lærer før som tok det ut på ungen at hun ikke likte mora. Og denne læreren her hadde nøkkelknippe med Jesus på så jeg feiga ut til slutt. (Absolutt ikke WWED. :sorry:)
Her i kommunen er det jo en del ting på gang, nå i disse valgtider. Eiendomsskatt som skal økes eller ikke. Det er vel sagt at uten økning kuttes så og så mye i skolene. Det vi kanskje alle burde tenkt mer over er at det som da skjer, er at det er all ekstra støtte som settes inn til de som trenger det som ryker først. For klasseromsundervisningen er jo garrantert.
Så hvert kutt i skole, er kutt fra de som trenger det mest! Horribelt!!!
Og jeg ble i går fortalt at det er kommet kutt i det beløpet skolene har for å leie innvikarer, fra en ramme på 6 % til 5 %. Det utgjør en del, og fører derfor til at det ofte ikke leies inn vikarer, men at det i steden taes av de lærerene som skulle hatt ekstra ressurser til å følge opp den enkelte elev med spesielle behov. Så de timene går ut.
Vår kommune er vel og en av de som bruker minst pr hode i grunnskolen i forhold til andre skoler hører jeg...
"Alle" vet vel at norsk skole bør være et satsningsområde som har stort potensiale, og er ikke ungene våre fremtiden til Norge?
Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor vi ikke lager en skikkelig god norsk grunnskole hvor ikke lærere er overarbeidet og ressursene alltid for knappe. Jeg kan tilogmed driste meg til å foreslå litt oljepenger til formålet, for hvordan den bruken kan "overopphete" økonomien kan jeg virkelig ikke forstå.
Jeg lurer på om privatisering snart er eneste løsningen, at det faktisk MÅ reell konkurranse til for det offentlige, for å se at det går å drive god skole på en mer effektiv måte med de samme ressursene.
Et av verdens rikeste land... tragisk at det skal være slik.
Smilefjes: ER DET MULIG? Jeg vet ikke i hvilken vinkel jeg hadde klikka om det der var mine barns skole. Hvem vet, kanskje det er like ille hos oss... :confused:
Da jeg var 9 og hadde skrevet stil, hadde jeg en av mine få skrivefeil. Jeg hadde skrevet blanDt. Og min lærer som var vant til at jeg skrev riktig, adopterte straks den skrivemåten :knegg:, jeg måtte gi beskjed hjemmefra om at jeg hadde skrevet feil og at det hadde smittet. Jaja liksom.
Det eneste jeg har moret meg over så langt er uttrykket "høyfrekvente ord". For meg er det nemlig noe helt annet enn det åpenbart betyr i den sammenhengen det står. Men nå har vi bare kommet til 2. klasse.
dette var en avsporing. Jeg synes også det er horribelt hvis kvalifisert arbeidskraft ikke foretrekkes pga pris.
Ja, jeg forstår det. Og jeg skjønner at man ikke ansetter overkvalifisert arbeidskraft, men hvis man foretrekker ufaglærte fremfor utdannede blir det som om man på sykehus foretrekker medisinstudenter fremfor spesialister.
Avsporing igjen: Det er egentlig litt rart om man skal få like stor uttelling for all utdanning på alle klassetrinn. Får man det? Jeg tenker - hovedfag i matematikk er et stort pluss i VGS og bør definitivt gi uttelling. Men jeg forstår jo hvis vedkommende skal ha like stor uttelling for dette i barneskolen at rektor rynker litt på nesen over å måtte betale for noe man ikke har bruk for.
Og jeg måtte nettop forklare tieroverganger for spesiallæreren på trinnet jeg jobber. Elevene går i femte.... :gaah: Gjett om jeg har tatt det opp med rektor....
Litt på sidelinjen. De skolene som jeg har vært borti, to stk til nå. Har virkelig satset på gode lærere, ser det ut til. Den ene skolen har sågar ansatt en bibliotekar og en kokk slik at alle skal få mulighet til å kjøpe ordentlig mat i kantinen.
"Det legges vekt på personlig egnethet". Da kan de ansette hvem de vil. Og hvis det faktisk var personlige egenskaper som gjør at jeg ikke blir prioritert så hadde jeg ikke mukket. Men det sier jo noe når jeg har god egnethet så lenge det er noen andre som tar regninga. :rolleyes:
Jatta jatta, jeg kunne sikkert dratt inn fagforening og styr og ståk, men jeg gidder ikke sloss for et 12% engasjement eller noen løsvikartimer. Det er tendensen og mønsteret som bekymrer meg. Særlig når jeg får inntrykk av at det faktisk er vanlig i hele Norge.
Matteeksemplet til SF viser vel med all tydelighet at alle skoler bør ha minst en ansatt som faktisk kan fagene. På samme måte som de også bør ha noen som er gode på spesialpedagogikk og noen som er gode til å lære bort svømmeferdigheter. Et lærerkollegium bør settes sammen basert på hvilke kunnskaper, egenskaper og erfaringer man har bruk for på den skolen, ikke hva de forskjellige skal ha i lønn.
Det kommer an på tror jeg. Jeg vil anta at om man skriver 3+2/3 så blir det kanskje riktig siden brøken vil oppfattes som ett og samme tall. Men skriver man 3+2:3 så vil jeg tro vi raskt ender med 5/3 her ja.
Og jeg også. Dette er stilmessig inngang på fp. :nemlig:
Sånn som jeg har opplevd skolen i Norge de 2,5 årene jeg hadde barn på skole der, så håper jeg i alle fall at det blir mer privatisering slik at vi har et alternativ når vi ikke er fornøyd med den offentlige skolen :nemlig:
Her i USA er det offentlige og private skoler, og det er ikke nødvendigvis slik at de offentlige skolene er dårlige mens de private er gode. Her er de fleste private skolene enten basert på annen pedagogikk, eller de er religiøse (religion er forbudt i offentlig skole). De offentlige skolene som er gode ligger som regel i de gode nabolagene da, det er en selvforsterkende prosess. Jeg skal ikke påstå at det amerikanske skolesystemet i sin helhet er perfekt, langt derifra. Men de gjør noe riktig mht grunnleggende læring.
Jeg holdt på å rive av meg håret i et forsøk på å få tilpasset undervisning til datteren min på skolen i Norge. Da de først gjorde meg klar over at hun hang litt etter på et par områder, sånn et godt stykke ut i andre skoleåret. Etter at vi foreldre hadde spurt flere ganger på foreldremøter, og fått beskjed om at neida, dette går fint. Så viser det seg at jenta har blitt tatt ut til støtteundervisning en god stund allerede :snill: Det var jo kjempeflott! Men å tilpasse resten av undervisning og leksene? Neida, se det kunne man ikke. Hun skulle gjøre nøyaktig det samme som alle andre, selv om hun ikke hadde lært det som var grunnlaget for det hun nå skulle lære :gaah:
Det er ikke tull at hun har lært mer på et halvt år her i USA enn det hun gjorde på 2,5 år i Norge. Og det selv om hun måtte lære seg et nytt språk i tillegg. Man kan si hva man vil om Bush og No child left behind-politikken, men det fører i alle fall til at lærene gjør sitt for at alle skal lære det de skal. Så kan man være enig eller uenig i at lærerne får bonus ut fra hva elvene presterer (ei lærer-venninne ble årets lærer på sin skole forrige skoleår, og hun kunne fortelle at bonusen hun fikk gjorde at hun fikk bedre betalt enn rektoren på skolen sin!). Og at skoledistriktets web-side har statistikk over det aller meste, inkludert rase.
Jeg er klar over at det finnes gode skoler i Norge også, men jeg synes det er flere ting med det norske skolesystemet jeg ikke liker. Og det med å ikke ha råd til å ansette (over)kvalifiserte lærere, men velge ufaglærte av økonomiske hensyn er bare toppen av kaka for min del.
Jeg reagerte på en uttalelse i Adresseavisen i dag, der styreren av en helt ny barnehage stolt kunne annonsere at de kun hadde ansatt unge medarbeidere med lavere lønn, sånn at de fikk kjøpe ting som SmartBoard og andre tekniske finesser. :gal:
Jeg er usikker på hvordan det er nå for tiden ang. kvalifiserte lærere og ikke, siden jeg har hatt fast jobb i en god del år. Jeg vet bare at da jeg sto uten fast jobb på slutten av nitti-tallet, var det penga som styrte. Jeg har minumum 60 stp i alle mine fag, men ble altså forbigått av lærere med 30 eller mindre. En rektor på en skole sa rett ut at allmennlærere var billigere, og at de kunne "brukes til alt." :rolleyes:
Har du lest begynnelsen av tråden? Skolene (og barnehagene) ansetter lærere basert på hvor mye de koster, ikke hvor gode de er. Da er det ikke noe sjakktrekk å sørge for at de erfarne lærerne ikke bare blir dyrere pga ansiennitet, men også fordi de får høyere utdanning. Ikke så lenge man baserer seg på stykkprisfinansiering og enheter som skal overholde budsjettene uansett.
Så lenge skolene og kommunene har lov til å spare penger på å ansette færre og/eller billigere lærere, fylle klasserommene til randen, og kutte ut vikarer, blir venstres forslag bare buksepissing.
Hva tror du skolene gjør når lønnskostnadene plutselig øker med 150 000 fordi noen lærere har tatt etterutdanning? Tror du læreren har klart å øke kompetansen sin nok til å tilby tilpasset undervisning til alle de som mister støttetimene sine?
Jeg klarer ikke å se hvordan jevnlig oppdatering av kompetansen kan være en dårlig ting. Problemet er jo heller hvordan resten av skolesystemet fungerer.
Vet du, Gajamor, jeg har aldri opplevd det du snakker om heller tvert i mot faktisk. Jeg prefereres over hele fjøla fordi jeg er spesialist innen flere områder. Ja, jeg koster det hvite i øyet men skoler vil ha realfagskompetanse som ligger milevis utenfor det som lærerhøyskolen kan skilte med.
Det ligger i en del sentrale føringe at man ønsker å tilstrebe faglærer fra 5. trinn, noen skoler etterkommer faktisk disse føringene og det viser igjen på statistikkene når det kommer til fagligheten.
Da har du en kompetanse som er meget ettertraktet, Skvetten. For oss vanlig dødelige med fag det går tretten av på dusinet er virkeligheten dessverre en helt annen.
Bra! Håper det kommer sterkere føringer etterhvert, slik at alle skoler ansetter den mest kompetente (enten det er en almennlærer, førskolelærer, lektor eller spesialpedagog).
Altså, det er dette jeg funderer på når jeg funderer på om jeg vil prøve meg som lærer etterhvert. Det er nemlig en drøm jeg har hatt i veldig mange år.
Men så er det rett og slett ikke godt nok betalt for meg - jeg kan ikke pålegge familien å flytte fordi jeg skal skifte jobb fra en jobb som er helt topp til noe annet bare fordi jeg har lyst synes jeg.
Samtidig ser jeg sånt som dette og tenker at det kan være håp om å få en jobb med en god lønn som lærer også når man har en solig utdannelse i realfag og rett bakgrunn. :gruble:
Men om skolene likevel helst ansetter en billig en så hjelper det jo ikke at jeg teoretisk kan skvise lønna mi hvis ingen vil ha meg med den høye lønna.
Det er ikke alltid realfagskompetanse hjelper... (sambo sin). Kommunen vi bor i bare ga blaffen i det, omtrent, det var liksom ikke så interessant. Skulle tro at de var mer interessert i å få gode realfagslærere.
Jeg har opplevd det samme som deg, Gajamor. Så lenge skolene (jeg jobbet i videregående) kun ansetter folk i max. 1 år om gangen, slipper de fint utenom alle kravene til ansattes utdanning. Velkommen inn som vikar til studenter som strøk på bachelorfag og mistet studieretten i et semester !
Det er forventning om kompetanseløft, ja, men i praksis får ansatte ikke støtte til det (jeg skrev min historie i pedagogforumet), og er man ikke fastansatt risikerer man å miste årsvikar-jobben når man blir for dyr. Fastansatte adjunkter, mange med lang fartstid og mye sideutdanning (og en mega albatros over seg fordi de aldri leverte hovedoppgaven...), oppfordres til å "øke deres kompetanse" ved å ta mastergrad i fritiden.
I tillegg gjør det evig store behov for norsklærere, at språklærere uten norsk i fagkredsen har vanskelig ved å slippe til, uansett hvor godt kvalifisert de er. Den nestsiste skolen jeg jobbet på, f.eks., hadde (bortsett fra meg med mitt snåle lingvistikk hovedfag) kun språklærere med norsk i fagkredsen, og de fleste hadde faglig hovedtyngde på norsk. Dette er også med til å gjøre, at det sees veldig få fastansatte utenlandske faglærere i norske skoler. Hvilket igjen er uheldig for barn med utenlandsk bakgrunn, siden de ser at faglærerne er norske, og renholderne utenlandske, og at språklige "norskingfeil" straffes mindre hårdt i bedømmelsene fordi lærer og sensor oppfatter dem som mindre kommunikasjonsforstyrrende en feilene som de lager.
Nå er det også forskjell på skolene, da. Så det er min erfaring at man selv som "overkvalifisert" godt kan slippe til, bare man klarer å få tak i de riktige skoler og riktige personer. Og er man først inn, så er det bare å seile på det !
Om ikke annet, kan man bli forsker. :D
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.