Gaia sa for siden:
Jeg skjønner ikke helt hva man vil frem til med denne artikkelen. Kommer man for sent til flyet, etter at gaten er stengt, så kommer man for sent til flyet. Men det er mulig at jeg er for lite kritisk til flyselskapet.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Gaia sa for siden:
Jeg skjønner ikke helt hva man vil frem til med denne artikkelen. Kommer man for sent til flyet, etter at gaten er stengt, så kommer man for sent til flyet. Men det er mulig at jeg er for lite kritisk til flyselskapet.
Miromurr sa for siden:
Jeg tenkte akkurat det samme. Merkelig artikkel.
Frantzen sa for siden:
Jeg reagerte også på denne artikkelen - hva var poenget, liksom? Særlig når hun (som forøvrig virket som en litt vimsete person gjennom det hun fortalte) trakk "utenlandsk-navn"- kortet. Tulledame.
Maverick sa for siden:
Jeg skjønte heller ikke den. :gruble:
Miromurr sa for siden:
Det er jo ganske frekt å kronisk være for sent ute til fly, nærmest med vilje virker det som. Av hensyn til resten av passasjerene.
Estrella sa for siden:
Herlighet. Er man for sen så er man for sen. Man må jo følge med tiden selv om man går rundt i butikkene. Hvis de hadde latt dama få bli med flyet så hadde de jo risikert å miste sin tid når de skulle lette og da ende med å vente til det ble deres tur igjen.
Gaia sa for siden:
Jeg syns hun prøver å bortforklare det faktum at hun tydeligvis er av den arten mennesker som ikke helt har respekt for andres tid. Hadde historien vært at hun hadde hesblesende sjekket inn, fått lovnad om å være med flyet, spurtet til gaten for så å oppleve at de nektet henne å være med så hadde jeg hatt mer forståelse. Men når årsaken er shopping? Nja, skeptisk.
Ru sa for siden:
:himle: & :dåne:
Er man for sen, så er man for sen.
Tallulah sa for siden:
Jeg ble heller ikke overveldet av sympati for henne kjenner jeg.
Anda sa for siden:
Enig, dette var et ikke-tema-artikkel for meg - det ble sutrete og jeg syns Norwegian svarte helt OK for seg.
Vet dere forresten om det er noe i at dersom en person som har sjekket inn bagasje ikke kommer seg på flyet, må de tømme det for å la folk identifisere bagasjen? I så fall er jo det en effektiv måte å sørge for at flyet ikke tar av uten at man er ombord... :knegg:
Maki sa for siden:
"–Jeg var innom flere butikker, og måtte også en tur på toalettet, da jeg plutselig oppdaget at avgangen begynte å nærme seg."
Plutselig, liksom :knegg:
Tallulah sa for siden:
Så vidt jeg vet så skal ikke flyet fly med bagasje som ikke tilhører en passasjer på flyet, men jeg tror ikke man må identifisere den selv. Jeg har vært med på forsinkelser hvor noen ble kastet av fordi de var for fulle, og da ble det kjempeforsinkelser fordi bagasjen måtte av også.
Irma sa for siden:
For meg virker det som om artikkelen er skrevet kun for å henge ut dama som en fjott. Litt sånn agurkaktig. Men er det likt Aftenposten?
Propella sa for siden:
Hun har da ikke noe å klage på. Hun kom for sent. Det var kun hennes egen skyld.
safran sa for siden:
Hun har bare seg selv å takke, spør du meg.
m^2 sa for siden:
For lenge siden, da Gardermoen var en bitteliten charterflyplass og jeg jobbet i oppvaska (jepp :humre: ) husker jeg at de pleide å ta av all bagasjen og sette i rekke, også måtte passasjerene gå forbi og plukke ut sin når sånt skjedde.
Nå har hvertfall SAS vet jeg - og sikkert de andre - prosedyrer som gjør at de kan luke ut en koffert på 5-10 minutter om ikke kortere tid om noen ikke dukker opp til avgang - de har mye bedre oversikt over hvor koffertene ligger nå. På Schiphol f.eks sier de jo tilogmed over høytaleren at "xxx, you are delaying your flight. We will proceed to offload your luggage".
Jeg synes dette var en tullete ikke-sak. Dama surret bort tiden i butikkene og prøver å skylde på andre.
Propella sa for siden:
DEt er ikke sikkert at hun hadde bagasje. Ut fra bilde kan det se ut som hun kun hadde en liten koffert som går som hårndbagasje.
Eia sa for siden:
Jeg synes også at Norwegian svarte greit nok.
Vedr. bagasje; det er lurt å ha bagasje. I dette tilfellet mener jeg (vet ikke om det kun gjelder utenriks) at hun ville blitt med, ettersom Norwegian i motsatt tilfelle hadde vært pålagt å finne og fjerne hennes bagasje fra flyet. Vi har blitt ropt opp et par ganger :flau: med trussel om at bagasje vil bli tatt av flyet dersom vi ikke umiddelbart kom til gaten.
Left sa for siden:
Sånn går det når man ikke passer tiden tenker jeg.
Esme sa for siden:
Tulledame. Jeg synes det er helt flott at flyselskapene har blitt strengere på å slippe inn de som somler. Det gjør at flyene er mer presise.
Og folk som til stadighet kommer for sent til fly? Offentlig fiking på landsbytorget hadde de fortjent.
m^2 sa for siden:
Kanskje det er derfor de trenger de 10 (eller 8 i henne tilfelle) minuttene, for å gjøre det på :humre:
Mandarin sa for siden:
Løgnaste artikkelen på lenge.
m^2 sa for siden:
Mamma pleide å stå i gaten på SAS i mange år forresten. Stakkars den som kom for sent til henne tenker jeg, jeg kan ikke tenke meg at hun på noen som helst slags måte gadd å stryke et blondt mehe med hårene for å slippe henne på et fly som stod og skulle gå på tida, når damen kom for sent til siste opprop. :niks: Jeg bare ser mamma for meg med denne damen :rofl:
Tallulah sa for siden:
Jeg har aldri blitt ropt opp på en flyplass, og forundrer meg til stadighet over de som er så surrete med tiden sin. Selvfølgelig, ting kan skje som er utenfor ens egen kontroll, men jeg mistenker at de fleste tilfellene er surring og lite respekt for andres tid.
Anda sa for siden:
Jeg kan godt være med å henge ut de som ikke har respekt for andres tid. OK, uhell kan skje, men jeg er utrolig lett-irritert over folk som kronisk kommer for sent uten annen grunn enn manglende planlegging, manglende respekt og hva-har-du.
Irma sa for siden:
Vi ble ropt opp en gang på flyplassen, men da var vi tidlig ute. Det var innsjekkingskøen og problemer med bagasjebåndet som var problemet. Selv om det ikke var vår feil, så var allikevel en kjip og flau opplevelse.
Skremmern sa for siden:
:skratte:
Tallulah sa for siden:
Jeg har for øvrig nesten kommet for sent til et fly, som heldigvis for meg var forsinket. Dette var i flytogets spede start, og de hadde av en eller annen grunn færre avganger enn normalt. Det burde jeg helt klart ha sjekket, men det hadde jeg altså ikke. Det var også vill konkurranse mellom flytoget og flybussen, så de ansatte i skanken nektet å opplyse om andre måter å komme seg til gardermoen på.
Til slutt fant jeg ut av hvor bussen gikk og fikk en fantastisk bussjåfør som sa "Nå bare vrenger jeg bussen opp foran utgangen, også beiner du inn!" Jeg gråt og beinet, og kom frem til et fly som var en time forsinket. :knegg:
Irma sa for siden:
Jeg lurer på om dama kanskje har misforstått hva avgang med fly betyr. Avgang er ikke den tiden innsjekkingen stopper lissom.
Turban Smukk sa for siden:
Det har jeg faktisk opplevd en gang, på vei hjem fra en Kanariøy (første og siste gang, foreløpig) med en ett-åring. To kofferter var på flyet uten eiere, og da var det alle mann ut, all bagasje ut, alle måtte identifisere sitt. Det resulterte i 5 timers forsinkelse. Sjempegøy.
Jeg må dessverre tilstå at jeg er et surrehue og har blitt ropt opp en gang og nesten ikke rukket fly en annen gang, begge gangene fordi det av og til sier "klikk" når jeg tenker klokke og tid. Jeg beregner, men så tenker jeg feil. Den gangen jeg ble ropt opp skulle jeg reise alene til London og var på Gardermoen i supergod tid, gjorde tax-free, sjekket gaten, fant ut at det var ekstremt lenge til avgang, satt meg med et glass vin. Oppropene hører jeg aldri på siden de aldri gjelder meg uansett. Hehe. Da jeg gikk til gaten til den tiden jeg skulle var det full furore siden jeg tilfeldigvis hadde glemt å sjekke inn. :knegg: Businessmennene holdt på å forgå av forakt og jeg trodde jeg skulle dø. De i skranken må ha fått en eller annen form for medynk, for vel og vakkert ombord i BA-flyet befant jeg meg alene i en treseter med digre skinnseter og en dame som stadig kom for å gi meg champagne. :knegg:
Den andre gangen var en mer glitterchick-aktig opplevelse, men inkluderte også venninner som posisjonerte seg idet jeg løp ut av flytoget - én sto i svingdøren for å holde den åpen og ikke tape tid, én sto ved rulletrappen og tok kofferten min og løp, én løp sammen med meg, én sto ved innsjekkingsskranken og parlamenterte. Det gikk bra, det ble ingen forsinkelser for noen andre, men jeg hadde en del blidgjøring å drive med resten av turen kan man si.
Tallulah sa for siden:
Turban, det må ha vært litt av et syn! :humre:
Hjertensfryd sa for siden:
Eg har ein gong vert borti at me måtte spurta avgårde til flyet. Men det var ikkje vår feil altså.
Me skulle til Kos rett etter 11 september. For dei som var innom Gardermoen i dei første vekene etterpå så husker ein kanskje at det var eit kaos i sikkerhetskontrollen. Me sto i køen i fleire timar. Når me endelig kom igjennom den ropte dei opp flyet for siste gong. Me hadde nokon lengre baki køen som og skulle vera med det flyet. Dei måtte tilslutt bryta all god køskikk og brøyta seg igjennom for å komma med flyet.
Blåbær sa for siden:
Jeg kom 15 min før adgang da jeg skulle ta fly fra Munchen til Hongkong (forsinket overgang), ble nektet adgang selv om jeg såg flyet utenfor. Vel, vel, kjipt tenkte jeg, streifet ikke tankene mine å ringe Aftenposten. :gruble:
Ellers hiver jeg meg på Glitter her.
Selv er jeg typen som heller kommer 5 min før enn 1 min forseint.
Joika sa for siden:
Flott for alle de andre på flyet, at de slapp å vente på henne syntes jeg. Ikke minst så er flyet satt i en kø for takeoff, og da er det ganske upraktisk at mennesker som ikke kommer i tide gjør at flyet blir mye forsinket, fordi man må vente på ny avgangstid. Det kan hende flyet hadde blitt mye mer enn to minutter forsinket pga dette.
Turban Smukk sa for siden:
Det var det nok, og tro meg, ikke spesielt morsomt. :knegg: Jeg spanderte en del vin på den turen, men det var jo fantastisk rasjonelle venninner som klarte å planlegge alt det der da! Det gikk på sekundet og jeg overså himlingen fra damen i skranken.
Og haha, en gang skulle jeg reise med jobbkollegaer fra Oslo til Bergen (og videre til Spania). Jammen klarte ikke en fraksjon å forville seg inn på utlandsavdelingen (ikke meg). Saken er at han man først kommet seg inn dit, er det ikke bare-bare å komme seg ut igjen. Bare så dere vet det. Da ble det betydelig forsinkelse og kaptein som til slutt leste opp over høyttalerne: "Vi blir kraftig forsinket siden to passasjerer fortsatt er på utenlands. Nå må vi få ny flytid." Snakk om walk-of-shame når de endelig kom seg på flyet. :knegg: Hjem igjen måtte vi dessuten mellomlande pga fullstendig rabiat medpassasjer, det ble fullt kjør med Guardia Civil stormende inn på flyet, håndjern og tre timers forsinkelse. Ikke hadde vi så veldig fin tur heller.
Poenget mitt er at forsinkelser kan forekomme, selv med de beste intensjoner. :sparke:
M&M sa for siden:
Norwegian har vært snille med meg, da jeg kom for sent (pga. at flytoget var forsinka), åpnet de gaten som faktisk var stengt, slik at lille meg rakk siste flyet hjem til Trondheim! Jeg hadde bare håndbagasje...
Husker jeg syntes det var kjempe-ekkelt og gå inn å sette meg, da jeg ble beglodd av de andre passasjerene. :o
Men er enig i at for sent er for sent, og jeg hadde akseptert å ikke få bli med. :nikker:
Anne C sa for siden:
For fire år siden var vi på Mallorca og dro til flyplassen i god tro om at vi hadde god tid. Vi kjørte selv og dro før de på hotellet ble hentet med buss. Det vi ikke hadde fått beskjed om var at flyet skulle gå et par timer FØR den opprinnelige tiden. Når vi kom på flyplassen forstod vi fort at ett eller annet ikke stemte. Vi var ikke de eneste som måtte spurte til gaten for å si det sånn. Heldigvis hadde vi beregnet det vi trodde av GOD tid, så vi rakk det. Men det var ikke spes kult med en treåring og jeg som var ganske gravid. Jeg er VELDIG nøye med å sjekke tider nå. Nesten litt vel nøye.
Kanina sa for siden:
Jeg har opplevd å komme såvidt til innsjekking i tide, på Stansted. Flytoget hadde fått teknisk feil, og det tok en evighet før det kom et nytt som kunn frakte oss videre til flyplassen. Jeg løp først opp alle rulletrappene, og rakk å holde akkurat innsjekkingstiden, men siden neste hele resten av flyet kom med samme tog, var det ikke noe problem å forklare at de nok burde holde åpent litt til.
Hyacinth sa for siden:
Idoitisk dame og idiotisk artikkel. En ting er at dama er sur, men en annen ting er at Aftenposten valgte å skrive om dette. Hvorfor i alle dager?
Hun kom for seint og har ingen grunn til å klage.
Carrera sa for siden:
Ja, hva gjør man vel ikke for å komme i avisene... Håper SAS gjør det samme om denne damen kommer for sent til dem også.
Og hun må jo ha hørt oppropet til flyet vel? De roper jo ikke bare en gang liksom...
Nei, pr-kåt sutreguri kaller jeg slike.
annemede sa for siden:
Jeg har spurtet min andel mellom fly, men når man har bestilt overgang gjennom flyselskapet, det er egentlig flere timers opphold på mellomlandingen, men plutselig så skjer det noe, vel da er det bare å spurte i vei.
Pelen sa for siden:
Jeg har også løpt til fly (regner ikke mellomlandinger her for da må man jo løpe titt som ofte). Tre ganger har jeg ikke rukket. Jeg har reist med fly mer eller mindre hver uke i to omganger på hver 1 år med jobben så jeg har reist ganske mye.
Den ene gangen skulle jeg til Gøteborg og mannen skulle også reise så jeg hadde med hunden til Gardermoen der hundehotell skulle hente ham. Dette skjedde ganske ofte. De forsov seg og jeg rakk ikke flyet (tidlig fly og jeg hadde kun håndbagasje så jeg var på Gardermoen 40 min før flyet gikk). Widerøe ordnet så at jeg kom med nesten fly til tross for at jeg hadde Economy billetter (de så vel kanskje at jeg reiste der hver uke).
Den andre gangen skulle jeg til Riga og jeg hadde akkurat vært på reise med resten av familien uken før så mannen min hadde alle passene. Ettersom jeg er svensk statsborger kunne jeg ikke få nødpass heller. Jeg fikk noen til å kjøre med passet til meg, men jeg rakk akkurat ikke flyet. Litt ergerlig ...
Men denne damen har da ikke noe å klage på, syns jeg. Det har forresten skjedd meg også når jeg stod i kø gjennom sikkerhetskontrollen på Frankfurt flyplass og det tok 45 minutter. Da ordnet de også nye billetter til meg gratis. Jeg var litt frustrert, det må jeg innrømme, men det var jo mer sikkerhetskontrollens feil enn flyselskapets.
Trulte sa for siden:
Herligfred, håper ingen jabber med denne dama. Hun virker jo rett og slett dum. Og hva med journalisten som skrev artikkelen? Og hva med redaktøren som slapp artikkelen igjennom?
Håper avisen får tilbakemelding av noen på dette. Dette blir for dumt.
Pelen sa for siden:
Hvordan kan man enklest gi tilbakemelding? Det går jo ikke å skrive noe etter artikkelen.
Jenna sa for siden:
Jeg hadde en ikke fullt så fin opplevelse en juleaften for et par år siden. Vi skulle fly "hjem" til Haugesund på juleferie, men ble litt forsinket fra Oslo fordi Flytoget ble forsinket på grunn av signalfeil. Da vi kom til innsjekkingen på Gardermoen var den stengt 5 minutter tidligere. Det nyttet ikke å prøve å forhandle; stengt var stengt. Dette var siste fly på juleaften og vi sto der plutselig uten mulighet til å komme oss over. Enden på visa var at vi måtte kjøpe nye billetter og fly via Stavanger. Vi rakk julemiddagen og storebror fikk jul hos morfar. Men en billig tur ble det ikke!
Deler av grunnen var nok at vi hadde akkurat med tid da vi dro hjemmefra, men ble fort forsinket da vi kom til Flytoget. Jeg er enig i at skal man ut å fly så er man forpliktet til å følge med på tiden. Jeg liker aller helst å være ute i goood tid; uansett om det gjelder å nå fly eller andre avtaler.
Chablis sa for siden:
kommer man for sent så få man ikke være med, så enkelt er det. Skjønner ikke hva hun klager for.
Katta sa for siden:
Jeg skjønner ikke helt hva hun klager for, og det blir patetisk å dra utenlandsk-navn-kortet. Men det slår meg at jeg har hatt innmari flaks et par ganger, jeg har nemlig ikke vært klar over 20-minuttersregelen. Stort sett er jeg ute i svært god tid når jeg flyr, men jeg husker en gang jeg surra med tiden og trodde avgangen var halv mens den var kvart over. Og beina som en gal da de ropte siste utkallelse. Med baby på armen. Jeg kom med da, mulig jeg skulle blitt satt igjen.
isola sa for siden:
Send mail til journalisten?
Utrolig tullete ting å skrive om, skikkelig agurk.
Candy Darling sa for siden:
Følg med i neste episode i serien Hverdagsdrama: Kjørte litt for sakte, rakk ikke fergen. :nemlig:
Miss Norway sa for siden:
:grineler: av Scarlett.
Del 3: Ventet med Ibux'en for sikkerhets skyld, fikk bittelitt mer hodepine.
Claire sa for siden:
:rofl:
Eller: "Måtte stoppe for fotgjenger, rakk ikke grønt lys."
isola sa for siden:
:haha:
Muad'Dib sa for siden:
Jeg ble ropt opp en gang, reiste med en større gruppe og en annen checket inn for meg. Stewardessen fortalte henne at flyavgangen kom til å bli en halv time tidligere enn planlagt (aner ikke hvorfor), noe som hun sikkert fortalte videre men jeg fikk det ikke med meg. Bedst som jeg sitter med bena i vejret og smoothie i hånden, hører jeg navnet mitt over høyttaleren. Det var ganske surrealistisk. Jeg er ellers paranoid med den slags og kommer gjerne mega tidlig til både check-in og gate.
Aftenposten kjører en serie om service på lavprisselskapene - det virker som om de slet med å finne en historie til dagens avis.
Tjorven sa for siden:
Jeg har en kollega som kom med følgende uttalelse: "Men, dere, er det ikke helt vanlig å bli ropt opp på flyplassen da? Det skjer med meg nesten hver gang jeg skal fly." Vi informerte henne om at det ikke var helt vanlig.
Jeg har opplevd å ikke komme med fly en gang. Det var på forretningsreise og reisebyrået hadde feilaktig kansellert billetten min. Personalet i skranken var meget behjelpelig med to dresskledde menn og de kom med. Jeg kom ikke med selv om jeg var på telefonen til reisebyrået. Det som irriterte meg var at de andre fikk hjelp og ikke jeg. Heldigvis var dette Stavanger og jeg fikk avgang en time senere (som reisebyrået betalte for).
Veronal sa for siden:
:rofl:
Var denne kollegaen oppegående på andre områder? :gruble:
Left sa for siden:
"Det var kø ut av Oslo ved høstferiestart, så rakk ikke butikken før det var tomt for brød"!
"Barna mine måtte spise k n e k k e b r ø d"!!
Det er omtrent på det nivået der.
Tjorven sa for siden:
Underlig nok ekstremt oppgående, man kanskje litt vimsete og en smule selvsentrert.
olena sa for siden:
Ærlig talt, også stå fram i avisen med dette.
Helt og holdent hennes egen feil. Ergelig ja, men å klage på flyselselskapet, det er jo litt i overkant synes jeg...
Merkelig at aftenposten kjører en slik artikkel!
Ine sa for siden:
Enig, men ut i fra bildet, (ja nå er jeg kanskje litt stygg) kunne hun virke som et litt surrehue.
Claire sa for siden:
På grunn av det bustete håret? :knegg:
Ine sa for siden:
Hm, ja? :flau: :knegg:
sindrome sa for siden:
Altså, hadde jeg kommet for sent til et fly hadde jeg ikke vært frekk nok til å stå fram i avisen og påstå at det var dårlig service av flyselskapet :mad: Jeg hadde heller skammet meg i stillhet på egenhånd....
Es muss grenzen sein!!
Inagh sa for siden:
Klarer ikke oppdrive mye sympti for dama, kjenner jeg.
mrc sa for siden:
Mulig at man kan argumentere med at flyselskapet ikke tar stort nok hensyn til "dumme" folk, og at det ennå klarere burde komme fram hvor tidlig ute man skal være.
Det står vel på nettsidene når man bestiller billettene. Jeg sjekket nå en e-kvittering fra Norwegian, og der står det bare hvor tidlig man skal sjekke inn - ikke når man skal være ved gate. Så ja, de gir beskjed om det ved bestilling, men det finnes tydligvis en del folk som trenger dette presentert ennå klarere.
Elin sa for siden:
Har ingen som helst sympati for damen. Hun kom for sent.Punktum. Flyet har dessuten lov til å pushe fra gate 10 min. FØR oppsatt avgangstid, så hun har bare seg selv å takke.
Når det gjelder passasjerer som har innsjekket bagasje og ikke møter til avgangen, så har flyselskapene forholdsvis effektive rutiner for kjapt å finne bagasjen som skal av. Forsinkelse blir det ja, og hadde det vært opp til meg så burde det være straffbart å sjekke inn bagasjen for deretter å "forsvinne". Det koster tid og penger og venting for alle.
Bagasje-identifisering foregår kun dersom man ikke finner den innsjekkede bagasjen. Da tømmes hele flyet for bagasje og alle passasjerer som er ombord må peke ut sin egen koffert. Denne metoden er svært tidkrevende og forsinker veldig. Naturlig nok.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.