Som en liten spinnoff til tråden om å snakke i telefonen mens man blir ekspedert i butikken, kom jeg til å tenke på noen episoder som gjør at jeg ikke lenger kjører innom nærmeste MENY-butikk.
Handler på MENY fordi jeg ønsker kjøttdisk og service i kjøttdisken. En kveld jeg kom på butikken halv ti (de stenger 22) og spør om de kan skjære kjøttpålegg for meg. Den ansatte ser dumt på meg og sier, ser du ikke at jeg har vasket og ryddet kjøttdisken, vi har tilsvarende pålegg vakumpakket i hylla lenger ned. Hun ville ikke skitne til maskinen igjen! Makan, det står jo ikke akkurat at kjøttdisken stenger 2130 akkurat.... Litt irritert går jeg bare videre uten å diskutere.... Og nektet å kjøpe pålegg, det smaker bedre fra kjøttdisken (det er jo derfor jeg handler der, ellers kunne jeg like godt gå på Rema).
En ukes tid senere er jo på butikken igjen, i normal tid ca 17. Vi ønsker ytrefilet til biff og jeg vil ha de skåret i tykkere skiver enn de som ligger ferdig foliert i hyllen. Spør på en høflig måte om de har mer ytrefilet siden det ikke ligger noe i disken. Og får til svar at det ligger ferdig oppskåret i hylla. Hvorpå jeg spør om hun ikke har så hun kan skjære til meg. Hun spør da om jeg skal ha mange siden jeg ikke kan ta de ferdige pakkene. Jeg forklarer på en rolig måte at jeg gjerne vil ha skivene en god del tykkere, hvorpå hun fnyser i nesa og bråsnur og går inn på kjøkkenet. Etter en liten stund kommer hun tilbake med ytrefilet og åpner pakken og deler av kjøtt til meg..... Ikke så veldig blid akkurat.
Er det bare meg som er forferdelig kravstor eller er det hele holdningen til de ansatte i den butikken som ikke er god. Jeg har jo konkludert med det siste. Kunne nevne flere episoder derfra også.
...derfor blir det til at jeg helst ikke orker å kjøre innom denne butikken. Og heller løper innom Kiwi som ligger 1km unna. Helst kjører jeg til den andre MENY-butikken som er en omvei på 4-5 km for der har de IKKE slik service. Der gir de til og med tips om tilbereding av maten:)
Er dere som meg, forventer ikke dere litt ekstra service når dere går på en butikk som er dyrere på varene enn gjennomsnittet?
Skjønner godt at du heller handler på den andre Meny-butikken. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg klaget til daglig leder i den nærmeste butikken for å få bedre service i kjøttidisken. Jeg vet ikke om jeg forventer bedre service i en dyrere butikk, men jeg forventer at en kjøttdisk gir meg det jeg vil ha, om de har ferdig oppskjært i hylla er jo irrelevant... Det er for meg ikke bedre service enn i en såkalt "billigbutikk", det er faktisk bare service.
Nesten så jeg ble nysgjerrig på hvilken Meny det dreier seg om...
Jeg forventer helt klart annen service på Meny enn det jeg får på Rema/Kiwi/Rimi. Men jeg har også observert at Menybutikkene i fylket er svært ulike hva angår ferskvaredisken. Meny Råel og Meny Tolvsrød er ekstemt flinke synes jeg - der var det alltid spennende å gå innom den gang jeg jobbet på de kanter.
Menyene i Horten er ikke like flotte - selv om de er større.
Jeg ville sendt en epost til daglig leder om jeg var deg. Om du ikke får respons der ville jeg ringt hovedkontoret og tatt rede på hvem som var driftssjef for Menybutikken og sendt en epost til vedkommende. De tar det seriøst når de får tilbakemeldinger fra kunder - det var i alle fall min erfaring den gang jeg jobbet på hovedkontoret.
Akkurat det med at kjøttdisken stenger før selve butikken er helt vanlig, så det hadde jeg ikke reagert på. Det er vel litt sånn de må gjøre for å lippe å ha ansatte gående lenge etter stengetid for å rydde og vaske tenker jeg.
Men at det skulle være vanskelig å få skåret opp skiver av kjøtt slik du ønsker blir litt :confused:. Da hadde jeg bytta butikk tror jeg. Man forventer normalt god service når man er i butikker, selv om jeg ikke er enig med deg i at Meny er så dyr og fin at man forventer veldig mye ekstra på servicesiden.
Jeg opplevde en gang å skulle ha fisk, og spurte pent om han ikke kunne kutte den i litt mindre biter for meg (jeg hadde ikke skarpe kniver på den tiden da jeg var student). Han sa at "Nei, det gjør de bare for de som kjøper produkter som ikke er på tilbud". Hadde det skjedd idag tror jeg at han hadde fått beholde den fisken.
Jeg tror det er ganske vanlig at ferskvaredisken pakker sammen en god stund før stengetid. Det tar mye tid å pakke bort alt og rengjøre skikkelig. Jeg hadde ikke reagert på at de ikke ville skjære kjøttpålegg. Men jeg hadde reagert på ordvalget, hvis hun uttrykte seg som du skriver her.
I det andre eksempelet høres "kjøttskjæreren" også litt pyton ut, ja.
Jeg hadde nok heller ikke reagert på at jeg ikke fikk skåret kjøttpålegg kl 21.30, for har selv jobbet i butikk for leeeenge siden, og det tar faktisk litt tid å vaske den maskinen i tillegg til alt man skal rydde bort. Den ansatte jobber nok antakelig til 22.30 for å få ryddet og vasket, men det er deilig å gjøre unna alt man kan så tidlig som mulig, slik at man i hvert fall slipper å jobbe over. Så den hadde jeg som sagt kjøpt glatt. Men det er noe med hvordan man ordlegger seg, og hvordan man sier ting. Hadde hun vært skikkelig nebbete, så kunne det vel hende jeg hadde sagt et par velvalgte gloser, om at hun var så lite interessert i å yte service, så kunne hun kanskje funnet på noe annet å jobbe med.
Men det andre du nevner? Jeg hadde sendt klage til vedkommendes leder. Slik kundebehandling er de ikke tjent med, så denne personen bør få en advarsel om å skjerpe seg.
I den serviceinnstilte butikken får jeg faktisk alt fra kjøttdisken fram til 22. Og jeg skjønner at de starter ryddding før 22, det er jo ikke så mye fart i den delen av butikken så sent heller. Men det var mer måten hun sa det på. Ingen beklager eller unnskyld at vi ikke får det til. Mer sånn; er du helt idiot som ikke ser at vi har stengt kjøttdisken......
Skal vurdere å sende en klage til daglig leder. Det hadde jeg ikke tenkt på. Butikken er jo ikke tjent på å ha slike ansatte.
En av de ansatte i kjøttdisken slafser tyggis også, dette synes jeg ikke er veldig appetittelig. Mulig jeg har hengt meg opp bare - er egentlig ikke så negativ av meg. Bare så mange negative opplevelser med denne butikken.
Isj, ja jeg skjønner deg godt. Man forventer faktisk ganske god service(så lenge man er høflig selv) på slike dyrere butikker. har de kjøttdisk så må man jo få lov å si hva man vil ha og hvordan man vil ha det. Man betaler faktisk for det.
Hadde nok regert litt på et ja, særlig den andre situasjonen. Og holdningen i den første, ikke selve det at det var stengt, men holdningen.
Førøvrig syntes jeg det var litt sånn småriiriterende med den ansatte som var så opptatt av mobilen sin at hun knapt kunne ekspedere meg, og trykket på mobilen igjen mens jeg tasta kode på betalingsterminalen... Det var panduro da, men samma det, LITT må man vel kunne forvente rundtomkring. En ting er å dille med mobilen sin når der ikke er kunder ved kassa, men i alle fall kan den ligge til kunden er ferdig å betale, har fått kvittering og gått et skritt eller to unna?
Jeg hadde klagd.
Hvis du får kjøttpålegg helt frem til 22 i den andre butikken, hadde jeg spurt hva som er fasit for meny butikker ang stenging og vasking, det er noe som har irriter meg, at jeg ikke kan få kjøtt å pålegg til de stenger, stenger de 22 så stenger de 22 mener nå jeg.
Det er vel forskjell på å få pålegg eller å få pålegget oppskåret?
Det tar lang tid å vaske påleggsmaskinen, og det er somregel veldig mye som skal gjøres når man stenger ned ferskvareavd. Jeg tviler egentlig på at hun hadde fått pålegget skåret på den andre menyen om de ikke hadde det ferdig kuttet.
Når det er sagt så burde ikke den ansatte svart som denne gjorde, det er helt bak mål å la være å svare kundene skikkelig.
Nå pleier de vel ikke ha så ferskvaredisk på Kiwi vel, så da handler du vel sånt ferdigpakket der da?
Ellers så skjønner jeg at de vasker før stengetid, med mindre de får betalt for å stå der en halvtime ekstra etter stengetid. Det fungerer sånn i de fleste butikker, så da ville jeg sendt en mail til sjefen om dette var et problem. Syntes det var litt merkelig at de ikke kunne skjære opp biff i den tykkelsen du bad om ja... trodde det var sånt ferskvaredisker var til for. :undrer:
Enig med de andre her. Jeg vet at de pleier å stenge kjøttdisken tidligere, men jeg synes ikke noe om at den stenger når de selv har lyst å begynne å vaske. Om de har en policy på at den stenger 21:30, så er det jo greit, da vet man det. Men det er noe annet om man aldri kan vite når den som jobber bak disken har startet å vaske.
Jeg kan forstå at de ansatte gjør butikken klart til stenging ved stengetid. Da jeg jobbet i fotobutikk, stengte jeg av og rengjorde fremkallingsmaskine en halvtimes tid før stengetid. For det eksisterte ikke overtidsbetaling der i gården. Men det er jo noe med hvordan man sier dette til kunder. Det er forskjell på "Ser du ikke at jeg har vasket maskinen" og "Jeg beklager, men vi rengjør maskinen i god tid før stengetid, så jeg kan dessverre ikke skjære opp kjøtt på den før i morgen".
Men å jobbe i ferskvaredisk og surmule når folk ber om å få oppskåret kjøtt, det høres jo for utrolig ut til å være sant. Snakk om å være feil person på feil sted! Jeg foreslår at hun kan bytte jobb med den 7 eleven-ansatte som ble sur på meg. :knegg:
Jeg forventer også hyggelige og høflige svar når jeg handler på butikken.
Jeg ville ikke akseptert slike svar som du fikk. Og jeg skjønner godt at du gikk til en annen butikk.
Jeg opplever sjelden at noen ikke er høflige, eller svar skikkelig når jeg er på butikken. Men det har hendt at jeg har spurt ansatte i butikken hvor enkelte matvarer ligger og da har det hendt at jeg har fått et par sure svar.
Men det skjer svært sjelden. Heldigvis.
Man bør takle kunder på en høflig og serviceinnstilt måte om man vil ha en slik jobb.
Du har all rett i klage på uhøflige ansatte, den er jeg helt enig i. Men å forvente at de skal skjære opp pålegg til deg en halvtime før stengetid synes jeg er drøyt. Jeg har selv jobbet i ferskvaredisk og man står som regel alene om kvelden og stenger disken, og det tar ganske lang tid å rydde ut av hele fiskedisken, kjøttdisken og i tillegg vaske maskiner og alt av oppvask ellers. Men kom det kunder etter at alt var pakket vekk, så gikk jeg og hentet for eksempel oppskjært skinke som var pakket ned på kjølerommet. Så kunder fikk det de ville ha selv om jeg holdt på å vaske eller hadde ryddet vekk varer, så fremt det ikke gjaldt oppskjæring av fårikålkjøtt eller pinnekjøtt et kvarter før stengetid. :knegg:
Jeg syns de to ansatte som du nevner virker rimelig lite serviceminded. I det første tilfellet så forstår jeg at hvis påleggsskjæreren har blitt vasket at den ikke blir tatt i bruk igjen, men det går jo ann å si ifra på en ordenrlig måte. Hun med biffen var jo bare sur!
Jeg ville ha sendt mail, først til butikken, og hvis du ikke får noen tilbakemelding på den, så ville jeg ha sendt en ny mail til hovedkontoret.
Jeg har aldri arbeidet i kjøttdisk, men jeg synes likevel at det skal være opplyst via et skilt eller noe om kjøttdisken stenger før resten av butikken. Ellers ville jeg forventet å bli behandlet på lik linje som jeg ville blitt kl. 1500.
Synes uansett uhøflig behandling av kunder skal sies fra om.
Jeg har gjort det i to tilfeller. En gang på HM og en gang på ICA, der jeg ble snakket til på en måte som ikke hører noe sted hjemme.
At de ikke kuttet pålegg når maskinen er vasket ned forstår jeg forsåvidt, men da burde det stått et skilt om det i butikken. Har opplevd det samme her, men da beklaget den butikkansatte dette veldig, og lovet i samme åndedrag å gjøre mitt kjøtt klar med en gang butikken åpnet dagen etter. (Skulle ha malt opp lammekjøtt)
Når jeg handler på Meny forventer jeg mer service enn je gjør andre steder. Faktisk er en av de lokale Rema-butikkene her den butikken med klart best kundebehandling i området. Der er de alltid blide, hjelpsomme og høflige.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.