Din beste ferie noensinne

Irma sa for siden:

Hvor var du? Det er lov å nevne flere. :)

Selv tror jeg turen med Hurtigruta topper listen. Først reiste vi fra Trondheim til Tromsø. Så stoppet vi i Tromsø noen dager, og kjørte en liten tur til Finland. Videre med Hurtigruta til Kirkenes og så helt ned til Bergen. Jeg og mannen tok turen et par måneder vi giftet oss i -03. Det ble en bryllupsreise på forskudd. Minneverdig!

Som nr 2 kommer en femukerstur til Kina/Bejing. Det var vel mer en studietur enn ferie egentlig. Hvis jeg skal nevne noen andre ferier må det bli to cruise i middelhavet. Den ene gangen med søstra mi, den andre gangen med mannen.

dutte sa for siden:

Hvis jeg kan få si både og. Brasil med min daværende sambo. Jeg kommer ikke over strendene og tilværelsen, himmelen og alt som var bra. At han var ikke noe å samle på kommer litt i bakhånd. Brasil vil jeg tilbake til. Og jeg vil gjerne bo i Brasil når jeg blir pensjonist.

turi sa for siden:

Jeg var i Australia sommeren jeg fylte 18 og det var en kjempeopplevelse!!!

Myrsnipa sa for siden:

Har egentlig ikke vært på ferier.

Nooria sa for siden:

Jeg har vært på mange spennende ferier (kan nevne rundreise i Kina og videre fly over til USA med farting langs vestkysten, ferie i Thailand med diverse reising i landet og dykkersertifikat, flotte storbyferier i Paris, Barcelona, Wien, London), to måneders opphold i Zimbabwe, men min aller lykkeligste og deiligste ferie var faktisk en enkel to ukers ferie til Hellas sist høst med mine kjæreste kjære.

Michayla sa for siden:

Ferietur til Hellas med min venninne og hennes mor+6 sykepleiere (jeg var 12 år.
Min første tur til Usa. Var der i 6 uker med min kjære.
Vi forlovet oss i Las Vegas. Kjørte fra Texas til California og var innom mange flotte steder.

Så kommer 2 ukers tur til Beliga med min søster og eldste gutten min da han var 2 mnd.

Med hele familien var sommeren for snart 2 år siden da vi leide et flott og stort hus ved stranden i Danmark- legoland etc...

Denne familie ferien som vi skal nå i februar (USA i 4 uker) håper jeg vil bli en flott opplevelse for oss alle sammen.
Får bare håpe at temperaturene stiger litt, nå er det like kaldt der som det er her. Ikke ofte det er så kaldt der på denne årstiden.
Da vi var der sist var det snitt temperatur på 18c+ i desember/januar.
Den siste uken har den ligget på mellom -1 og 5c+ (en dag med 20c+)

Ikke lett å nevne noen få.
Var også en kjempe flott 10 dagers busstur til Belgia med folkehøyskolen jeg gikk på. Mange flotte opplevelser.

Macky sa for siden:

Har vært å fartet en del, men tre av mine beste ferier så langt er:
Min første tur til California i -94, en opplevelsesrik tur, som gjorde California (San Diego) til min favorittplass.

Ellers så var turen til New Zealand i 03/04 helt topp :) Besøkte broren min som da bodde der, vi leide bil og kjørte nordøya med mange flotte opplevelser.

I sommer (06) dro mine foreldre, min bror og min bestevenninne sammen med oss til California. Der leide vi to biler, kjørte fra San Francisco, til LA til Las Vegas og tilbake igjen. Dette er desidert den beste ferien. Vi giftet oss i San Francisco, og vi opplevde masse den måneden vi var på reise :jupp:

Adrienne sa for siden:

Den beste ferien min noensinne er definitivt bryllupsreisen for litt over fem år siden. 18 dager på Mauritius, på et femstjerners hotell, lekkert rom og nyyyydelige strender i kombinasjon med et svært nyforelska par var helt fantastisk. Vi skal tilbake til Mauritius når vi blir rike.

Blåbær sa for siden:

En uke i Roma som nyforelsket. :hjerter:

Vimsen sa for siden:

¨Jeg har reist en del, men jeg må nevne skiferien vår i Sveits. Verbier er et eldorado for alpintinteresserte. vi trente en del, men hadde også god tid til å ha det moro. Jeg var 16 år og vi tilbrakte 10 dager i de sveitsiske alper. Fantastsisk.

Tøsa sa for siden:

Jeg har ikke reist noe særlig uten barn. Hadde startet og spare opp penger, da jeg ble gravid. Var bare 19 år. Etter det har det blitt familieturer. Spania og Hellas, dyreparken og på hytten. Har gode minner fra lange ferier, som vi tilbrakte på hytten. Reiser også masse på sunnmøre. Geiranger er nydelig.

Har ikke vært på noen ferie med sambo, uten barn. Det håper jeg at vi skal få gjort noe med en gang. Sambo har reist mye, veldig mye da han er sjømann. Jeg kunne tenkt meg og reist rundt i Mellom og Sør Amerika.

Andromeda sa for siden:

Jeg har hatt mange flotte ferier før jeg giftet meg og fikk barn. Tre Thailand-ferier med familien (dette var lenge før Thailand ble et vanlig feriemål), en alenetur til Japan og Hawaii da jeg var 21, to turer til Polen i den emst turbulente perioden rundt 1989/90, familieferie i Florida og California som barn m.m.

Bryllupsreisen til Hellas var også fantastisk.

Etter at vi fikk barn har jeg reist mest i jobben, men nå begynner våre tre barn å bli så store at det heldigvis vil bli mer reising fremover. Men vi har da hatt flotte ferier både i Norge og utenfor allerede. Danmarksferien i fjor var super og vi har hatt to ferier i Tyskland hvor vi byttet bolig med tyske familier. Det var fint, spesielt den første. I år skal vi ha vår første (og trolig eneste) "vanlige" sydenferie, en uke på Kypros. Og kanskje det blir boligbytteferie igjen, vi har kontakt med en fransk familie, denne gangen gjennom felles venner og ikke gjennom boligbytteklubben vi har vært medlem i.

Etterhvert skal vi reise lenger og lenger bort. Thailand, Canada, Mexico (som jeg falt pladask for på tjenestereise), kanskje øyloffing i Hellas og etterhvert håper jeg vi kan dra til mitt drømmereisemål også; Brasil. Jeg gleder meg allerede!

cilen sa for siden:

Bryllupsreisen vår var en rundtur i Sør-Amerika. Det var en helt fantastisk tur. Skulle gjerne reist dit igjen, men tror lommeboken setter en stopper for det gitt.

..ellers har vi jo hatt masse turer som vi har hatt med oss barna. Sommerferier i Sverige og Danmark, telt-turer osv.. Det kan nok være like fantastisk det når man tenker tilbake på det.

Andromeda sa for siden:

Jeg glemte alenehelgene mannen min og jeg har hatt, de siste årene én gang i året. Det blir jo en slags miniferie og har hatt mye å si for forholdet vårt, tror jeg.

Vi har vært på matkurs med Arne Brimi i Lom, på korttur med Hurtigruten fra Trondheim til Bergen, på luksuriøst spahotell i Värmland og på bytur til Amsterdam (fly) og Århus (bil og båt). Veldig fine turer alle sammen.

Og så må jeg ikke glemme miniferiene jeg hadde med de to eldste de årene de begynte på skolen. Da dro vi, bare vi to, til mitt andre hjemland hvor jeg bodde med familien min i 5 år. Til sommeren skal den yngste og jeg gjøre det samme. Det er veldig fint å ha flere dager med bare ett barn, kunne fokusere helt på den ene.

Anne sa for siden:

Anti Paros i Hellas i 99 :D

Inagh sa for siden:

Den aller beste ferien jeg har hatt gjennom tidene er de tre ukene venninna mi og jeg haiket Irland på kryss og tvers i 1993. Herre min hatt så mye galskap vi opplevde - så mange gode venner vi fikk, og hvor utrolig moro vi hadde det! :digger:

Pamina sa for siden:

Thailand og Kambodsja turen med mannen, vi var ganske nyforelska, og det var en måned med kos, litt mageproblemer og kos og kos og bading og kultur og kos.

Ellers hadde jeg en perfekt uke i London sammen med en god venninne - det var rett og slett akkurat slik en venninneferie skal være.

Mandarin sa for siden:

Oj, det er mange.

*Dubai- det var bla. utrolig fasinerende å kjøre over fjellene til Oman og komme til landsbyer uten turister. Dubai gir deg alle varianter av følelsesspekteret. I toppen på Burj Al Arab, ørkene, i moskee (eneste moskeen som kvinner slipper inn i samme rom som mennene), kjøpesenteret, lokalsamfunnet gullsoukene, strendene, hotellene. Jeg var heldig å få oppleve dette sammen med noen som bodde der, altså så ble det ikke bare hoteller og luksusen (som man fort blir litt kvalm av). Det var deilig å ha muligheten til å kjøre på sightsing laangt vekk.

*Hellas (på kjærestetur for mange år siden) til peloponneshalvøyen. I landsby. Langt fra turister og engelsk (!!). Fnis!

*Jentetur i Køben

mm.. sukk.

My sa for siden:

Har hatt flere fantastiske og minnerike ferier som det er vanskelig å sammenligne:

*Jeg har feriert en del på Sri Lanka etter perioder med feltarbeid. Sammen med h.h.v. venninne, samboer, pappa m/kone (som har kommet ned og besøkt meg hver sin gang), veileder, og av og til alene. Alle turene har vært helt fantastiske, den fineste turen var kanskje den sammen med venninna mi, men alle var spesielle på hver sin måte. Har stort sett reist rundt der med tog og buss, og overnattet billig på guesthouse. Jeg har utrolig mange små og store opplevelser fra dette landet.

*Ferien samboer og jeg hadde i Italia: Liguriakysten, Toscana og Roma, høsten 2004 var en sann drøm. Vi lagde jenta vår på den turen ...:glis: Reiste rundt med tog og overnattet stort sett på pensjonat/ BB/ ungdomsherberge.

*Ferien sist sommer: Nord-Italia og Sveits, samboer og jeg sammen med et vennepar og småjentene våre (altså deres og vår jente), hvor vi leide en schwæær transit med plass til alle, kjørte fra Milano og oppver til Sveits og besøkte en felles sveitsisk venninne og samboeren hennes. Gjennomført koselig! Og annerledes fordi det var med barn. Har forresten hatt flere fine ferier i Sveits på besøk hos denne venninnen. Jeg elsker Sveits!

*Feltarbeid er jo ikke ferie, men av og til oppleves det slik. Jeg har hatt et par uforglemmelige feltopphold på Svalbard, særlig det i juli/august 2002 i Ny-Ålesund.

*Ja, også må jeg nevne ferieturen sommeren etter videregående, mamma, jeg og bestevenninna mi reiste (ganske så impulsivt og fort bestemt) på en to ukers bilferie til Nord-Norge, til stedet vi bodde da jeg var lita. Det skjedde bare så utrolig mye morsomt på den turen!

Det ble visst mange det :flau:

Gremli Skremli sa for siden:

Det må ha vært da jeg gikk pilegrimsruta til Santiago de Compostela med ei god venninne påska 2002. Vi gikk 300 km fra León til Santiago og hadde det helt fantastisk, selv om det ikke var noen vanlig ferie akkurat.

Mandarin sa for siden:

Å det kunne jeg tenkt meg!!

Hyacinth sa for siden:

Jeg har vært to ganger i Malaysia (inkl Thailand og Singapore). Vi var der en måned begge gangene og jeg har veldig gode minner fra de turene. Det var dog uten barn. Fikk sett veldig mye av landet.

Beste ferieminne MED barn er nok sommerferien i fjor. Vi var på Syd-Fyn i et fantastisk sommervær.

Nabbe sa for siden:

Tror det blir aller første gangen jeg var i Algerie, alene uten exen min, bare jeg og Malika. Hun var 15 mnd, og jeg var gravid med Sofian. Skikkelig slitsom tur, men fint på alle måter.

Ellers kommer også turen til Sudan langt opp på lista, og Bosnia...

Bluen sa for siden:

Jeg er særdeles lite eventyrlysten når det gjelder ferier. Som kritthvit, manisk sol-, varme- og ikke minst strandmotstander har jeg en tendens til å trives best i storbyer eller kjølige strøk. :o En reise vi hadde til Frankrike sommeren for ett og et halvt år siden må likevel trekkes fram som nær perfekt - en god blanding av storbyshopping i Lyon, bilferie, fjelltur og sykkeltur med gode venner. Masse god mat og vin hele veien!

Candy Darling sa for siden:

Hm, the pressure of a choice …

Min alenetur til Thailand var veldig spesiell, siden jeg nettopp hadde gått ut av et forhold og plutselig fant meg på vei inn i et annet. Vår første tur sammen, til Brasil i 1 mnd, var intens og spennende. Zanzibar ga veldig mange annerledes opplevelser, ikke alle av dem positive.

Nei, den beste må være rundreisen i Mellom-Amerika; fra Guatemalas fjellandsbyer via jungeltemplene i Tikal, på tur i underjordiske grotter til eldgamle gravplasser og fantastisk Caribean-life lazy i Belize. Fantastiske dykk midt utpå havet med haiene sirklende under oss. Avsluttet med Yucatan i Mexico. Det var mer sol og party, for å si det mildt, men OK. Grottedykkingen var kul!

Nabojenta sa for siden:

Den aller fineste, koseligste og morsomste ferieturen jeg har hatt, var sommeren 2005.
Da tok jeg å pakket bilen med unger, soveposer, fiskestenger og masse klær. (Mannen lot jeg være hjemme for å bygge veranda! :D ) Så kjørte vi fra Arendal, overnattet på ei lita hytte på hovden 1 natt. Der fisket vi, grillet, og spilte fotball på en schvææær eng. Dagen etter kjørte vi over Haukeli, der vi vasset i isvann, spiste god mat langs veikanten(hadde vår egen mat, og fant ikke maten i vegkanten, altså) og koste oss i den vakre naturen. Stoppet også flere andre plasser, (Nordheimsund, Utne og andre plasser jeg ikke husker i farten) og koste oss med natur, fiske og lek. Vi endte opp, sent på kvelden, hos min mor i Bergen. Der ble vi en uke, mens vi koste oss med reker på bryggekanten, lange turer i Fløyfjellet og turer ut på mamma og gubbens hytte ute ved Mongstad. Der badet vi og var ute og fisket i båt.
Så tok vi turen hjemover igjen, og vi var lykkelige, slitne og fornøyde da vi kom hjem til en mann som savnet oss, og en veranda som stod klar for solbading!

Alexa sa for siden:

Det var bryllupsreisen, faktisk. Vi drar ikke så ofte utenlands, men tok den helt ut på denne reisen (i 2004) :).

Vi var først en uke i en ettroms-leilighet på Montmartre i Paris. Vi hadde utsikt til Eiffeltårnet fra stua, og Sacre Coer fra badet. :) Dagene bestod av noe sightseeing, men for det meste kafe/restaurant til lunsj og middag. Jeg tror ikke vi spiste utenfor gaten vi bodde i selvom det var nytt sted hver gang (stort sett).

Etter 1 uke der (i flotte, men ikke luksuriøse omgivelser) dro vi med hurtigtog mot Loire-dalen og tilbrakte 3 netter på dette slottet:
www.grandesetapes.fr/chateau_artigny/fr/indexhome.php

Fantastisk! "Posht", men likevel hyggelig. De som jobbet der behandlet folk etter "deres egen standard". Maten var super, og vi drakk vin fra vårt fødselsår ('74). Ubetalelig (vel, vi brukte kanskje visa eller mastercard ;) ). Det var stort sett eldre engelske ektepar der, så det ut til
.Vi var der utenom sesong (tidlig juni) og opplevde feks å ha et stort flott svømmebasseng stort sett for oss selv, selvom det var fantastisk flott vær. :)

Åh, får nesten gysninger bare av å skrive om det. Det er klart at det at det var bryllupsreisen kanskje påvirker opplevelsen noe. ;)

nolo sa for siden:

Det er vanskelig å velge, men kanskje USA-turen jeg ga til mannen i 40-årspresang. Han hadde aldri vært der før, og ble overrasket og kjempeglad da han fikk vite om det. Og hele turen var fantastisk.

Vi bodde litt hos min onkel i Florida, og siden dette var i oktober, var det flotte været en ekstra bonus. Vi leide bil og kjørte litt nordover til Georgia, og avsluttet med en helg i NY.

Koma sa for siden:

Oi, har mange ferier som seiler opp som gode kandidater.

Vi hadde en fantastisk fin ferie i Italia/Frankrike for noen år siden. Fløy til Milano, og hadde en uke med samboer "på loffen" på den italienske rivieria en ukes tid. (Vi hadde ikke booket hotell, og tok alt på sparket.) Deretter møttes vi med venner i Nice og hadde høy partyføring i Monaco/Nice noen dager. Så hadde vi noen dager innlandet i Provence, og avsluttet ferien i en luksusvilla på den franske rivieriaen, hvor vi bodde sammen med 6 venner. Helt topp:riktig:

Veronal sa for siden:

Alle mine Firenzeferier. :drømme:

LilleLeo sa for siden:

De to som sitter best er:

1. Sykkeltur i Danmark med tidligere bestevenn- og venninne.
    Vi var nett fylt 18 og hadde det utrolig gøy!

2. Sommeren 2001 eller 2002, fremdeles nyforelsket og på
    Roskilde festivalen for første gang.

Disse var jo da uten barn, og med barn var i forfjor,
da var vi på Mallorca, Magaluf, i to uker, sammen med mamma og pappa.

Pastill sa for siden:

Likte Malta godt. Ellers så har skiferier stått høyest i kurs.

Billeba sa for siden:

Min første ferie sammen med han som nå er mannen min: motorsykkelferie i Danmark. :love: Nesten ikke bagasje og ingenting bestilt. Vi fikk et sted å sove hver kveld, og vi kjørte i det mest møkkete vi hadde av klær under dressene.

....og jeg var så forelska.... sukk....

Gulla sa for siden:

Jeg har vært på mange ferier, men den jeg minnes som den flotteste og mest spesielle var en 10 dagers seiltur med Statsraad Lehmkuhl til Orknøyene og Shetlandsøyene. Det var nest siste uka på folkehøgskole med masse gode venner. Vi opplevde dager med strålende sol, dager med full storm, besøkte flotte plasser og spilte backgammon i timesvis på dekk. Mimre, mimre...

Pastill sa for siden:

Hehe. Jeg har vært på akkurat samme turen. Tror det var i 98.

Syntes ikke det var SÅÅ stas jeg da. En morsom opplevelse, men syntes det var litt kjedelig på båten..

Gulla sa for siden:

Det kan godt være, men nå husker jeg det som noen flotte dager med gode venner og nyforelskelse. Også er jeg veldig glad i å seile sånn uansett.

Cascaye sa for siden:

Bilferie i Frankrike, var innom masse museumer og krigskirkegårder etter WW1 og WW2. Akkurat passe mengder god vin og god mat.

Fadese sa for siden:

Jeg er ikke særlig bereist, men hadde en deilig ferie med mannen min sommeren 2000.
Vi var først noen dager i Paris og derette noen dager i London. Paris kom ut som en soleklar vinner. Deilig!

Med barn tror jeg faktisk beste ferieminne var campingtur. Dvs, det var en kombinert camping- og Oslotur. Noen netter i telt og noen netter på hotell. Lillemor storkoste seg, og telting ble faktisk en mer avslappende ferie enn Amsterdamtur med barn.

Michelle sa for siden:

Den turen har jeg lenge drømt om å ta. Får vente til jeg blir bedre i bekkenet.

Guava sa for siden:

Jeg er litt usikker på hva jeg skal skrive.

Noen reiser har vært supre på grunn av reisemålet. Andre har vært supre på grunn av reisefølget.
Noen reiser har vært mye fag. Andre har vært ren kos.

Tre reisemål skiller seg ut for min del.

1. Brasil. Foz do Iguacu er det aller nydeligste stedet jeg har vært.
  2. El Salvador.
  3. Betlehem :hjerter: Det er vanskelig å kalle Betlehem for en vakker by, men opplevelsen av å være der var noe jeg aldri glemmer.

Carpe Diem sa for siden:

De fineste feriene jeg har hatt... Det må nok være på Koh Samui og Koh Lanta i Thailand, Provance i Frankrike og alle mine barndoms ferier hos slekta på på Vestlandet og Nordmøre...:blunke2:

Irma sa for siden:

Jeg synes også det var en stor opplevelse å besøke Betlehem og Jerusalem, selv om jeg ikke er kristen. :) Å bade i Dødehavet var også ganske spesielt.

~TM~ sa for siden:

En tur til Madeira med husbonden er den beste utenlandsferien jeg har hatt. Vi gikk i snitt en mil om dagen; fantastisk natur, flotte turstier og levadaer.

Anbefales!

Her hjemme er det nok en ferietur vi tok opp til Røros, ut til Fosen, og derifra kjøre vi kysten nedover til Kr. sand før vi avsluttet på hytta. Fanastisk vakkert land vi bor i!

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.