Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Erfaringer med base-barnehager

#1

Honey sa for siden:

.....


#2

Veronal sa for siden:

Jeg skrev en del i denne tråden. Etter den gang har ynstemann startet i samme barnehage og de har omorganisert litt. Omorganiseringen henger i stor grad sammen med at det nå er flere småbarn (før var det nesten bare 2005-barn + noen få andre årganger - nå er det hovedsakelig 2005 + 2008 som dominerer som årskull). Fra å være 5 baser så har det nå blitt 2 baser (stor og liten base) og større skjerming mellom disse to basene (separat spiseplass, fysisk inndeling av inneområder, separate utetider med unntak av helt på slutten av dagen.


#3

Kanina sa for siden:

Vi har gode erfaringer med base-barnehage. I den betydningen at det er inndeling i grupper (12 småbarn og 4 voksne, hvorav to pedagoger), som hver har sin faste base, dvs sitt eget rom som er mest deres, og hvor barna sover. De andre rommene rullerer man på å bruke, og man får dermed utnyttet plassen og ressursene ganske bra. Det er ulike temarom, som formingsrom, dukke- og familielek-rom, klosserom, gymrom, etc. I vår barnehage er det to grupper som deler samme areal (sone), og det funker veldig fint. Disse blir på en måte vennskapsgruppe, og de ser de voksne fra den andre gruppa daglig. Det gjør det mer fleksibelt dersom noen av de voksne blir syke. Da vi begynte i denne barnehagen var sonene dobbelt så store, og visjonen tror jeg var at barna skulle få styre dagen sin selv og bestemme hvor de ville leke. Dette har de gått bort fra nå, spesielt for de minste som jo trenger at noen strukturerer aktivitetene for dem. Samt at de har redusert sonene slik at det blir færre barn å bli kjent med, og mer oversikt for de voksne.


#4

Isolde sa for siden:

Basebarnehager kan være så mang. Hvordan organiseres det i barnehagen du tenker på?

Jeg har jobbet i en barnehage som akkurat hadde lagt seg om til base barnehage. I praksis betyr det at vi var 8 ansatte på 2 avdelinger som sammarbeidet tett for å unngå å ta inn vikarer.

Sønnen min går og i en base barnehage. I praksis der betyr det at han hvert år skifter avdeling fordi de har aldersdelte grupper. 1år, 2år, 3-4år, 5-6år. og det fysiske miljøet til gruppen er lagt opp etter alderen. Derfor flytter de fysisk hvert år.

Barnehager som er nesten helt åpen og alle barna flyr mellom rommene. Har jeg ikke spesielt sansen for. Kunne godt tenkt meg å høre noe positivt om det, for hverken lærerene på høyskolen, eller andre jeg har snakket med kommet frem med noe. Men like vel legges veldig mange barnehager om til denne måten å jobbe på.

Nå jobber jeg i Avdelingsbarnehage og er egetnlig ganske fornøyd med det.


#5

Pelle sa for siden:

Hos oss er det flere aldersbaserte avdelinger. Junior sin avdeling har 10 barn, og to rom de hører til fast. der leker og leser de, sover, spiser osv.

Videre har barnehagen en rekke temarom, dans/drama, forming, naturfag, puterom, vannrom osv. Alle avdelingene har faste tider der de kan bruke rommene. Utenom tidene hender det de tar med noen barn og spontant går på et av rommene.

Jeg synes det fungerer veldig fint, og Junior synes det er veldig stas å være på temarommene.


#6

Carpe Diem sa for siden:

Jeg er ped.leder i barnehage, men jobber selv i en bhg som har tradisjonelle avdelinger. Jeg synes ikke det er så mange fordeler med baser, annet enn det økonomiske aspektet. Jeg ønsker ikke å jobbe i en basebhg, og jeg har heller ikke mine egne barn i en basebhg. A4 barn har det nok fint i en basebhg. Barn med spesielle behov i ulike grader synes jeg ikke profiterer på å gå i basebhg.
Utsagnet mitt er basert på egne erfaringer, samt at jeg kjenner flere som både jobber og har barn i basebarnehage. Fagmiljøet innenfor barnehager har jeg heller aldri sett har uttalt noe spesielt positivt i forhold til denne organiseringsmodellen mtp på barna som går der.


#7

Stine-mor sa for siden:

Min nest yngste har gått i to basebarnehager, en stor og en liten, og det har fungert dårlig både for ansatte, foreldre og barn.
[font=Comic Sans MS][/font]
Stikkord:

  • Dårlig organisering.
  • Dårlig oversikt.
  • Kaos.
  • Utrygge barn.
    [font=Comic Sans MS][/font]
    Jeg kan utdype mer, men jeg følte ikke at barna ble sett som de fortjente, og ingen kunne fortelle meg noe om mitt barn ved henting.
    For ikke å snakke om at barnet mitt følte seg utrygg siden det var forskjellige mennesker som tok i mot hver dag.
    [font=Comic Sans MS][/font]
    Selv jobber jeg på avdelingsbarnehage, og har barna mine i avdelingsbarnehage, og trives best med det.

#8

Veronal sa for siden:

:sjokk:

Det høres ut som det er barnehagen som er problemet hos dere.

Vi har barnehageplass i bygdas største barnehage. Den unge mannen (og mannen - jeg er fryktelig dårlig på navn) kan navnet på alle ansatte. De har stålkontroll på alle ungene og organiserte aktiviteter hver dag hvor de kan velge blant et begrenset antall aktiviteter i tillegg til fast turdag.


#9

Veronal sa for siden:

Jeg skjønner forresten fremdeles ikke hva som konkret er forskjellen på basebarnehager og avdelingsbarnehager.


#10

Barbarella sa for siden:

Dette kan jeg signere i sin helhet. Min yngste har gått i basebarnehage i to måneder, og det fungerer veldig dårlig. Hverken jeg eller ungen har fått helt taket på hvem som faktisk jobber hvor, og de står ikke akkurat på for å klargjøre det heller. Det er forskjellige voksne hver dag og ingen kan gi meg tilbakemelding om akkurat mitt barn.
Dessuten deler to baser garderobe, og der er det naturligvis et salig kaos med over 30 unger på noen få kvadratmeter.


#11

emm sa for siden:

Dette var vår erfaring også, inntil denne høsten. Barnehagen har tatt seg kraftig sammen, fått skikkelige rutiner og klare grupper som barna tilhører og har aktiviteter sammen med på daglig basis. (De rullerer på å være kjøkkengruppe, turgruppe, teatergruppe osv) Basen er på 40 barn, men det oppleves ikke slik lenger, vi har gått fra misfornøyd til mer fornøyd. Neste år tror jeg de har det hele på skinner og da blir det nok kjempebra, men da er yngste vår på skolen. Slikt opplegg krever mye på alle plan, særlig fordi det ikke var en vanlig arbeidsform for de som hadde jobbet mange år i avdelingsbarnehage.


#12

Candy Darling sa for siden:

Jeg er også litt der. Vår barnehage består av 4 avdelinger, 2 for de små nede og 2 for de store oppe. Det er ofte åpent mellom de to store/små avdelingene, og de er ofte ute samtidig. Det skal alltid være minst én fra hver avdeling på jobb, men det hender at vi får beskjed om at den andre avdelingen åpner eller stenger hvis det er manko på vikarer (da er det uansett få barn der). Når de er ute, skal det også alltid være minst én fra hver avdeling som er ute, men alle voksne kjenner alle barna og de aller fleste foreldrene - og det er rundt 65 barn, tror jeg.


#13

polarjenta sa for siden:

Forskjellen er vel at i basebarnehager(iallefall her i byen) er det lagt opp til mye samarbeid mellom basene, barna har en base/rom som er deres faste tilholdssted, ellers så er det endel grupperom, og man åpner opp mellom basene. Avdelingsbarnehager er mer slik at man har en avdeling der man har forskjellige rom og man er mer fast der. Vi går selvsagt på besøk til hverandre, men har ikke et så utstrakt samarbeid mellom avdelingene som det jeg har skjønt at basebarnehager har(eller iallefall skal ha). Jeg vet ikke om dette ga noen mening?

Personlig så kunne jeg ikke tenkt meg å jobbe i basebarnehage. Jeg hadde minstemann i basebarnehage en liten periode, og selv om jeg forsåvidt syns de gjorde en bra jobb og var fornøyd, så føler jeg meg mer trygg nå som han er i en avdelingsbarnehage. Jeg tror basebarnehage fungerer bedre for større barn enn for de minste.


#14

Veronal sa for siden:

polarjenta: Vår barnehage er delt inn fysisk slik at liten base har egne rom og stor base har andre rom.


#15

Candy Darling sa for siden:

Sånn som jeg ser det, er den eneste forskjellen at basebarnehager har noen rom som ingen eier, men som brukes etter tur? Jeg antar at baserommene gjerne er litt mindre enn avdelingsrommene, kanskje.


#16

Susse sa for siden:

Vi har hatt barn i basebarnehage i 6 år. Barnehagen vår er liten, ca 40 barn, og veldig oversiktlig. Den er delt i stor og liten base, men det er videre delt inn i aldersgrupper med ulike navn. Disse har hvert sitt rom som er "sitt" , de har også samlingene sammen og turdager sammen. Ellers er barnehagen helt åpen, og alle er over alt. Unntaket er helt i begynnelsen av året hvor det er mange nye og de små skjermes noe inne på liten base. Det er heller ikke lov for de minste barna å gå opp i 2. etg hvor det finnes leker med smådeler.
Vi er veldig fornøyde med barnehagen vår i forhold til delingen i baser. Alle kjenner alle, og det er trygt og godt. Barna har i tillegg sin egen voksen, som er den som har hovedansvar for oppfølging og foreldrekontakt.


#17

polarjenta sa for siden:

I barnehagene her har hver base et rom, som er den basens rom og der de spiser og evt har formingsaktiviteter, det er ikke spesielt stort så derfor er det umulig at de skal tilbringe all innetid bare på det rommet.


#18

polarjenta sa for siden:

Jeg tror også at basebarnehagene har mer samarbeid på tvers av basene enn det avdelingsbarnehagene har. Iallefall om de fungerer som de skal.


#19

Veronal sa for siden:

Hos oss hadde de i oppstarten av nytt barnehageår buttons med navn. :jupp: De skriver på en tavle hva barnet har gjort i løpet av dagen (type fokus på 1-3 ting). De har tavle ved vognene hvor det står hvor lenge barnet har sovet. På stellerommet har de liste over bleiebytte og hvorvidt det har vært snakk om avføring eller ei. (Dessuten har de stålkontroll på ungene, så man føler seg virkelig trygg.)

Man kan aldri få nok informasjon. Er det aktuelt å foreslå tiltak?


#20

Katta sa for siden:

Jeg synes også forskjellen er litt uklar, jeg har hatt ungene i avdelingsbarnehager der hver avdeling har hvert sitt helt adskilte område, og jeg har hatt dem i barnehager der de har slått ned døra mellom stor-avdelingene så de fikk gå fritt. I tillegg til å innrede med dukkerom i ene avdelingen og bilrom i den andre, og kjørte aldersgrupper med aktiviteter for 3, 4 og 5-åringene i tillegg til interessegrupper for ungene. Uten at de kalte seg basebarnehage. Og i den siste barnehagen jeg hadde dem i, var det helt klart separate avdelinger, men med et par ekstrarom de sto i kø for å bruke. Og mulighet til å besøke naboavdeling ved behov.


#21

emm sa for siden:

Vår basebarnehage har ingen egne rom, men temarom som gruppene bytter på å bruke. Garderoben er fast, men den er felles for alle 40 barna i basen.


#22

Veronal sa for siden:

Jeg ville spurt hva slags tiltak de har iverksatt (med tanke på at de sier at de jobber med det). Det har vært ting som vi ikke har vært fornøyd med i vår barnehage også, men når det har blitt tatt opp så har svaret vært at de er oppmerksom på det og at de har en tiltaksplan. Og så har det blitt fikset.

Ungene kan ikke velge mellom å være ute og inne? De er enten ute eller inne?


#23

Kanina sa for siden:

Dette høres jo helt hårreisende ut! Du kan foreslå at de tar kontakt med kommunen for en gjennomgang av opplegget. I vår base-barnehage har de vært veldig pragmatisk innstilt til hvordan få det til å funke. De visste nok ikke helt hvordan de skulle gripe det an i starten, men skjønte raskt at faste grupper og faste grupperom/baser for soving og de fleste samlingsstunder, var veien å gå. Alle barna har primærkontakt, og ingen får bestemme helt selv hele dagen. Nå har de vært på kurs i regi av kommunen, og føler seg enda tryggere på at denne tilnærmingen er den beste. Du kan jo foreslå for FAU at barnehagen ser seg om etter et kurs?


#24

Gulla sa for siden:

Dette kan jeg også signere. Vår barnehage har gått over til å bli avdelingsbasert i høst, og barna, foreldrene og de ansatte er veldig fornøyd med det. Jeg kommer ALDRI til å ha et barn i basebarnehage igjen


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.