Sambo kom hjem med en ny Touran i går, men jeg sendte han tilbake med den.. Nå har jeg begynt å revurdere, og kanskje vi skal gå for den allikevel? Jeg liker den egentlig ikke pga kassebil utseendet, men den er jo ganske praktisk.. Men så husker jeg å ha lest her inne at det har vært en del feil med de bilene.. Noen som vil dele erfaringer?
Står litt på den nye Mondeoen også, eller Passaten.. Stasjonsvognene. Hmm..
Vi kjøpte touran i sommer og er kjempefornøyde ! Så langt ingen problemer.
Jeg kjører i tillegg touran på jobb mange timer i løpet av uka, lite trøbbel med arbeidsbilene også.
Har hørt om folk som har trøbbel med dem, men ingen av de vi kjenner med samme bil som oss har hatt vesentlige problemer som ikke har blitt dekket av garantier.
Vi vurderte den, men havnet på en Ford S Max istedet for.
Jeg synes Touranen var ukomfortabel å kjøre. Fikk veldig varebilfølelse. Men man venner seg helt sikkert til det.
Slik jeg har forstått det, så kommer det ny utgave av Touran neste år, så jeg ville ihvertfall ha ventet til ny modell er kommet på markedet (med tanke på evt salg senere)
Fordelen med Touran er at det er god plass til tre barneseter i baksetet, også bakovervendt. Har aldri kjørt men har sittet på noen ganger. Nøkkelutkobling av airbag på passasjersiden synes jeg også er et pluss.
Vi tenkte å bytte nå, så da greier vi sikkert ikke vente til neste år..
Tenkte på S-maxen også, men budsjettet er på 350 000, så da blir den for dyr om vi skal ha nesten helt ny..
Ja Stikka, det er veldig god plass til tre barneseter pga det er separate seter i den.. Og bakovervendt er ikke trangt i det hele tatt.
Syns ikke den var veldig god å kjøre, for jeg fikk også litt varebilfølelse, men syns allikevel det var ok å sitte så høyt.
Har sett på Nissan Qasqai, og BMW X3 (budsjettet ryker nok der), men det er så vanvittig små bagasjerom. Skikkelig upraktisk.
Vi har to touraner og er kjempefornøyd fem år etter at vi kjøpte vår første. Jeg får en følelse av kvalitet, stikk i strid med Mikkeline som har en kassebilfølelse. Jeg liker også at setene er høye, i motsetning til Mondeo og Passat hvor man "sitter på gulvet". Det aller beste er DSG-girkassa, men det spørs om det passer med budsjett på 350 000,-.
Ser man på de siste undersøkelsene til DEKRA og Svensk Bilprovning kommer Touran best ut.
Har selv Touran og liker bilen meget godt. Dette med "varebilfølelse" kan jeg ikke helt forstå, men kan kanskje for noen være avhengig av hva man ellers har kjørt (klart finnes det også utstyrsmodeller, i hvert fall tidligere, som innvendig var mer sparsommelige).
Jeg synes bilen kombinerer det praktiske og fleksible med gode kjøreegenskaper.
Dette blir en flerbruksbil som kjøreegenskapsmessig blir veldig lik en personbil. Grunnplattform deler den forreten med Golf, A3, Octavia og Passat. I dette segmentet er det Touran og S-Max som har de beste kjøreegenskapene. Jeg ville dog ikke anbefale Touran med sportsunderstell, noe en del velger uten helt å forstå hva det er - og så topp der det hele med 17-18" felger. Dette gjør at bilen blir veldig hard og plukker opp ujevnheter i veien og fører dem videre i chassiset i større grad. Greit nok at bilen blir fastere og "morsommere" noen ganger, men til rent daglig bruk med norsk veistandard er sportsunderstell noe man her bør skygge -- Touran er en ganske stiv bil i utgangspunktet.
Direkte elegant blir den vel egentlig ikke. Jeg vil ikke si at det er en stygg bil - den er mer "nøytral". Samtidig er det da også en bil som ser OK ut noen år fram i tid, enn en del andre biler som bare blir "spesielle" når de har vært på markedet noen år med sitt "nyskapende design" (vil vel si det gjelder spesielt franske biler....).
For opp mot 350 000 får man seg en veldig godt utstyrt Touran, samt også kombinasjonen ok motor, godt med utstyr og DSG. Anbefaler virkelig å prøve bilen med DSG. Noen vil kanskje si at 1.9TDI-motoren begynner å bli gammel og er "ukultivert" og tildels støyende, men dette blir også en motor som kan oppleves ganske forskjellig fra om man har manuell eller om man har DSG.
Av en litt merkelig grunn har nå en del motoralternativer forsvunnet på 2010-modellene, så faktisk kan en 2009-modell hvis de har det inne kanskje være bedre. Jeg mener å huske at bilen for 2009-modell kunne leveres med 1,4-liters-motor på 122 hk. Hvis man kjører under 20 000 km i året vil jeg egentlig anbefale bensinmotor i dag. 1,4-liters motor og 122 hk høres lite ut, men pga. dette er en turbomotor vil den oppleves ganske så forskjellig fra vanlige (suge)motorer med omtrent samme antallet hester. Man trenger ikke jage motoren opp i høye turtall for å hente ut effekten.
Det var en 09 modell med alt utstyr han kom hjem med her, samt skinnseter.. Aner ikke hva alt utstyr er jeg, og heller ikke hva DSG er.. :o
Bilen var ihvertfall superrask, og det var jo stor plass i den. Jeg syns kanskje allikevel at det blir for mye kassebil. Men det er kanskje en vane.
Liker jo også den nye Passaten. Utseendemessig er den penere, men Touran er mer praktisk. Uff det er ikke lett.
Nissan Quasqai er også veldig fin, men plassen inni virker så liten. Bagasjerommet også.
Jeg har VW Touran. Jeg har hatt lite feil med min. Men, jeg synes ikke egentlig at bilen er så praktisk. Selv om det er 7 seter. Min 16 åring kan ikke sitte lengre turer helt bak i bilen. Heller ikke i baksete er særlig godt for dem som er høye. Min 16 åring er 180 cm og det er lite plass til beina. Helt bak er derfor uaktuelt nå. Det er lite plass til beina. Små barn kan godt sitte bak, men det er lite plass om alle seter er i bruk. Er alle seter i bruk, så er det minmalt med plass til bagasje. Men skiboks er jo selvsagt en mulighet. Men jeg ville aldri kjøpt Touran i dag om jeg kunne skrudd tiden tilbake. :blunke: Jeg har en trimmet 1,9 TDI, går godt og bruker lite diesel, det er et stort pluss da.
Jeg hadde Touran før. Når jeg skulle kjøpt ny bil hadde jeg tenkt meg en Touran, men endte opp med en Mazda 5. ¨
Mazdaen ligger mye bedre på veien, gir meg ikke kassebil-følelse, har utrolig mye større plass tilgjengelig for de foran og bak mtp. bakovervendt. Da vi hadde Touranen gikk det helt greit og sitte foran Duoligic, men i Mazdaen så er det vanvittig mye mer plass, hvertfall i lengden.
Setet i midten i rekke to på Mazdaen er svært smalt, det er ett minus. Men det i midten på Touranen var ikke noe bredt det heller.
Vi kunne hatt råd til en Touran på vårt budsjett, men vi fikk mye mere "luksus" for pengene når vi gikk for Mazda.
Det er klart at biler i denne størrelsen ikke får god plass til bakre seterad. Skal man ha plass der må man opp i størrelse, og da går det ut over prisen. Jeg ser på det som en 5-seter med to "nødseter". Vi bruker disse setene hvis vi skal ha med en ekstra unge eller har besøk fra familie. Det er ikke mange gangene i året, så til det formålet er løsningen ypperlig.
Har man behov for en "ekte 7-seter" fordi man bruker mer enn 5 seter ofte, er det klart at Touran ikke er et godt valg. Det vil man kunne si om alle "5+2"-seterene i dette segmentet. Man bør da heller opp på størrelse som Ford Galaxy, Mitsubishi Grandis eller Peugeot 807 o.l. Men så kan man jo sjekke prisen på den typen biler. Alternativ kan jo også være VW Caddy Life Maxi som er en forenklet, men forlenget versjon av Touran. Da blir det imidlertid langt mer varebilaktig.
Ja, det var godt sagt, mrc, 5 seter med 2 nødseter. :D Jeg bruker sjelden alle 7 setene, og da er det god plass til ting i bagasjerommet. Flott og praktisk bil. Men, det er noe trangt i baksete også, det vil jeg påstå, etter å ha prøvd og sett mange vanlige 5 setere. Men ikke alle har så langbeinte barn som meg da. :D
Tre barnestoler i 5 er veldig veldig knapt. I Touran er det ikke noe problem. Setet i midten av Touran bak er så godt som like bredt som de på siden, og hvis man skal sitte der sitter man ikke på en "forhøyning", hvilket gjør midtsetet i Touran mer behagelig - og også mer stabilt for barnestoler.
Snakket med en nabo som hadde kjøpt 5. Han hadde problem med å finne en god løsning for å trygt laste høyt i 5 ettersom Mazda ikke tilbyr "lastenettingvegg". Å bare sette opp en "hundegrind" e.l. vil ikke tåle den belastningen som slike nettingvegger klarer og vil være utrygt.
Nå ble jeg litt overrasket, mrc. :) For jeg har nemlig lånt min bros Passat mange ganger, og da har det vært mye lettere å få plass til 3 barneputer, altså vanlige puter, ikke barnesete. Det har vært mere romslig rett og slett. :nemlig: Dette var en 2002 modell Passat, og min Touran er en 2004 modell. Så det kan jo være det er blitt bedre plass i Toruanen på helt nye modeller. :vetikke: Men jeg hadde helt klart gått for Passat om jeg i dag skulle velge, og kun hadde hatt behov for 5 seter.
Om jeg ikke tar helt feil, var det litt bredere baksete i den gamle Passat-en enn det er i den som selges i dag. For Touran er det ikke forskjell fra de som kom i 2003 og de som selges i dag når det gjelder bakseteplassen.
Dagens Passat er vel klassifisert som "knapt" hos Trygg Trafikk når det gjelder plass for tre barneseter i bredden.
Med det sagt ville jeg ikke kjøpt Passat om jeg skulle kjøpt ny bil i dag i det segmentet - hadde trolig blitt Skoda Superb stv. (som for så vidt har samme baksetebredden som Passat, men bedre benplass. Superb er basert på Passat, men forlenget)
Det er det jeg mener. Setet i midten på Mazda 5 er helt håpløst. I Touranen gikk det helt greit. Men når jeg skulle ha Duologic bak passasjersetet foran også to britax kid plus seter vedsiden av, så var det for smalt. Jeg måtte feste sele på det i midten og deretter sette inn det andre, ellers kom jeg ikke til.
Når jeg bruker mer enn to seter i Mazda 5 så har jeg beltestolene bakerst og de bakovervendte på midtraden. :jupp: Den ene gangen vi har hatt behov for alle 7 setene satt min bror på 13 år i det setet i midten.
Jeg har denne, veldig fornøyd, men stor bil er det ikke. Kan nok mer sammenlignes med en Golf enn en Passat. Har hatt bakovervendt setet i den, kan sitte ok foran men ikke mer enn det.
Tenker fortsatt så det knaker. Om vi skal gå for praktisk og "kjedelig" eller ikke fullt så praktisk men "kul".. Volvo V70 er også en god kandidat her, men da blir det ikke nyere enn 2006 modellen, og poenget her var så ny som mulig pga vi skal ha den i mange år..
Mazda, Scoda, Ford, Opel, Renualt, Peugeout, blir det ikke. Sambo er allergisk mot disse merkene. Har mange sterke meninger..
Litt merkelig å være "allergisk" mot Skoda, samtidig som man vurderer VW. Eller være allergisk mot Ford, men vurdere Volvo. F.eks. utgangspunktet for Volvo V70 er Ford Mondeo - og det samme gjelder for så vidt Mazda 6, selv om forskjellene der er noe større. Og kjøper man Volvo i dag er det vel faktisk Peugoet-motorene de bruker som er de mest vanlige. VW Touran er basert på samme plattform som Octavia...
Fortsatt inntil videre er det vel Ford som eier Volvo. Det er VW som eier Skoda. Og ja, det blir mange av modellene som under et litt annet skall er veldig like tekniske sett.
Men akkurat Renault skal jeg si meg enig at man bør holde seg langt unna ;-)
Det er merket det står på. Så fort man setter seg i en Scoda har den vel tapt seg ca halvparten i verdi. Volvo holder seg ganske bra, og samme med VW selv om den ikke er like god.
Men selv om Touranen er fryktelig kjedelig så er det en praktisk bil, og denne gangen velger vi kanskje praktisk:)
Nye og nesten nye Skoda holder seg like bra i verdi som resten av VW-familien, og har gjennomgående bedre kvalitet (nyere fabrikker med høy grad av robotisering = veldig jevn produksjon). Siden Skoda koster mndre enn tilsvarende modeller av VW og Audi, blir det faktiske kronebeløpet man taper i verdifall per måned også lavere.
Dersom jeg skulle kjøpe ny bil nå ville jeg absolutt ha sjekket ut Skoda Superb stasjonsvogn.
Jeg kupper tråden litt jeg siden Mauser er her inne.
Hvilken bil bør man gå for om man planlegger fire barn, og i tillegg ønsker plass til venner av barna. Altså jeg ønsker meg en 7 eller 8-seter på sikt. Også bør det være plass til en barnevogn.
Har du noen gode forslag? Budsjettet vil nok være på maks 220.000 hvis du spør meg, mannen kan være litt mer raus.
I dag kjører vi en Peugeot 307SW 2005-modell. Den har vært kjempegod. Bruker lite diesel og er kun innom verkstedet for service. Men den er litt trang med tre barn, og det er mulig det blir et fjerde barn etterhvert.
7-8-seter med plass til barnevogn sier jo litt om størrelse. Med ubegrenset budsjett hadde jeg kjøpt VW Multivan (men det hadde jeg ikke, og endte på Sharan). Det er ikke mange gode alternativer i den størrelsen, etter min mening. Toyota Hiace/HiClass er traust og kjedelig, men bortimot uslitelig.
Opel Vivaro og Ford Transit er store minibusser (eller personbiler dersom det er mindre enn 9 seter) med god plass, men med typisk varebilkomfort.
Hyundai H-1 og Trajet er billige biler, men jeg tror kvaliteten er noe tvilsom.
Peugeot 807, Citroën C8 og Fiat Ulysses er store flerbruksbiler basert på samme grunnmodell. De er større enn Sharan, og mindre enn Multivan. De er komfortable og fleksible, og fås med fiffige detaljer som f eks fjernbetjente elektriske skyvedører. Dessverre er det kvalitetsproblemer på disse også (og grunnkonstruksjonen er etterhvert gammel).
Renault Grand Espace er en ekstremt praktisk og komfortabel bil, med nyere konstruksjon enn C8/tilsv. Men også denne har hatt tendens til å dra på seg dyre reparasjoner etter noen år.
Så det er ikke enkelt. Dersom man setter et makspris på 250 000 havner man på årsmodeller fra 2004 til 2008, mye avhengig av kmstand (og bilmodell, selvsagt).
At Skoda faller så mye i verdi er tull. Skoda Octavia som stasjonsvogn og med dieselmotor har i mange år vært av bilene som har tapt seg minst i verdi. Slenger du på 4WD på denne, så har det faktisk vært blant de 5 bilene til salgs i norge som har tapt seg minst i verdi.
Ser man omtalen som Skoda Superb får nå, ligger vel mye til rette for at også dette blir en bil som holder seg meget godt prismessig. Det vil ikke forundre meg nå om dagens Octavia og Superb om noen år prosentmessig vil ha et lavere verditap enn hhv. V50 og V70, samtidig som det er biler som gir raskt kan gi mer bil for pengene i utgangspunktet...
Og Skoda holder seg nok også på det jevne bedre i pris enn Ford.
Det kom for noen år siden en undersøkelse fra Leaseplan der Skoda Octavia kom dårlig ut på verditap. De hadde da tatt utgangspunkt i en modell med laveste utstyrsnivå og nest minste motor. Det lå i kortene at dette var en modell som ikke ville være attraktiv på bruktmarkedet, og var samtidig en modell som omtrent ikke solgte i Norge. Så man imidlertid på Elegance-modeller med TDI-motor sa de praktiske tallene en helt annen historie. De "undersøkelsene", eller "estimatene", som Leaseplan har presentert noen ganger har hatt en del veldig snodige tall sammenlignet med praksis.
Når det gjelder gamle Superb har nok ikke den vært så attraktiv på det norske markedet ettersom den ikke kunne leveres som stasjonvogn, og det har vært en litt "ukjent" bil - det har nok ført til at det ikke var bilen folk så etter når de var på jakt etter bruktbil.
Nye Ford Galaxy kan også være en mulighet. Samt VW Caddy Maxi Life. Sistnevnte blir også tildels varebilaktig, selv om den blir litt mer påkostet enn en vanlig Caddy. Kan også leveres med 4WD. Selv om Caddy Life Maxi kan se ut som en Touran som er forlenga og med billigere interiør er det også en del forskjeller under skallet.
Ja Scoda har kanskje fått et dårligere rykte enn fortjent, mtp hvorfor kjøre scåda når man kan gå`da..
Ville uansett ha valgt Volvo, BMW, Audi og Mercedes framfor Ford, Opel, Scoda eller VW.. Men nå har vi ikke budsjett til å gå på kun merket, og må derfor tenke praktisk sammen med pris..
Så da er vel VW en ok kandidat føler jeg.
Bare å kuppe tråden Smash. Sikkert ikke så lett å finne bil med så mange seter.
Vi har en Peugeot Expert Tepee, en 8 seter. Stor plass, selv voksne sitter godt uansett hvor i bilen man sitter. Stort bagasjerom, vi har lange varianten. Vi har vært helgetur med og hatt med sykler til alle 5 og det gikk fint.
Forresten er Audi A3 også basert på samme plattform som Skoda Octavia, Superb og Yeti (mao. VW Golf-plattformen).
Strengt tatt har Skoda de over 10 siste årene generelt hatt et kjempegodt rykte.... Første modellen fra Skoda som var basert på en VW/Audi kom i 1996.
Skoda i dag og Skoda før VW overtok selskapet kan ikke sammenlignes. Det selskapet i dag lager er biler basert på same utgangspunkt som en rekke VW- og Audi-modeller.
Såklart, hadde ikke økonomien spilt en så stor rolle hadde jeg nok også valgt en Audi framfor VW eller Skoda, eller en Volvo framfor en Opel. Er budsjettet mer begrenset blir mer spørsmålet da om man skal velge en flere år gammel bil kontra en ny bil. Man kan godt argumentere hvorfor man vil gjøre det, men når det mer eller mindre bare blir snakk om merkesnobberi synes jeg det hele blir ganske teit...
Nei, vi har nok lagt fra oss tanken på Touranen for denne gang. Jeg kom vel fram til at den ikke var så god å kjøre, og utseendet er litt for varebil etter min smak. Syns den er helt ok, men vil ikke bruke så mye penger på den bilen.
Men diskusjonen her var nyttig den:)
Takk for svar alle sammen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.