Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Barnehageansattes arbeidstidsavtale

#1

Elise sa for siden:

Jeg ser i barnehagen til ungene at de har ukentlige møter på dagtid. Det går utover tida med ungene, og pedagogtida er vel allerede liten nok som den er?

Jeg skulle ønske at det på alle avdelinger var en pedagog hele tiden, for selv om en assistent er aldri så ålreit, mener jeg at en pedagog har noe ekstra som er viktig for barna når de er i barnehagen. :nemlig:

Er løsningen at førskolelærere får ny arbeidstidsavtale? :gruble:

Her er en som skriver om alt det andre arbeidet til pedagogene i barnehagen enn akkurat det å være sammen med barn, og hun mener en ny arbeidstidsavtale må på plass:

www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____21485.aspx

Er dette en nødvendighet? Eller finnes det andre løsninger? Eller er det helt greit sånn som det er nå? Løses det annerledes i andre barnehager?


#2

Marit K sa for siden:

En ting er å gi førskolelærerne ny arbeidstidsavtale, men en god del av møtene som foregår på dagtid er jo lagt nettopp til denne tiden fordi den ikke bare inkluderer ped.ledere, men også assistenter - som jo som kjent ikke har annen tid utenom å legge møtene til. Så er det også en del møtevirksomhet på tvers av avdelinger, eks ped.leder-møter som bør tas når alle ped.ledere og styrer er tilstede = midt på dagen, samt møter med instanser utenfra, som må tas når disse har tid og anledning.
Alt hadde vært mye enklere om møtene bare måtte tilpasses hver enkelt ped.leder, men de har svært sjelden møter med seg selv, og da er det langt flere hensyn å ta.
Man skal forøvrig ikke undervurdere viktigheten av dyktige assistenter i barnehagen. Har man dyktige assistenter, gjør det lite at ped.leder er borte på møter i blant.


#3

Siwa sa for siden:

I vår bhg så har pedledere møte med hverandre og styrer 2 ggr i mnd, og da er det 2 førskolelærere som er tilgjengelige for resten :jupp:
Hver mandag har alle avdelingene avdelingsmøte 1 time enten på formiddag eller ettermiddag (annenhver gang).. Så det er ganske lite ped.leder er borte fra avdelingen, så jeg synes ikke at de trenger en ny avtale for så lite...
Alle andre møter blir lagt til ubundentid eller kveldstid :nemlig:

Dessuten er det jo ikke bare ped.lederne som har ansvar for det pedagogikse, det har jo alle ansatte, men det er ped.leder som har ansvar for at det blir gjort!!!


#4

Karamell sa for siden:

Jeg er for flere utdannete pedagoger i barnehage, men møter i arbeidstiden med assistenter tror jeg ikke man kommer utenom.


#5

Stompa sa for siden:

Jeg skummet gjennom artikkelen og for meg ser det ut til at det hun ber om ikke er mer tid med barna, men bare at arbeidstidsavtalen skal tydeliggjøre hvor mye av den bundne tida som går med til andre ting enn å være sammen med barna. Jeg ser poenget hennes, men det vil jo ikke føre til noen endring annet enn på papiret. :vetikke:


#6

Elise sa for siden:

Det er jeg enig i, men da er poenget mitt at, når man ser at pedagogen på avdelingen kun rekker å være sammen med barna halvparten av tiden hun (han) er på jobb, så bør det ansettes flere pedagoger, sånn at barna får mer enn halve tida i barnehagen sammen med en pedagog.


#7

Marit K sa for siden:

Jeg tror du har delvis rett i dette. For de pedagogene som jobber i barnehage der de pålegges mange ekstra-oppgaver i den bundne tida, så vil det kanskje gjøre en forskjell, men for de pedagogene som allerede har innstrammet aktiviteter utenom det pedagogiske arbeidet direkte med barnegruppene, i den bundne tida, så vil det nok ikke medføre store endringer nei.


#8

Marit K sa for siden:

Jeg håper det er mindretallet av pedagoger i barnehage som har så lite tid på avdeling. Da må man kanskje som pedagog også vurdere hvordan man disponerer tiden sin.

#9

Elise sa for siden:

Neida, jeg vet ikke hvor mange timer det er snakk om jeg, altså. :humre: Og jeg er også knakende fornøyd med barnehagen til ungene mine, både førskolelærere og assistenter. :riktig:

Men kom nå over denne artikkelen, da. ;)


#10

Stompa sa for siden:

Ja, jeg bør vel egentlig ikke blandet meg opp i dette, for jeg har ikke hatt barnehageunger på flere år nå og kan veldig lite om avtaleverket i den enden av utdanningssystemet.


#11

Lykken sa for siden:

Jeg tviler på at møtevirksomhet halverer tiden for pedagogene. Og som nevnt tidligere, det er mange grunner til at møter skal foregå på dagtid. Assistentene er også med på det pedagogiske opplegget, og ser ikke at går utover ungene at det er møtevirksomhet noen få timer i uken. Har du fordommer mot assistenter? Min erfaring fra barnehagen vår er at de er veldig dyktige og flinke med barna, og har ansvar for opplegg de også.


#12

Elise sa for siden:

Nei, jeg har noen personlige erfaringer med assistenter, som endrer seg totalt fra jeg står og ser på dem uten at de vet at jeg er der, til de oppdager meg. ;) (Men de jobber ikke hos oss lenger.)

Egentlig var ikke det poenget. Poenget er om førskolelærerne trenger ny arbeidstidsavtale eller ei. Blås i all svadaen jeg har produsert her. (Eller hvis du først ikke skal blåse i det, se innlegg #9 også, ikke bare hovedinnlegget.)


#13

Meta sa for siden:

Jeg håper at Utdanningsforbundet klarer å jobbe frem kravet om at 50 % av personalet i barnehagen skal være førskolelærere. Da finnes det pedagoger til stede når ped. lederne er på møte en time i uka.

Jeg jobber i en barnehage med en høy prosent utdannet personale, og merker at vi i større grad deler meninger og verdier i personalgruppe enn i barnehager jeg har vært i hvor det er færre med utdannelse. Vi har noen flotte pedagogiske medarbeidere også, og jeg tenker at det er lettere for dem å få veiledning i hverdagen når det er flere pedagoger til stede.


#14

Grøten sa for siden:

Lurer på hvorfor jeg som 'ikke utdannet barnehage ansatt' nesten alltid får en dårlig magefølelse i slike diskusjoener? Mye mulig jeg missforstår, men det er liksom så negativt å være assisten kan det virke som.
Jeg er absolutt enig i at det er flott med barnehager med mange utdannede folk, men jeg må bare få si at det er da faktisk dårlige ped.ledere også. Akkurat som det er dårlige assistenter.

Jeg som assistent gjør absolutt jobben min og litt til. Og de tilbakemeldigenen jeg ofte får av foreldre er at jeg er dypt savnet av både barn og voksene dersom jeg ikke er der når dem kommer om feks. morgenen.

Og den dagen ungene lider fordi dem må være med assistentene 1-2 timer annen hver uke pga møter, da ville jeg vurdert barnehagebytte.
I vår barnehage har vi ikke møter i arbeidstiden for assistenter. Kun ped.leder møte med styrer hver 14. dag.

Vet diskusjonen ikke handlet om dette, men klarer ikke la være å skrive. Og legger hodet mitt på huggestabben. :sparke:


#15

m|nken sa for siden:

Jobber du i en liten eller en stor barnehage, Grøten?


#16

Grøten sa for siden:

I en stor, men 80 barn. :nikker:


#17

Teofelia sa for siden:

Jeg er jammen glad for at assistentene i barnehagen vår er så dyktige at de klarer å underholde og sysselsette ungene de timene i uka pedleder er opptatt i møter.

Hvis man ikke skal ha møter i arbeidstiden, når skal man liksom ha dem da? Eller for å sitere en ex-kollega av meg, da en lignende problemstilling kom opp i min ex-jobb: "Teofelia og jeg er svært serviceinnstilte, og i utgangspunktet strekker vi oss langt for kundene våre, men vi bør jo informere om på forhånd at dersom våre ukentlige møter skal legges i tidsrommet 16–18, så kommer det til å være barn til stede på disse møtene."


#18

m|nken sa for siden:

Da synes jeg det er lite med ped.ledermøter bare hver 14.dag. Jeg tror slike møter er en viktig fora for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Du skriver at det ikke er møter for assistenter på dagtid. Har dere ikke avdelingsmøter? :eek:


#19

Grøten sa for siden:

Vi har personalmøter for hver 6. uke. Assistentmøte hver 6. uke da er styrer med. Og vi har avdelingsmøter hver 2. uke, da med assiseter og ped. Men det er veldig skjeldent i arbeidstiden. Vi har lang åpningstid i vår barnehage, så når alle er ferdig for dagen så tar vi 30-60 minutter sammen, ca da hver 14 dag.
Nå skal det sies at vi også er tar ting underveis, så har aldri vært problemer å få noe til. Vi har baser i skogen siden vi er en naturbarnehage, vet ikke om det gjør ting anderledes. Føler i allfall IKKE at det er for lite møter på noen måte.


#20

Nessie sa for siden:

Jeg tror det er ganske viktig at det er et avdelingsmøte ca 1 gang i uken. Og da at alle på avdelingen er med, iallefall i utgangspunktet. Det er da man får de beste diskusjonene, og da får alle samme informasjon samtidig. Dessuten er det viktig at både assistenter og ped.ledere er med. :jupp:

Ped.leder møter er jo ofte på tvers av avdelingene, og noen ganger sammen med styrer også. Jeg synes at det holder å ha et sånt møte annen hver uke sånn ca. For man har jo personalmøter også, i tillegg.

Møtevirksomhet er viktig i barnehagen, for det er ikke noe poeng i å ha en årsplan/andre planer, om det ikke blir prata om og diskutert hvordan man skal jobbe med det i hverdagen. Dessuten trenger man disse møtene til å prate om hver enkelt barn, og da trenger alle i være til stede med sine opplevelser og synspunkter.

Jeg har absolutt ingenting i mot assistenter i barnehage. Men likevel er jeg veldig for flere pedagoger, i og med at vi faktisk driver en pedagogisk virksomhet.


#21

Trampe sa for siden:

Mener du at ped.medarbeidere IKKE klarer å ha det pedagogiske ansvaret mens ped.leder er på møte èn time i uka? Tenker du at kvaliteten i barnehagen synker pga èn times fravær?

Det er stor kvalitetsforskjeller både på ped.lederne og medarbeiderne. Vi har en ufaglært 22-åring ansatt hos oss som tar mye mer ansvar på avdelingen og mye større del i barnas hverdag enn ped.lederen gjør. Generelt et bedre barnehagemenneske enn hun med utdanningen.

Dårlige arbeidere kommer i alle aldre, former og bakgrunner.


#22

mkj sa for siden:

For meg spiller det ingen rolle om barnet mitt leker med en pedagog eller en assistent, eller hvem det er som passer han. Men det som faktisk utgjør en forskjell er at det er et opplegg i barnehagen som er laget av pedagoger. Og for å få til det må de sikkert ha noen måter, da sånne opplegg sjelden blir til av seg selv.

Flinke assistenter yter da like god omsorg som pedagogisk personell. Det er i alle fall min erfaring. Det er mye større individuelle forskjeller uavhengig av om man er assistent eller førskolelærer synes jeg. Det kan handle om personlighet, kjemi osv.


#23

Heiko sa for siden:

For meg handler det mest av alt om menneskene som er der og hvilken relasjon ungene (og jeg) har til dem, ikke om hvilken stilling/udanning de har. Nå er jeg muligens preget av å møtt mange pedagoger som ikke nødvendigvis er særlig pedagogisk av seg i møte med barn og voksne. Jeg heier på personlighet og kjemi, og i den barnehagen minsten er i nå er jeg aller mest trygg på at hun har det godt og blir sett og møtt på sine behov når de to assistentene er tilstede.
Jeg selvsagt ja til flere pedagoger i barnehagen, det er flott med fagutdannelse, men personligheten til disse er det aller viktigste.


#24

Meta sa for siden:

Nei, jeg mener at ped.medarbeiderne helt glimrende klarer å ta ansvaret. Det å jobbe i barnehage krever engasjerte voksne som elsker det de jobber med, og det tror jeg du finner i alle aldre, former og bakgrunner.


#25

Meta sa for siden:

Jeg tenker også som deg. Det må være ekte og genuint, enten personalet er utdannet eller ikke.


#26

Trampe sa for siden:

Men hvorfor er det da viktig at det er en annen pedagog inne den ene timen ped.leder er på møte?

Det er jo ped.leder som har ansvaret for å sette opp og planlegge det pedagogiske arbeidet i barnehagen, og det er viktig at de gjør. Men medarbeidere klarer fint å gjennomføre dette uten at ped.leder "passer på"

Det som vil skje hvis man setter inn flere pedagoger på en avd. er at driften av barnehagen blir enda dyrere, som igjen går utover barna når man plutselig må begynne å spare av ungenes budsjett. Dvs. mindre penger til leker, formingsmatriell etc.

Jeg må også legge til at jeg som mor, og ikke ansatt i barnehage syntes det til tider var litt vel mye pedagogisk snakk når jeg hentet lillemann i barnehagen. Alt var liksom så etter boka, hvis du/dere skjønner hva jeg mener?
Så på avd hans var det en medarbeider som jeg foretrakk å snakke med i hente-situasjonen. Hun fortalte om hva han hadde spist, hva han hadde lekt, hvem han hadde lekt med og hvilke sanger de hadde sunget i samlingstund. Det som er viktig for meg som mor er jo at jeg får konkrete tilbakemeldinger på hvordan MITT barn har det i barnehagen. Og ikke om hvorfor de gjør sånn og sånn, og når de refererer til rammeplan.
Før jeg begynte å jobbe i barnehage selv visste jeg jo knapt hva rammeplanen var. :rolleyes:

Okay, ser at jeg spora litt av der :sparke:


#27

Rikke sa for siden:

Avdelingsmøter må holdes i åpningstiden, hvis ikke vil en slite med avspaseringer senere. Det er også viktig at alle på avdelingen er på avdelingsmøtene. Det er den eneste måten en kan få diskutert. Og den eneste måten alle kan få være med på å bestemme hva en skal gjøre ukene fremover. Veldig viktig at assistenter er med på dette.

Ved ped.leder møter er assistentene igjen på avdelingen og event førskolelærer. Om avdelingen er så stor at det er to førskolelærere på en avdeling.

Det er selvfølgelig veldig viktig med førskolelærere/pedagoger i barnehagen, men assistentene gjør en utrolig viktig jobb de og!


#28

Tøtto sa for siden:

Det viktigste etter min mening er som mkj sier at det er et opplegg som er laget av pedagoger. Om barnehagen lider under at ped. leder er borte fra avdelingen pga møter noen timer i uken synes jeg det er på tide med et personalskifte, eller kanskje det er fordommene som må jobbes med?

På "min" avdeling i barnehagen er det en førskolelærer, en barne og ungdomsarbeider, og en uutdannet assistent. De er like flinke alle tre, men på hver sin måte.


#29

ltb sa for siden:

Jeg tenker at jeg gjerne skulle brukt all min tid i sammen med barna når jeg er på jobb. Jeg er ped. leder, og 4 timer av mine 37,5 timer i uka skal gå til ubunden tid hvor jeg oppdaterer meg faglig, planlegger det ped. arbeidet m.m. Jeg forstår at det kan oppfattes frustrerende når den med den ped. utdannelsen faktisk er minst i sammen med barna.

Avdelingsmøter er viktige for at personalet på avdelingen skal kunne snakke sammen og evaluere og forbedre arbeidet med barna.

Leder møter er viktige for at ped. lederne og styrer skal få snakket om det ped. arbeidet og driften av b.hg.

Møter med eksterne samarbeidspartnere, som ppt, barnevern, logoped, BUP o.l. må holdes på dagtid fordi ingen er på jobb på kvelden.

Hvis alle møter skal holdes utenom arbeidstid vil de ansatte være mer borte fra avdelingen. Dette må nemlig avspaseres, og i min b.hg. avspaserer vi time for time + overtidstillegget (vi tar ut overtiden i tid og ikke penger). Dvs at et møte på en time gir 1 1/2 time avspasering.

Men hva med alle de oppgavene som pedagogene gjør i barnehagen som barna ikke må delta i. Rydding av kjøkken, koste gulv, henge opp barnas produkt på veggene, hente materiell og legge på plass materiell o.l. Det bør kanskje de ufaglærte ta seg av, eller? Det er faktisk slik at ped. ledere utfører de samme arbeidsoppgavene som en assistent, men en ped. leder har i tillegg personalansvar på avd., planlegging, evaluering, dokumentasjon, foreldresamtaler, ansvar for tilrettelegging til barn med spesielle behov, veiledning av barn/ansatte/foreldre, oppdatere seg faglig.....

Som pedagog mener jeg at vi må være flinke til å delegere oppgaver til assistentene og fagarbeiderne. Huske at jeg har utdannet meg til en jobb med barn, og derfor la andre også ta seg av oppgaver som ikke involverer barna, og delta med barna selv. Det er desverre slik at mange pedagoger velger å sitte på kontoret i stedet for å være ute i sammen med barna. Rydde kjøkkenet i stedet for å delta i garderoben når barna kler på seg o.l.

Jeg sier ikke at alle er slik! Men jeg mener faktisk at det bør være en viss forskjell på arbeidsoppgavene til pedagogene og assistentene. Jeg synes det er trist at kjøkkenhjelpen ble borte, det er med på å ta tiden til pedagogene bort fra barna. En kan nok definitivt bli flinkere til å ta med barna på kjøkkenet, men for å få logistikken til å gå opp med møter, pauser, legging av barn o.l. blir det desverre alt for ofte slik at de voksne gjør jobben alene.

Siden jeg har valgt førskolelærer utdannelse, bør min tid i b.hg. så langt det er mulig gå til å være der barna er! Være en voksen som er tilstede for barna og er en god rollemodell!


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.