Snuppa er født i januar. Hun er en jente med jernvilje som har det mye bedre med seg selv når hun får utfordringer. Når hun kjeder seg så er hun en prøvelse for både seg selv og familien. Mange her vet jo en del om henne fra før.
En av venninnene hennes er et halvt år eldre, og har nå fått innkalling til innskrivning på skolen. Foreldrene fortalte at det stod noe i brevet om tidlig skolestart og lurte på om dette var noe vi hadde vurdert.
Vi har tenkt en del på fleksibel skolestart, men i går kontaktet jeg skolen for å forhøre meg om dette og de sa at de hadde avviklet ordningen med fleksibel skolestart. Men vi snakket litt og de sa at fremskutt skolestart for jenter som snuppa var noe de hadde god erfaring med.
Snuppa er faglig sterk. Det tenker jeg ikke på. Hun er sosialt langt fremme også. Hun leker best med barn som er eldre enn seg; i den gamle barnehagen lekte hun mest med 03-barna. Den gamle barnehagen ba oss også vurdere tidlig skolestart for snuppa. Men hun er bitteliten av vekst og snakker ikke helt rent.
Er det noen her som har hatt barn som har begynt tidlig på skolen og som vil dele erfaringer?
Jeg vet at man bør la barna få være små så lenge de kan; i prinsippet er jeg helt enig. Men nå viser det seg jo at snuppa ikke er en helt A4-unge, så kanskje vi er nødt til å tenke litt anderledes?
Hvis hun er født i januar og er langt fremme og liker å leke med eldre barn så synes jeg du skal høre om hun kan starte et år før. Jeg har en desemberjente, og jeg tør ikke tenke på hvordan det skulle ha gått med henne om hun var født et par uker senere og måtte vente enda et år med å begynne på skolen. Hvordan du skal gå fram rent praktisk det aner jeg ikke.
Selv har jeg ingen personlig erfaring med å begynne et år før. Hun vil være et år mindre enn de eldste og det er jo i praksis min jente også, selv om hun er født på rett side av streken.
Det praktiske vet jeg. Jeg snakket med sosiallærer på skolen og PPT i går. PPT må gjøre en utredning av snuppa, og gi en anbefaling. Vi kan be om utredning før vi har bestemt oss om hun faktisk skal begynne tidlig eller ikke. Mannen og jeg har bestemt oss for å la dem gjøre utredning, og så ta beslutning. Det kan jo hende at de mener hun bør vente, og da kommer vi nok til å høre på dem.
Jeg har erfaring med å være tidlig skolestarter. Jeg er født i mars. Faglig var det ikke noe problem, jeg har alltid vært best i klassen. Sosialt derimot... men jeg vet jo ikke om det skyldes skolestarten eller personligheten, det kunne sikkert ha blitt sånn om jeg ventet et år også.
Jeg har bare erfaring som tidlig skolestarter og er født i april. Begynte for tidlig pga. lekekamerater var 1 år eldre + sosial modenhet. Det viste seg også at jeg var faglig moden også og var alltid "best" i klassen. Jeg var også alltid den lengste i klassen.
Jeg hadde absolutt vurdert det dersom jeg var i deres situasjon, spesielt fordi det bare er snakk om noen uker fra eller til. Vi fikk beskjed fra helsestasjonen at dersom Posøren viste samme takter på 5-årskontrollen, ville de ta kontakt med Ppt for utredning og vedtak på tilleggstimer, evt bytte til en naboskole som har aldersblanding 1-3.klasse slik at han fikk utfordringer nok. Jeg var imponert over at HS tok det opp. Ny, god erfaring!
I deres situasjon ville jeg absolutt ha vurdert tidlig skolestart. -Med bakgrunn i det du har skrevet tidligere også. En utredning er sikkert en lur start. Det kan jo også være en fin måte for dere å forstå enda mer av det som gjør jenta deres spesiell.
Hvor bitteliten er hun? Førsteklassinger er veldig ulike. Jeg tror jeg har hatt alt fra litt over meteren (ikke så mange) til sikkert over 1.30. Mange førsteklassinger starter skolen uten å snakke reint. R er det veldig vanlig å ikke få til, men mange har også andre lyder som fremdeles trenger litt tid, og kanskje trening, på å få på plass.
Hun er nesten nøyaktig metern høy og veier 15 kilo. Hun bruker skjørt i str 92 for da passer de best i livet, men kjoler må være 98/104 for å være lange nok. Hun vil utvilsomt være den minste i klassen i fysisk forstand.
Det er R hun ikke kan si, og L hvis hun ikke konsentrerer seg. Hun kan L, men gidder tidvis ikke. Dette har jeg skjønt at ikke er helt unormalt for skolestartere.
Jeg har hørt at søknad om tidlig/utsatt skolestart kan være vanskelig å få innvilget nå for tiden, fordi det ikke er anbefalt. Man ønsker heller at det skal være rom for alle innenfor det årstrinnet de hører til.
Dette er i alle fall noe som ble sagt på et møte for foreldre med barn med ekstra behov jeg var på i regi av PPT, hvor det ble mye snakk om ev. utsatt skolestart.
Det er vel snakk om et år fram i tid før hun evt. starter på skolen? På den tiden har hun sikkert strekt seg flere cm. Når det gjelder klesstørrelser kan man jo bli sprø. Begge mine storegutter forsyner seg innimellom av Sverre sine sommerbukser (86-92), og bruker dem som capri/shorts. De passer perfekt. :knegg:
Utsatt skolestart er visst veldig vanskelig å få til. Fremskutt skolestart er visst ikke like vanskelig. Sosiallæreren på skolen sa at de hadde noen nesten hvert år.
Jeg snakket med sosiallæreren og hun sa at skolen er helt full. Problemet er at det bare kommer flere og flere barn hvert år, så de tar gjerne inn noen på forskudd.
Jeg har jo ei som er født des. 04 og som på mange måter ligner jenta di, tror jeg. Hun snakker imidlertid helt rent og er gjennomsnittlig stor for alderen. Hun har også lekt mye med 03-barn i barnehagen, og ligger langt framme sosialt sett.
Det med størrelsen ville jeg ikke ha tenkt på. Vet ikke helt hva jeg skal begrunne dette med, men jeg ser at det er utrolig stor forskjell på førsteklassingene, og det vil bestandig være en som er minst, og kanskje flere som er ekstra små, selv om de begynner til riktig tid.
Det som er min lille bekymring i forhold til at Hvit blir yngst i klassen, er egentlig at hun veldig lett blir opptatt av konkurranse og prestasjon, at hun blir oppsatt på å vinne, gjøre det best, fortest, finest osv. Nå i høst har de startet førskoleavdeling i bhg, og jeg ser at hun er mer stressa - hun vil så gjerne være flink! Siden begge hennes akademiske storesøsken-foreldre bestandig har vært flinke og delvis lidd litt under presset, er vi naturnlig nok bekymret for at hun skal komme for fort ut i verden.
Å utsette skolestarten hennes er ikke noe alternativ, jeg tror det blir lagt merke til av medelever og kan lett bli grunnlag for erting.
Jeg tviler ikke det minste på at hun er flink nok både sosialt og faglig til å begynne på skolen når hun er bare 5 år og 8 måneder gammel, men
jeg er som sagt redd for å ta fra henne bekymringsfriheten for tidlig.
Dette er også noe å ta med i betraktningen. Snuppa virker dog ikke særlig opptatt av konkurranse. Dette var noe familieterapeuten påpekte. Snuppa er en skikkelig god taper (vi lar henne ikke vinne med vilje i spill når vi spiller med henne).
Men hun har jo en mor som har vært god til å legge press på seg selv. Og hun er skremmende lik meg på så mye.
Jeg er bare så redd for at det siste året i barnehagen blir tøft hvis hun ikke får noen utfordringer der. Barnehagen virker bare middels organisert når det gjelder førskole ( i år er det bare 3, men til neste år er de 9 eller noe).
Angående R så merket jeg meg at en av årets skolestartere i snuppa sin barnehage fortsatt sa L istedenfor R.
Jeg har selv et 1. januarbarn, og lurer litt på det samme som du. Hos oss er imidlertid venninnene i nabolaget født senere på året, og hun vil derfor i så fall ikke havne i samme klasse som dem. Jeg er redd hun kan komme til å kjede seg fælt siste året i barnehagen, og ganske sikker på at hun ville likt seg på skolen om hun begynte tidligere. Vi må begynne å tenke på dette før neste barnehageår, for siste året har skolestarterne førskoleklubb som forberedelse til skolen. Kanskje ta det opp på HS på 4-årskontrollen?
Gutten min er jo bare 2 måneder eldre enn jenta di, og han skal jo begynne på skolen. Han har heller ikke R-en på plass, så det hadde jeg ikke bekymret meg for. Hvis hun er en jente med bein i nesa ville jeg heller ikke bekymret meg for størrelsen. Hun vil jo nødvendigvis være liten til neste år også.
Jeg syns dere bør søke, i alle tilfelle så vil jo skolen komme i barnehagen for å snakke med dem og observere henne, så det vil jo bli tatt en avgjørelse på et faglig grunnlag.
Noen vi kjenner har gutt født des-03 og jente født jan-03.
Jenta var altså ca 1 år eldre enn lillebroren, og langt mer moden for alderen. Hun fikk begynne 1 år tidligere på skolen. Dermed "slapp hun" å gå i samme klasse som lillebroren (med samme skoleoppgaver, lillebror som sikkert hele tiden ville føle seg utklasset av søsteren o.l.).
Det har ikke vært noe tvil om at det har vært den eneste riktige løsningen.
Lykke til videre med vurderingen.
PS. Jeg tenker det er riktig å tenke litt høyt for barnet også? Å la henne få et innspill rundt det, og siden si at til sist må vi overlate det til PPT eller kommunen/skolen.
Angående fare for at førskolebarna kan kjede seg fælt:
Snakk med barnehagen om dette. I "vår" barnehage har førskolen mye spennende for barna, de sitter som tente lys, har matte-leker og fysikk/kjemiforsøk, ordleker, lydleker og snakker litt om tall og bokstaver. De går ut i skogen med forstørrelsesglass, løfter på steiner og leter etter sirkelformede objekter.
Tjorven: det blir sikkert et enda bedre organisert opplegg rundt det når det blir 9 barn enn når det er 3. Still krav og vis forventninger på foreldremøtet.
Om det blir slik at 4-5-åringen syns det er kjedelig, kan det være en spennende utfordring for førskolelæreren som så kan tilrettelegge bedre.
Førskolegrupper skal ta hensyn til at det er individuelle forskjeller som det også er hos 1.klassingene (og i alle aldre).
Da deres neste bekymring er at hun vil bli minst, kan du også "forberede" henne på det?
Det virker jo som hun kan være en fin førsteklassing neste høst. :)
Jeg er veldig skeptisk til om det blir noe tilfredsstillende førskoleopplegg for snuppa i barnehagen. Jeg ser på de andre 05-barna, og ser at det er veldig, veldig stor forskjell. Snuppa kan jo allerede alle bokstavene, hun tegner veldig fint og regner enkle mattestykker.
Jeg trodde faktisk at dere skulle si her at tidlig skolestart var en elendig ide, og at barn må få være barn så lenge de kan. I første omgang tar vi utredning hos PPT, og så tar vi det derfra.
I veldig mange tilfeller så syns jeg det. Jeg tror det er endel foreldre som har veldig høye tanker om hva barna kan, og tar spesielt lite hensyn til at det sosiale også skal på plass før skolestart, ikke bare lærevilligheten. Men slik du har beskrevet Snuppa er jo hun langt framme sosialt sett også. I tillegg er hun født veldig tidlig på året, og rent utviklingsmessig er hun sikkert mer på linje med min gutt som er født sent på året, enn han er med sine fremtidige klassekamerater som igjen er født tidlig og da nesten ett år eldre enn han.
Tja, barn så lenge de kan, selvfølgelig, men barn blir ikke lykkelige av å bli undrstimulert?dersom du har et barn som er motivert for skole, å lære og er kunnskapstørst, er det vel verre om man ikke sørger for å gi utfordringer?
Jeg er veldig enig i med glitter. En slik avgjørelse bør ikke tas lett, bare fordi "barnet mitt er født tidlig på året, og dessuten så er jo h*n sååå intelligent." Men dere ser ut til å ha et reflektert syn på dette. :ja:
Tjorven: da er hun veldig tidlig ute ja. Og det i såfall et helt år til skolestart. Da virker 2 år som veldig lenge, det er nok viktig at hun vurderes!
Jeg hadde nok prøvd å fått henne inn et år tidligere om det hadde vært min jente ja.
Jeg har en gutt som starter neste høst, og han skulle absolutt fått begynt denne høsten. Jeg angrer på at jeg ikke kom på tidligere at det hadde gått an å søkt om utredning og slikt. Han er jo født i april, så det er ikke sikkert de ville vurdert han engang, men allikevel angrer jeg på at vi ikke tok tak i det.
Jeg er egentlig mer for at barn skal kunne vente ett år ekstra enn å starte tidligere. (Selv om det vel ikke går ann). Jeg har en sønn som er født i mars 2006 og han er på nivå med de som er ett år eldre enn han. Men det kunne ikke falle meg inn å søke han inn ett år før(hvis det hadde gått). Jeg ser heller fordelen av at han er født tidlig på året og kan ligge litt foran de andre. Men min erfaring er kun med to brødre som er født sent på året og burde ha ventet ett år ekstra.
Synes det virker som dere har en god plan jeg, ved å la henen bli undersøkt først av PPT og så får de komme med sin anbefaling.
Om de mener at hun ikke bør begynne før er det vel nesten umulig å få til vil jeg tro, og mener de at hun har godt av det så ser nok skolen mere på det en hva dere sier.
Grunnen til at det ikke anbefales, er at dersom man er svak faglig eller sosialt, så hjelper det ofte ikke bare å vente det ene året. Og da vil det være en ekstra belastning for barnet å være den eldste, men samtidig den "svakeste".
Det er min erfaring herfra, da jeg sjekket ut mulighetene for om nr.2 hos oss kunne begynne et år senere. Født helt i slutten av desember og ikke moden for alderen. Fikk avslag umiddelbart.
Høres ut som fremskutt skolestart absolutt kan være en bra ting for datteren din.
Vår eldste gutt har vært veldig lik mye av det du har beskrevet om jenta di før, og for han var det å komme på skolen en ny verden. Gutten vår var kjempeheldig og fikk en lærer som så ressursene og kunnskapene hans og lot han få utfolde seg. Han er nå 9,5 år og fungerer utmerket både på skolen og sosialt, det ville vi aldri trodd da han var 4 år ! Han har ingen diagnoser, men er at typen som suger til seg alt av nytt, løser oppgaver uvanlig kjapt og trenger mye utfordringer og et regemlessig liv for å trives.
Den eneste måten man kan få fremskutt skolestarten på er gjennom at PPT tilrår dette, etter en sakkyndig vurdering. Foreldre, barnehage og skole kan altså ikke bestemme dette uten en tilråding. Det er derfor greit å vente til PPT har utredet, før man begynner å diskutere for alvor. Lista for å tilrå fremskutt skolestart skal ligge svært høyt, så jeg blir overrasket over at skolen deres har fremskutte skolestartere hvert år. Barnet skal i PPTs utredning vise at han/hun fungerer på et jevnt høyere stadie/nivå, enn forventet av barna i skolestarterkullet (de som er ett år eldre). Dette er erfaringsmessig vanskelig å oppnå.
Jeg kjenner at jeg blir litt matt nå. Jeg har snakket med skolen og med PPT; og alt er bare velvilje.
I går tok jeg en prat med ped.leder på snuppas avdeling (som for tiden er fungerende styrer i barnehagen). De var enig at snuppa er langt, langt fremme for alderen. Problemet deres var at de hadde mange PPT-saker nå, og at så lenge snuppa ikke hadde noe problem så ble hun nok ikke prioritert. De skulle skrive en redegjørelse til henvisningen min, men det kom ikke til å skje med det aller første.
OK. Jeg skjønner at de som sliter trenger hjelp mer enn snuppa gjør, men jeg kjenner en matthetsfølelse bre seg. Er det dette jeg skal slite med i årene som kommer; at snuppa skal stille bakerst i køen fordi hun er så "flink"? Er tilpasset opplæring til flinke elever bare for de som har foreldre som står på og krever, igjen og igjen?
Jeg tror dette er gjengs, det er problembarn som blir prioritert. Men du kan vel enten henvende deg til PPT selv, evt få sosiallæreren på skolen gjøre det, evt helsesøster, evt fastlege??
Jeg aner ikke egentlig, siden mitt barn er født sent på året. Ut fra det jeg leser så tenker jeg at de er veldig like. Det er i alle fall ingen tvil om at jenta vår er milevis foran de fleste andre skolestarterne, og det vil nok din også være selv om hun er født noen uker senere. Det er nesten et helt år til hun skal begynne, og på den tiden rekker hun nok å bli skikkelig klar.
Men det er nok viktig å trykke på dette nå, for å få plass til høsten. Jeg tror jeg hadde startet med sosiallæreren jeg. Hørtes ut som at hun var litt på laget ditt, og det er vel nyttig forhold til PPT. Det kan vel hende at hun må intelligenstestes (uten at jeg egentlig forstår hvorfor) for med en høy score der, kan de ikke bare skylde på overivrige foreldre. For å få en slik test tror jeg også du må innom PPT (evt BUP?) for henvisning.
Så kjedelig Tjorven, det så jo ut til at dere hadde tenkt godt igjennom dette og var klare for en faglig vurdering. Det er jo ikke de store utredningene som må til for å avdekke om hun er klar for dette ville jeg tro? Ring og mas, må barnehagen gjøre noe eller kan kanskje skolen alene ordne dette for dere?
Som jeg sa på strikketreffet: Det kommer an på hvor du bor. Jeg har aldri stått på og krevd, sønnen min fikk ekstratimer i matematikk fordi skolen fant ut at det var en god ídé.
Både sosiallærer og PPT er på mitt lag. Jeg kan henvise til PPT selv, men må få en redegjørelse fra barnehagen til å følge min henvisning.
Snuppa har bare gått i denne barnehagen i halvannen måned, så de kjenner henne ikke supergodt. Men siden hun uansett skal utredes av PPT ser jeg ikke grunnen til at det skal drøye så lenge. De kan jo bare skrive akkurat det de sa til meg: "Vi kjenner ikke snuppa så veldig godt siden hun har gått her så kort tid, men ut fra det lille vi ser så er hun en superflink jente både faglig og ikke minst sosialt." Så får PPT gjøre utredningen sin når den tid kommer. Det tar visst litt tid, så da kjenner jo barnehagen henne bedre.
Mannen min var ferdig med mattebøkene i barnskolen da han var ferdig i 2. klasse. Etter det fikk han spesialundervisning i matte av rektor når resten av klassen hans hadde mattetimer. Dette skjedde helt uten innblanding fra hans foreldre.
I den forrige barnehagen var det ped.leder som sørget for at snuppa ble flyttet opp en gruppe. Dette var heller ikke noe vi trengte å mase om.
Det finnes altså håp, men det avhenger av at vi støter på de riktige personene.
Jeg tror jeg ville ha sjekket godt med barnehagen, og stilt krav om at de klarte å tilrettelegge et opplegg som passer henne siste året før skolen. Det skal ikke være noe problem. Kanskje de kan hente inn erfaringer fra andre steder? Jeg er litt småskeptisk til tidlig skolestart, ja, det passer kanskje for noen , men jeg tror veldig mange har godt at det siste året i barnehagen. Særlig på den sosiale biten.
Hannah på 4 (august) er også tidlig for alderen sier mange, både ift språk, skriving, hun regner litt - samt at hun også er fysisk stor. Mange tror hun er 5. Dessuten leker hun mest med de største (gutta) i barnehagen. Men jeg tror likevel at barnehagen vi være en fin ting for henne et par år til. Det er forskjell på barnehage og skole, og de blir mye mer overlatt til seg selv i skolen enn i barnehagen. Og jeg tenker at hun vi få mange nok år på seg til lære masse. Og at det kan være kjekt å få være et lekende barn i barnehagen så lenge det går ;)
Men jeg synes dere virker reflektert og gjennomtenkt altså.
Mener de at det kommer til å ta tid fra PPTs side, eller fra barnehagens side? PPT tar jo haugevis med tid uansett, så skal man rekke det før skolestart bør prosessen settes i gang nå.
Jeg husker fra min egen ungdom hvor jeg på et tidspunkt ønsket hjelp til noe gjennom PPT, men skolen ville helst ikke gi det til meg siden så mange i klassen allerede var involvert i PPT på grunn av ulike årsaker. Det så nemlig så dårlig ut utad hvis mange i samme klasse trengte hjelp av PPT. :snill:
Ja og ja. Det er alt for lite ressurser til annet enn brannslukking, så det lille man greier å skrangle sammen av ekstraressurser går til å hale de svakeste etter som best mulig. Det er null og niks til styrking av sterke elever. Dette er ingen kritikk av lærere, men av politikere som ikke bevilger penger, hvis det skulle være noen tvil.
Jeg har konstant dårlig samvittighet ovenfor de flinkeste elevene mine. Nå underviser jeg på ungdomsstrinnet, men jeg regner med at det er det samme hele veien. De svake får jo hjelp, og har man noen veldig svake uten IOP så kan man ofte plassere de sammen med de som allerede er tatt ut og får hjelp. De sterkeste derimot.....
Samme hele veien, ja. I fjor fikk den ene teamkollegaen min og jeg mast oss til å bruke en styrktime på trinnet til elever som trengte ekstra utfordringer.
I år har trinnet ingen styrktimer å bruke, verken på de sterke eller de svake elevene. 7 mellomtrinnsklasser deler 9 tpo-timer. :gaah: Hva jeg har å si om kommunepolitikernes prioriteringer, egner seg ikke her.
Storesøster begynnte i første klasse 1 år tidligere.
Hun går på en privat skole, og alle begynner i første når de er 5 år.
Pensum i første klasse er litt større en det de har på offentlige skoler, itillegg til at alt er på engelsk.
Lillesøster, født i 2006, begynner på førskolen neste år.
Hun gleder seg kjempe masse, og skulle helst begynnt igår.
Jeg angrer ikke på at storesøster begynnte så tidlig på skoeln.
Du kan vel bare sende henvisning til PPT selv, og så be barnehagen ettersende pedagogisk rapport? Det er helt vanlig praksis i Oslo. Du skal ikke være avhengig av en velvillig barnehage for å kunne henvise PPT. Du kan imidlertid ikke regne med at saken vil bli påbegynt før atskillig nærmere skolestart. Dette fordi potensielt remskutte skolestartere skal få med seg mest mulig av det siste barnehageåret før de vurderes. Vanligvis gjøres dette i april/mai.
Vi sender vår henvisning til PPT nå, og så får barnehagen bare ettersende sine papirer.
PPT mente det var viktig å få avklart dette før jul slik at snuppa kan få ta del i barnehagens førskoleopplegg over nyttår hvis hun skal begynne på skolen neste høst.
Jeg har kjedet meg en del på skolen, altså. Bare så det er klart. Men jeg er ikke veldig positiv til tidlig skolestart av den grunn.
Jeg kunne lese fra jeg var 5, var moden, født tidlig på året og mor og far vurderte sterkt å la meg begynne året før. Jeg er veldig glad de ikke gjorde det. Fint å være jevngammel på ungdomsskole og vgs, fint å være foran, ikke i midten eller bak.
Jeg ville heller latt henne gå i bhg og startet en dialog med skolen så hun får de faglige og sosiale utfordringene hun trenger. Det er tøft med skolestart uansett.
Jeg har akkurat samme erfaring som Mim, og er veldig fornøyd med å ha gått i klasse med de som er like gamle. Jeg ble anbefalt fremskutt skolestart fra skolepsykologkontoret, men foreldrene mine ombestemte seg i siste liten.
Jeg er forundret over at deres PPT kontor vurderer dette før jul. Det har jeg ikke hørt om før. Dette er aktuell informasjon ift. jobben min, så dette er jeg veldig interessert i.
Et eller annet sted må jo grensen gå mellom trinnene, og den går ved årsskiftet. Jeg kan virkelige ikke greie å krisemaksimere at en som er født noen dager etter den grensen som ellers er tidlig utviklet både faglig og sosialt starter et år før.
Jeg ser det stadig oftere at vår jente gjerne burde ha begynt ett år før - og hun er høstbarn til og med. Det er ikke bare fordeler med å være langt foran både sosialt og faglig - hadde hun gått i 3. nå hadde hun passet mer inn på mange måter.
Nå har jeg ikke lest hele tråden, så beklager hvis jeg gjentar det noen andre har skrevet...
Jeg snakket med en venninne i Oslo som vurderte frleksibel skolestart for februar-datteren sin som kunne lese og skrive allerede sommeren før siste år i barnehagen.
Hun fikk imidlertid beskjed om at barna som startet tidlig måtte begynne i første klasse igjen på høsten. Da er det iallefall stor fare for å kjede seg...
Men her er det muligens snakk om å starte 1 år for tidlig og følge normal progresjon.
Lykke til uansett hva dere gjør! Det høydemessige ville jeg ikke tenkt på... Snuppa vår er mye mindre enn alle jevnaldrene. Det har aldri vært et problem. (bortsett fra når venninner på besøk blir våte og må låne altfor små klær...:rolleyes:)
Det er nok veldig forskjellige erfaringer i fht fokus på sterke elever fra kommune til kommune, skole til skole. Her er det i hvertfall individuell oppfølging og kjempegode opplegg for de sterke også.
Hvis hun får innvilget tidlig skolestart så er det ikke sikkert hun vil være blant de som trenger ekstra utfordringer fordi de ligger foran, da kan det hende hun får utfordringer nok.
Vi tenkte opprinnelig på fleksibel skolestart, men skolen vi tilhører har ikke dette lenger. De hadde så dårlig erfaring med det.
Grunnen til at vi vurderer dette er at snuppa er som hun er. Sosialt sett er hun på mange områder vurdert til å være 7-8 år.Hvis hun ikke har folk rundt seg som utfordrer henne sosialt, så får vi det veldig tøft hjemme. Vi tror ikke at hennes nåværende barnehage vil tilrettelegge i særlig grad.
Hun er faglig sterk også, men det er faktisk ganske underordnet. Der kan vi utfordre henne hjemme.
Jeg skjønner godt at de har en grense, men akkurat for snuppas del befinner hun seg nok pæ feil side.
Ja dette tenker jeg en del på. Selv hadde jeg termin i 2005 og fikk ikke før i 2006. Bare fordi kroppen min ikke klarte å trykke ut den svære babyen så havnet hun i årskullet etter. Tilfeldigheter, og en viktig problemstilling der valget (uansett hvem som tar det) vil være avgjørende for resten av livet til barnet.
Hei! En interessant problemstilling dette her! Jeg synes det er supert at dere har koblet inn andre instanser for å vurdere om tidlig skolestart kan være riktig for deres barn. Jeg har ingen erfaringer med med tidlig skolestart selv. Hverken meg selv eller barnet mitt, men jeg lurer fortsatt litt på hva barnet selv sier. Har dere stilt barnet et åpent spørsmål om dette? Altså et spørsmål som gir barnet mulighet til å svare det hun selv tenker, og ikke henviser til hva foreldrene ønsker å høre? Har barnehagen noen spesielle opplegg for de eldste barna i b.hg., slik at barnet faktisk kan gå glipp av noe som det har sett frem til lenge? Det er veldig stas for barna og endelig være eldst i b.hg.! Jeg jobber i b.hg. og ser gløden i øynene til de eldste hver høst. Og så tenker jeg at dagens skolebarn faktisk allerede er ett år yngre enn da (i alle fall jeg) begynte på skolen. Det trenger ikke å ha noe å si, for barn i førskolealder er utrolig lærenemme.
Det ble mye det her, men det er veldig interessant! Lykke til!
Jeg er veldig enig med Mim.
Jeg synes rett og slett det er rart at alle er så positive til tidlig skolestart her, og at det er et tema for så mange.
Skolen er så mye mer og holder på så mye lenger enn bare i 1. klasse. I 1. klasse har man alt, fra de som leser flytende, skriver og kan enkel matte til de som ikke engang kan skrive navnet sitt. De har det stort sett fint, alle sammen!
Jeg var også en som kjeda meg grønn på barneskolen, fordi jeg kunne "alt" før jeg starta, men de elevene taes mye bedre hånd om i dagens skole enn på 70- og 80-tallet.
Til sammenligning har 10-åringen min alltid vært langt foran sine kompiser, både i modenhet og kunnskap. Men han har likevel hatt gode venner og fått nok utfordringer på skolen. Det jevner seg også som regel mer ut etterhvert. I følge hans lærere, er de fleste på tilnærmingsvis samme planet i løpet av 4. klasse.
Min erfaring som lærer på ungdomsskolen, er at det ikke er morsomt å være verken yngst eller minst. Jeg har en 13-åring som alltid har vært lavest. Det har ikke vært problemfritt, for å si det mildt. Når snuppa di er så liten som det hun er, ville det faktisk vært med i vurderinga mi.
Mine foreldre lot meg velge selv da jeg skulle begynne på skolen. Jeg er født i september så det var snakk om å begynne et helt år for tidlig, men vi hadde bodd i USA og jeg lå langt foran årskullet over på modenhetsprøvene (som man hadde den gangen). Men jeg ville ikke. I retrospekt er vi alle enige om at jeg aldri skulle tatt det valget - at foreldrene mine skulle gjort som skolen anbefalte. Jeg kjedet meg uhorvelig i timene og laget nok ganske mye uro de første årene av den grunn.
Jeg må bare presisere. Det faglige er på ingen måte hovedårsak til at vi vurderer tidlig skolestart for snuppa. Siden hun allerede kan mesteparten av førsteklassepensum, så vil hun være skoleflink uansett når hun begynner.
Den aller viktigste grunnen til at vi vurderer dette er at snuppa har det best med seg selv når hun utfordres sosialt. Hun leker best med eldre barn. Siste barnehageår lekte hun nesten bare med 03-barna. Nå har vi byttet barnehage til en hvor det er flere eldre barn, men disse begynner på skolen til neste år. Hun vil derfor sosialt sett være mye lenger fremme enn de barna hun skal tilbringe siste året i barnehagen med (hvis hun ikke begynner på skolen).
Hvis hun ikke utfordres sosialt, så har vi et aldri så lite helvete hjemme. Snuppa er virkelig noe for seg selv.
Men ingenting er bestemt. Det kan jo hende at PPT er av den oppfatning at snuppa godt kan vente, og i så fall hører vi på dem.
Jeg har selv vært blant de laveste og yngste, så jeg vet at det kan være kjipt.
Jeg tror ikke alle er så positive til tidlig skolestart generelt, men flere har lest Tjorvens tidligere innlegg om datteren sin, og er positiv i akkurat dette tilfellet.
Jeg må først si at jeg vet det ikke er det faglige som er hovedsaken for Tjorven sin jente. Og jeg tror nok det er lettere å få tilpasset skolen for de som utmerker seg mest sosialt, enn for de der det faglige er langt foran resten.
Det går en gutt fra året under på trinnet til HE. Han er januarbarn og sosialt moden, og fikk innvilget tidlig skolestart pga. dette. Han fungerer på lik linje som resten av elevene på trinnet, og ingen tenker over at han er yngstemann.
Må si litt om de to punktene jeg har uthevet.
Det er ingen automatikk i at de faglig sterke barna får god behandling i norsk skole i dag. Alt kommer an på skolens og lærerens innstilling, skolens økonomi og foreldrenes kapasitet til å tale barnets sak. Det er fremdeles mange barn som går gjennom barneskolen uten å møte faglige utfordringer. De lærer seg ofte dårlige arbeidsvaner, og kan også utvikle adferdsproblemer. Hvorfor jevner det seg ut? Er det fordi barn utvilker seg i rykk og napp, eller fordi det faglig sterke barnet sitter på vent i 3-4 år, fram til resten av klassen har tatt ham/henne igjen? Jeg mistenker at det ofte er slik at skolen ikke evner å tilpasse til de faglig sterke barna, og at disse barna ofte går i en faglig meningsløs skole i flere år.
Generelt er eg skeptisk til tidleg skulestart. Har sett fleire eksempel på at det går veldig fint i fleire år, for så å verte litt vanskeleg, enten sosialt eller på andre modenheitsområder etter kvart. Men, det finns sjølvsagt tilfelle der det er heilt rett/går heilt fint å begynne tidleg, og ut fra det du skriv ser det ut som at jenta di kan vere eit av desse tilfella.
Jeg tenkte i grunn ikke på Tjorvens datter spesielt, men at så mange vurderte det for sine egne barn, uansett om de var født i januar eller september :jupp:
Nei, enig i det. Men det er et større fokus på det i dag, og man vet i det minste at det skal tilpasses også de sterke. Da jeg gikk på barneskolen, var det ikke engang et tema. Nå er det offisiell politikk og står i læreplaner. Det betyr i hvert fall at stadig flere får utfordringer tilpasset sitt nivå, selv om et vedtak selvsagt ikke automatisk vil si at alt retter seg på alle skoler.
Når det gjelder "utjevning", så tenkte jeg mest på funskjsonsnivå, og den sosiale modenheten. Det er også lettere å nivådifferansiere undervisningen når basiskunnskapene sitter.
Tenker du generelt da eller? For i tråden her er det jo kun tre stykker (+ en som går på privatskole hvor alt starter tidligere uansett) som vurderer det, men selvsagt i samråd med PPT.
Nå spurte jo Tjorven om folks erfaringer, så da er det jo heller ikke rart om det samler seg en del foreldre til tidlig-skolestartere i akkurat denne tråden. Det er jo på ingen måte representativt.
Jeg er av dem som er positiv til tidlig skolestart for enkelte, men jeg mener også at enkelte barn ville tjent på å vente et år ekstra også. (At det er vanskelig å gjennomføre i praksis forstår jeg godt.)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.