Her er saltingen i gang. Jeg har en mann som er ihuga motstander, og forbanner seg over all saltinga jevnt og trutt. :knegg:
Her er det ganske mye snø, og noe av problemet er at de salter, men ikke har kapasitet til å kjøre etter å ta unna etter hvert.:mumle: Dermed blir det liggende masse sånn "porøs" snø på veien, som gjør kjøreforholdene ganske vanskelige. I fjor døde to ungdommer etter en utforkjøring på akkurat sånn føre. Jeg synes det er ubehagelig å kjøre på, og synes nesten det er bedre å kjøre på hard is/snø. Da vet jeg iallefall hvordan kjøreforholdene er, nå blir det litt mer usikkert.
Jeg ser at det fungerer bedre nede i Stjørdal "sentrum", der det er mindre snø, for da blir det helt bart. I tillegg er vel ikke all denne salten bra for bilene?
Er det så mye verre og vanskeligere å strø? :undrer:
Jeg har også fortstått det sånn at Statens vegvesen sier de ikke salter når det er en del snø på veien, men det blir det definitivt gjort her iallefall!
Jeg syns det er vanskelig å være konsekvent for eller i mot, fordi det kommer helt an på temperaturen og veien om det funker eller ikke. Mange steder i Oslo hadde vært helt ufremkombare uten salting, men jeg ser at mange av veiene der min mor bor på landet ikke hadde behøvd det siden de har jevnere kald temperatur der.
Det er vel ikke akkurat miljøvennlig og det er jo skadelig for bilene. Med mindre man passer på å tektylbehandle og vaske bilen og spyle den under med jevne mellomrom.
Her salter de også selv om det er snø.
På E39/E18 er det vel ikke aktuelt å strø med grus/sand. Men på andre veier synes jeg de kan strø, og ikke bruke salt. Jeg synes nå vi mennesker kan bli flinkere til å kjøre på lovlige og gode dekk. :sparke:
Vet dette er enkelt og korttenkt løsning. :knegg: Salting slutter de nok ikke med. :niks:
Ja, det burde absolutt være mulig å ta hensyn til omkringliggende faktorer. Jeg vet ikke om det også kan være forskjell på hvordan bilene opplever de saltete/strødde veiene?
Noen som vet hvordan strøing virker inn på miljøet? Jeg tenker på støv og slikt.
Jeg vet at det mange steder hvor det saltes mye har begynt å vokse andre planter som man før kun så på strender, på grunn av det høye saltinnholdet i jorda. Andre planter som ikke er vant til så mye salt dør.
Jeg er ambivalent. Mot fordi det ikke alltid gjør føret bedre, som du sier, fordi saltsuppa trenger ned i jorda og kan ødelegge grunnvannet (skummelt) og fordi det er dårlig for bilene som ruster fortere med saltingen og som igjen gir mindre sikre biler.
For de dagene holka ligger som et speilglatt belegg over hele Trondheim og ingen strøing, antispinn, firhjulstrekk eller piggdekk kan hjelpe deg hjem :knegg:
Konklusjon: Salting kan unngås så lenge man har ærlig vinterføre med tettpakket sne og minusgrader. Men, ta gjerne frem saltet på de dagene der temperaturen har bikket plussiden på gradestokken og regnet pøser ned!
Her blir europaveien saltet et godt stykke og det synes jeg er bra. Den er så trafikkert at jeg ikke tror strøing og bare vanlig brøyting hadde vært hensiktsmessig. På riksveien her vi bor saltes det av og til og da særlig ved det føret vi hadde for noe uker siden, tynt islag som var livsfarlig.
Nå har vi hatt et snøfall og har en del minusgrader og nå er det ikke saltet. På småveiene brøytes og strøes det. Det er OK på kalde dager og på veier som ikke er så trafikkert. Hvis det blir mye kjørt på strødd vei så varer ikke strøingen særlig lenge, særlig om ikke det er varmstrødd.
Jeg er veldig glad for saltet en del dager i året, men er også glad for å slippe salt på snøføre og minusgrad-dager. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å beregne når saltet skal kjøres ut og når det ikke skal. Været kan jo forandres på null komma niks.
Vi har småveier nå med rent snøføre/sparkføre og det er ålreit å kjøre på i 50 kmt., men jeg kunne ikke tenkt meg det på europaveien hvor det kjøres i 80.
De har saltet i flere måneder allerede. Bilene ser ikke ut, og man må til stadighet stoppe for å vaske frontruta fordi man ikke ser ut. :sur:
Å drive å salte midt i byen, på bar asfalt, er idioti.
Tja, i byområdene og på motorveiene, så er jeg for salting, for å strø på islagt asfalt funger ikke. Sanden sklir av, og veiene er like blanke.
Men ut over dette kunne de godt spart litt på det ja. Det ødelegger miljøet og det er skadelig for bilene. Og så er det helt forferdelig å kjøre på veiene når det er saltet... Gørra spruter opp på frontruta, og det legger seg en hinne som vindusviskerne sliter med å ta, med det resultat at man knept ser ut.
Her jeg bor på tjukkeste Østlandet er jeg helt klart for salting.
Men andre steder er det absolutt ikke nødvendig. Mine besteforeldre bodde i alle år i Østerdalen hvor det stort sett var godt med snø og det ble så og si aldri saltet. Det fungerte helt fint og jeg kan ikke huske noen ubehagelige episoder som følge av mangel på salting.
En bil som er godt behandlet og har en gjennomtenkt konstruksjon i utgangspunktet blir det beste. Det er en del ting som kan ruste som ikke lar seg etterbehandle på noe vis også. Det man videre kan si er at en god sjekk etter rust ved jevne mellomrom også er en løsning, slik at evt. påbegynt skade kan fikses før det blir et problem og evt. behandle det området.
Problemet med å spyle er at man ikke kommer godt nok til. En del steder hvor det legger seg salt kan det være nesten umulig å komme til via spyling - det er f.eks. deksel som må monteres av.
For meg virker saltingen overdreven. Mange plasser har det fungert helt greit bare ved å brøyte. Mulig saltingen har en "lengre effekt" - salt heller 1 gang i stedet for å brøyte 2-3 ganger...
Tar man svært trafikkerte veier i høy hastighet kan man litt mer se hensikten, type E18 og E6 rundt Oslo. Skjer det noe på disse veiene er det ganske store konsekvenser og det er alt for mange som anser hastigheten som det man i minimum må kjøre i, uansett veiforhold, samt ellers overdreven tro på egne kjørekunnskaper og kjøretøyet.
Mange steder kan man også spørre om gevinsten av pikkfrie dekke tapes helt av all saltingen, både i henhold til støv og slitasje (salt skal i teorien kunne øke slitasjen ganske mye...).
I stedet for at det nå brukes ressurser på å finne varebiler der eierne har flyttet veggen i bilen 10 cm for å kunne sitte på skikkelig vis (og med økt sikkerhet) ville jeg heller sett mer tekniske kontroller, der man har fått bort en del biler med dekk som er alt alt alt for dårlige. Problemet er også at mye lovlig også er alt for dårlig - spesielt de som har kjørt med sine piggfrie vinterdekk gjennom ( i hvert fall store deler av) sommeren.
Det går noen dunker spyleveske i løpet av vinteren ja, men frontruta skal ikke være noe problem med spyleveske + ok viskere. Kanskje på tide å bytte viskerne?
Jeg er i mot salting på fortau. :kjevle: Når det ligger så mye salt at det knaser under føttene, har det gått for langt, altså. Støvlettene mine blir ødelagt!
Hvor mye støv det blir av sand avhenger veldig av sanden. Sanden som brukes her i distriktet er en helt annen enn strøsand fra det stedet jeg kommer fra. Sand blir hentet ut lokalt. Sanden fra stedet jeg kommer fra støver lite. Sanden her i distriktet støver veldig og på våren kan det utgjøre et stort problem for sønnen min. (I feltet vi bor strøs det enorme mengder i løpet av en vinter og kosting av gatene skjer ikke før nærmer 17 mai). Når skolebussene kommer står det hvite skyer av finstøv.
Han både brøyter og salter, og henter salt på brygga for å fylle opp på vegvesenets deponi, så på vinteren er det det vi lever av. Her saltes det mye, både forebyggende, og når det fryser på, sjelden snø da. Og hvis det først snør, er det borte til dagen etter, og så er det på'n igjen med salting.
Jeg er for salting fordi jeg føler meg tryggere. Mange veier i Oslo blir saltet primært for at offentlig transport skal komme greit frem og ofte tar jeg heller bussen enn å kjøre på de værste dagene - jeg har ikke overdreven tillitt til egne kjøreferdigheter...
Hvorvidt det saltes mer enn det som er nødvendig for å holde hjulene igang (he-he) vet jeg strengt tatt ingenting om.
Her er det strengt tatt ikke sand som brukes, men mer grovknust stein. Gir veldig mye steinsprut :-\ I tillegg er det veldig mye som setter seg fast i dekkene.
I min hjemkommune har det tradisjonelt vært brukt mye skjellsand, sanket i sjøen utenfor. Den andre strøsanden er også finere og helt annerledes i forhold til støving enn strøsand som brukes her vi bor nå. Her er strøsanden en blanding av grovknust stein og finstøv, noe som gir forferdelige støvskyer om våren og uendelige mengder småstein å rake bort fra plenen.
Jeg merker også at det som kalles "sand" i distriktet her ofte er mer støv og stein enn det er sand og det har med bergartene å gjøre.
I dag ble veien her saltet, i PLUSS 7 GRADER?! :dåne:
Og vi bor oppi "hugget" altså, er det ikke minusgrader her, så er det ikke minusgrader på mange mils omkrets. :gal:
Jeg kjørte på underkjølt regn i går, og bilen bare skle avsted, så jeg er for salting i slike tilfeller. På større mengder snø må det være greit å brøyte i stedet, slik at det blir skikkelig vinterveier istedet for slaps. Jeg innser imidlertid at dette har jeg virkelig ikke peiling på...
Joa, men her har det vært mildvær i dagevis nå. Og dette var klokka 11 på formiddagen. :hehehe:
Problemet der jeg bor er vel at det fort blir snø i stedet for is. Og så salter de, og så blir det et tonn med slaps som er dritekkelt å kjøre på. Fordi det er såpass store avstander at det tar tid å få brøyta.
Her eg bur er eg for salting. Men her vekslar da mellom regn og minusgrader om vinteren, og gjerna regn OG minus på samme tid. Men på snø er eg imot salting, får då blir da jo nesten livsfarlige kjøreforhold. Dessuten tenker eg på miljøet, og meiner da brukes alt for mykje kjemikalier generelt i verda.
Mannen og resten av gjengen ble kalt ut i hui og hast forrige dagen, det var meldt ekstremvær og kuldegrader, dårlig kombinasjon. De kjørte hele kvelden og natta, og regnet gjorde det, men det ble aldri kuldegrader. Derimot var det 6 pluss på morgenen.
Men han fortalte at de måtte kjøre, da de ikke visste om det ville snu eller ikke, og det er jo krise om de ikke salter preventivt når det blir underkjølt regn. Men gjett om det er bortkastet i 6 plussgrader.
Nei, jeg aner jo ikke hvordan det er hos dere, de høres jo spik spenna gærne ut som salter i 15 cm snø i steden for å brøyte.
Men det er stor forskjell på kontraktene rundt om. Tidligere satt en driftsansvarlig på vegstasjonene, og kalte ut mannskaper når det trengtes, eller det var varslet dårlig vær/kaldt.
Slik er det fremdeles for mannen min sin del, de slipper å ta avgjørelsen selv.
For svigerfar sin del, er det ikke fullt så lettvint, han må selv ta avgjørelsen på når, og om det skal saltes. Han er også ansvarlig om vegselskapet får erstatningssøksmål mot seg, da går de rett videre på han, om det kan vises til at han har tatt en feil avgjørelse.
I tilfeller som de siste, så skjønner jeg jo godt at de er ivrige på salte preventivt.
Svigerfar ble oppringt av politiet midt på dagen forrige helg. Da hadde de hatt flere trafikkuhell på samme sted, og han måtte ut. Det var strålende sol, og 7 pluss, men ut måtte han, politiet hadde beordret det. Han kom ut til ulykkesstedet, og kunne ikke skjønne at det var glatt noe sted, før han kom på andre siden av en liten tunell, der var det skygge, og tynt islag i veien.
Men akkurat i deres tilfelle så skal jeg ikke forsvare noen ting, det høres jo helt spinnvillt ut, men igjen, så lenge vi ikke vet hva som ligger bak, blir det litt feil å stemple det som galskap.