Vi kjøpte prosjektert enebolig for tre år siden. I fjor gikk dette byggefirmaet konkurs. I kveld så har vi oppdaget en feil på en av strømkursene i huset. Dette fant vi ut idet vi skulle koble til en ny vaskemaskin. Da begynte plutselig spottene i taket i gangen utenfor vaskerommet å blinke. :rolleyes: Da jeg skrudde av varmekablene i ganggulvet (bryteren er i forbindelse med dimmer for spottene), så ble det mørkt. Skrudde jeg på kablene kom lyset på igjen.
Det har ikke vært noe problem med den tidligere vaskemaskinen, men vi hadde et tilfelle med denne strømkursen i sommer, da vi skrudde av varmekablene og spottene begynte å blinke på samme måte. Jeg er derfor ganske overbevist om at det ikke er vaskemaskinens feil, dette. (Den fungerer forøvrig helt fint når den nå er koblet til en annen kurs i huset vha. en skjøteledning.)
Vel, mitt spørsmål er: Kan vi reklamere direkte til firmaet som har lagt opp alt det elektriske i huset? Dette firmaet lever i beste velgående, nemlig. Eller kan de trekke på skuldrene og peke på byggefirmaet som altså er konkurs?
Noen som kan hjelpe meg med rettighetene våre her?
Dere kan reklamere direkte til firmaet, ja. (Vi har vet et par anledninger tatt kontakt med utbygger ang. arbeid som diverse entreprenører har gjort og da har de sagt at vi også kan ta direkte kontakt med entreprenøren.)
Ok, men er det da entreprenøren som tar regninga ifm. retting av feil? Slik at det ikke har noe å si om utbygger er slått konkurs? Og vet du om hvilken lov som evt. sier noe om dette? :vil være godt forberedt før kontakt med firmaet i morgen, i tilfelle uvilje: :sparke:
Utbygger fungerer bare som koordinator. Da vi bygget så fikk vi regningen fra forskjellige entreprenører i sin helhet. Sånn var det i hvert fall da vi bygget. Har ingen paragrafer å henvise til - kanskje du finner noe i Lov om håndverktjenester?
Ja, men blir det ikke annerledes om man bygger selv vs. man kjøper en prosjektert bolig? Alle avtaler er jo da mellom utbygger og entreprenørene? Vi kom jo inn i bildet først når boligen nesten var ferdigoppført, og har ikke hatt noe med selve byggeprosessen å gjøre (utover at vi fikk gjort noen innvendige tilpasninger som vi ønsket).
Sånn, ja. :gruble: Nei, jeg kjenner i hvert fall til at folk som har kjøpt en bolig med nytt bad m/problemer har reklamert direkte til håndverker som ordnet badet. Blir ikke det tilsvarende her så lenge tjenesten som er utført ikke omfattes av konkursen?
Vi hadde en utbygger her som leide inn elektrikerfirma. Elektrikerfirma hadde brukt en ufaglært til å gjøre noen av jobbene. Ikke alt var etter forskriftene nei. Vi fikk en takstmann til å gå igjennom en del, og forsikringsselskapet, i tillegg så sendte elektrikerfirmaet ut neon som gikk igjennom det elektriske anlegget. Vi betalte takstmann og forsikringsselskap selv, men utbedringene gjorde elektrikerfirmaet for egen regning.
Det er den bestemmelsen som sier at du kan gå rett på leddet bak utbygger, i dette tilfellet altså elektrikeren. Loven gjelder der du som forbruker har avtale med en entreprenør om oppføring av bolig.
Du kan selvsagt bare gå på elektrikeren dersom han har utført et mangelfullt arbeid. Og at du reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget/burde oppdaget feilen.
Jeg lurer meg på om håndverkertjenesteloven bare gjelder der forbruker har inngått direkte avtale med elektrikeren, og det ikke gjelder som ledd i oppføring av huset.
Nå vet jo ikke vi om det er benyttet ufaglærte her, men antyder du at det kan være lurt å hyre inn noen eksterne ressurser for å vurdere hele det elektriske opplegget? Jeg har jo tenkt tanken - hva om det er mer galt som vi ikke vet om. Ennå. :skremt:
Vi var superskeptiske her, pga en del blemmer som ble gjort, og lamper som nesten tok fyr, derfor fikk vi inn eksterne.
Men dersom det er et seriøst elektrikerfirma vil de nok utelukke andre feil. Evt kan du be dem om en skriftlig erklæring på at alt er i orden med det elektriske anlegget.