er nødvendig når det er trangt. For noen ganger er det så inni h... knokeskrapende fingerbrekkende trangt at det bare ikke er mulig å komme til med vanlig verktøy.
F eks her. Grønn kule langt nede i motorrommet er ødelagt, og må av. Vanligvis sitter disse kulene helt åndssvakt hysterisk fast også, bare for å gjøre det ekstra utrivelig.
Tre beltet ned på kula slik, dra på med tanga på stanga og vips var den løs. Å få den opp og ut var jo også interessant, men det gikk da på et vis. Så nå fungerer hydraulikken upåklagelig. Pluss at jeg har lært (igjen) at jern blir en smule varmt når man skjærer spalter i det med vinkelsliper.
Men nye kuler skal bare skrues håndfast, og verktøyet virker uansett begge veier.
@gullet: Citroën, ja. XM. Risikosport ift vedlikeholdsbudsjett, men fantastisk når det virker. Jeg plages når jeg må kjøre manuell VW nå. Og når jeg gjør alt selv er utgiftene overkommelige. Registerreim og vannpumpe er neste prosjekt - bortimot 10 000 på verksted, under 1300 hjemme i garasjen.
Denne måtte jeg vise mannen min.
Genial oppfinnelse!
Mannen var lærling på citrôenverksted en gang i tiden.
Han fikk høre at han var spesielt egnet til å jobbe med slike biler siden han er liten og har tynne fingre.
Jeg plagdes mer med det ypperste av bayersk ingeniørkunst - BMW 750 IA. Med en tolver under panseret er det fullt i motorrommet. HELT fullt. Hver gang jeg skiftet plugger hadde jeg skrubbsår opp til albuene. Og selv på en slik bil var det konstruksjonsfeil på motoren som bl a gjorde at jeg mistet 6 liter olje på mindre enn et halvt minutt, på Autobahn, i venstre felt, i 200 km/t. Da ble det litt hektisk en stund, ikke minst siden jeg tåkela hele området med blårøyk.
Jeg måtte lage nye motordeler selv for å omgå problemet. Men det hjemlet til gjengjeld innkjøp av en aldri så liten metalldreiebenk, så det var jo godt for noe.
Men hvis du uansett skal få noen til å fikse den for deg så har det jo ikke noe å si hvilken bil du har, det er jo ingen billig affære uansett. ;)
Og jeg er imponert over kreative Mauser. Jeg husker gutta jeg jobbet sammen med i min korte mekanikerkarriere hadde mange lure triks på lager når ting ikke gikk helt som planlagt eller var litt kronglete å komme til. Det er ikke alltid ingeniøren som tegner en motor tenker på at den skal kunne vedlikeholdes etterpå.
Blodig imponert!
:ta av hatten -smiley:
(Jeg kunne, muligens, på en god dag, ha fikset en tilsvarende dings (om jeg hadde vist hva en akkumulatorkule var, men jeg vet skammelig lite om bilmototrer), men min versjon hadde vært laget av tre, ikke metall, og det hadde aldri tatt så lite som en halvtime...)
Nå ville jeg ikke anbefalt noen å kjøpe bmw heller jeg da. Jeg liker ikke bmw.
Men det problemet med autobahn slipper du ihvertfall med franskmannen. Den er neppe i 200 kmt noe sted? :moahaha:
Altså - jeg foretrekker at jeg kan plugge inn laptopen i bilen, så forteller den meg hvor det er vondt. Også er det greit nok å fikse. Det som er kjipere å fikse har man svenske verksteder til. :nemlig:
Ok. Listen very carefully, I shall say this only once:
Akkumulatorkula holder på oljetrykket som hydraulikkpumpa bygger opp, slik at ikke pumpa må dure og gå hele tiden. Oljetrykket holder i gang servo, bremser og fjæring. Ødelagt (flat) kule medfører større slitasje på pumpa og større belastning på hele systemet, fordi den ikke tar opp og jevner ut trykkpulser fra pumpa. Når det ikke er trykk på akkukula virker ikke bremsene hvis motoren (og dermed hydraulikkpumpa) stopper, og det kan jo også bli litt trist.
Dream on. Alle mine biler i det siste har (hatt) OBD-II+, og det er nyttig med diagnose en gang i blant (jeg har seff interface til alle). Men det er laaaangt fra hele sannheten som kommer ut, og ofte er det fullstendig feil, eller bare følgefeil av det egentlige problemet. Og uansett må delen skiftes, det gjør dessverre ikke laptopen.
Defekt akkukule blir f eks ikke rapportert av diagnosesystemet. Men den er så enkel å oppdage at det ikke er nødvendig heller.
Man har da håndbremspedal som virker på forhjulene sånn at man uansett kan bremse litt. Og når f eks akkumulatorkula er ok kan man bremse mye, også når motoren er avslått.
Men altså. Det skal da være tokretssystem som tar begge forhjul og ett bakhjul på begge? Sånn at hvis anlegget mister trykket så har man fortsatt brems på tre hjul via bremsepedalen også? Eller har jeg ikke peiling? :leppe:
På biler for vanlige dødelige er bremsepedalen koblet rett på en pumpe (hovedbremsesylinderen) som pumper trykk ut i to separate bremsekretser på tre hjul hver, slik du beskriver. I tillegg er det ulike systemer for å forsterke bremsekraften, slik at man ikke skal måtte tråkke seg ihjel for å klare å stoppe bilen.
På Franske Luksusbiler™ av et visst kaliber (XM, Xantia, 605 etc) er bremsepedalen bare koblet til en ventil som åpner for og fordeler hydraulikktrykket direkte ut på forhjulene. Fordelen med dette er at hydraulikktrykket er der hele tiden, i overflod (opptil 250 bar!). Det må ikke bygges opp gjennom trykk på pedalen og støtte fra diverse bremsekraftforsterkersystemer. Dermed virker bremsene raskere og kraftigere, noe som gjerne kommer som en overraskelse for alminnelige dødelige som på en eller annen måte har fått snusket seg til en kjøretur med biler Out Of Their League. Bakhjulene bremses tilsvarende, men av det hydraulikktrykket som til en hver tid befinner i bakfjærene. Mye last = høyt trykk = stor bremsekraft, og motsatt, som gir en mye mer nøyaktig dosering av bakbremsekraften enn vanlige bilers lastregulator. Hver av kretsene har sin egen akkumulatorkule for å holde på en trykkreserve tilstrekkelig til ca 50 oppbremsinger uten motorkraft. Den fremre akkumulatorkulen (som jeg byttet) er i tillegg buffer for hele systemet.
For å få godkjent dette systemet var det en forutsetning å ha en tilleggsbremse som virker på forhjulene, i fall kollaps av det ordinære systemet. Dette er løst ved å bruke håndbremsen (som egentlig er en fotbrems - pedal helt til venstre i fotrommet).
En annen fordel med dette systemet er at det ikke finnes bremsevæske noe sted. Vanlig Dot 4 og 5 bremsevæske er hygroskopisk (suger til seg vann), følsom for forurensninger og brytes ned under bruk. Derfor er det viktig å bytte bremsevæske annethvert år på vanlige biler. På XM bruker bremsene hydraulikkolje fra samme hovedtank som resten av systemet. Ikke vannpåvirkelig, og bevarer kvaliteten flere ganger så lenge som bremsevæske.