Hadde jo en Touran tråd her inne for litt siden, der jeg fikk mange gode tips og råd, og vi kom vel fram til (eller jeg kom fram til), at det ikke er bilen for oss.
Valget falt på Volvo V70 (selv om jeg egentlig hadde tenkt å prøve noe annet), og nå ser vi på en 2010 modell diesel 1.6.. Det sies visst at diesel 1.6 er mer enn bra nok, og ikke kan sammenlignes med bensin 1.6.. Den skal visst kunne dra fullastet bil oppover bakker uten problem, men jeg kjenner jeg er litt skeptisk.. Vi får jo prøvekjøre, men jeg vet ikke om vi klarer å kjenne dette bare på en liten prøvetur..
Så hva mener dere som har peiling? Er det idiotisk med 1.6 diesel?
Nei det er absolutt ikke idiotisk. En 1.6 dieselbil kan ikke sammenlignes med 1.6 bensinbil. Nå er ikke jeg den som kan forklare hvorfor, men motoren i en diesel er mye sterkere en en bensin. Jeg har 1.5 dieselbil litt lettere bil en en V70 og den går som bare det.
Så lenge dere ikke vil ha en bil som går fort fort så holder den i massevis.
Vi har Citroën Grand Picasso (7-seter) med 1,6 dieselmotor. Den går så det suser. Vi har enda ikke kjørt den fullpakket, men det kommer til å gå helt greit.
Åh ok. Vi trenger ikke en superrask bil, men har nå 1.6 bensin, og den er altfor treg. Har jo sett på 2.0 også men da må vi ned i årsmodell.. Ellers blir det for dyrt. Og det frister jo mer med en nyere, og ikke fullt så superrask da.
Dielselbiler har som ofteste høyere "dreimoment" enn bensinbiler. Vanskelig å forklare men de drar på sett og vis bedre på tunge gir, tror jeg... Vi har ihvertfall en 1,9 turbodiesel (Skoda), og den simpelten elsker oppoverbakker. Kan ikke sammenlignes med vår gamle bensinbil som hadde over 2 liters motorvolum.
Hihi vi kommer garantert ikke til å kjøre campingvogn med den. Men henger kan det hende vi skal bruke. Det er jo ikke i nærheten av tyngden til en campingvogn, så det går vel greit.
Det går nok helt bra. Selv kjører jeg diesel på 1,5 tonn med 105 hk. Motorvolumet i seg selv betyr egentlig veldig lite, og det er klart en trend at motorvolum går nedover nå, samtidig som dreiemoment og effekt holdes på samme nivå.
Dette har riktignok ikke noe å gjøre med om det er diesel eller bensin.
Det handler om at bilen har turbo eller ikke. Greia med turbo blir her at man fra lave turtall får høyt dreiemoment, hvilket gjør at realtivt mye av motorens effekt kan hentes ut på et lavere turtall (effekt, altså hestekrefter, er et resultat av dreiemoment og omdreininger).
Dette blir det samme for både bensin- og dieselbiler. F.eks. hvis man tar en VW med deres 1.4TSI-motor med kun 122 hk får man noe av samme greia - denne motoren vil ved "vanlig dagligdags bruk" føles langt kraftigere enn mange andre bensinmotorer med høyere motorvolum og noe høyere maksimaleffekt, men uten turbo. Bakgrunnen for dette er at biler uten turbo må ha veldig høyt turtall for å hente ut en stor del av effekten motoren kan gi.
V70 Drive kan riktig ikke ha mer enn 1200 kg hengervekt. Dette henger nok ikke sammen med motorytelsen direkte - tror heller det er snakk om at bilen har andre bremser enn standard V70. Det samme kan man se på VW Passat Bluemotion. Man har samme 1.9TDI-105HK-motor, men Bluemotion-utgaven er ikke godkjent for mer enn 1200 kg, mens jeg tror det er 1500kg for standardutgaven.
Poenget var bare at det ikke alltid er slik at en dieselmotor føles kraftigere enn en bensinmotor med omtrent samme antallet hestekrefter.
Men det med tilhengervekt blir uansett viktig om dere skal ha campingvogn. Skal vel ikke være rare vogna og rare oppakningen før det veier over 1200 kg.
Ok, så bare nevnt noe her i tråden om campingvogn og feiltolket det litt ut i fra at det var aktuelt bruksområde. En henger fra Ikea eller en henger til søppelfyllinga skulle ikke være noe større problem, bare man også husker at en del hengere i seg selv kan være temmelig tunge...
Ok. Må prøvekjøre, men er redd det er litt vanskelig å få et godt nok inntrykk.. Har ihvertfall brent oss på det før..
Går visst an å chippe(?) den lovlig, og da blir den jo litt raskere.. Men kanskje best å satse på en årsmodell under, og heller da en som er raskere.
Dette handler nok mye om personlige preferanser. Man skal huske at det ikke er lenge siden at bensinmotorer på 100-120 hk uten turbo var det vanlige i biler i denne klassen. Går man 7-8 år tilbake kan man se på VW Passat, Audi A4, Toyota Avensis, Opel Vectra, Ford Mondeo og mange flere og se at salget var ganske stort med disse motorene. Dette biler som er ikke så langt unna eller tilsvarende i vekt. En dieselmotor med 109 hk vil i praksis føles langt kraftigere enn en bensinmotor på 120-130hk.
Ser man på VW Passat og Audi A4 for noen år tilbake var diesel med 90-110 hk svært vanlige motorer. VW Touran har gjerne blitt solgt med 105hk dieselmotor. Man hørte ikke da spesielle klager fra de fleste at dette var for små motorer.
Hadde det vært en 109hk bensinmotor uten turbo de hadde brukt i V70 ville jeg nok også ha sagt at dette måtte være en alt for liten motor for bilen.
Det at motorvolumet her er lite, bare 1.6 liter, skal man ikke se så mye på. Dette er veien motorutviklingen går. F.eks. VW og Skoda går nå inn med 1.6 liters diesel i en rekke modeller. Dreiemoment og effekt blir omtrent det samme. For eksempel erstatter man 1.9 med 105hk og 2.0 med 110hk med 1.6 på 105.
Men såklart, en del mener det blir for små motorer. For mange andre er det helt greit. Jeg har selv en bil på i overkant av 1500 kg og med 105hk diesel og ikke noe problem med å akselerere opp Lier-bakkene selv med bilen ganske lastet. Jeg gikk fra en bil med 105 hk bensinmotor uten turbo som var 2-300 kg lettere til altså en større bil med samme effekt oppgitt for motoren. Likevel er det i det vanlige bruk en langt kraftigere motor.
Det som i praksis kan være et spørsmål er hvordan girkassen er tilpasset bilen. I de "grønnere bilene" hos en del lagt opp litt forskjellig enn på de vanlige modellene med samme motor.
Jeg er ikke av dem som langs landeveien har fullstendig allergi mot at det ligger en bil foran meg som holder fartsgrensa, men er heller ingen "lusekjører". Jeg har begrensede behov for å ta forbikjøringer, og får da når jeg trenger å gjøre det, de kanskje 2-3 gangene i året, heller kalkulere med litt lengre sikkerhetsmargin og at jeg kommer 2 minutter senere fram enn hvis jeg skulle hatt en bil med større motor. Joda, jeg skulle gjerne likt å hatt større motor, men samtidig kan jeg ikke direkte si at behovet er der.
Ja går fint ann og chippe den,men om det skal bli lovlig krever staten at du betaler avgift for effektøkning:)noe dem sier dem skal begynne og kontrollere mye av fremover.Men er nok minimalt med biler som er chippet som har betalt avgift.
Jeg har ikke peiling da, men vi har 2,0 diesel og 160-ettellerannet hk i vår bil og jeg tror ikke jeg ville hatt mindre en det i en V70.
Vi har bmw 5-serie og den "tilsvarer" på mange måter Volvo V70 i størrelse. Jeg synes 1,6 høres lite ut på en såpass stor bil, det er den størrelsen vi har på vår Audi A4 97-mod. og det er jo ikke akkurat motor med kjempetrøkk i.. i mine øyne.
Men det handler kanskje om preferanser da. Jeg liker at det drar skikkelig når man har behov for det.
1.6 liter alene betyr egentlig ikke noen ting. En motor på 1.6 liter kan være like "sterk" som en på 3,2 liter. Det som betyr noe blir mer effekt og ikke minst dreiemoment på turtallsområdet man til vanlig bruker.
Det dere hadde på deres gamle Audi var en 1.6-liter uten turbo, hvilket resulterte i at dere måtte opp i veldig høye turtall hvis man skulle være i nærheten av å hente ut en del effekt (hestekrefter) fra motoren. Når motoren har pustehjelp (turbo) blir situasjonen en helt annen.
Jeg hadde en bil før med samme 1.6-liters-motoren dere hadde i Audi-en, og gikk over til en diesel med samme antallet hestekrefter og høyere vekt. Bilen går likevel veldig mye bedre....
I dag får man også ganske store biler med 1.4-liters-motorer som "kjører fletta" i praksis av andre biler med 2-liters motor med omså noe høyere maksimaleffekt.
Dette kommer helt ann på hva man er ute etter i en bil,skal man ha en som man kommer seg fra a til å med er denne 1,6 helt grei.er vell en 109hk om jeg ikke husker feil:)Men er man ute etter litt ekstra drag,må man nok opp litt.kjører man mye med henger osv,så vil nok en med litt større motor bruke noe mindre drivstoff.Men dette kommer helt ann på bruken.
Hvis man ikke har kjørt en turbodiesel-bil før bør man ta seg litt god tid med prøvekjøringen, og kjøre variert. Det blir en litt annen "måte å kjøre" på en måte, og det kan ta litt tid til å venne seg til at ting skjer på langt lavere turtall og at det også skjer noe man trykker ned gassen på ganske lave turtall og turbo-en slår inn. Det kan fort være at man i starten kanskje føler at man må gire langt mer enn det som egentlig er nødvendig. Man må altså bli litt kjent med det.
Kom forresten til å tenke på min kompis som i fjor var å hentet seg en brukt VW Passat 1.9TDI 130hk, og fikk da fra en Audi A4 1.8 med 125hk. Altså omtrent samme størrelse på bil, samme vekt og samme motoreffekt.
Vi kjører forsiktig fra forhandleren og han kommer til en rundkjøring hvor han stopper nesten helt opp og girer ned, ser at det blir klart hvis han skynder seg litt og gir litt hardt med gass. Han er da vant til at han må ganske høyt opp i turtall på sin A4 før det begynner å skje noe, mens med dieselbilen begynner det å skje ganske kraftige ting allerede på godt under 2500 o/min. Han ble nok tatt litt på senga av det bilen så svarte med, men kommer så med en herlig latter og et stort smil rundt munnen når bilen har kommet seg gjennom rundkjøringen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.