Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kan noen forklare veiavgiften for meg?

#1

Dixie Diner sa for siden:

Nå spør jeg bare fordi jeg ikke vet noe om det altså, ikke fordi jeg skal sukke og stønne over høye avgifter og slikt i Norge. Jeg havner stadig i diskusjoner om dette her med bommer og veiavgift (av en eller annen grunn) og vet altfor lite om det. Så enlighten me, noen.

Hva går egentlig veiavgiften til? Vi betaler jo ganske store summer i veiavgift hvert år, mange milliarder. De fleste familier i dag har vel også to biler, hvertfall om de ikke bor midt i byen. Når jeg begynner å jobbe blir vi helt avhengig av to biler dersom jeg ikke får jobb i gåavstand herfra, da må vi betale TO veiavgifter. Vel, nok om det.
I tillegg til all denne veiavgiften har vi bommer. Bommene her i Stavanger/Sandnes skulle stå til 2008, så ble det utvidet til 2011, og nå snakker de om enda lenger + økning i prisen, 30,- kroner per passering.

Er det sånn at vi ikke betaler NOK veiavgift? Eller går den egentlig til noe annet? Hvorfor må vi ha bommene i tillegg, og hvorfor setter de opp prisene hele tiden i takt med at også veiavgiften øker? domm


#2

Ulvhedina sa for siden:

Jeg kjenner jeg river meg i håret bare ved innlegget ditt.

Det er ikke veldig spennende for småbarnsfamilie i middeklassen å betale 12500 i forsikring, 2500 i bompasseringer og veiavgift på 6000. Ja, og da har vi jo ikke tatt bensin, eventuelle abbonement i NAF, slitedeler i betraktning. Det blir noen ugreie tusenlapper i måneden. Sårt trengt til andre ting, men må ha bilene også.


#3

Jålebeinet sa for siden:

Du mener årsavgiften?

Årsavgiften er en rent fiskal avgift, dvs. at inntektene fra avgiften går direkte i statskassen uten noen form for øremerking. Avgiften er ikke ment som en kompensasjon for bilførerens bruk av vegnettet, og tar ikke hensyn til om kjøretøyet benyttes lite eller mye.


#4

Dixie Diner sa for siden:

Aha, ja det er den jeg mener. Het det veiavgift før, eller er det bare et sånn folkemunne-ord, slik som "mamma-permisjon" osv? Og det er en avgift man må betale bare for å eie en bil og det er det? Litt rart, egentlig.


#5

mkj sa for siden:

Det er nok sikkert i utgangspunktet tenkt som en veiavgift, selv om den ikke øremerkes. Så har pengene gått til andre poster på budsjettet, og man har måttet finansiere veier med bompenger blant annet.

Men når det er sagt. Tenk dere Tyskland, mye greiere geografi enn oss, og der bor det omtrent 80 millioner mennesker. Vi bor i en lang tarm, med masse holmer, fjell, bruer, tuneller osv. Og vi er 5 millioner mennesker. Klart at det er dyrere pr person å bygge vei her til lands så lenge vi skal ha veier i de ytterste utpostene. Sånn er det bare.

Så derfor har vi mye dyrere biler, pluss en del andre avgifter.

Men jeg synes i en sånn diskusjon at det fortsatt er viktig å huske at Norge er et veldig godt land å bo i. Det må betraktes på lik linje som å vinne i lotto - det å bli født i Norge. Synes i alle fall jeg.

(nå er ikke jeg noen avgiftstilhenger sånn sett, men noe må nok til for å få landet til å gå rundt. Men det er vel ofte (mis)bruken av pengene på budsjettet som opprører meg mest)


#6

Jålebeinet sa for siden:

Meningen er at de som er med på å forurense og skade mennekser og dyr skal også være med å betale. På den ene og andre måten.

Den kom for første gang i 1917 :åpplyser:


#7

Tallulah sa for siden:

Jeg aner ingenting om veiavgifter, men ville bare flisespikke litt, fordi så vidt jeg kan se fra SSBs statistikker, så stemmer ikke dette. Det er betydelig flere familier med en bil, enn med to. Nå har jeg ikke sortert vekk byer, riktignok.


#8

allium sa for siden:

:nikker:

Kostnaden for bilkjøring er mer enn produksjonskostnad for selve bilen, bensinen og veiene.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.