Aner ikke om dette er riktig forum, googlet bare "foreldre forum" og kom rett hit :)
Har en 5-åring som har siste år i barnehagen.
Han har ett greit språk bortsett fra at han ikke klarer uttale "K" og "G". k-ene blir "t" og g-ene blir "d" typisk setninger blir "toffer det pappa?" eller "ed do (han sier do når han skal si gikk, sansynligvis fordi ordet består nesten bare av "g" og "k") oppover batten" (eg gikk oppover bakken)
Nå skal han på skolen neste høst og har jo helst lyst at disse skal sitte, noen som har erfaringer? går det seg til eller bør man oppsøke logoped eller noe slikt?
Jeg syns du burde ta kontakt med PP-tjenesten for å få en vurdering. Når han kommer på skolen er det viktig å kunne skille lydene fra hverandre for å lære å lese. Når han fortsatt sliter med disse lydene er det viktig å finne årsaken. Kan det være hørselen eller andre ting? Du kan snakke med barnehagen og la de følge det opp, men kanskje det går raskere om du tar direkte kontakt med PP-tjenesten selv.
Vil også anbefale deg å ta kontakt med PPT direkte :jupp:
Du finner tak i dem ved å ringe kommunens sentralbord og rett og slett be om dem :)
(pedagogisk-psykologisk tjeneste)
De har mulighet til å vurdere språket og evt. sette inn tiltak i form av logoped. Hvis du i parallell ber legen om en sjekk av ører og hørsel, har du egentlig gjort det du kan.
Takk for gode tips :) har vært usikker på om det er vits å gjøre noe med dette, eller å la det gå seg til av seg selv. han slet like mye med r-bokstaven for ett års tid siden, men der er han flink nå. men nå nærmer jo skolen seg og der barna ofte nådeløse i sin lite konstruktive kritikk av andre. dumt om selvfølelsen skal gå i bånn pga man ikke klarer uttale en bokstav, når ellers alt er tipp topp :)
Kan være han rett og slett bare er litt sen, men det kan være greit å få sjekket ut om hørselen er bra osv. Viktig det, som sagt, når han skal lære bokstavlydene osv. på skolen fra høsten.
Det er mange yrkesgrupper her, og vi hjelper hverandre så godt vi kan ;)
Går han i barnehage?
Isåfall kan dere høre med dem om tips, hvordan går fram osv - kanskje barnehagen kan gi dere hjelp også?
Er førskolelærer, og vi jobber tett med unger med slike "lydfeil". Kanskje barnehagen allerede har kompetanse til å hjelpe?
Jeg vet om femåringer med samme problem som har fått tilbud om språkgrupper. Dette har vert etter press fra foreldrene. En annen mor er litt mer avslappet og har fått beskjed om at hennes datters mangel på r-lyden vil forsvinne av seg selv.
Kanskje du kan be om en henvisning til logoped/ppt? Så kan dere eventuelt diskutere tiltak som kan settes i gang før skolestart dersom dette er behov for. Tidlig hjelp kan i mange tilfeller hjelpe til slik at barna ikke trenger videre hjelp i skolen, og at de klarer å henge med resten av klassen. Nå sier ikke jeg at disse problemene kommer til å gi gutten din problemer senere, men at du kanskje kan få noen til å undersøke språket hans dersom du er usikker.
Emily'en min hadde akkurat de samme talefeilene som sønnen din. Hun gikk til logoped våren før hun begynte i 1. klasse uten fremgang. På skolen fikk hun en student med seg hver dag (tror jeg) som øvde og spilte spill med henne osv. Nå snakker hun helt fint, før sommerferien fikk hun premie av hun ene assistenten i klassen. Det var veldig stas. Hun har ikke blitt ertet men tror det har preget henne en del at folk ikke har skjønt hva hun sa osv. I tillegg er hun ganske lav for alderen så mange har lurt på om hun har vært yngre enn hun er.
Min snart 5-åring har de samme problemene, og jeg har fått høre av spesialpedagog at dette (K og G) er vanlige uttalefeil som vanligvis faller på plass i 4-5-6 årsalder.
Han har endel generelle uttalevansker og jeg har ytret bekymring, slik at han kan "komme inn i systemet" slik at vi får raskere tilgang på logoped dersom dette skulle være nødvendig etter skolestart. Vi får også spes.ped (som allerede er i avdelingen få timer i uka på en annet barn) til å inkludere min gutt og observere, ha ordleker osv.
I vår kommune er det stort sett nei til logoped-timer i barnehagen dersom ting ikke er helt ekstreme, for språk/uttalevansker retter seg stort sett i 1. og 2. klassetrinn. En kan ikke regne med at en 1. klassing snakker rent.
Ellers har jeg lært at man ikke skal korrigere barnet, men gjenta ordet tydelig (men med samme stemmeleie) når det kommer ut feil.
Men vi har øvd bittelitt i sommer, fordi jeg tror han slurver litt, så sa han plutselig K. Da jublet jeg, og han var svært stolt. Så jeg har korrigert han noen få ganger, men tar meg i det. En må også som forelder se an hvordan barnet tar korreksjonen. Han glemmer stadig, og sier fortsatt T isteden for K. F.eks. om han skal si "Tog" vi flertall sier han Tådi (Toger). "Kaker" = Katej.
Men som foreldre kan altså vi ikke forvente at 5/6-åringene våre snakker perfekt. Det er jo greit å vite bare det. Likevel lurt å ytre sin bekymring til bhg, slik at de kan observere. :nikker: Språkgrupper er også en fin ting som vi har flere ganger i uken for førskolebarna i barnehagen vår.
Min gutt hadde samme problemet, og det løste seg mellom 3 og 4 år rett og slett da jeg forklarte ham nøyaktig hva som skal skje i munnen når man sier k/g og d/t, og da gikk det opp et lys for ham.
Min 5-åring har akkurat samme problem. I tillegg slit ho litt med r-en. Den er på plass i nokre ord, men manglar i andre. Har snakka med ped-leder i barnehagen om dette fleire gangar, seinast i vår. Då blei vi einige om at vi skulle ta kontakt med logoped viss det ikkje bedra seg over sommeren. Det har det ikkje gjort, så no må vi nok gjere noko. Er redd for at ho skal bli erta viss ho ikkje snakkar reint når ho begynner på skulen neste haust.
Og det vil jo også vere svært vanskelig for ho å lære å lese når ho ikkje kan uttale lydane! Bokstavane har ho kunna sidan ho var 2 år, men det har stoppa opp der. Sidan ho var så utrulig tidlig ut med å vise interesse for bokstavar trudde eg at ho kom til å lese tidlig, men no trur eg heller det blir tvert i mot!
Jeg tror det er litt forskjell på hvilken hjelp man får ut fra hvilke lyder som mangler. Snuppa (4,5 år) kan ikke si r, men har et veldig bevisst forhold til det. Hun kan alle bokstavene om omtaler R konsekvent som "j; bokstaven jeg ikke kan si". Da er den ikke til hinder for å kunne lære seg å lese.
Hva mener barnehagen? Vi fikk beskjed både fra barnehage og helsesøster at logopedtrening kunne tilbys, men at de mente at det ikke var viktig for akkurat snuppa siden det bare manglet en bokstav (og en såpass vanlig en som R er).
Tjorven: det er jo helt vanlig at en 4,5 åring ikke kan si R. De aller fleste har R'en inne i løpet av 1. eller 2. klasse. Selvfølgelig skal man ikke ha logoped for manglende R ved 4-5årsalder.
Men som jeg har fått høre gjentatte ganger av spes.ped og styrer i barnehagen: uttaleproblemene bedrer seg ofte betydelig i løpet av førskoleåret, og det er heller ikke en selvfølge å snakke rent til skolestart. Men hvis man likevel er redd for at barnet skal mobbes pga uttalevansker, si ifra til klassestyrer ved skolestart slik at han/hun er obs. :) Også er det viktig å ikke vise egen "bekymring" til barnet i forhold til dette.
R- lyden er ikke noen å bekyre seg for, før de er i 7-8 års alderen.
04 modellen vår sier ikke R, men det bekymrer meg ikke, derimot har han en del andre talefeil som er vekker mer bekymring. Men jeg synes det har kommet seg betraktelig i det siste så jeg avventer litt.
I "vår" barnehage har de noe som heter lavterskel-tilbud (tror jeg) der en logoped kommer å vurderer i barnehagen om det er behov for mer hjelp. Vi har snakket om dette ang min sønn, så får vi se hva det blir til.
Vi bekymrer oss heller ikke for manglende R, men både helsesøster og barnehagen sa at vi kunne få logopedtimer hvis vi ville. Vi synes ikke at det er nødvendig.
Merkelig at de vil gi logopedtimer pga manglende R, når så mange andre med større problem har store problemer med å få det. Men men det er jo ikke din feil, bare litt merkelig sett fra sidelinjen.
Forøvrig synes jeg det er utrolig vanskelig å ikke rette på han, men jeg biter det ofte i meg da og gjenntar heller. Sånn ca hver morgen så har vi en leverpostei dialog, noe ala det her: Jeg: Hva vil du ha på brødskiva? Størsten: lebejpostei. Jeg: Ok, da tar jeg leverpostei på brødskiva di.
Kjekt å lese innspillene :), trodde jeg skulle få en mail når noen la til en kommentar, men det måtte jeg visst huke av for, gikk inn hit i dag, og masse informative meldinger var kommet. Har vært i dialog med barnehagen, de har tatt han opp på språkgrupper to ganger i uken. I tillegg til at vi fokuserer enda mer på dette hjemme. Ser at dette "problemet" er mer utbredt enn hva jeg trodde da jeg opprettet denne tråden. Da slapper man mer av :) Takk!
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.