Jeg vet det har vært en beslektet tråd oppe tidligere, men jeg drar opp temaet igjen med litt mer spesifikke spørsmål.
Jeg er såvidt igang med å sjekke flybilletter for påskeferien. Jeg sliter med å finne flighter som er ålreite å bruke ut fra Oslo, hvor man har god nok tid til å rekke connected flight videre ut fra en europeisk hub, uten at man samtidig må overnatte fordi flyet går videre neste dag. Er det noen av de ulike flyselskapene som er spesielt gunstige å bruke ut fra Oslo? (Godt eksempel: Min mann var i California forrige uke. Da mistet han flyene begge veier, flyet fra Oslo til London var så mange timer forsinket at han mistet flighten videre til LA (han skulle hatt 3 timer mellom flyene, og allikevel mistet han det. :himle:), og på vei hjem haddde han 1,5 time mellom, og mistet da også flyet videre. Heathrow er usannsynlig treg å bevege seg gjennom.) Vi reiste om Heathrow i sommer, men da hadde vi fem timer mellom, og det er innmari lenge å vente.)
Kan det være mer behagelig å reise med f eks SAS, og så heller bytte fly innenriks i USA? Vi skal antakeligvis til Florida eller Alabama, om det har noe å si.
Videre: Hvilke flyselskap har de beste setene og nyeste flyene?
abonnerer
Jeg burde få bestilt billetter til New York men velger alltid British Airways "by default". De har også flere avganger på begge strekninger så det er liksom ikke krise om man mister et fly. Ellers er jeg interessert i å vite hva andre foreslår. SAS utgår for min del siden jeg fortsatt har et snev av flyskrekk, cabin ansatte hos SAS er desidert verst i klassen til å ta hensyn til dette ( min erfaring, men venter på Elin sin kommentar til dette ;) :catfight: )
Vi skal avgårde til Orlando i februar.
Vi bestilte med SAS av flere grunner. For det første må vi fly fra hjembyen vår og til Oslo, og siden vi har SAS hele veien fikser jo de ting om det blir tull med å rekke flyavganger.
Her er det ofte ruskevær, så jeg er spent på om det er snøstorm den dagen...
SAS har dessuten tvskjerm på alle seter på de flyene de velger som langdistanse. Og de setter de som skal reise videre med fly lengst frem i flyet. Det kan være avgjørende for å nå neste fly.
Vi har ikke fått mer enn 45 min mellom flyene i oslo og i Stockholm. Jeg er spent på om det holder.
Men det blir en del mellomlandinger med SAS. Reiseruten vår er Molde- Oslo- Stockholm - Washington - Orlando, tilbake er det Orlando- Chicago- København -Oslo.
Vi velger å se positivt på mellomlandingene siden vi har med barn. Nå får de rast fra seg litt på de korte mellomlandingene vi har.
Jeg har visst byttet om. Det er til Chicago på vei bort, Washington på vei tilbake. Flyet fra C til orlando går 1715. Da vi bestilte gikk det mye før, men vi får jo hele tiden endringer på billettene :himle:
Jeg har ikke så mye peil, men jeg ville IKKE ha reist med Continental. Små fly med trange seter og lite beinplass. Ikke større komfort enn på flyet til Bergen.
Jeg trives godt med KLM. Trauste og ordentlige, går når de skal og har personlig tv-skjerm og til og med noenlunde spiselig flymat. Brukt dem til Newark og Atlanta stort sett. Atlanta er jo i grunn en brukbar beliggenhet i forhold til både Alabama og nordlige Florida. Schiphol er en helt ålreit transitflyplass.
(Vurderer forresten Icelandair til Orlando til våren, de er prisvennlige og har relativt kort flytid. Men jeg har ikke reist med dem før).
Vi reiste i sommer med British Airways til Miami og var veldig fornøyd. Vi opplevde ingen forsinkelser, god service fra personalet (siden vi hadde med oss poden på 2 1/2, så fikk vi sjekke inn først, fikk ta vognen med inn på flyet og så satte de den frem igjen til oss når vi landet ++)
De har også tv-skjermer på hver sete med et godt utvalg av filmer. :)
Jeg har grei/god erfaring med KLM/Nortwestern til USA. Vi fikk forresten et reisebyrå som er spesialiserte på USA-turer til å fikse flyturen for oss (hotellene også, men når vi dra til USA i sommerferien 2010, så ordner jeg hotell selv), så den saken var biff.
Selv om KLM ble kansellert og vi måtte dra med SAS til USA i november i fjor (SAS var forøvrig også ok - skjermer på hvert sete), så dro vi hjem med KLM/Northwestern og hadde fine fly, ikke for lange opphold mellom hver avgang.
Jeg har også reist med British Airways, og ble svært overrasket over hvor mye fokus barna fikk på turen(e).
Jeg tror faktisk at jeg overlater flybookingen til Nordmanns Reiser ifbl. med sommerens USA-tur også.
Da vi var i USA sist fløy vi om Island med Icelandair. Da hadde vi omtrentlig 3 timer til flybytte. Det var lagt opp slik at mange fly kom fra steder i Europa omtrentlig samtidig, og fløy videre til flere steder i USA noen timer etterpå.
Icelandair var ikke fancy, men det var kort reisetid. I tillegg var det veldig billig, men det er kanskje ikke så viktig hvis det er jobbreise.
[quote=Lisa;1963730 SAS utgår for min del siden jeg fortsatt har et snev av flyskrekk, cabin ansatte hos SAS er desidert verst i klassen til å ta hensyn til dette ( min erfaring, men venter på Elin sin kommentar til dette ;) :catfight: )[/quote]
Shoot!
Synes vel det er litt urettferdig å dra alle kabinansatte i SAS under en kam ettersom vi faktisk er det selskapet med kanskje best opplæring i, og tilbud til flyskrekk-passasjerer (inkludert flyskrekk-kurs dersom man er skikkelig plaget). Jeg snakker daglig med flyredde passasjerer. Noen er litt redde andre er livredde og lammet av flyskrekk. Alle med flyskrekk, som vi har fått informasjon om, vil bli tatt ekstra vare på.
Hva vil du flyselskapet/de ansatte skal ta hensyn til i fht. flyredde passasjerer? Skal forsøke å svare deg så bra jeg kan.
Min mann anbefaler BA og han har jo fartet over Atlanteren mye i det siste med mange flyselskaper. Nå skal det dog sies at han bare har fløyet business med dem.
Jeg har testet ut en del selskap på mine turer over til Houston.. og jeg synes definnitivt BA kommer best ut!!
Hvis du i tillegg bestiller economy plus så får du litt bredere seter og litt mer beinplass (og enda bedre inflight entertainment). Jeg tviler ikke på at det nok blir det neste gang vi reiser bortover (da vi da har to småtasser med oss..). God mat var det og utrolig hyggelig stab som ikke visste hva godt de kunne gjøre.
Jeg anbefaler på det sterkeste å styre unna Lufthansa..jeg er IKKE fornøyd med dem iallefall. Uhøflig stab, dårlig mat og trange fly!
KLM er helt ok. Ganske rimelig, trange fly (iallefall for oss med litt lengre bein enn gjennomsnittet), maten er så-som-så synes jeg og inflight entertainment er elendig. Men det er som regel veldig hyggelig stab ombord.
Continental likte jeg ikke noe spes. Helt ok egentlig, men faktisk da synes jeg KLM er mer å satse på. KLM har bedre pris, ellers er de vel ganske like.
Northwestern er jeg heller ikke så begeistret for... Litt for 'travel' stab og jeg fikk følelsen at alt var litt på halv åtte.
Delta (Jeg vet ikke om de flyr fra Norge lenger) likte jeg veldig godt! Litt 'uhøytidelig' stemning ombord som gjorde det både festlig og underholdende å fly..bra inflight entertainment og grei mat. Utrolig behjelpelig stab ved flyplassene.
Elin, jeg har fløyet veldig mye i mitt liv og jeg har brukt ufattelig mye penger gjennom år på diverse tiltak mot flyskrekk så jeg føler jeg har litt belegg for det jeg snakker om. Gud hver hvor mange ganger jeg har reist med SAS og jeg sier alltid fra men ofte, mer en unntaket, "glemmer" de meg som den passasjeren som sier fra. JEg har IKKE store forventninger til kabinansatte annet en om at hvis jeg sier fra om at jeg lider av flyskrekk så er det veldig beroligende hvis kabinansatte for eksemel etter take-off eller når de er på vei forbi for eksempel spør om det går bra. Nothing less, nothing more. BA cabin crew er i en klasse for seg selv, de forsikrer seg hele tiden om at det går bra, nesten så mye at det kan bli irriterende. Med SAS? Sist til London med de (tidlig juni) så skjer det som vanligvis skjer, i det jeg går av flyet ser de på meg, blir flaue og tar meg i hånden og unnskylder seg for at de helt "glemte" at jeg hadde flyskrekk men de "ser at det gikk bra". Sorry, det er sikkelig dårlig i min bok og det har skjedd så altfor mange ganger .... har også opplved kabinansatte som under en flytur var hakket før de ba meg skjerpe meg. Da satt jeg bakerst i flyet og det var skikkelig turbulens og jeg slet, og jeg hadde et lite barn. Det var ikke måte på himling med øyne ... og for all del, for kabinansatte virker det skikkert tåplig men for de med flyskrekk så er det ikke så gøy.
Nå lider jeg heldigvis ikke av så mye flyskrekk lenger men på lange turer som til USA hadde jeg aldri turt å fly SAS i tilfelle jeg skulle få et snev av flyskrekk under turen. Da er det trygt å fly BA som aldri har skuffet meg på akkurat dette. (Og det sier jeg med erfaring med å fly veldig mye gjennom 23 år).
Det er jo intet annet enn leit at du har erfart det slik, og jeg kan med hånden på hjertet GARANTERE at slik er ikke SAS-policy eller væremåte overfor flyskrekk-passasjerer. Jeg er faktisk ikkke vant til annet enn at mine kolleger ,og meg selv, alltid spør opptil flere ganger underveis hvordan det går, vi tilbyr i enkelte tilfeller besøk i cockpit (dersom den flyredde ønsker å se at pilotene også faktisk er laget av kjøtt og blod og som kan forklare den flyredde litt teknisk informasjon osv) Jeg har sågar sittet ved siden av flyredde passasjerer under take-off og landing i tilfeller hvor det har vært nødvendig, og dersom vi har vært nok kabinansatte ombord. Vi snakker med mange flyredde passasjerer hver eneste gang vi er på jobb, og er det noe vi nettopp er "drillet på" så er det håndtering av passasjerer som har behov for ekstra assistanse av noe som helst slag.
Du får nok gi SAS en sjanse til;)... og husk også at jo tidligere du sier i fra jo bedre. Noen passaserjer sier i fra allerede ved bestilling av billetten, eller i innsjekkings-skranke, og da vet vi i at vi har med en flyredd passasjer før passasjeren i det hele tatt er kommet ombord og langt før passasjeren selv har rukket å fortelle det til oss.
Godt å høre at du ikke er like redd for å fly som tidligere i hvert fall:)
Takk for svar Elin ;) Som du vet hater jeg Ryan Air og "denslags" of flyr ofte SAS nå på "korte" ruter i Europa. Og ikke minst flyr jeg mye SAS fremfor Norwegian til London når dere har avganger til samme pris som BA. Og dere har jo også rabatt på barn (i motsetning til BA).
Vi fløy BA til USA nå, og fikk barnerabatt og veldig god behandling. BA er det jeg er mest fornøyd med å fly med transatlantic. KLM er OK, men ikke noe spes.
Det som er dumt med BA er nettopp å bevege seg gjennom Heathrow. Det var et helvete uten like begge veier. Det irriterer meg grenseløst hvor usannsynlig tregt det går der. Her bygger de en helt ny terminal som ikke på noe som helst vis greier å håndtere menneskemengdene som skal gjennom. Kapasiteten og systemene er helt latterlig dårlige.
Pussig jeg sjekket jo BA for billetter til meg, min mor og datter til New York men det er jo samme pris på barnet :confused: Og BA gir i alle fall ikke rabatt på barn på ruter i Europa? Vi skal jo fly de neste uke til London og gjør det ofte, betaler alltid samme pris på 6 åringen som jeg gjør på meg selv (og har alltid gjort det med BA!)
Og ja, Heathrow Terminal 5 er et mareritt selv om det er utrolig deilig at man nå slipper å bytte terminal (for det måtte dere vel ikke?)
Det er sikkerheten som forsinker og gjør ting overhode ikke flyter på den flyplassen.
Nei, det var heldigvis samme terminal, men fytti for et mareritt. Det som er så irriterende er at sikkerheten kunne gått så mye smoothere om de hadde hatt større rom å plassere menneskene i og flere skranker.
I tillegg sluttet toget til gaten å funke, og i stedet for å si noe over callinganlegget så hadde de personer som ropte ut beskjeder, fordi de mente at det skapte mindre panikk og kaos. :snill: Til slutt måtte vi gå til gaten, via noen underjordiske ganger.
I april når jeg fløy via Heathrow sist gang tansatlantisk så gikk det veldig bra, faktisk. Ettersom vi flyttet til utlandet da så fikk vi businessbilletter av min manns jobb så kanskje det var en av grunnen på grunn av kortere køer i sikkerhetskontrollene. Jeg fikk shoppet og vi satt etterpå i en av de flotteste loungene jeg har sett (og jeg har sett ganske mange).
Det som dog forundret meg litt var at Herremannen og jeg ikke fikk seter ved siden av hverandre og de som satt mellom oss ville ikke flytte (halvparten av setene på business er snudd så at de sitter bakover). Men det ordnet seg det også, Herremannen, år, er jo reisvant og sa at det gikk greit.
Ja, business går gjennom en fast track-kø, men selv de måtte vente ganske lenge når vi reiste. På veien hjem igjen greide vi ikke å vekke Glitterbarnet så han sov på armen til Glittermannen av flyet, på bussen til terminalen, gjennom passkontroll og gjennom sikkerhetskontrollkøen. Heldigvis så kom det en vennlig dame og sluset oss ut av den kjempelange passkøen når hun så at vi bar på et sovende barn. Så vi slapp inna med "bare" halvannen time i kø, hadde vi ikke blitt sluset ut tipper jeg vi hadde stått der i bortimot tre timer.
Det høres jo helt grusomt ut, Glitter! Heathrow kan absolutt være et mareritt og fly har gått i fra meg der på grunn av køer. Kanskje vi var veldig heldige sist gang, men etter hva jeg kan huske så var køen ikke lenger enn hva man kan forvente, dvs maks 10 minutter.
Vi trodde det var ille på turen ut, da vi havnet bak en indisk familie full av armbånd, halsbånd, tåringer, armringer, fotlenker og what not, og de tok av seg en og en for å sjekke om det sluttet å pipe. :gaah:
Det var før vi var på tur tilbake igjen og alt stoppet opp allerede før passkontrollen, fordi det var fullt i sikkerhetskontrollen og ikke plass til flere mennesker i køen.
Jeg tror aldri jeg har kommet meg gjennom Heathrow i transit uten å miste flyet, bagasjen eller begge deler. Særlig bagasjen på vei ut er jo festlig, når endelig destinasjon er i fjellene noen timers halsbrekkende kjøriing fra Guatemala city. :snill:
Jeg unngår Heathrow så sant jeg kan. Ellers har jeg ikke peiling på hvilke flyselskap jeg flyr. :ignorant:
Amsterdam Schiphol er en utrolig komfortabel transitt-flyplass uten altfor store avstander. Man kan gå selv til alle gater uten å ha tog, buss, terminalbytte osv. KLM har god punktlighet, bra flyvedlikehold på bra flypark, skikkelige arbeidsforhold for de ansatte (selv om reisende ikke bryr seg om den slags;)) , stort rutenettverk og nettverkssamarbeid, som gjør at man aldri blir stående uten hjelp dersom man skulle trenge det underveis. Dessuten er servicen veldig bra ombord.
Virgin Atlantic Airways av samme grunn som KLM og fordi de er et fullgodt alternativ, og bedre synes jeg, enn British Airways.
Det har du veldig rett i. Jeg har aldri tenk noe særlig over transittflyplasser før, og jeg har byttet på bl.a. Gatwick, Arlanda, Kastrup, Atlanta, O'Hare, Dallas, Memphis, Schiphol - mange av dem flere ganger, men forrige ukes tur via Heathrow har fått meg til å vurdere slikt neste gang.
Pussig med forskjellige erfaringer, jeg hater Schipol og tror aldri jeg har vært i transitt der uten å miste baggasje. Brukte å reise mye til Edinburgh via Amsterdam og til slutt bare pakket jeg overnight bag med håndbaggasje siden kofferten aldri ble med videre samme dag. Dette var bare Oslo-Amsterdam-Edinburgh ruten, ikke langdistanse engang.
Jeg har vært på Schiphol mange ganger, men ikke som mellomlanding (i hvert fall ikke på mange år) uten kun for jobb i Nederland. Det er en flott flyplass og veldig greit med alle togforbindelser.
Jeg har som Elin veldig god erfaring med Schipol som transitplass. Frankfurt er også ok, men jeg har aldri brukt den mot Amerikas, tror jeg. Arlanda og Købener gode grunner til å velge SAS.
:hmm: Vi reiste med Continental direkte fra Oslo til New York i vår, og det var en ytterst behagelig tur. Gode seter, god beinplass, TV på hver seterygg, i det hele tatt en komfortabel tur. Og utrolig kjapt å effektivt når man slipper mellomlanding og flybytte!
Hmm, da var jeg kanskje bare uheldig. Det var sånn type tv over hver ørtende rad og veldig trange seter. Jeg satt ytterst og måtte be flyverten hente verktøy for å løfte opp det ytterste armlenet for meg. Han ville egentlig ikke, for det gjorde de bare for funksjonshemmede. Men jeg satt så trangt at han til slutt gikk med på det. Greit at jeg er tjukk, altså, men noe sånt har jeg aldri opplevd før. Og dårlig med beinplass var det også. Nei, det var en ganske kjip tur. Hjemover fikk jeg endret sete online, så jeg fikk nødutgang. Da var beinplassen ok, men setet var like trangt.
Uff, du har vært uheldig... Jeg drar aller helst via Amsterdam når vi flyr langt nettopp pga. av at alt går smidig og effektivt der. Styrer helst unna Heathrow og Charles de Gaulle i Paris.
Nize. Jeg ser at KLM har ganske rimelige flighter også. Jeg har aldri reist med KLM før. (Var det ikke noe om at de hadde flest nesten-ulykker av alle de europeiske selskapene? :gruble: ) Men fin reiserute er ganske viktig når man skal reise langt, det er så utrolig slitsomt med lang ventetid ved mellomlandinger, for ikke å snakke om å hele tiden være redd for forsinkelser.
Jeg har aldri reist til USA før, men vi skal reise med Iceland air via Island så snart jeg klarer å få bestilt billettene online via den ubrukelige nettbestillingssiden. :gaah:
Jeg tror Scarlet mente å mellomlande i Miami. Jeg har reist hjem fra Miami, og det var helt uproblematisk. Med unntak av at jeg ble bullied av en gal ansatt. Men sånt skaper jo bare gode reisehistorier. :knegg:
Jeg må fortelle om den artige praksisen de har i Atlanta! Først må du fylle ut papirer på nett og benekte at du er nazist og slikt, så må du gjøre det samme på papir på flyet og stå i kø for å levere dette i skranken. Pass på å ikke havne bak passasjerer fra Sør-Amerika. Etter dette må du hente bagasjen din, legge alt flytende du evt. har kjøpt på flyet eller på andre flyplasser oppi den innsjekkede bagasjen, levere den fra deg igjen, gå gjennom passkontroll og hente bagasjen som har blitt røntget på nytt.
Ta ikke slike undersøkelser for god fisk... KLM er et svært seriøst og anerkjent flyselskap med lang fartstid. De er kjempestore i verdenssammenheng og tilbyr rutenett over absolutt hele verden. KLM kan du fly trygt og godt med! :)
:knegg: Her drar du vel alle bakkeansatte under en kam vel? De er 33 000 ansatte der sååå... Jeg synes KLM fungerer fortreffelig både i bakken og i lufta på generell basis. Individuelle forskjeller fra tur til tur og fra person til person finnes selvsagt.