Vi har vel funnet ut at vi trenger to biler etterhvert. Nå har vi en BMW 5-serie stasjonsvogn fra 98 som har gått straks 200.000km. Den går foreløpig bra, men bruker mer bensin enn før og trenger nok snart å skiftes ut.
Tanken var å ha en romslig familieturbil og en mindre "kone"bil. Planen er å anskaffe den mindre bilen først, og så se an økonomien etter huskjøp for å bytte inn BMWen i en stor familiebil.
Jeg tipper at budsjettet for den mindre bilen ligger på mellom 90.000 og 140.000. Her trenger vi ikke særlig bagasjeplass, men jeg liker å kjøre en trygg bil og jeg liker å sitte litt høyt hvis det er mulig. Også kjøper jeg ikke en bil som har gått mer enn 100.000 km. Tips?
Budsjettet for den større bilen vil nok ligge på maks. 300.000 (hvis jeg får viljen min, mannen vil bruke 400.000). Jeg ønsker meg god bagasjeplass (audi a4 stasjonsvogn blir for liten f.eks.), firehjulstrekk, diesel. Maks 100 000km her også. Tips?
Vi har i dag en A4 (01mod) og en A3 (00mod), og tenker litt som dere. Så egentlig er A4'en for liten og vi vurderer noe annet. Vi har nok mest lyst på en BMW x5, hvis vi klarer å ha råd til det når vi skal bytte bilen.
Når det kommer til mindre nr.2-bil, så er vi veldig fornøyd med A3'en. Den har god plass til å være en kompakt bil og den er veldig god å kjøre. At vår er en utgave med en del ekstrautstyr, quattro og med litt større motor gjør det jo ekstra stas, og vi sloss vel litt om hvem som skal kjøre denne bilen. Mener vi betalte 140.000,-, men da har den gått ganske langt.
Dessverre tror jeg vi må bytte A3'en i noe litt rimeligere, hvis vi skal få råd til x5.
Vi har en stor Grand Voyager kombi med enorm bagasjeplass, der dytter vi sykler, ski, kofferter, legokasser, dukkevogn og alt mulig når vi skal på hytteturer, ferier etc. Simo kombivogna vi hadde trillet jeg bare rett inn uten å slå den sammen noe. Du sitter høyt og romslig foran, litt trangt bak. Vi har 3,3 liter bensin. Veldig fin å dra på Ikea med også. :) Vi kjøpte brukt 2001-modell i 2005 og den går fint ennå, men dette året har vi brukt litt penger på nødvendige reparasjoner/service. www.finn.no/finn/car/used/result?&CAR_MODEL/MAKE=754&YEAR_MODEL_FROM=2007&YEAR_MODEL_TO=2009&CAR_MODEL=918&MILEAGE_FROM=10&MILEAGE_TO=9999
Vi skal også kjøpe en konebil nr 2, og det har nok landet på en Toyota Yaris. Toyota har godt rykte, lett med deler etc og holder seg i pris.
Så lenge det er mer bensin og ikke mer olje, kan det være at motoren bare trenger en litt mer omfattende service. 5-serie er en vil som jeg normalt sett vil tro tåler ganske høye kilometertall.
Spesielle krav til motorytelse? Hvor mye tror du denne blir kjørt i året?
Første jeg tenker på blir en Golf5 med 1.6-liters bensinmotor. Går veldig greit til "daglig bruk", men blir ingen racer langs landeveien og til å gjøre forbikjøringer, men det er uansett kanskje ikke relevant.
Mazda 3 er i dette segmentet også en interessant bil synes jeg.
[/quote]
4WD og personbil begrenser jo utvalget litt. Absolutt første som faller meg inn blir helt klart Skoda Octavia og VW Passat. Med budsjett på f.eks. 350 000 får man vel omtrent en helt ny Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 med godt utstyrsnivå. Man kan jo også sjekke Octavia Scout, som blir en "nesten-SUV"-versjon av Octavia (litt høyere bakkeklaring enn vanlige 4x4-modellen, og kosmetiske endringer i utseendet og noen utstyrsforskjeller).
VW Passat og Octavia 4x4 har vært svært populære biler, så det er også en del til salgs av de. Annet alternativ kan være Subaru Legacy. Det er kort tid siden disse kom med diesel, så vel per i dag ikke så mange på bruktmarkedet og de som er blir vel tett opp mot, eller over, 400 000.
Volvo V70 AWD blir også en mulighet, men det blir vel da en bil som blir 4-5 år gammel.
Klart at utvalget av biler er ganske forskjellig om man setter prisen på 300, 350 eller 400 tusen.
Med ett eller to barn i dag hadde nok Skoda Octavia 4x4 vært en av mine klare favoritter. Det er bil som gir svært mye for pengene, holder seg temmelig godt i pris og Octavia har hatt realtivt lite tekniske problemer.
Går man over i små-SUV-kategorien finnes det klart mange biler, men ofte blir det litt mindre bagasjeplass enn på stasjonsvognene.