Postbudet har sluttet å dele ut post til oss. Posten blir adressert med riktig navn, riktig adresse, riktig postnummer, til den adressen vi er folkeregistrert på, postkassen står i en rekke og er merket med husnummer, og allikevel kommer f*** ikke posten vår frem. Den går derimot i retur til avsender med beskjeden om at vi har flyttet, og at ettersendingstiden har løpt ut. :mad:
Finnes det noe regelverk som tilsier at de har anledning til å gjøre dette? Jeg må snart melde dem inn til forbrukerombudet. Det jeg vet er at brev og pakker går i retur, regninger kommer ikke frem til oss, og gudene vet hva ellers. Jeg har småpanikk for hva dette til slutt kommer til å koste oss.
Ring Posten og kjeft.
Vi sendte flyttemelding både her og der, og har betalt for videresending. Likevel kom posten til gamle adressen vår hele tiden. Posten lå seg langflat.
De sier at jeg må bruke min id (som jeg ikke har fordi de ikke har levert ut brevet som skulle komme i posten), og melde flytting. Eller gjøre det på nærmeste postkontor.
Hallo! Jeg har ikke bestilt ettersending av post eller noe. Jeg mener jeg har rett til å flytte (hvis jeg ikke ber om ettersending av post) uten at posten får beskjed om flyttingen. Dessuten fikk vi post helt som vi skulle frem til for en måned siden, så var det bråstopp. Og vi flyttet for halvannet år siden.
Jeg har ringt og klaget, uten at det hjalp en tøddel.
Skal jeg da melde flytting til posten fra min adresse til samme adresse? :snill:
Jeg har sendt klage også, men blir møtt med en rungende taushet. Møkkabedrift!
Kan du ta en variant for dummies? Har dere flyttet? Og hatt omadressering? Har denne utløpt? Har omadresseringen fungert, og så sluttet å fungere? Har Posten "plutselig" bestemt at dere bor på et annet sted? Og hva mener du med at du har rett til å flytte uten at Posten vet om det?
Skjønte ikke helt hva som lå bak her.
Det som slo meg (som kan være feil hvis jeg har misforstått noe i innledende runde) var at kanskje da dere flyttet (hvis dere har flyttet) så kanskje dere bestilte omadressering, i stedet for å melde flytting? I såfall opptrer Posten korrekt nå. Har dere meldt varig adresseforandring da dere flyttet dit dere bor nå? Er det der dere har bodd i halvannet år?
Vi meldte flytting til folkeregisteret for halvannet år siden. Det skjemaet skulle også virke som flyttemelding til posten.
Vi har ikke bedt om noen form for omadressering, da min mor bodde i nabohuset og tok med den posten som kom dit til meg.
Jeg mener at posten ikke har noen rett til å bestemme seg for at jeg bor et annet sted enn jeg gjør, ei heller å nekte å levere ut post til den adressen jeg bor på (de leverer ikke ut reklame engang). Det finnes grunner til at enkelte ikke ønsker å ha navn på postkassen. Den er merket med husnummer, og står i en rekke med postbokser med adresse med samme husnummer og undernummer a-b-c-d-e-f-g. Jeg lurer på om de har hjemmel til å nekte å utlevere post til den postkassen som tilhører min bostedsadresse uten at jeg har meldt flytting derfra. Spesielt når det åpenbart er løgn når de klistrer på en returlapp om at jeg har flyttet derfra, og at ettersendingsperioden er utløpt.
Nå er det en stund siden jeg har flyttet, men jeg mener at Posten har et eget system, som ikke er knyttet til den flyttemeldingen du leverer til Folkeregisteret.
Det jeg mener å ha hørt en gang, men nå kjenner jeg at hukommelsen svikter meg litt, er at Posten ikke har lov til å utlevere post i postkasser som de ikke har en registrert eier av. Mener å ha vært borti at dette hadde noe å gjøre med mulighetn for kriminalitet og svindel. Jeg mener derfor at du må være registrert som flyttet til den adressen.
Det du burde gjøre er å levere flyttemelding til Posten, fra gammel adresse til der du bor nå, uten å bestille ettersending. For noen år siden (hukommelse...?) hadde Posten en storstilt registrering av adresser og postkasser. Det var mange da som plutselig oppdaget at postkassen fikk klistremerke hvor det sto: "Denne postkassen er ikke i bruk" eller noe i den dur.
Hvis du snur på det, hvis jeg brukte ditt navn, skaffet meg en postkasse på et stativ i en eller annen by, og begynte å bestille varer i ditt navn, til "min" adresse, så tror jeg du burde vært glad for at Posten nektet å utlevere varene til meg.
Jeg mener også at Posten ikke har lov til å utlevere post til f.eks. "Kari Hansen, Furuveien 3", hvis ikke de har registrert at personen Kari Hansen faktisk bor der. Det betyr at hvis du er på ferie hos noen i Furuveien 3, og vil ha posten din dit, må du bruke c/o adresse til noen som bor der.
Masse regler som jeg ikke kan, men jeg husker stor-oppryddingen i adresser og postkasser for noen år siden (2 år? 10 år? Hvem vet..?), for blant annet søsteren min fikk klistremerke på postkassen sin, og måtte melde i fra. Jeg mener også å huske at vi måtte skrive opp navn på alle i husholdningen, inkludert barna. Hvis ikke kunne vi risikere at post i barnas navn, på riktig adresse, ville gå i retur. (Ellers kan man jo bare dikte opp navn og personer og bestille varer i hytt og pine).
Det var som sagt samordnet melding om flytting for halvannet år siden. At systemene deres ikke virker er ikke mitt problem. At jeg er folkeregistrert på adressen postkassen tilhører er da også en indikasjon på at adressen ikke er fiktiv.
Det står ingen lapp på postkassen min om at den ikke er i bruk.
Er det noen lovhjemmel som tilsier at de kan la være å levere ut post til min folkeregisterregistrerte adresse?
Forresten vil vel et sånt regelverk gjøre ting litt vanskelige for studenter som ikke kan melde flytting? Skal ikke de få post?
Joda, jeg kan sikkert melde flytting fra min nåværende bostedstadresse til min nåværende bostedsadresse, men det skulle ikke være nødvendig, mener nå jeg. Dessuten hjalp det ikke min mor i nevneverdig grad når hun flyttet, siden all hennes post som er adressert til riktig bostedsadresse blir sendt i retur den også. Hun bor ikke i nærheten av oss, men i samme by.
Jeg leverte et meget strengt klagebrev en gang, da vi hadde tilsvarende problem. Jeg fikk svar fra en fyr langt oppe i systemet, og han beklaget seg voldsomt. Siden har vi fått det vi skal og mer til.
Det jeg tenker er at å ta opp "kampen" mot Posten, og de regler og lover som de forholder seg til, virker ufattelig slitsomt all den tid du ikke kjenner lovene og reglene. Da er det bedre å ringe kundeservice, legge fram problemt og spørre "hva skal jeg gjøre for å få posten min hit jeg bor?", og så gjøre som du får råd om. Heller det enn å bruke masse tid og energi på å finne ut om de har lov til, og hvem som har gjort feil, og en masse styr. Det finnes sikkert ett eller annet skjema. Posten er antagelig den mest firkantede bedriften jeg vet om.
Posten har nok dessverre sitt på det tørre. Det er ingen sammenheng mellom å melde flytting til folkeregisteret og å melde flytting til posten; du må gjøre begge deler. Se her, hva Skatteetaten skriver om flyttemelding.
Bina: Jeg har sendt klage og etterspurt lovhjemmel. Får jeg ikke svar, vil jeg gå oppover i systemet, om så helt til topps. Det er et spørsmål om prinsipper for meg, og jeg finner meg ikke i at offentlige organer tar seg til rette uten å informere meg først. Det har de faktisk ikke anledning til.
Hm, hvis det er tilfelle at posten ikke kan levere ut post uten at navn står på kassen, hvordan kan de da forklare at det hele tiden dukker opp brev i min postkasse til et eller annet menneske som ikke finnes i blokka der jeg bor?
Ja, og jeg meldte flytting i mai 2008. Derfor er det ikke mitt problem om posten ikke har registrert det. Mener nå jeg. Og scanner de virkelig all posten for å sjekke om navn og adresse stemmer over ens? :confused:
Vi hadde samme problemet nemlig, og da sa de at de ikke hadde person med mitt navn registrert på denne adressen og da sendte de posten min i retur. Jeg måtte altså bli registrert på min adresse, men det fikset de heldigvis per telefon.
Vi har fått inkasso og dill på grunn av dette, og jeg ser gjerne at noen går til sak mot dem. :nemlig:
Ja, det er noe sånt jeg også har hørt om. De må ha personen registrert på adressen. Det kan jo hende at det har blitt feil ved flyttingen for halvannet år siden, at det har blitt registrert som midlertidig adresseforandring i stedet for permanent. Da må man jo bare rydde opp i det. Hvis de ordner det pr. telefon er jo det det aller beste.
Det er jo feil. Selvsagt kan det forekomme feil. Da må man si i fra. En mulig feil er her at den personen har bodd i blokka før, og ikke har endret sin adresse... da kan vedkommende fortsatt være registrert der.
Nei, men de har registre over hvem som bor hvor. Dukker det opp post til en adresse som ikke er kjent, skal ikke postbudet levere ut posten. Den skal sendes i retur. Selvsagt skjer det glipper i dette, post utleveres til fiktive personer, post leveres ut feil. Men i utgangspunktet har de registre over alle som bor på den enkelte adressen, inkludert barn. Jeg vet ikke hva de gjør i forhold til at folk får barn, og hvordan man registrerer disse. (Jeg tror forresten ikke at omleggingen er mer enn maks 6 år gammel, for vi skrev opp begge barna våre da dette pågikk).
Vi fikk tilsendt post til ny adresse før vi endret adressen hos posten og folkeregisteret. Det var bare å bruke den nye adressen, det.
Jeg tror de svimer mye på posten. :nemlig:
jeg ringte norge.no, og vedkommende var ikke helt sikker, men mente at jeg ikke hadde plikt til å melde flytting til andre enn folkeregisteret, og at posten skal leveres dit den er adressert.
Jeg skal snakke med en som kan det regelverket litt bedre i morgen.
Kan det være noen som har stjålet identiteten deres og brukt den til å endre adressen din? Du bør i så fall sjekke med banken og teleoperatørene om det finnes kontoer eller telefonabonnementer i ditt navn som ikke er dine.
Har opplevd mye av det samme. Pakker sendt i retur, og avsender har fått krav om returporto osv. uten at jeg har fått hentelapp. Jeg er ikke synsk desverre, slik at jeg alltid visste hvilken dag disse pakkene ville komme. Det kan jo også skje at avsender ikke får sendt pakken med en gang, slik at det kan ta litt tid. I hvert fall to ganger har jeg opplevd dette. Har sendt pakker som ikke kom frem, og var sporløst forsvunnet i ukesvis, for så å komme i retur til meg. Har også omadressert post for sommeren, og den har kommet til vanlig adresse, og sendt i retur. Osv osv. Jeg kunne fortsatt i det uendelige med Postens elendige service.
Synd det ikke finnes noe alternativ.
Strengt tatt blir det jo ditt problem når du faktisk ikke får posten din.
Signerer bina. Du ordner dette lettest ved å melde flytting til posten. De har et eget registert (om samordnet melding skal funke eller ikke vet jeg ingenting om) hvor postadressen din skal være registrert.
Mulig jeg er på tynn is her nå, men jeg tror det er slik at man må merke postkassen sin med navn på alle som skal motta post i postkassen. Alternativet er få seg en postboks på et postkontor.
Fortsatt ikke noe svar fra posten. Lørdagsbudet leverer ut post, men ikke det ordinære postbudet. Vi får ikke reklame engang. Jeg har sendt ny klage til kundeservice, men har ikke troen på at vi noen sinne får post igjen. Dette blir dyrt.
Jeg lurer på om posten i Tromsø sliter. Jeg får heller ikke post, eller så kommer den lenge etter at forfallsdato er gått ut. Og på et av brevene jeg fikk i dag så sto det en sånn lapp klistret på der det sto at jeg måtte oppgi rett adresse til mine forbindelser, vel den adressen som sto på var rett.
Det blir jo langsøkt da. Vi har hytte, der er vi på sommeren. Dit vil jeg kunne få sendt post og jeg kan gjerne ikke flyttemelde meg dit for noen uker. Posten ble ikke levert, men jeg fikk stoppet postdamen og fortalte henne at vi hadde hytte der og etter det fikk vi posten. Hun mente at det måtte stå navn på postkassen (i dette tilfelle er postkassen utenfor huset, ikke i en rekke).
Jeg skulle se til å få tatt en prat med postmannen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.