Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Apollo-tabbe


#2

dutte sa for siden:

He he, der var det virkelig mye hummer og kanari :p .


#3

DM sa for siden:

:ler: Det hørtes skummelt ut.


#4

Nenne sa for siden:

Flisespikkeriet er for småfeil og finurligheter. Det der var forferdelig!!


#5

Elin sa for siden:

En "tabloid-nyhet" som nok kommer i kjølvannet av Ving's kvinnediskriminerende tekst i sin siste katalog....

Nå skal vi ta turoperatørene dere! Ta dem, ta dem, ta deeeeeem!

Synes forøvrig synd på den stakkars reiselederen som har skrevet det programmet.... Hvem vet, kanskje han/hun er ordblind m.m. og har det litt fælt akkurat nå. :nemlig:


#6

kisha sa for siden:

Ja, vedkommende har nok fått høre det. Rart at ingen leser korrektur.


#7

DM sa for siden:

Ja stakkers.

Hvis jeg stiller som oppvarmer for Pink Floyd, fortjener jeg ikke å bli buet ut og arrangørene kritikk for at stakkers jeg kan jo ikke synge. Jeg kan jo bli lei meg for at noen kritiserer meg for å gjøre noe jeg ikke er god på istedet for å slippe til noen som kan sakene?


#8

Tallulah sa for siden:

Info-arkene vi fikk av Apollo i Parga var akkurat like fullt av feil. Jeg leste korrektur på det og leverte det inn, i tillegg til at jeg nevnte det i tilbakemeldingen vi fyllte ut. :snill:

Hvis vedkommende er ordblind er det jo ikke noe problem å enten få noen andre til å gjøre jobben eller til i allefall lese over?


#9

Skilpadda sa for siden:

:knegg:


#10

Ole Brumm sa for siden:

:knegg:
Så en reklame for en tannlegeklinikk for en stund siden,
den var akkurat like ille...


#11

Candy Darling sa for siden:

Jeg synes sånt er utrolig uprofesjonelt. Personlig får jeg spader når jeg kan høre svensken tydelig gjennom en halvgjort oversettelse. Og det er da sjefen som skal ha pes, ikke noen lokale representanter. Har de ingen kontrollrutiner? :urk:


#12

Elin sa for siden:

Neida det er kanskje ikke det, men jeg vet fra min egen reiseleder-erfaring at det ikke foregår slik i praksis, og at hver og en har mer enn nok å gjøre og at det nok ikke blir gitt tid til å lese korrektur ved hver eneste program-skrivelse/program-forandring.

Ofte er det også lokale medarbeidere hos agentene til turoperatørene som skriver programmene (fordi det er de som er teknisk arrangør ) og da er det gjerne en eller annen lokal greker eller thai som har lært seg norsk på egenhånd som skriver. Ikke at det er forsvarlig, men det kan være en grunn...

Desermbermamma: Din sammenligning er så teit at jeg ikke orker å svare på den en gang...


#13

DM sa for siden:

Pøh, det er ikke teit. :snurt:

Hvorfor skal man ikke kunne klage på at et produkt er dårlig?


#14

Elin sa for siden:

Et stensilert utfluktsprogram delt ut på en eller annen charter-destinasjon kan vel neppe klassifiseres som et produkt, men
selvfølgelig skal man kunne klage, jeg synes det er helt riktig å klage/gjøre oppmerksom på dette programmets feil også. Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg sier bare at jeg synes litt synd på den stakkars reiselederen/programskriveren som nå er med på denne runden med oppslag i pressen, skriverier, diskusjoner osv. Det er ikke mer enn et menneske bak denne tilsynelatende for mange gigantiske tabben til Apollo sitt utfluktsprogram i Thailand....


#15

Skilpadda sa for siden:

Det er sjelden mer enn et menneske bak de fleste tabber. ;)

Man kan godt synes synd på noen som enten har påtatt seg eller blitt pålagt en oppgave de ikke greier, men jeg ser ingen grunn til å la være å kommentere vanvittige skrivefeil i en brosjyre bare fordi kanskje den som skrev det er dyslektisk eller har lært seg norsk på egen hånd. Jeg synes DMs sammenligning var helt på sin plass, jeg: Kan man ikke spille, så bør man ikke ta på seg spilleoppdrag - kan man ikke skrive, så bør man ikke skrive ting som skal publiseres. (I alle fall ikke uten at noen andre korrekturleser/språkvasker det før publisering!)

Det er ikke den enkeltpersonen som har skrevet dette som blir hengt ut her, det er jo Apollo. Det er de som har latt en ukyndig person gjøre jobben for seg.


#16

Elin sa for siden:

jadda,jadda,jadda...
Og likefullt synes jeg synd på reiselederen/programskriveren sett i lys av disse oppslagene. Ja, det er Apollo's feil, men likefullt synes jeg synd på reiselederen. Antakeligvis fordi jeg sitter med erfaring på området, og ser situasjonen litt annerledes enn noen andre kanskje. Dessuten klarer jeg å se det programmet litt humoristisk. Det er et utfluktsprogram på et stensil-ark på en destinasjon man er på ferie... omtrent som en meny skrevet på dårlig svorsk i Spania. Litt mer relaxed liksom..... Jeg synes altså saken er blåst opp noe forferdelig og at folk irriterer seg unødvendig over bagateller.


#17

Skilpadda sa for siden:

Ja, det er noe herk med folk som irriterer seg unødvendig over bagateller. :humre:



#19

safran sa for siden:

:knegg: Det må da være enormt mye annet man heller kan foreta seg!


#20

Tallulah sa for siden:

Elin, det er greit at det er synd på reiselederen, men vedkommende burde ha såpass respekt for jobben sin og skjønne at det han gjør og er, er som en representant for firmaet han jobber i. Og akkurat på det området der er ikke vedkommende kompetent.

Syns du like synd på alle mennesker som ikke er kompetente i jobben sin, eller bare de du har erfaring fra?


#21

Eia sa for siden:

Enig. Forferdelig. Det er bra at det blir satt fokus på det. : også reiseledererfaring:


#22

Elin sa for siden:

Nei, jeg ville synes like synd på han om han f.eks. solgte jordbær på Youngstorvet og hadde skrevet plakat:

"Jorbær kunn 10,- pr. kurrv"
[i][/i]
Og at det deretter hadde blitt slått opp i aviser til alles ergrelse og latterliggjøring, med bilde av plakaten og jordbærkurven.


#23

Candy Darling sa for siden:

Men Elin, er du ikke enig i at et profesjonelt firma bør ha strengere kvalitetskrav enn som så? Ditt eksempel ville jo aldri blitt slått opp i VG, siden alle ville antatt at det var en enkelt polakk som solgte selvplukkede jordbær.

Jeg for min del dåner litt bare av at NetCom lager annonser med feil orddeling, og dette var virkelig noe av det grelleste jeg har sett!


#24

Elin sa for siden:

Selvfølgelig er jeg enig i det, men helt oppriktig så mener jeg at det er langt alvorligere at NetCom gjør slike tabber enn en reiseleder/egenlært thai/dyslektisk svenske har skrevet et ukentlig stensilert ukesprogram med utfluktene på en charter-destinasjon i Thailand. DERSOM det var en BOK eller lå på Apollo's egen nettside, ville jeg synes det var helt forferdelig. Men jeg forsøker å se litt lenger enn at det er et så lite blodseriøst at man kan se litt gjennom fingrene.

Som sagt sammenligner jeg dette med en litt dårlig oversatt svorsk meny på Gran Canaria (som vi begge elsker;) :hjerter:). Det er skikkelig dårlig norsk ja, men med litt godvilje (og sol, og vind i håret og hvitvin og nydelig thaimat innabords) på ferie så klarer man kanskje å le av det, og ikke se det ene og alene som at Apollo er fryktelig useriøse.

Det var det jeg mente....


#25

DM sa for siden:

Selvfølgelig kan man le av det Elin, det sto mye morsomt der. Men det betyr ikke at ikke Apollo bør gjøre noen grep i forhold til det. ;)

#26

Guava sa for siden:

Elin

Hadde du ikke synes det var litt pinlig hvis du oppdaget at brosjyrer dere delte ut på jobben din var full av rare skrivefeil selv om det bare var en brosjyre eller et ark som dere delte ut for en kort periode?


#27

Elin sa for siden:

Jeg har sagt hva jeg mener. Jeg gidder virkelig ikke å forsvare hvofor jeg mener det jeg mener, og hva jeg mener, enda mer. Jeg har mer enn godt nok forklart hva jeg mener.

Hattifnatten: Jeg HAR erfart slikt på jobb. Som reiseleder. Det har jeg allerede sagt. Apollo er ikke de eneste som har "svin på skogen" i så tilfelle. Dette utfluktsprogrammet er ikke på noen måte helt uvanlig i reiselivsbransjen på utedestinasjoner. Jeg har heldigvis som oftest sett det bedre, men jeg har også sett like ille før.

Likeledes har jeg hørt nordmenn som har jobbet "litt for lenge" som reiseleder ikke snakke rent norsk lenger, men høres ut som en plaget svenske i åndenød når de snakker med landsmenn.


#28

Guava sa for siden:

Elin. Jeg tenkte på din vanlige jobb. Hadde du likt å delt ut en slik brosjyre der?
Er det bare "greit" hvis det er i en reiseledersammenheng?


#29

Elin sa for siden:

I samme slengen anbefaler jeg boka "Syden" av Are Kalvø. Der kan dere lese mer og charterbransje-og charterdestinasjon-grusomheter.


#30

Guava sa for siden:

Den boka har jeg og nettopp derfor synes jeg det er et poeng at Apollo tar dette til etterretning og ikke innfrir alle fordommer.


#31

Elin sa for siden:

JEEEEEEEEEEEESUS, Hattifnatten! Hvor vil du hen?

Jeg hadde ikke delt ut en slik brosjyre, fordi jeg ville oppdaget det lenge før den ble delt ut!! Da ville jeg antakeligvis satt meg ned foran pc'en rettet opp feilene og trykket opp på nytt igjen. Det ville tatt meg mindre enn 10 min. vil jeg tro. Dessverre var hverken du eller jeg der, dessverre ble det delt ut. Det vil ikke ha noen alvorlige konsekvenser for noe som helst at dette programmet var fullt av flaue skrivefeil, og dersom jeg ikke var destinasjonsansvarlig på denne destinasjonen, ville jeg informert vedkommende om dette feilfulle skrivet, og bedt han/henne skrive nytt... meget mulig er det til og med destinasjonsansvarlig som har skrevet det også, og da ville jeg med et smil tilbudt meg å renskrive det.

I min vanlige jobb deler vi ikke ut kopier av denne typen. Det tar store trykkerier seg av, og det er en egen avdeling som jobber med slik type "markedsføring".


#32

safran sa for siden:

Ja, Jesus kan sikkert hjelpe til med stavingen her. :knegg:


#33

Elin sa for siden:

Skal du ikke se helt bort i fra, Safran....


#34

Guava sa for siden:

Det var du som sammenlignet Apollo med en jordbærselger. Jeg ville fram til at det faktisk er viktig for selskaper av en viss størrelse å bli tatt seriøst og at inntrykket kundene danner seg er viktig.

Du mener at jeg har dratt historien for langt. Jeg kan godt stoppe hvis du vil. Dette er ren flisespikking for min del og jeg ser at du ikke setter pris på det. Beklager.. trekker meg ut


#35

DM sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så emosjonell på dette temaet Elin.
Du ville aldri levert ut et slikt skriv selv, men du blir rasende på oss som sier det ikke er helt bra og at de burde fikse litt opp i det. :confused:


#36

Elin sa for siden:

Nei, men å si at jeg ikke ville levert ut et slikt brev er ikke det samme som å si at jeg synes det er helt krise at et slikt skriv er levert ut, og at jeg ikke ser hvorfor man trekker denne saken ut av proporsjoner og skal ha meg til å liksom bli med på hylekoret om hvor utrolig hårreisende forferdelig dette er.

Jeg er ikke rasende, og heller ikke sint, bare en smule oppgitt over at jeg ikke kan få ha en smule empati med denne stakkaren som har forfattet galskapen uten å omtrent bli halshogd for meningene mine, og for å ikke påvirkes i en retning om at alt her i verden må være feilfritt. Selv på ferie.


#37

Lykken sa for siden:

Jeg anser ikke dette for å være noe som er avgjørende for et reiseselskaps seriøsitet. Hadde dette vært en avis-eller tvreklame eller pent utformede brosjyrer laget av profesjonelt byrå i Norge hadde det vært annerledes. Men tross alt, på et reisemål der det er mange av de lokale som står for arrangementene, og som Elin påpeker, har lært seg norsk selv eller en reiseleder som muligens prater svorsk, er det bare en del av chartersjarmen…er det ikke bare å le overbærende?


#38

Pastill sa for siden:

De kunne jo rekruttert noen korrekturlesere herfra.


#39

DM sa for siden:

Før du kom inn var det bare noen som hadde flirt over temaet. Nenne hadde kalt det forferdelig, men det var skriftmessig for å kommentere hentydningen om at det kansje hørte hjemme i flisespikkerforumet, at det var det for grove feil til å komme innunder der. Ingen som har hylt opp før du. ;)

#40

Elin sa for siden:

Dersom man har lest Kalvø sin bok og har vært på charterferie de siste 10-15 årene, så vet man at Kalvø snakker om den gang da.... og at han setter på spissen, og at han overproporsjonerer og gjør narr av endel ofte forekommende opplevelser i forbindelse med charter og det særnorske fenomentet "syden". Han hadde garantert sett humoren i dette også, og jeg er rimelig sikker på at han ville tatt vare på programmet som et morsomt bidrag til boken sin dersom han hadde fått det i hendene før bokutgivelsen.


#41

Elin sa for siden:

Neida, ingen som har hylt om forferdelsen av denne forferdelige handlingen utført av Apollos medarbeider (thaien, halvsvensken, halvfylliken, dyslektikern or whoever) mer enn meg:rolleyes: Alle har hatt full forståelse og ikke minst innsikt over hvordan arbeidsfordelingen og ansvaret foregår på en charterdestinasjon 30 000 km hjemmefra, og alle tror selvfølgelig at på en slik destinasjon har Ving, Apollo, StarTour osv. egen markedsavdeling, språkvaskere, korrekturlesere, plakatskrivere, forfattere og trykkerier, for det er det selvfølgelig både tid, penger og behov for. Alle vet jo at reiseledere tjener seg styrtrike på å arrangere selv-oppbygde turer og at de i hvert fall ikke tar i bruk lokal kompetanse på destinasjonen. IRONI.

Er det strengt tatt et produkt forresten? Produktet er vel ikke kjøpt før den aktuelle utflukten er kjøpt, betalt og erfart for tjenesten/produktet som tilbys.

Men som en ydmyk ansatt i reiselivsbransjen på 15.året så er jeg vant til å ta på meg skylden på vegne av mange typer hylekor. Med ett smil til og med. Slik: :D Jeg takler det. Jeg er også vant til å ta på meg skylden for dårlig vær på Korfu, jeg har beklaget på vegne av en gjest m/kone overfor hotelleier som dessverre satt i stykker vaskeservanten på hotellrommet sitt (de hadde hatt sex...), jeg har beklaget elendig norsk laks i Florida, turbulens når det ikke er en sky å se på mils avstand, jeg tar gladelig skylden på meg og beklager dersom mine gjester og passasjerer har glemt ekstra bleier til babyen til turen/utflukten/flyturen, jeg beklager i det uendelige dersom vi ikke kan snike i av-isnings-kø på Gardermoen for at en eller annen skal rekke siste ferja til Gokk, og jeg tørker tårer på mor,far,barn, bestemor, flyredd, nervevrak og narkoman og jeg klarer til å med å smile og gi kaffe og mat til en massemorder som sitter i håndjern på bakerste rad.

Så jeg kan fint ta på meg denne også DM. Jeg hylte først, verst og høyest! Fornøyd nå? ;)
Bra!

Takk for turen! :)


#42

Skilpadda sa for siden:

Jepp. :D


#43

Toffskij sa for siden:

Jeg har ikke ord for hvor grusomt jeg ville mistrives i jobben til Elin. :knegg:


#44

Eia sa for siden:

Elin - jeg har også jobbet i reiselivet i flere år. Det er ikke alle selskaper som er like ille som Apollo ...

Jeg gjentar gjerne at språket er forferdelig og at jeg hadde vært skikkelig flau på selskapets vegne over dette.


#45

Elin sa for siden:

Jeg har aldri jobbet for Apollo, men de er ikke kjent for å være et spesiellt ille selskap, Eia.De er med i RGF og NRF og må forholde seg til lover og regler som alle andre, og jeg synes ikke denne tabben fra Apollo bryter vesentlig med noe som helst. En klage på dette utfluktsprogrammet til turoperatør og senere i Reklamasjonsnemdna for Selskapsreiser ville neppe ført frem.

www.travelnews.no/nyheter.asp?version=36988


#46

Tallulah sa for siden:

For å være litt grei med Apollo, så syns jeg de er flotte ellers. Jeg har reist en gang med Saga, en gang med Ving, en gang med Star Tour og en gang med Apollo, og turen med Apollo var absolutt best, på alle måter. Kan selvfølgelig ha litt med reisemålet å gjøre, men Apollo har vært den som har fremstått som mest seriøs, har gitt mest korrekt info om forholdene ved reisemålet og har vært generelt mest serviceinstillt.

Dette sier jo egentlig ingenting om reiseselskaper i det hele tat,t i og med at jeg ikke har lang og grundig erfaringmed noen av dem, men så far: Apollo er vinneren hos meg.


#47

Eia sa for siden:

Hei, hei, hei. Jeg snakker fortsatt om saken, ikke selskapet som helhet. Unnskyld hvis det fremstod som noe annet ...


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.