Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Blanke ark

#1

Mirasol sa for siden:

På TVNorge nå. Noen som skal se? Jeg er litt spent på vinklingen merker jeg.


#2

Propella sa for siden:

Jeg skal se. :nikker:


#3

Jessica sa for siden:

Jeg skal definitivt se.


#4

apan sa for siden:

Jeg også.


#5

Alfa sa for siden:

Det er vel inga hemmelegheit at tilpassa opplæring og tid til å sjå enkelteleven vil gjere underverk for elevar med lærevanskar. Eg håper berre at politikarane tek seg tid til å sjå på.


#6

Katta sa for siden:

Jeg ser. Veldig spent.


#7

apan sa for siden:

:jupp:
Men jeg håper jo også at programmet ikke ender med at alle sier "jøss, så greit det var da, at ikke lærerne kan klare DET". Det er vel neppe sånn at ikke noe tilpasning er forsøkt med disse elevene før. Jeg innrømmer jeg er litt skeptisk til sånne "demonstrasjoner" av hvor enkelt ting kan gjøres i løpet av 6 uker for det fører til veldig festlige sentrale ideer rundt hvordan intensivkurs kan avholdes og slikt, men vi får se hvordan det utarter seg. Uansett interessant å følge med.


#8

Alfa sa for siden:

Eg tenker i grunnen litt omvendt, eg. For eg ser at programmet vektlegg å forklare pedagogiske samanhengar og ein må då vere fullstendig tett om ein trur lærarar klarer slik tilpassa opplæring om ein har 30 elevar i ei klasse og 20-25 undervisningstimar i veka...


#9

apan sa for siden:

Ja, jeg er enig i det altså. Det kommer jo helt an på hvordan det er vinklet. Jeg synes bare innledningen nærmest antydet at ingen hadde forsøkt å gi disse noe hjelp før, og det vil jeg jo tippe er feil.


#10

Alfa sa for siden:

Eg har alltid meint at pedagogikk er nøkkelen til læring. Det hjelp ikkje kor mange mastergrader og dr. grader læraren har i eit fag om han/ho ikkje kan pedagogisk psykologi. Slik eg tolkar serien så er det rammene for skulen som vert kritiserte, og det er eg fullstendig samd i. Kompetanseheving i ped. samt færre elevar pr. lærar er det skulen treng aller mest.:jupp:


#11

apan sa for siden:

Jada, og jeg synes at gjennom det læreren sier nå kommer den hensikten tydeligere fram.


#12

pippimamma sa for siden:

Jeg har ikke sett programmet. :venter spent på referat fra dere som har sett:


#13

Benzo sa for siden:

Jeg ser, og blir litt "deppa" over at det så mange barn og unge som sliter i norske skoler i dag. I et av verdens rikeste land.


#14

Katta sa for siden:

Jeg tenker at det må være utrolig frustrerende å være lærer i en klasse med elever du ikke får til å henge på. For jeg kan ikke tenke meg at læreren gir blaffen eller ikke prøver eller ikke ser problemet, det kan ikke være særlig tilfredsstillende å ikke ha mulighet til å gjøre jobben sin bedre fordi man ikke kan klone seg selv. Jeg kjenner den følelsen fra jobb selv, men det slår meg at endel lærere må ha den i enda større grad.


#15

elg sa for siden:

Det blir veldig spennende neste uke når man skal prøve å bruke de pedagogiske triksene i en klassesituasjon.


#16

amor sa for siden:

Jeg kunne aldri ha vært lærer. Jeg hadde blitt så utrolig frustrert og lei meg over erfaringen av å ikke få med meg alle elevene igjennom pensum. Nattesøvnen hadde defintivt blitt borte.

Jeg blir trist av å få demonstrert det faktum at elever på ungdomskolen ikke har allmennkunnskap som det forventes at de har inne etter barneskolen. Dette er dog ikke ukjent kunnskap. Det ble bare så tydelig på tv i går.

Jeg synes at den fremstillingen som ble gjort, var fin. Her er ingenting hokus pokus. Det er hard jobbing som må til. Både i forhold til pedagogisk tilrettelegging, oppfølging og fra elevens side. Jeg skal følge med videre.


#17

Left sa for siden:

Kjenner jeg er litt skeptisk til at dette blir TV-underholdning, men alle er vel med med viten og vilje forhåpentligvis? Og veldig mye mer givende enn all annen realitysøppel som sendes. Det ble jo positivt fremstilt i første program i hvert fall.
Ble skremt av at det er mange som sliter i så stor grad. Det hjelper ikke å pøse masse penger inn i skoleverket, om ikke metodene for læring blir endret.
Det hjelper ingen ting om du har masse ressurser tilgjengelig, om du ikke vet hvordan barna lærer, og du er i stand til å lære fra deg på en slik måte at de forstår det.
Det krever store ressurser å tilrettelegge individuell opplæring når du har 30 elever, og gjerne flere klasser, så det er vel ikke helt realistisk å tro at det vil skje med det første generelt sett i norsk skole - eller? Ser for meg at rammebetingelsene må endres drastisk først.


#18

pippimamma sa for siden:

Jeg skal prøve å få med meg programmet, selv om søndag er en dårlig tv-dag i hjemmet mitt. Det dropper stadig folk innom. Koselig det altså, men sitter ikke å ser på tv når jeg har gjester.

En liten kommentar (og spørsmål) til noe Alfa nevner. Alfa sier at det blir vanskelig med tilpasset opplæring når en lærer har 30 elever. Men er det sånn at en lærer har ansvaret for 30 elever alene. I 7.tinnet til datteren er det 45-50 (husker ikke antallet i farten) elever. De har 4 lærere, 1 assistent og 1 tolk, fordelt på 3 grupper. Det kan da ikke være stor forskjell på antall lærere i landet vårt?


#19

Alfa sa for siden:

Det skil seg sikkert frå trinn til trinn, men på vgs. (og også på ungdomsskulen vel?) er det i allefall heilt vanleg praksis. Einaste unntaket er eventuelt elevar som har krav på ekstraressursar.

Det fins ikkje lovbestemte krav til tal på lærarar pr. elev, og SV er vel det einaste partiet som har gått inn for å lovfeste slike krav. I dag er skulen prisgitt løyvingar frå kommunar og fylkeskommunar (vgs), og praksis vert difor svært ulik frå skule til skule. Og viktigast av alt: praksis blir ikkje bestemt ut frå pedagogiske behov, men ut frå økonomiske rammer. :grøsser:


#20

Blånn sa for siden:

Som alfa nevner er det ikke noen lover som egentlig regulerer antall elever i en klasse. Det eneste som kan begrense størrelsen på en klasse er arealet i klasserommet - elevene har krav på et visst antall kvadratmeter.

Jeg sitter da i den heldige situasjonen at jeg faktisk bare har 19 elever, men det er ikke sjans i havet til at jeg klarer å tilrettelegge for alle individuelt. Men jeg kan variere undervisningsmetodene mine, og der har jeg mye å lære, kjenner jeg. Variasjon er både avhengig av at jeg har kunnskap om hvordan jeg kan variere timene, men også igjen ressurser til materiell. Å lage eget materiell er utrolig tidkrevende. Når jeg da i tillegg må ned på kontoret for å tigge etter lamineringsark og alt annet materiell blir det ganske tungt å sette igang. Jeg mener også at lærere flere ganger i året burde vært på inspirasjonsturer til andre skoler og på kurs. De gangene jeg har vært på besøk hos en annen skole har jeg kommet tilbake med tusen nye ideer som jeg kan prøve ut i min klasse. Og kanskje er det en av dem som når akkurat den eleven som sliter?

Ellers ble jeg sittende igjen med en klump i magen etter den siste uttalelsen til professoren og vet at dersom han tolker opplæringsloven riktig begår jeg lovbrudd fire dager i uka (jeg har en dag permisjon i uka). Det betyr også at foreldre kan komme etter meg om noen år... Jeg er nok mer og mer på gli ut av skolen, som mange av mine kollegaer. Det jeg har lagt merke til er at det ofte er de dyktige og faglig oppdaterte lærerne som forsvinner ut av skolen...


#21

Alfa sa for siden:

Ikkje deg, nei, men skuleeigar. Altså kommunen og/eller fylkeskommunen.

#22

Left sa for siden:

Jeg synes bare det er veldig, veldig trist, at mange dyktige og faglig sterke lærere velger seg bort fra skolen, fordi de arbeider under helt umulige rammevilkår. Jeg forstår det, men synes det er trist at det skal være slik.


#23

Katta sa for siden:

Det tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Alle forstår vel at man ikke kan være supermenneske. Din jobb i så måte må være å gi din leder tydelige signaler på hva du ikke har mulighet til å få til innenfor de rammene du er gitt. Det er ikke du som legger rammene nemlig. Det blir parallelt med når jeg tar ventelista mi og slenger på bordet til sjefen og gir beskjed om at her er det ventelistebrudd, og jeg har ikke flere poliklinikkdager slik at det ikke er mulig å få til med mindre det skjer en omprioritering av ressurser. Man kan ikke klones, så man må si tydelig fra til sine ledere. Samvittigheten blir ikke så mye friskere av det, men man har i det minste plassert ansvaret der det hører hjemme.


#24

Blånn sa for siden:

Jeg er jo klar over det. Allikevel er dette alle læreres svarte samvittighet og noe man ikke kommer utenom. Men jeg har jo også kollegaer som er i mot alt nytt og nye ideer. Der er jeg heldigvis ikke. Men det er ikke lett.

Og når det gjelder personangrep har jeg definitivt fått en del av dem i min ikke så alt for lange karriere. Heldigvis begynner jeg å bli tryggere på meg selv og det jeg står for, men foreldrene i den første klassen min satte nesten en effektiv stopper for min lærerkarriere ved å gå på person og ikke på systemet. Selv om jeg visste at det var fordi jeg ikke fikk støtte nok i hverdagen så hjelper det ikke så mye. ;)


#25

apan sa for siden:

Enig.
Det er vel heller ingen bombe at vi skulle ønske oss masse fint konkretiseringsmateriell, som ble vist i programmet blant annet ifm matematikk. Men dette må vi nærmest enten lage selv eller kjøpe inn over en femtenårsperiode. Jeg kan bare drømme om å få noe av det jeg så dem i programmet bruke.

Det er også en utfordring at man iallfall i videregående skole må ta et visst ansvar for å undervise mot kompetansemål på det året og den studieretningene eleven faktisk er (eleven har jo tross alt valgt dette selv). Da begrenser det seg hvor lenge det er mulig å drive med grunnleggende brøk for eksempel, og dersom all tid brukes på dette føler jeg bare at man gjøre eleven en bjørnetjeneste ift å vise hva som faktisk er kravene.


#26

Katta sa for siden:

Jeg synes det er vanvittig dersom læremateriell som alle er enig i at ville hjulpet ikke blir kjøpt inn pga penger. Det må da være snakk om småpenger i forhold til å ansette flere personer (som man selvsagt også ønsker).

Men jeg ser jo at det meste av det de bruker i undervisningen av mine barn er hjemmelaget. Har lærerene workshops hvor de sitter og utformer undervisningsmateriell? Det er jo veldig bra det de har laget, men det må ha tatt endel tid å produsere det.


#27

apan sa for siden:

Vi har ikke det, men jeg tenker det er mer fokus på dette på lavere trinn. Jeg lagde en del selv da jeg underviste på tilrettelagt ett år, og det tok forferdelig mye tid. Da klarte jeg også å få kjøpt inn noe greier, men så er det jo ikke så mye tid til å lære seg å bruke det dessverre. Det er også et issue, man må liksom komme igang med bruken på det man kjøper inn. Ikke alltid så lett det heller. Iallfall ikke for meg.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.