Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bruker bilen min mye olje, eller?

#1

Crimina sa for siden:

Ser jo at det er en del her inne som har greie på motor og bil. :D

Min 2004 modell Touran 1,9 TDI har pumpedysemotor. Ønsket meg Common rail motor, men VW er som kjent litt trege til tider. :knegg:

Jeg kjører på longlife olje, og bytter etter 20-24 000 km. Kjørecomputer sier ifra når det er tid for bytte.

Mellom hvert oljebytte, etterfyller jeg 2-3 liter, er det mye? Noen som har greie på dette? Kan nevne at motoren er gått 150 000 km.

Jeg har en helt ny VW også, som har Common rail motor, og den bruker mindre olje. Jeg har ikke etterfylt olje siden jeg fikk bilen levert fra fabrikken. Og jeg har kjørt noen tusen med den nå. Snart 8000 km. På Touran har jeg etterfylt minst 1 liter olje når jeg har kjørt 7-8000 km.

Nå ønsker jeg kun svar fra dem som kjører "nyere" biler, og som bruker longlife olje. :p

Gamle dieselbiler bruker jo ofte mye olje. :blunke: Men jeg har skjønt at dieselbiler ofte bruker mere olje enn bensinmotorer. Og slitasje på motor har mye å si selvsagt.


#2

Maz sa for siden:

Min Golf har også begynt å bruke noe som virker som usannsynelig mye olje. Møller sier det er vanlig.


#3

annemede sa for siden:

Bensinbiler forbruker ikke olje, det gjør derimot dieselbiler.


#4

Crimina sa for siden:

Gamle slitte bensinbiler kan bruke mye olje. :knegg: Det har jeg god erfaring med. :D


#5

Lhi-My sa for siden:

Min 2003 modell Citroen C8 HdI har gått 160.000 km. Jeg bruker også Longlife-olje og skifter hver gang vi har service på bilen (dvs hver 20-30.000 km). Vi etterfyller ikke i hele tatt og har aldri gjort det. Sjekker selvsagt oljenivået med jevne mellomrom, men det minker så å si ikke.

Vi har også en 2000 modell Peugeot diesel og der etterfyller vi heller ikke olje. Den skiftes det olje på høst og vår, og det er ikke nødvendig å etterfylle der heller.


#6

Appelsin sa for siden:

Vi må ofte fylle på Opel astraen vår. Da jeg tok den på kontroll fikk jeg beskjed om at vi burde kjøpe en tykkere olje, for vår type motor (altså bensin) sugde visstnok mye olje.

(problemet her i huset er kanskje ikke å glemme å etterfylle, men å glemme å skru på lokket etterpå :kjevle: )


#7

Maki sa for siden:

Jeg viste mannen innlegget ditt, og han sier ja, den bruker mye olje.

Til sammenligning kjøpte vi ny bil i fjor hør høst, en VW Passat 2.0 tdi 4 motion. Den har snart gått 20 000 km, ikke etterfylt en dråpe olje.


#8

Mauser sa for siden:

Jeg kjører en 2005 Sharan TDI pumpedyse, med longlife. Første 24 000 etterfylte jeg vel en god liter. De neste ca 25 000 etterfylte jeg under en liter, og i løpet av de siste 15 000 har jeg ikke etterfylt. Dette er normalt - oljeforbruket går ned etterhvert som motoren blir innkjørt.

2-3 liter på en motor som har gått 150 000 er nokså mye, egentlig altfor mye. Du har ikke oljeflekker under bilen eller noe? Har den "alltid" brukt så mye? Du skal ikke etterfylle før du er på minimum, og ikke mer enn halvveis opp på peilepinnen. Fyller du helt til øverste merke bruker den mer.


#9

mrc sa for siden:

Personlig mener jeg mange overdriver "problematikken" med pumpedyse i henhold til støy og hvordan de gjerne liker å snakke om hvor "kultivert" en motor er. Saken med 1.9TDI er egentlig at den har vist seg svært drivstoffsnill og det er en rimelig motor å produsere, og temmelig driftsikker.

Under kjøring blir det gjerne ikke rare forskjellen støymessig. Hvor mye forskjellige CR-motorer støyer varierer en del, men på tomgang blir det ikke all verdens forskjell. Riktignok høres 1.9TDI-en godt når det er kaldt i været til den har blitt varm, men ser ikke det store praktiske problemet...

Hvor god støyisolering det er i bilen kan være et mer sentralt element. Du finner biler med CR-motor der støynivået innvendig er høyere enn i Touran pga. bilene har dårlig støyisolering...

Men dette var ikke en direkte del av topic ;-)

2-3 liter på 20-24K høres ganske så normalt ut.

For min egen del med 1.9TDI-en tror jeg ikke at jeg etterfylte noe før den var gått godt over 10K. I ettertid vil jeg vel tro at jeg kanskje bruker 1-2 liter per 15 000. Jeg peiler ganske jevnlig og stoler ikke på at bilen skal si i fra. Etterfyller da gjerne ikke så mye, så ikke helt greit å holde oversikten.

Hvis man vil redusere slitasje, spesielt om man har en del småkjøring, kan det være anbefalt å omså skifte oftere enn det anbefalte intervallet. Har man tenkt å ha bilen lenge og den går såpass lite at skifte kanskje først skjer per 2 år (intervallet er jo 2 år/opptil 30 000 km - de fleste opplever vel at serviceindikator kommer litt før 30 000 uansett).

Hvilken olje man bruker, selv om den er i samsvar med VW507, kan også påvirke.


#10

mrc sa for siden:

2-3 liter per 24 000 km er ikke mye på disse. De fleste opplever vel også at oljeforbruket går litt opp når den er kjørt et stykke, men som sagt - det kan også henge sammen med oljen man bruker.

Hvordan bilen kjøres vil også kunne være en påvirkende faktor. Samme kan vel faktorer som hvor lenge det var siden service, slik at deler av oljen kan ha endret seg litt, tilstand for filtre etc.

VW selv sier vel 1 liter per 1000 km for at "det er for mye", men da er det jaggu meg helt latterlig for mye også. De er ikke den eneste produsenten som gjør det, men jeg kan ikke fatte annet enn at noe er galt hvis bilen bruker såpass mye på 100 mil.


#11

Malama sa for siden:

Hmm, har aldri etterfylt en eneste dråpe olje på noen av bilene mine jeg.... den ble vel bytta på service på den gamle bensinbilen vår da, men den relativt nye dieselbilen vi nå har kjørt i over et år, har jeg aldri puttet en milliliter med olje på... den BRUKER olje altså? Det visste jeg ikke, bare hatt bensin før, og de skal jo ideelt sett ikke bruke olje, utfra alt jeg har lært.

Peilie oljen i dag kanskje, bare sånn for å se? Men den lyser vel når den er så tom at den må etterfylles, tenker jeg? (også er et på tide å sende den inn til verkstedet på service, der sjekker de helt sikkert sånne ting...)


#12

Crimina sa for siden:

Jeg har snakket med Møller nå faktisk og de sa det samme. 2-3 liter på Touran motoren var ikke mye. :niks: Det var forventet oljeforbruk. Touranen min er en originalt 100 hk, men jeg trimmet den opp til rundt 140 Hk. Men den bruker ufattelig lite diesel. Det er helt utrolig at det går ann rett og slett. :D Bilen er jo ikke akkurat lett. Den bruker 0,43 på langkjøring og 0,5-0,6 på riksekjøring. Det kan jeg ikke klage på. Merket ikke mindre dieselforbruk etter at jeg tunet den opp, men det er vel fordi jeg kjører den litt harderer siden den ble sprekere. Mye sprekere. :D :flau:

Den nye bilen jeg har er en Caravelle 2,5 TDI. Så den bruker selvsagt mere diesel og det er automatgear, tiptronic, så det gjør jo også at dieselforbruket er mere. Men jeg merker som sagt at oljeforbruket er lavere. :nemlig:

Jeg kjøper kun olje på VW verkstedet, og til nød kjøper jeg på Shell om jeg ikke kan vente med å kjøpe. Det er Shell olje som VW her bruker også. Holder jeg meg til samme type olje hele tiden, så bruker bilen merkbart mindre olje. :nemlig: Det har en del å si har jeg skjønt.

Takk for interessante svar. :D


#13

Crimina sa for siden:

Om oljelampa fungerer så vil du få beskjed når det er lite olje. ;) Skal selvsagt ikke stole blindt på dette, men jeg får altså varsellys opp når jeg må etterfylle. Da må jeg etterfylle 1 liter. Det er først da lampa begynner å lyse. :)

De fleste TDI motorene til VW bruker olje har jeg skjønt nå. I alle fall i følge Møller. :)


#14

Crimina sa for siden:

mrc, ang. støy. Touran motoren støyer mye. Og den vibrerer litt mere enn jeg liker. Men jeg har hatt bilen inne til sjekk, og de sier det er normalt, at disse motorene er sånn.

Caravellen har jo en helt annen lyd, siden det er en 2.5 liter, men den støyer en del den også. :nemlig: Så med tanke på støy, så merker ikke jeg noe forskjell verken på Common rail motor eller pumpedysemotor. Men jeg har ikke sånn peiling heller.

Og til slutt, jeg stoler nok litt for mye på at oljelampa slår seg på. :flau: Men jeg har også peilet oljen jevnlig, men har aldri opplevd at det har vært lite olje på motoren en eneste gang. Så jeg føler at den varslingen er til å stole på.


#15

Crimina sa for siden:

Jeg har ikke oljeflekker nei. :D Dette er sjekket opp i på verksted også. Jeg var nøye på å få sjekket dette før nybilgarantien gikk ut for litt siden. :) Motorrommet er ikke skittent heller.

Jeg fyller aldri over maxmerket heller.

Bilen brukte mere da jeg brukte litt forskjellig type olje som nevnt over. Nå holder jeg meg kun til Shell oljen som jeg kjøper hos VW. Og oljeforbruket stabiliserte seg en del. Men det går ca 2-3 liter på 20-25 000 kr. :nikker:


#16

mrc sa for siden:

En grunn til å peile olje er ikke bare for å se at det er nok olje, men at oljen ser "frisk" ut...


#17

mrc sa for siden:

Forrige bilen solgte jeg med oljeflaska jeg kjøpte 4 år tidligere når bilen ble kjøpt. Altså nada, og kun 1 service i mellom.

Det er klart også forskjell på at noen biler har service med oljeskift årlig/pr 15 000 km kontra de som har per 2 år /30 000 km.


#18

Crimina sa for siden:

Jeg skjønner det. :) Og jeg gjør det av og til. Men ikke ofte nok.


#19

fanta sa for siden:

Når man etterfyller er det like greit og fylle til max merket,bruker ikke mere av den grunn.


#20

Mauser sa for siden:

Tilfeldig valgt sitat fra et Googlesøk (det finnes mange som peker i samme retning):

"The ideal oil level is just slightly above the MIN mark and well below the MAX mark, this will minimize oil consumption and minimize engine wear.

Oil level too low, that is one quart less than minimum will in some engines cause damage, but most engines can operate on as little as two quarts or less without any damage.

[...]

Contrary to popular belief it is not necessary to maintain the oil level at the FULL (MAX) mark.

Experience and on road performance tests show that oil consumption can be as much as four times higher if oil level is maintained at the FULL (MAX) mark, as compared to an operation when the oil level is maintained at the LOW (MIN or ADD) mark on the dipstick."

townhall-talk.edmunds.com/direct/view/.ee99594/755

Dette stemmer med min erfaring, i hvert fall.


#21

fanta sa for siden:

Det som står der vil variere fra motor til motor.en motor med 8l olje er en ting,men når du har en motor med 3 liter,er det ikke mye igjen om man kjører den så langt ned.olja er der for og smøre,rense osv.med mindre olje vil oljen fortere bli dårlig og den vil bli varmere enn om du har riktig mengde.


#22

Mauser sa for siden:

"Riktig mengde" er generelt mellom min- og maxmerket på peilepinnen når bilen står plant og olja er kald. Er nivået over minimumsmerket gjør olja alt den skal, godt nok. At olja løper kaldere dersom det er en halvliter mer av den er en myte, men det tar selvsagt (marginalt) lenger tid å varme den opp ved kaldstart.


#23

fanta sa for siden:

mellom max og min er det ca 1l.på vanlige motorer.på en bil som går 30 000km på intervallen,har det ganske mye og si på hvordan olja blir.blir mer brukt og dermed fortere dårlig.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.