Her om dagen kom jeg opp i en interessant diskusjon. Det gjaldt hvordan mobbing håndteres på skolene. Den ene jeg diskuterte med hevdet at så godt som alle skoler har ett eller annet opplegg mot mobbing.
Og det kan det godt hende at de har. Men vet vi foreldre om det? Jeg vet i alle fall ikke om skolen vår har noe anti-mobbeprogram. Det jeg tenker på nå er disse definerte programmene, jeg har selv hørt om bare Zero og "Ingen utenfor", men det finnes sikkert mange andre.
Så hvordan er det med dere andre? Har skolen mobbeprogram? Er dere kjent med det? Følges det? Har det positiv effekt på skolehverdagen?
Alle skoler skal ha en mobbeplan. Det bør skolene informere om. På skolen jeg jobber på blir det informert om mobbeplanen og hva den innebærer. Da jeg var lærer i 1. klasse i fjor laget vi en mappe til alle foreldrene med informasjon, læreplaner osv. inkludert mobbeplanen. Ingen vits å ha en mobbeplan som ingen vet om. Dersom en skal få gjort noe i forhold til mobbing så må både foreldre, elever og lærere vite hva som skjer om det er mistanke om mobbing eller når mobbing oppdages.
Skolene bruker ulike opplegg for å forebygge mobbing. "Steg for steg", "Zero", "Zippys venner", "Sabona" (bygger på Johan Galtungs teorier), "Lions quest" osv.
På skolen jeg jobber på har vi brukt "Steg for steg" og noe som kalles "Hjertevekst". Den jeg har jobbet med er "Hjertevekst". Det fungerer bra. Da skal foreldrene bestemme hva skolen og hjemmet skal jobbe med i forhold til elevene. Det kan være...være en god venn, hilse, ikke slå, lytte til det andre sier, vente på tur osv. Dette skal både skole og hjem jobbe med. Det har jeg opplevd som positivt. Barna vet veldig godt hva som gjelder og passer på hverandre. Når konflikter oppstår så minner vi voksne på hva hjerteveksten sa om det... så ordner vi opp. Hjertevekstreglene henger i klasserommet, og vi snakker en del om hva ukens regel innebærer. Barna kommer gjerne med eksempler selv og viser en god forståelse for hva som gjelder. Noen trenger selvfølgelig påminnelser innimellom. Det som er fint med hjertevekst er at det involverer foreldrene. Det er ikke alltid lett å jobbe med verdier i skolen dersom det går på tvers av hva foreldrene legger vekt på. Har hørt om barn som har sagt til lærerne at de bare skal holde munn for foreldrene bryr seg ikke....
Skolen sønnen min skal begynne på er en Olweus-skole, som er et antimobbeprogram. Dette står beskrevet på hjemmesiden til skolen under satsningsområder. I tillegg har de utarbeidet en egen handlingsplan mot mobbing, som man kan laste ned fra skolens hjemmsider.
Hvordan det brukes vet jeg ikke ennå, men handlingsplanen er beskrevet ganske nøye steg for steg, så jeg regner med at dette blir fulgt opp.
Skolen vi valgte å flytte 10åringen fra,(og som 2.klassingen vår fortsatt går på) hadde fram til sommeren 2009 ingen mobbeplan eller definisjon på hva skolen så på som mobbing. De kalte seg en Motskole, men det viste seg at Mot ikke anbefalte Mot-opplegget for barneskolene, og sa opp avtalen med skolen. Rektor velger likevel å bruke endel prinsipper fra Mot på tross av dette.
Etter sterkt press fra oss og andre, laget rektor en egen handlingsplaplan mot mobbing som hun har lagt ut på skolens hjemmeside under "planer". Den deles ikke ut, og synliggjøres ikke spesielt godt. Etter at planen kom, synes jeg ikke skolen generelt sett har satt mobbing mer på tidsplanen enn før. Jeg opplever at man er prisgitt hvordan hver enkelt lærer takler mobbing, for hvordan barn som opplever mobbing får det.
Den skolen 10-åringen vår flyttet til, er en Olweus skole. De har faste temaer de jobber med, spesielt ved hver skolestart,- men også gjennom hele året i forhold til mobbing og forebygging. Til uka skal Fau på skolen ha temakveld for foreldrene om mobbing.:)
Jeg krysset av for at de har det og at jeg kjenner godt til det. Det hadde nok vært mer korrekt å si at jeg kjenner til det, men det får så være.
Skolen bruker steg-for-steg. Lillemor hadde det i barnehagen også, så jeg kjenner til det. Dessuten har de en del sosiale kjøreregler som alle barn skal kjenne til og som vi foreldre har hatt i oppgave å snakke om også hjemme. Skolens handlingsplan mot mobbing ligger tilgjengelig på hjemmesiden deres, og det virker bra.
Så rart. Det er antimobbeprogrammet på skolen til guttene også. Og vi har som sagt fått kjempegod respons hver gang det har vært noen episoder.
Selv jobber jeg på en skole som har Zero som program og det jeg kan si om antimobbeprogrammer er at de krever at skolen følger opp hele tiden. Hos oss har programmet ligget i brakk en periode. Nå har vi fått ny ledelse og programmet er sparket liv i igjen og da fungerer det mye bedre!
Så har jeg selvsagt greid å stemme feil selv. :flau: Kanskje en moderator kan flytte stemmen min? Jeg stemte at skolen ikke har mobbeprogram, men sannheten er at jeg ikke vet om de har mobbeprogram.
:nemlig: SÅnn jeg har forstått Olweus-programmet, er jo det selve kjernen i programmet. Nemlig at det skal være fokus på det hele tiden, bl.a. i hvert friminutt, og være en integrert del av skolehverdagen. "Å ha et antimobbeprogram" er ikke det samme som å faktisk ha et antimobbeprogram.
Her er det Olweus og Connect det går i. Begge fungerer bra. Jeg synes egentlig ikke det er så viktig hvilket program en skole har, bare skolen følger opp og bruker anti-mobbeprogrammet aktivt.
Skolen til eldstejenta er som sagt en Olweusskole, og denne uka har de mobbing som tema. De jobber med det på skolen, og må tenke igjennom relaterte spørsmål hjemme. I tillegg arrangerer Fau foreldrekveld med mobbing som tema.
For meg, som er vant med en skole der ordet mobbing virker tabubelagt, er dette veldig, veldig oppmuntrende.:)
Jeg tenker at de skolene som har antimobbeprogram bør minnes på å aktivisere arbeidet sitt, hvis de ikke bruker det aktivt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.