Det er nok mange andre måter å løse en annengradslikning på som er mer pedagogisk enn å huske på en formel. Kanskje utbygging av kvadrater er riktig så pedagogisk, men siden jeg aldri har lært det så føles det foreløpig bare veldig ekskluderende. :nemlig:
Dette er da slik jeg har lært å løse annengradsligninger .. må vel være letteste måten?
Altså:
2/3x^2 = x
Flytt over x
2/3x^2 -x = 0
Dra ut x
x(2/3x-1) = 0
Jeg har hørt om utbygging av kvadrater, men kan ikke si at jeg kan det. Men ofte når jeg har et matteproblem jeg ikke skjønner bruker jeg [url="www.khanacademy.com"]Khan-academy[/url], han er veldig god på å forklare på en forståelig måte. Her er videoen hans om fullføring av kvadrater: www.youtube.com/watch?v=gzm-uhj06q8
Litt usikker på om du bare trenger hjelp til akkurat den oppgaven da, i så fall kan jeg nok ikke hjelpe deg, i hvert fall ikke nå.
Fra wikipedia :glis:
"Et fullstendig kvadrat er et andregradsutrykk som kan faktoriseres ved hjelp av den første eller den andre kvadratsetningen. uttrykket x^2+bx+c er et fullstendig kvadrat dersom (b/2)^2=c.
Da er x^2+bx+c=(x+b/2)^2
Ok, gitt at vi skal sette opp den fullstendige kvadratiske formen:
Vi har en likning som IKKE passer med kvadratsetningene. Men vi skal få den til å skjerpe seg : ond:
Så:
2/3x^2 = x
2/3x^2-x +0=0 (her begynner vi å ane andre kvadratsetning, sant? (a-b)^2=a^2-2ab+b^2. Nullen på venstre side er satt inn "til info)
Så vi fortsetter for å "tvinge" stykket over på den formen:
x^2-3/2x (her "regner vi med" at x er a)
x^2-3/2x +( ((3/2)/2)^2 - ((3/2)/2)^2 ).Dette siste gjør vi for å få tak i "b". Hvis 3/2x skal være det samme som 2ab og x=a, så er b=(3/2 delt på 2)
x^2 - 23/4x + (3/4)^2 - 9/16, eller enda mer "i klartekst":
(x^2 - 23/4x + (3/4)^2) - 9/16, og på det inni parantesen kan vi bruke annen kvadratsetning
Og da blir det fullstendige kvadratet:
(x+3/4)(x-3/4) - 9/16
Men hvor =0 kommer inn i bildet og hvorfor dette skal hjelpe deg med å løse stykket...? :gruble:
Å bygge ut til fullstendige kvadrater er noe herk syns jeg, og jeg bruker heller ABCformelen som er nevnt over her for å finne verdiene til X1 og X2.
Jeg underviser også i matematikk og har på ingen måte tenkt til å forvirre mine elever på å måtte bygge ut til fullstendige kvadrater, selv om jeg skal vise de hvordan det er mulig. Takke meg til fullstendige kvadrater i seg selv, med uttrykk som er fullstendige kvadrat, undersøke dette etc.
Det står forøvrig i boka mi at hvis andregradsuttrykk på formen x^2+bx+c ikke er fullstendig kvadrat så kan vi faktorisere og blabla, men du mangler jo "c"-leddet og bør da ikke bruke denne metoden i hele tatt. Du bør sette X utenfor en parentes slik som Mex sa, da får du enten x=0 eller x=1,5 og det er rett i følge kalkulatoren min også (equation).
Det står altså i boka mi at "det er bare andregradsuttrykk med tre ledd vi faktoriserer ved å lage fullstendige kvadrater".
Nei, det er det ikke - du startet med 1, og 1 = 2/3 ganger 3/2, så om du setter 2/3 utenfor, må du ha 3/2 inni parentesen. :) Husk at de to tallene ganges med hverandre når du løser opp parentesen igjen.
Da slår du det inn feil, slik det blir hvis du bare gjør det fortløpende. :) 1 delt på 2 er en halv, og en halv delt på 3 er en sjettedel. 1 delt på 2/3 er derimot 3/2. Man snur bare brøken.
Fullstendig kvadrat
Et fullstendig kvadrat er et andregradsuttrykk som vi kan faktorisere ved hjelp av den første eller den andre kvadratsetningen.
Uttrykket er et fullstendig kvadrat dersom .
Da er
[INDENT]
[/INDENT]Metoden med fullstendige kvadrater
1 Trekk tallet foran x2 utenfor en parentes.
2 Lag fullstendig kvadrat ved å legge til og trekke fra .
3 Faktoriser det fullstendige kvadratet og trekk sammen resten av leddene.
4 Faktoriser uttrykket ved hjelp av den tredje kvadratsetningen hvis det lar seg gjøre
Dette hadde jeg på skolen idag!
Læreren har ikke lagt ut forelesningsnotatene ennda, men dette var en av spesialtilfellene.
Når konstantleddet = 0 skal man faktorisere.
2/3x^2=x
x(2/3x-x)=0
x = 0 eller 2/3x-1=0
2/3x3=13
2x/2 = 3/2
x = 3/2
Kunne du vist hvordan løsningen er enkel å finne, og hva den blir? :gruble:
For som mex får jeg svarene 0 og -4 på den ligningen (x^2+4x=0 => x(x+4)=0 => x=0 eller x=-4).
Og ...ja. Du ender jo opp med å lage deg en ny annengradsligning du må løse. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det er enklere?
Du kan gjerne mene det, men det er for å øve oss på metoden så det skal gå lettere til de andre.
Og grunnen til at vi skal lage fullstendige kvadrat er fordi når vi har annengrads funksjonsuttrykk ser vi direkte hva som er minimalpunkt, minimalverdi, symmetriakse, og litt sånn, når det heller står på den formen enn vanlig. Så kan vi lettere se hvordan parabelen skal se ut.
Eller noe sånt. :blånn:
Fikk A på første og B på andre eksamen, så da må jeg vel få C til jul nå, ja. :knegg:
Helt enig! Jeg forstår hvorfor man skal kunne utlede formelen og ikke bare bruke den, det var en av mine store kjepphester da jeg var stud.ass. på NTH. :kjepphest: "Nei, du kan faktisk ikke bare tegne av grafen som kalkulatoren lager for deg, du må forstå hvorfor den blir som den blir" var en mye brukt setning. :knegg: Men jeg forstår ikke hvorfor man skal gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt. Så får man heller øve seg på å fullføre kvadratet når man har et konstantledd, da virker det mye mer fornuftig.
Og Elise: Jeg tror du må ta en liten refresh på brøkregning. ;)
Ok... bortsett fra at du dro med deg en fortegnsfeil, så ja (-4)
Men du gjør det veldig tungvint for deg selv altså! Dette er et stykke hvor du kan SE svaret på uttrykket!
x^2+4x=0
x(x+4)=
x=0 eller x=-4
Samme gjelder uttrykket i hovedinnlegget ditt
2/3x^2-x=0
x(2/3x-1)=0
x=0 eller x=3/2
På det første stykket er du "heldig" slik at det fullstendige kvadratet, som blir en mer vanskelig metode enn du behøver, gir et svar som er greit.
I det andre stykket - som er AKKURAT like enkelt å løse i utgangspunktet, gjør fullstendige kvadrater det hele utrolig krøkkete. siden du ender opp med dette uttrykket:
(x+3/4)(x-3/4) - 9/16
Det er det ikke "bare" å sette på hver sin side av likhetstegnet og løse på samme måten.
Jeg skjønner ikke helt at dere er bedt om å bruke denne metoden på dette regnestykket engang, for det er ikke egentlig mer komplisert enn 2-3 linjer...
Jeg skjønner det, men hvorfor i h****** kan de ikke finne eksempler der det faktisk er har noe for seg å fullføre kvadratet? Dette er jo oppskriften på å få folk til å hate matematikk:
Jammen det er jo mye enklere å gjøre det sånn?
Nei, du skal ikke gjøre det sånn, for det passer ikke inn i formelen...
:mad: