Vet ikke om dette er rette stedet, men barnebøker er da også litteratur.
Mulig at vi må gi datteren vår egne leselekser. Fikk en bok i dag som vi skulle lese i hver dag hele uka, men hun gjorde den ferdig på 2 minutt - og da snakket vi en god del om bildene osv. Hun går i 1. klasse men det er snart halvannet år siden hun begynte å lese, så det sier seg selv at hun må ha noe mer å bryne seg på enn de som driver og lærer bokstaver.
Har kjøpt en del lesehestbøker, til 3-4 trinn - de er sånn akkurat litt vanskelige, eller store for henne, sånn at det passer å dele den opp over flere kvelder. Da snakker vi om det som skjer underveis, ser på bilder osv.
Men trenger også andre tips om bøker som er fine å lese selv, som gir mestringsfølelse og som kanskje er litt spennende å lese for ungene.
Bøker som kun er skrift og ingen bilder fenger nok ikke så mye for egenlesing enda. Leser fortsatt litt for sakte og hakkete til å leve seg inn i en roman. Men altså en bok beregnet på 3-4klassinger går helt fint når vi deler det opp.
Min førsteklassing i litt same situasjon les gjerne lesehest- og leseløvebøkene. Frans-bøkene liker ho godt. Ville tatt ein tur på biblioteket og spurt etter bøker på dette nivået der. Elles bør jo skulen kunne hjelpe til med vanskelegare leselekser. Det kan da ikkje vere første gong dei får ein førsteklassing som kan lese slik. Det kan jo hende dei ikkje har heilt på plass kartlegging av kva dei ulike elevane kan enda, dei har jo berre gått 3 veker omtrent på skulen, men ei tilpassing derfra bør jo kome relativt raskt tenker eg.
Donald og Bamse har lært mange generasjoner nordmenn å lese. :gammelt jungelord:
Seriøst: tegneserier er uten sammenligning det som appellerer mest til min leser-men-ikke-flytende-ennå-andreklassing. Da kan hun lese det hun orker av tekst og samtidig få meg seg nok bare ved å se på bilder til at hun gidder å holde ut.
Vi har arvet tre tykke Bamse-permer og har begynt å opparbeide en brukbar Donald-samling, og begge deler er svært populære.
Poden vår har kunnet lese siden før han var fire, og han går nå i andre klasse. Stort sett det eneste han vil lese helt selv, og som han virkelig leser med liv og lyst, er tegneserier. Han kan fint lese enkle bøker på egen hånd også, Lesehestbøker, for eksempel, og han begynner gjerne på bøker på egen hånd, men ender gjerne opp med å skumme teksten og hoppe over ganske mye. Donald er stor stas og fin lesetrening i tillegg til fin trening i å følge med i en lengre historie (det er også en kompetanse som det er viktig å øve opp), og han har dessuten satt stor pris på å bli introdusert for våre gamle Asterix-album. :D
Jeg driver og leser Harry Potter for ham for tiden, og da sitter han ved siden av og følger med på teksten ganske mye av tiden. (Og jeg vet at han stort sett følger med, for det hender han kommenterer typografi eller tegnsetting. :humre: ) Jeg tror det er fin trening det også, egentlig - i tillegg til at det er veldig hyggelig og spennende, så klart!
Takk - skal sjekke om tegneserier fenger. Stort sett velger hun prinsesseblad og jeg må innrømme at jeg hater dem, så det er ikke noe jeg drar hjem frivillig. Men jeg kan kjøpe et Donald-blad for å se om det fenger.
Har også gitt tilbakemelding til skolen om at vi trenger litt mer utfordrende bøker. Det burde jo gå greit, men i fall de ikke synes hun bør ha så vanskelige bøker så må jeg ha noe på luringa. Det kommer i hvertfall ingen leselyst av å holde på med en pekebok i ei uke.
Hun sluker ellers rått alle faktabøker, men er på utkikk etter bøker med en historie hun kan følge. For leseteknikken er faktabøker kjempefin trening, men hun lærer ikke å bli glad i å lese historier av det.
Hva med Svein og Rotta? Er de hakket vanskelig kanskje? Dvs litt for mye tekst?
Vesla må også ha andre bøker enn leseboka om vi skal dekke et kvarter om dagen som er anbefalingen fra lærerne. Etter å ha forsøkt leseløve og lett-lest med vekslende hell, så har hun nå helt av seg selv begynt å lese opp igjen alle bildebøkene sine. En del av dem er det lenge siden vi har lest, så hun kan dem ikke utenat.
Jeg syns det viktigste er at lesingen skal være lystbetont, og da spiller det ingen rolle om det er tegneserier, avisa eller Ludde-bøker som er det som fenger mest.
Faktabøker, ja! Det leser også Poden helt på eget initiativ. Enklere å følge enn lange historier, og så er teksten ofte delt opp i små, enkeltstående "bokser" med spennende bilder til. Han har et par bøker i serien "Barnas store kunnskapsbøker", særlig er det kanskje "Vår ville verden" som har fenget.
Jeg kan heller ikke utstå dem, men jeg synes det er mye viktigere at hun får tilgang på noe hun har lyst til å lese enn at det hun leser skal være så veldig bra, så Frøkna får prinsesseblad hver gang de kommer ut. (Eller fikk; hun har heldigvis mistet interessen nå.)
Jeg leser masse for henne, og til høytlesningsstundene prioriterer jeg gode bøker, slik at hun får kvalitetslitteratur inn den veien i stedet.
Etter at snuppa lærte å lese selv begynte hun å foretrekke Donald foran de råsa prinsessebladene, så vi har begnt å abonnere på Donald.
De første bøkene hun leste selv uten særlig bilder var Charlie og sjokoladefabrikken og Nifse Nella-bøkene, de likte hun kjempegodt. Etter dem fortsatte hun med Harry Potter, og er nå i gang med nummer tre. Hun er bare 7, så jeg vurderer om jeg skal vente litt med å la henne lese de siste, de blir vel en del skumlere og mørkere etterhvert. :gruble:
Jøss, 7 år og leser Harry Potter, det er tøft. Har vurdert å lese de for henne, men tenker at det kanskje er litt tidlig (hun har ikke fylt 6 enda - og selv om hun leser ganske godt så er hun for det meste 5 og et halvt i hodet)
Jeg begynte å lese Harry Potter for jenta mi da hun akkurat var blitt syv. Jeg vil tro at mange 5,5–6-åringer vil synes bøkene er i overkant avanserte, og kanskje i overkant skumle også.
Min mor jobbet på bibliotek i mange år og hver gang de fikk inn skoleklasser som skulle låne bøker for å lese selv, og der brukte de å anbefale faktabøker til barn som var litt motvillige lesere og ikke likte bøker med lange historier. Det var ikke sjelden at, spesielt gutter, lånte med en haug med dinosaurbøker eller lignende og kom tilbake og var helt i hundre for endelig var det morsomt å lese.
Så om jenta liker faktabøker så ville jeg nok latt henne øve på lesingen med det, og når leseforståelsen er bedre og hun klarer å lese lengre historier kan dere gå over på mer fengende historier og bøker.
Gnuri har akkurat lest ut Harry Potter nr. 1. Nå gleder hun seg til å starte på toeren. Jeg tenkte det var bedre hun leste bøkene før hun fikk lov til å se filmene. Ikke fullt så skummelt når man VET det går bra :)
Det var en stolt snuppe som fikk se film nr. 1 sammen med storesøstrene forrige helg :)
Glemte jo Nifse Nella-bøkene i forrige innlegget. De synes hun også er morsomme.
Georgs magiske medisin og gummitarzan er morsomme bøker. Roald dahl er kanskje litt i overkant å lese alene ennå, men det kommer vel snart.
Det første poden kom igang med etter han knakk lesekoden var vel egentlig tegneserier, tom og jerry, bamse og donald. Jeg la ned krav om at han måtte lese ut alle sidene i ett blad før han fikk et nytt (med ny leke :)), og det fikk fart på lesinga. Så begynte han med billedbøkene sine fra han var mindre, nå leser han leseløvebøker og faktabøker om alt mulig. Spesielt faktabøker fenger.
Jeg har spurt om det. Og regner vel med at vi ville ha fått det uansett kanskje. Men selv om det blir 4 hakk vanskeligere enn den vi har fått så blir det for lett. Sendte mail om at hun leser lesehestbøker for 3-4 klasse med meg, men de måtte 'ta det opp' som hun sa.
Vel om det ikke kommer vanskelig nok bøker så kommer vi nok til å lese leksa en dag og egne bøker resten. Synes bare det er dumt at vi kanskje må 'undergrave' leksene på den måten. Det er ikke det at jeg må tvinge henne til å lese, det er noe av det beste hun vet, men det er ikke så godt signal at man tar så lett på leksene.
Klassen til Poden har, siden slutten av 1. klasse, hatt leselekse som er noe i retning av "Les 10 minutter i yndlingsboken din hver dag høyt for foreldrene dine, så får du et stempel/en tegning fra dem når du har gjort det." De som er på det nivået undervisningen tilsier bruker sikkert leseboken, men de som ønsker det, kan altså velge hva som helst annet. Jeg synes det er en fin måte å la familiene selv velge graden av differensiering.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.