Mannen har bestemt seg for at han vil ha en av disse to som lille-bilen jeg snakket om i forrige tråd. Ikke noe Golf, Mazda 3 eller noe annet. Jaja, sier jeg, men jeg vil høre med dere først.
Fordelen som jeg ser det er at man sitter høyt i begge to. Og jeg vet at A-klassen er grei å kjøre. Vaneo har jeg aldri hørt om før, men jeg synes den ser kjekk ut med romslig bagasjerom og skyvedører bak.
Vi kommer nok til å gå for en 2004ish modell til mellom 100.000 og 130.000 (ut fra de jeg kan se på finn.no).
Kjenner egentlig lite til Vaneo, og er vel en bil det har vært solgte lite av i Norge. Er basert på samme plattform som A. Både Vaneo og A-klasse har hatt rustproblemer, og i motsetning til f.eks. Mazda, Ford m.fl. har vel MB vist seg mer problematiske å rydde opp i rustproblemene selv om de på papiret har den beste rustgarantien (men har vel gjerne krevd "gjennomrusting" før de tok tak i problemet).
Jeg elsker min Mercedes A.
Liten og nett, men tung nok til å føles sikker. Massevis av plass inni, og utrolig fleksibel.
Litt lav under (de tidligste årgangene), men høy nok nå. Kan være litt humørsyk på glatta, så den må kjøres med forsiktighet i trange rundkjøringer vinterstid. Men bilen er morsom å kjøre, og utrolig lett å parkere. :D
Nei, jeg vet hva Vito er (som vel trolig er det dårligste MB noen sinne har laget, i hvert fall fram til generasjonsskiftet i 04-05 elns).
Det som på A-klasse, og trolig også Vaeno siden den er basert å samme plattform, blir ekstra viktig å rustsjekke er bremserørene, som vel har hatt en tendens til å ruste vekk på disse bilene og potensielt skape farlige situasjoner. Rust på slike steder ser de ikke etter nødvendigvis på en Eu-kontroll, ettersom det krever en del demontering på en del biler. Det bør være en del av servicesjekken hos merkeforhandler i hvert fall vil jeg tro, spesielt når de bør være klar over problemet.
Men A-klasse har vel ikke hatt rustproblemer i den grad spesielt E-klasse har hatt. Men her er årsmodeller også veldig forskjellig - MB tok et grep om en del av problemene på en del modeller, var vel da rundt 04-05 vil jeg tro.
Vi har hatt en Vaneo. Den kjøpte vi i var ny slutten av -02. Vi var godt fornøyde med bilen. Nå var vår helt ny. Veldig greit med skyvedører. God å kjøre var den og ikke noe problem på vinterføre. Det jeg ikke likte med den er at de to bakerste setene (hvis man har 7-seter som vi hadde) har veldig små seter der. Passer kun til barn. Det blir lite bagasjeplass når man har de setene der. Sånn generlt var jeg fornøyd med bilen. Den var bare litt for liten for oss.
Hvor mange Vaneoer og andre biler har du demontert eller sjekket siden du påstår bremserørene ruster lettere enn andre biler?
Hvis vi skal gå så langt å få Bertel og steen sjekke bremserørene så vil jeg ha fakta enn å si en fyr på mamma/foreldre-forum påstår dette.
Dette gjelder riktignok A-klasse, som Vaneo er basert på. Vanero i seg selv har vel solgt såpass lite at det er vanskelig å finne spesiell informasjon.
At det kommer rust på bremserør er i og for seg ikke så uvanlig, men det virker her som det er en ekstra utstsatt konstruksjon.
Ehmm... blir for dumt å stemple alle Vaneo og A-klasser har lett for å rust på bremserørene bare for en 9 år. Den gang 1 stk bil 8 år gammel A-klasse fikk det.
Det finnes vel feilvarer. Så man kan neppe basere sin erfaring pga 1 historie. Dessuten Vanoe har ingenting med A-klasse å gjøre. Bare for dem er basert på noe lignende plattform så er det 2 forskjellige biler.
Det finnes vel feil og mangler på de bilene som andre biler. Men å påstå at alle forhandlere burde vært kjent med "problemet" bare for 1 stk bil ble rustet på den måten er vel litt drøyt.
Det er ellers kjent at det har vært en del rustproblemer på tidligere tilfeller, og at det har vært anbefalt ekstra rustbeskyttelse - noe som her også NAF gjorde. Nå er dette ellers en tråd som omhandlet Vaneo og A-klasse.
Å si lignende plattform vil jeg si er en "underdrivelse". Vaneo kan man mer i basis si er en bil basert på A-klasse. Jeg vil vel i basis tro at hele frontpartiet av bilen er mer eller mindre identisk, inkludert det tekniske.