Trenger ikke være stor bil. Har ingen krav til merke, men vi har vært veldig fornøyd med Opel.
Vi skal ikke ha med barnevogn og vi reiser heller ikke jevnlig på turer som krever enorme mengder baggasje, så det er heller ikke nødvendig med stasjonsvogn, men den bør et et greit baggasjerom.
Jeg tenker at vi heller kan invistere i takboks hvis det blir nødvendig.
Bilen vil stortsett bli brukt til og fra jobb, handleturer og frakting av unger hit og dit.
Har vel kjørt ca. 60.000 km siden vi kjøpte nåværende bil i 2002.
Vi har pr. i dag en Opel Astra stasjonsvogsn 2001-modell.
Noen som har peil på hva omtrent man kan få for en slik bil?
Et kjapt søk på Opel Astra stasjonsvogn 2001 på finn, viser at de som ligger der ligger på mellom 40–110 000. Det er sikkert stor forskjell på utstyr, motor og kjørelengde, men der kan dere jo sammenligne med den modellen dere har og sjekke. Også er det selvsagt ikke den samme prisen om dere selger privat eller gjennom et firma, og dere kan heller ikke forvente samme pris som et firma tar hvis dere selger privat.
Dere får en fin bil for 150 000. Til den prisen, og ut i fra dine ønsker, hadde for eksempel en Skôda Fabia stasjonsvogn stått høyt på min ønskeliste.
Nja, hvis man tar Oslo "med omeng", som da f.eks. blir inkludert Drammen, så er nok det den billigere del av landet. Bakgrunnen for dette er at utvalget her gjerne er en del større. Det er mange som drar fra steder lengre nord og vest mot østlandet for å kjøpe bil.
:nemlig: Bruktbilgaranti er kjekt å ha med seg! Prøv likevel å selge bilen du har i dag privat - du vil sannsynligvis få en god del mer igjen enn det en forhandler vil gi deg for en 8 år gammel bil
Husk at på Finn.no ligger både biler som selges gjennom forhandler og private. Omregistreringsavgift er ikke alltid inkludert i prisen - prisen på å omregistrere en bil varierer med størrelsen og alderen på bilen, men regn med 6-10.000 i omreg.avgift
Takk dere.
Vi har ikke fått ut fingern og sett på biler ennå.
Kan vi be bilfirma sette en pristanydning på gamle bilen for oss? Eller gjør de ikke det såsant de ikke selgerden for oss?
Jeg aner ellers ikke hva vi kan å for den. Det er litt bulker på bakskjermen på den. Vet ikkeom det trekker mye ned.
Skoda har gjort det bra i bil-tester, og jeg kjenner flere som har valgt Skoda nettopp fordi man får så mye kvalitet for pengene. En kollega brukte nettopp over ett år (!) på å bestemme seg for ny bil, og endte opp med den samme som allium. Han er veldig fornøyd, og det er barna i baksetet også. I den prisklassen hadde det definitivt værten type bil jeg hadde undersøkt, bortsett fra om dere har sterke følelser for et annet bilmerke. Man skal ikke ignorere hjertet og følelser når man kjøper bil....
VAG har dessverre fortsatt en del kvalitetsproblemer, og det blir ofte dyrt. Skoda er nok blant de tryggeste kjøpene fra dem. Toyota er bra, Honda er bra (men dyre), BMW er greit, nyere Nissan er brukbart. Opel kommer ikke så langt opp på lista.
Det blir værre å kvitte seg med Astrid enn å kjøpe en ny av annet merke.
Vi er altså ikke veldig merkefikserte.
Vi har vært kjempefornøyd med våre opel-biler. Det har ikke vært mye galt med de. Egentlig ikke annet enn det man forventer. Slitasje osv. Faren min som har en nyerer Opel Vektra har slitt veldig. Så jeg tror det kommer mye an på hvilken årsmodell :vetikke:
VAG er VW, Audi og Skoda. Skoda er billigmerket, VW midtimellom og Audi skal da være det dyre, men det er samme fabrikken og mye av den samme teknologien.
Mye den samme teknologien, men ulike fabrikker. Skoda blir blant annet produsert på en ny, toppmoderne fabrikk i Tsjekkia. Den har utrolig jevn og god produksjonskvalitet. Men det produseres over hele verden: en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_factories
Seat er forøvrig også en del av VAG-gruppen, og kan anbefales.
Å anbefale butikker for en bruktbil kan være litt feil ende å starte i. Se heller på Finn.no for modeller som er aktuelle, og så evt. prøv å få/finne tilbakemelding om forhandlerne hvis man vil kjøpe hos en forhandler.
For 150 000 får du en Octavia II, altså 2005-modell eller nyere med godt under 100 000 km på telleren hvis man føler at 1.6-bensinmotoren er nok. Skal man ha diesel blir det enten en del dyrere eller man må gå for en eldre modell, og da forrige generasjon Octavia. Unngå Octavia med 1.4-liters-motoren på 80 hk.
Her kan man også se om man klarer seg med kombiutgaven, som har svært stort bagasjerom, men såklart mangler takhøyden i bagasjerommet som stasjonsvognen har. Hadde selv kombi av Octavia tidligere, og bagasjerommet er veldig stort selv om det ikke er stasjonsvogn.
www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10637664
Jeg har en slik,bare med diesel, og kunne ikke ha vært mer fornøyd :riktig:
Du kan kjøre baksetet helt opp i fremsetet, slik at du får en varebil (genialt om man skal på IKEA f.eks. :knegg:) Det er to ekstraseter nedfeldt i gulvet bak, som kan slås opp på no time om du trenger mer enn 5 plasser i bilen. Opel har lange serviceintervaller, og det er faktisk en betydelig innsparing i forhold til bilder med service f.eks. hver 15000 km.
2 år/30 000 km er etter hvert ganske vanlige intervaller, i hvert fall om man snakker om tyske biler. VAG har vel hatt sin Longlife-service i snart 10 år. Også Skoda har da service per opptil 30 000 km/2 år. Når jeg da sier opptil, så er det fordi man kan risikere å måtte inn før. Det er systemer som overvåker motor etc. og ser på kjøremønster. Blir det veldig mye småkjøring og kaldstarter er det klart noe som sliter en del ekstra på bilen enn lengre turer...
Hvorvidt det er dirkete besparende blir en vurderingssak. Det man imidlertid kan merke seg er at man ikke direkte kan sammenligne servicepriser. VW/Audi har fått kritikk for høye servicepriser, men uten at man da har sett på hvor ofte det er service og hva som gjøres.
Rent statistikkmessig har Zafira ikke gjort det spesielt bra i feilundersøkelser. For 2008-undersøkelsen fra Svensk Bilproving, som da er for 2005-modeller av bilen, er Zafira av bilene som gjør det aller dårligst, og ekstra ille blir det når man ser den lave gjennomsnittlige kilometerstanden opp i mot feilprosenten. Zafira hadde 7% feilprosent og snitt på ligger over 50000 km i snitt. Tar man hovedkonkurrenten VW Touran var det 0 % med biler som i snitt hadde gått over 100 000 km i snitt.
Octavia gjør det forresten også veldig godt i kontrollstatistikken for Svensk Bilprovning. Selv med høy gjennomsnittlig kjørelengde på en del av modellene er det lite feil.