Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Det har vært en del ulykker der eldre mennesker på 70-80 år har vært årsak til alvorlige bilulykker. Jeg fatter ikke at det ikke blir tatt tak i ang. hvor elendig sjåfør man skal bli før man blir fratatt førerkortet. Jeg har selv vært passasjer hos eldre slektninger som har kjørt bil. Jeg merker at de klarer ikke å få oversikt over trafikkbildet og henge med i det tempoet som trafikken har. De overser ting som skjer langs veien. I ettermiddag var det enda en ulykke. Denne gangen var det en mann på 91 år som kjørte bilen www.glomdalen.no/nyheter/article4736305.ece
Alle over en viss alder burde kjøre med en sjåførlærer eller en fra "biltilsynet" for å få vurdert sin kjøreevne. Det holder ikke at legene skal vurdere dette alene. Jeg skjønner at det er snakk om livskvalitet for de eldre, men skal andre dø for deres livskvalitet??
Jeg syns at mange får lov til å ha førerkort alt for lenge. Ja, det er viktig for livskvaliteten til mange. Det å kunne sette seg i bilen og kjøre dit man vil når man vil. Likevel kan ikke det være viktigere enn andre trafikanters sikkerhet. Man kan sette inn tiltak for å øke livskvaliteten feks med TT-kort, hyppigere servicelinjer osv slik at den som må levere fra seg førerkortet kan komme seg ut.
Min far på 77 år har takk og lov en oppegående lege, og han får ikke lov å kjøre bil lenger. Jeg er veldig glad det var legen som tok den avgjørelsen, så jeg som datter slapp å fortelle ham det. Han var slett ikke trygg i trafikken lenger.
Jeg er så absolutt enig med deg i at mennesker over en viss alder bør ha en sjåførlærer eller en som er kvalifisert til å vurdere kjøreevnen i tillegg til fastlegen sin uttalelse. Men - min far hadde faktisk en time med kjørelærer, som uttalte at far kjørte stødig som et fjell og var en dyktig sjåfør. Noen uker etter hadde far så time til vurdering hos geriatriker - mange årsaker til det - hvor de blant annet også testet reaksjonsevnen hans. Far har tre ganger for lang reaksjonsevne enn hva som kreves for å kjøre bil på en trygg måte. Far argumenterte da med at han hadde jo fått skryt av kjørlærer. Legens argument var da at så lenge far kjørte med kjørelæreren, kjørte han i trygge omgivelser, i gater han var kjent, og han slappet av da han visste at læreren ville gripe inn om nødvendig. Ergo ga dette en falsk trygghet og dermed en "sikker" kjøring. Ved en uventet hendelse, se om et barn plutselig løp ut foran bilen, ville far aldri hatt sjans til å reagere i tide til å få stoppet bilen.
Så, det er vanskelig det der. Men takk og lov, far får altså kjøre buss og drosje heretter. :lettet datter:
Min mor er 64, merker betydlig endringer i hennes kjøreevner. Hun hadde jo klikka i vinkler om jeg hadde sagt noe, men det er helt tydelig ikke hva det var.
Hun nøkker og kjører saktere og mer anspent. Hun skulle snu på en parkeringsplass og det var så krøkkete og vanskelig, tungvint og treigt at jeg ble helt matt,
Jeg mener at man ikke bør ha lappen for lenge. Her jeg bor har det vært to alvorlige ulykker der eldre mennesker har vært innvolvert. Der lappen har blitt fratatt vedkommende på stedet. Dette var sjåfører over 70 år.
Mange leger er for slepphendte her. Selvsagt finnes det mange friske og oppvakte 70 åringer også, så jeg mener ikke at alle skal miste lappen, men det burde blitt strengere krav til undersøkelser. :nemlig: Det holder ikke bare med oppfriskningskurs med tanke på trafikkregler. :niks: Helsetilstand bør vurderes nøye.
Min ekssvigerfar burde ikke hatt lappen etter min mening. Han får ikke med seg ting som skjer på sidene, han stirrer rett frem, er anspent og kjører sakte. Altfor sakte. En dag vil det ende galt. Har tatt det opp med min eksmann, men han vil ikke ødelegge for faren sin. Jeg blir litt oppgitt, for det er snakk om sikkerhet her.
Dei må jo ta nye kjøreprøver etter ein viss alder. Det er ikkje berre legen som bestemmer.
Var eit voldsomt rabalder her, då morfaren min mista lappen. Det blei ein stygg affære. Legen fekk såklart gjennomgå, men og sjåførlæraren som plasserte min då 80 år gamle morfar i ein flunka ny bil med automatgir. Det måtte jo gå galt.
Er ikkje så lenge sidan det var eit dødsulykke her og, med to eldre involvert.
Jeg lo godt her om dagen da jeg og søsteren min nesten tok igjen en Mercedes-olding med barnevognene - hvor lang tid er det mulig å bruke rundt en sving liksom. Men egentlig er det jo bare tragisk at noen som tydelig er livredde for å være ute med bilen får lov til å kjøre.
Jeg har en far på 77 år. Han burde ikke kjøre lengre. Det er legen hans som godkjenner at han kan kjøre. Han er aldri så frisk som når han skal til legen...
Det burde være et system der eldre blir testet på reaksjonsevne, observasjonsevne, vurdering av fart osv.
Min mor på 66 år kjører bra. Det er når de passerer 70 år og vel så det de trenger å følges tett opp, tror jeg.
Jeg tror mange leger kvier seg til å ta fra eldre mennesker førerkortet.
Når det er sagt er det sikkert en haug i alle aldersgrupper som slettes ikke burde kjøre bil.
Og jeg synes vi alle har et ansvar og fortelle noen ( politiet ?) hvis man ser eller opplever bilister over en viss alder som kanskje burde la bilen stå.
Kanskje man burde innføre jevnlige oppkjøringer for alle alderstrinn, med litt ekstra oppfølging for de ferskeste bilistene og de eldste.
Min manns bestemor var rundt 80 da familien sa stopp. Legen lot henne glatt kjøre, men svigerfar beslagla ganske enkelt førerkortet hennes. Besta kunne ikke skjønne at det var noe galt i at hun kjørte: "hun kjørte jo alltid bare i 40, og hun kjørte ikke lenger enn til kirken." :nemlig:
Min far miset lappen midlertidig etter hjertetrøbbel og blodpropp. Jeg fikk sjokk når spesialisten etter et år ga ham kjøretillatelse igjenn. Uhellet som fulgte var heldigvis ikke med mennesker, og jeg fikk ham til å love meg å stoppe.
Mor hadde lappen altfor lenge. Men legen fikk henne til å kjøre med en kjørelærer frivillig. Da ble det slutt, om motvillig. Legen hadde ikke noen legitim grunn til å nekte henne å kjøre. Det var ikke nok at vi barn var bekymret, når det ikke lå noen sykdom til grunn.
En onkel av meg fikk fratatt kjørekortet etter en lengre periode med sykdom. For å få det tilbake måtte han ta timer med kjørelærer og deretter med en fra biltilsynet. Kjørelærer mente han var godt skikket men min onkel strøk på oppkjøringen med han fra biltilsynet.
De jeg frykter mest i trafikken er personer som går på medisiner som ikke er forenelig med det å kjøre bil.
Hvordan sier man i fra om slike ting da?
Jeg har en svigermor som jeg mener burde bli sjekket opp i forhold til om hun er i stand til å skjøre sikkert. Men hun er ikke engang fyllt 60.
Hun sier forøvrig hun ikke klarer å lese bøker fordi hun ikke klarer å fokusere på det og konsentrere seg så mye som det trengs. Og da oppfatter jeg det egentlig som at hun i alle fall ikke burde kjøre bil. Det er skummelt å sitte på med henne, så det unngår jeg.
Jeg tror også det er veldig vanskelig for fastlegene og ta fra eldre mennesker førerkortet. Svigerfar er fastlege og han synes iallefall at dette er kjipt. Mange av pasientene blir veldig lei seg og føler at deres mulighet til å delta på sosiale ting og være selvstendig forsvinner helt og det er jo ganske trist. Veldig mange eldre kvier seg for å bli avhengige av f.eks. barna sine til enkle ting som handling og andre igjen har ikke en gang den muligheten, så jeg forstår dem jo veldig godt. Man er vant til å ha den friheten en bil gir og det er ikke med lett hjerte at man gir det i fra seg.
Samtidig er det jo klart, for min del iallefall, at det er mange eldre som kjører rundt i gatene som aldri skulle hatt lappen lengre. Ikke bare har de problemer med å holde opp farten, ta raske nok beslutninger etc. men veldig mange har jo også begrenset mobilitet og problemer med å kunne få ett godt nok overblikk. Og da blir de jo rett og slett farlige i trafikken.
Senest i dag ble jeg nesten rygget på av en gammel mann(70 ++).
Kom kjørende sakte bortover en 30 sone, og så godt at det sto en bil der på tomgang. Plutselig, da jeg bare var noen meter unna, startet han å rygge. Jeg måtte hive meg på bremsen og hornet, speilblankt som det var sklei jeg jo sakte men sikkert mot hans bil og var bare noen usle cm. unna å få hele fronten min trykt inn. Han kunne ikke ha sett seg bak i det hele tatt og så veldig forfjamset ut over å se meg der-skummelt!
Det er ikke snakk om aldersdiskrimenering Ullmor. Det er snakk om å ha det som skal til for å være en trygg sjåfør.
Jeg tror at det er lettere å forstå at man ikke duger til å kjøre bil dersom en sjåførlærer eller en fra biltilsynet sier det etter en test enn at en lege sier det.
Det er jo ikke snakk om aldersdiskriminering. Man får jo behandle lappen hvis man er egnet til å kjøre bil.
Men jeg vet ikke helt når den vurderingen bør finne sted. Moren min er ikke 60 engang, men gjør mye rart i trafikken. Hun har blitt verre og verre med alderen.
I den saken du linker til kom jeg en stund etter,så ikke bra ut nei.Hun som kjørte bak sa han hadde bare kjørt rett ut i veien,ikke stoppet en gang. Og det er mye tungtrafikk der. Tragisk.... Men jeg syns de hvert år etter fylte 70 burde ha en "kjøretest".Ikke bare underskrift fra legen,for de aner ikke hvordan de kjører,.
Jeg ser en del eldre som kjører utrolig sakte når de skal aksellerere og opp i fart for å komme inn på motorveien.
Det kan skape mange skumle situasjoner.
Også det med å komme seg ut i kryss har jeg sett at noen kan syns er vanskelig. Nok en veldig farlig situasjon om vedkommende feks ombestemmer seg og stopper opp litt ut i veien.
Mannen min gikk faktisk ut av bilen sin og frem til bilen foran, banket på ruta og spurte om han skulle hjelpe en dame å komme seg ut av et kryss, fordi hun turte ikke å kjøre ut i veien til tross for kjempegod klaring til begge sider.
Jeg syns det skulle vært mye bedre kontroll med dette. Legen kan som flere av dere sier ikke vite hvordan personen er som sjåfør, og kan sikkert ofte feilvurdere.
Min bestemor fikk førerkort først da hun var 69/70. Det ga henne en helt annen frihet enn tidligere, og var spesielt viktig for henne da min bestefar dødel kort tid senere. Hun bodde langt ute på landet og var helt avhengig av bilen for å komme seg noe sted. På den andre siden, jeg har sittet på med henne, og observert skumle episoder.
Det er viktig for mange eldre å få kjøre bil, samtidig som sikkerheten bør ivaretaes. Jeg tenker at i min bestemors tilfelle ville det vært en god løsning å få lov til å kjøre på bygdeveiene og til sentrum, men ikke lengre. Hun begrenset seg til dette etter hvert selv, men det burde vel skjedd tidligere. Kunne en slags gradert kjøretillatelse være en løsning i enkelte tilfeller? Jeg ser at noen eldre/uten førerkort kjører rundt i slike mopedbiler. Dette er vel også i en del tilfeller en grei løsning på bygdeveier.
Leger bør uansett ikke ha eneansvaret for å nekte eldre å kjøre bil.
Det kommer an på bydgeveiene, helt klart, og hvilken hastighet de er egnet for. ATV-er er vel skumlere enn mopedbiler, er de ikke? Hvor fort kan man kjøre med dem? Krever de mopedførerbevis?
Jeg vet ikke om harde sammenstøt med eldre innvolvert på bygdeveiene der jeg kommer fra, men har ikke full oversikt naturligvis.
Jeg innser uansett at dt vil være vanskelig å lage gode regler for begrenset kjøretillatelse for eldre.
Er dette en universell regel eller en spesialregel for der du bor?
Jeg ser poenget med at de kjører på kjente veier, men hvordan i all verden skal man definiere det.
Ungenes oldemor bor på en halvøy og har nå bestemt seg for at hun ikke skal kjøre av den halvøya. Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan hun skulle få handlet osv. Hun er på ingen måte trygg i trafikken, men kjører altså bare et par kilometer hver gang. Jeg vet ikke om det er særlig betryggende.
Min bestefar fant selv ut i en alder av 76-77 at det kanskje var på tide å kvitte seg med bilen, ettersom han opplevde at han vel ikke "hang meg i hva som skjedde" godt nok. Problemet blir vel at mange ikke klarer å se sine egne egenskaper/begrensninger på dette området.
Personlig mener jeg at det burde vært obligatorisk med nye prøver etter hvert som man hadde lappen. F.eks. etter 15 år med lappen om så bare en ny teoriprøve, videre kanskje også ny oppkjøring noen år etter det igjen.
For eit par veker sidan opplevde eg at ein mann på ca 80 år køyrte feil veg i rundkøyringa mitt i rushen. Dvs, han køyrte med klokka i staden for mot. Han fekk heilt panikk, stakkars, og visste ikkje kva han skulle gjere. Han blei ståande midt i rundkøyringa uten å komme seg nokon veg.
Ein anna gang opplevde eg å sjå ein totalt forvirra mann på omtrent samme alder på parkeringsplassen på storsenteret. Han skulle rygge ut frå parkeringsplassen mellom to bilar. I staden for å rygge rett bakover hadde han sving på rattet, så han tok borti bilen som stod parkert på venstre side. Han merka det med ein gang, så han stoppa. Men så, etter to-tre sekund ga han bånn gass og fortsatte rygginga slik at han ripa opp heile sida på bilen som stod der!!! Det var andre vitner til opptrinnet også som gjekk bort og snakka med mannen, så eg gjekk videre. Går ut frå at dei sørga for at han ikkje stakk av uten å gjere opp for seg.
Eg er også litt bekymra for mamma. Ho er berre 66 år, men ein heilt elendig sjåfør. For det første ser ho dårlig. Omtrent blind på det eine auget og temmelig nedsatt syn på det andre. I tillegg er ho fryktelig ukonsentrert og stressa når ho køyrer. Har opplevd fleire gangar at ho ryggar utan å sjå seg for. Og kan bli fryktelig opptatt av ting ho ser, f.eks ein fin hage eller eit fint hus, slik at ho gløymer å følge med på vegen. Og så køyrer ho konsekvent i 60 på andre gir. I 80-sona bruker ho tredje gir, men fjerde og femte giret trur eg rett og slett ho aldri brukar :knegg:
Eg blir skikkelig nervøs av å sitte på med ho og unngår det så langt det er mulig. Problemet er at ho er uføretrygda og bur aleine, så eg trur ho hadde blitt altfor mykje isolert viss ho ikkje hadde hatt lappen. Bussforbindelsane i bygde-Noreg er ikkje så mykje å skryte av! Og taxi kvar gang ho skal besøke ei veninne blir litt råflott når ein lever på uføretrygd.
Foreløbig har eg ymta frampå om at ho i alle fall ikkje bør køyre på strekningar der ho ikkje er lommekjent, men det trur eg faktisk at ho forstår sjølv også. Ho køyrer mindre og mindre, men det fører jo også til at ho blir ekstra farlig dei få gangane ho køyrer pga manglande trening. Veit ikkje heilt kva eg skal gjere med dette...
Jeg mener helt ærlig at ingen burde få ha lappen etter fylte 80 år. Jeg er fullt klar over at det sikkert er 80-åringer som kan kjøre, men jeg mener jobben med å sile ut disse er for vanskelig og omfattende. I tillegg blir en hver vurdering kun et øyeblikksbilde, i høy alder kan man forfalle raskt, få drypp ol. Og hvor hyppig skal man sjekke da? Jeg mener at det er viktigere å beskytte almenheten mot farlige sjåfører enn å opprettholdet mobilitet hos eldre. Og dersom alle treffes av regelen diskrimineres ingen.
I alderen 70-80 bør det være årlig og etterhvert halvårlig kjøretest, synstest og mentalstatus.
Det var ikke småtteri. Hvis vi for et øyeblikk kan rive oss løs fra anekdotene og fordommene, og se litt på statistikken, så viser det seg ganske riktig at aldergruppen 75+ har høyere ulykkesrisiko enn gjennomsnittet, de ligger faktisk nesten like høyt som gruppen 18-24 år. Transportøkonomisk institutt
Bytt ut "eldre" med "yngre" i første setning. Iht. statistikken er det minst like relevant. Hva med mobiliteten hos yngre? Synes du den er mye viktigere enn for eldre? I så fall, hvorfor?
Spissformulert hadde vel det tryggeste av alt vært å fjerne alle biler og ikke la noen kjøre. Men det er ikke det vi diskuterer her.
Det er ikke de samme årsakene til at ulykkesstatistikken er høy både blant de mellom 18-24 år og de over 75. For de eldre er det redusert syn, hørsel og reaksjonsevne som vel er hovedårsakene til ulykker? Korriger meg visst jeg tar feil. Hos de unge er det vel mer for stor tro på egne kjøreferdigheter, for høy fart og kanskje også kjøring i alkoholpåvirket tilstand som er årsaken.
Hvordan finner man disse farlige unge? Og er dette en konstant tilstand? (Å være ung?) Jeg regner alderdomssvekkelse som en konstant tilstand uten mulighet for særlig bedring. Ergo er det et større poeng å fjerne de gamle sjåførene. For de i aldersgruppen 18-24 år trengs det andre tiltak, som feks mer erfaring, lengre/bedre kjøreopplæring, hva vet jeg.
Det er sikkert korrekt. Og?
Det er vanskelig, ja. Tidligere skrev du:
Og du konkluderer med at derfor bør alle 80-åringer fratas førerkortet. I samme ånd: Jobben med å sile ut farlige ungdommer er også "vanskelig og omfattende", så hva med å heve aldersgrensen for førerkort til 25 år?
Og for ordens skyld: Nei, jeg mener ikke at yngre mennesker bør nektes å kjøre bil, men jeg synes du legger for dagen en utrolig arroganse overfor eldre mennesker. Det er åpenbart veldig enkelt å stemple alle over en viss alder som "trafikkfarlige", basert på lite annen enn sysning og fordommer, og deretter frata dem retten til å kjøre bil. Det er formodentlig veldig lenge til du blir 70...
Du syns jeg er arrogant. Ja vel. Jeg har ikke sagt at alle over 80 år er trafikkfarlige. I Norge må man være 18 år for å kjøre bil. Det finnes så klart ungdommer under 18 år som er i stand til å kjøre bil forsvarlig. Men vi har tatt konsekvensen av at mange/flertallet? kanskje ikke er det. Dette gjør vi uten noen form for test. Jeg syns ikke det er verre å gjøre det samme i andre enden av aldersskalaen. Det er ingen menneskerettighet å kjøre bil.
Og er det faktum at sansene svekkes og reasjonstidene forlenges med alderen synsing og fordommer? Og som du selv skriver: De ligger høyere enn gjennomsnittet når det gjelder ulykkesrisiko. Er det også synsing?
Det bor en del eldre i området rund mitt lokale kjøpesenter, og jeg ser veldig mye snodig kjøring der. Folk som til tross for at det ikke er noen andre biler som beveger seg må ha kona til å vinke de ut fra parkeringsplassen og likevel klarer å dulte borti andre biler f.eks.
At en del av disse sannsynligvis ikke burde ha førerkort er opplagt tenker jeg.
Man kan jo dra den andre veien også. Min 16 år gammel nevø er en dreven sjåfør allerede. Han har kjørt bil med stø hånd fra han var ca 14. Hvorfor skal ikke han få lov å kjøre på veien?
Jeg mener - hadde jeg fått valget mellom å haike med min 16 år gamle nevø og min 77 år gamle far, hadde jeg glatt valgt guttungen.
Vi har en nedre aldersgrense på å kjøre bil - kanskje på tide, som noen er inne på, å sette en øvre også? Ved en fast øvre aldersgrense, uansett helsetilstand, så ville det også være enklere for fastlegen å si at nå er det nok - de hadde rett og slett faktisk sluppet å ta den avgjørelsen, om ikke andre årsaker tilsier at vedkommende ikke skulle kjøre bil.
Nei, du vil bare ta fra dem førerkortet fordi du synes at "mobiliteten deres" ikke er så viktig.
Ah, et nytt argument: Siden 16-åringer ikke får kjøre bil, bør ikke 80-åringer heller få lov. Bare av nysgjerrighet: Synes du eldre som gruppe bør umyndiggjøres på andre områder også, eller gjelder dette argumentet bare bilkjøring?
Hjertens enig. Verken for 20-åringer, 40-åringer eller 80-åringer. Det jeg reagerer på er at du så overlegent går inn for å frata alle eldre muligheten til å kjøre selv, mens det tydeligvis ikke er noe tema for yngre årsklasser.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.