Vi skal ha tre barneseter i bilen. Vi har forsøkt å få det inn i Mazdaen, noe som gikk fint. De satt bra, ingen danseplass akkurat. Ikke forsøkt på Picassoen, men der så det ut som det var relativt god plass til tre seter.
Vi har Mazda 5 og det er en helt grei bil. Skyvedørene er geniale.. men jeg syns baksetet er litt trangt jeg da. Ihvertfall for 3 barneseter. Da tror jeg at jeg heller ville vurdert en Touran eller Peugeot 307/308/5008, hvor man har 3 hele seter bak i.
Hvordan Picassoen er vet jeg ikke, den har jeg verken sett eller prøvd.
Vi har Mazda 5 og får fint plass til 3 bakovervendte barneseter. Har bare hatt 2, men det ene sto da på setet i midten og det andre på setet ved siden av. Setet i midten holdt seg på setet i midten (selv om dette er bare et fjollesete). (På det tidspunktet hadde vi HTS Izi Kid i midten (som jo er et omfangsrikt sete) og Britax Two-way Elite på siden.)
Skyvedørene var ganske avgjørende for oss. Eldstemann på 4,5 år går inn og ut av bilen selv. Det hadde jeg ikke turt med vanlige dører med tanke på parkerte biler ved siden av oss.
Kjørekomfortmessig, tror jeg citroën er best. Mazda 5 har jeg prøvekjørt og ble veldig skuffa over den mangledne " nybilfølelesen" (Vi kjører 10 år gammel Volvo, så jeg gleda meg litt til den følelsen) Veldig "stiv" bil, samnt at det midterste setet bak ikke er et "fullverdig" sete.
Vi var gjennom hele denne runden for drøye to år siden, med både Mazda 5 og Touran og Ford S-Max og vi valgte Citroen Picasso. Eneste gangen jeg angrer på det er når det er speilblankt, ellers er vi strålende fornøyd. God plass til tre barneseter baki. Men jeg drømmer om skyvedøra til Mazda'n da.
Jeg må legge til at prisen selvfølgelig var aller viktigst. Prismessig sto det bare mellom Toyota Verso og Mazda 5 for oss. Touran, S-Max, Picasso osv. var en prisklasse høyere og dermed uaktuelt.
Babysete med base kan gjerne være litt smalere enn de større setene. Når man får flere beltestoler og skal komme til spennene blir det i en del biler der det "går akkurat" noe tungvindt å komme til.
Det er såklart også avhengig av hvilken prisklasse man skal inn i. Jeg liker kjøreegenskapene til Touran veldig godt, og bilen synes jeg også har fungert svært bra på vinterføre - og den har her også blitt satt skikkelig på prøve. Jeg liker tilbakemeldingene man også får fra bilen om føret.
Mazda 5 er også en god med gode kjøreegenskaper. En liten ting man kan merke seg er at man vel fortsatt ikke får noen original bagasjeveggløsning. F.eks. i Touran får man kjøpt en nettingvegg originalt som skal tåle over 2 tonns press. Skal man laste høyt blir slikt et must sikkerhetsmessig. Stativløsninger som "presses" mot taket trenger ikke å fungere like bra, og man får heller ikke utnyttet like mye av bagasjerommet på samme måte. Disse bilene har et ganske lite gulv i bagasjerommet sammenlignet med store stasjonsvogner, men fordelen er en bedre mulighet til å laste i høyden.
C4 grand Picasso blir jo også den klart dyreste av bilene nevnt i tråden. Rimeligste modell starter på nesten 350 000 kr etter listepris. I tillegg kommer da vinterdekk, levering og evt. annet tilleggsutstyr man måtte ha behov for. I samme prisklasse får man også Touran med DSG, som er en langt bedre automagirløsning enn EMG-kassa som Peugeot og Citrëen bruker, samt ellers høyeste utstyrsnivå.
Man kan også gjøre en vurdering om man bør satse på bensin eller diesel. Citroën leveres i Norge kun med diesel. Kjører man under 20 000 km i året kan besparelsen på enkelte områder være temmelig liten. VW sin 1.4-liters turbomotor med 140hk kjører fletta av de fleste andre bensinmotorer med omtrent samme effekt, og med at det er turbo får man noe av den samme "følelsen" som man får fra dieselmotorene. Går man opp til 370 000 får man enten 140hk bensin eller 140hk diesel med DSG :-)
Skal man ha automatgir på Mazda 5 blir det temmelig dyrt, ettersom man må opp på en kombinasjon av motor og girkasse som Mazda ikke klarer å gjøre så effektiv i henhold til forbruk, og de kan ikke levere kombinasjonen diesel og automatgir. Det høye forbruket da fører til høyt co2-utslipp, som altså avgiftsbelegges (samt høyere forbruk = dyrere i bruk). For Mazda 5 ville jeg nok også styrt unna de minste bensinmotorene.
På bruktbilmarkedet om noen år vil jeg tro Touran og Mazda 5 vil ha et lavere verditap enn Citroen.
Takk for utfyllende svar mrc.
Kan si at Mazdaen er en 2.0 DE 110 hk Limited edition (inkluderer da bla. xenon, cd veksler, skinn, takrails, el skyvedører, bluetooth handsfree, el innfellbare sidespeil).
Tilleggsutstyr er metallic, vinterhjul på al, sykkelstativ, hengerfeste, terskellister, beskyttelses folie bagasjeromskant, skiboks lakkert i bilens farge med stativ, bagasjerom matte, ipod adapter for OEaudio (viser sangtittel i display), ipod adapter tilkobling for original audio, ryggesensor)
Picasso er 1,6HDi 110hk - EMG6 Dyn.
Inneholder da metallic, bluetooth (usb og aux), panoramatak, vinterhjul, matter, ryggesensor, el infellbare speil, atermisk frontrute, regnsensor, side og fangerlister, takrails
Begge er nye biler, od prisen ligger på omtrent det samme. Nevner ikke nøyaktig pris her, men det ligger et godt stykke under den prisen du nevner som listepris på picassoen.
Vi har citroen'en og har tre barn med barneseter. Det er ok plass imellom dem. Vi har en bakovervendt HTS Izi Combi, en DuoLogic 2 og en Britax Kid plus eller noe sånt, altså to bakovervendte og en beltestol.
Liker bilen godt, men det er ikke noen typisk vinterbil nei.... Bra det ikke er så mye vinter her nede vanligvis....
Jeg er veldig fornøyd med girsystemet, setefjæringen, måten man kan justere setene i baksetet framover og bakover. Det er mange finesser og småting som er morsomme. Har hatt den i 18 mnd'er nå.
Elektriske skyvedører tror jeg fort kan bli et stort irritasjonsmoment. Vi så på det når vi kjøpte vår, men det tok jo for ever å lukke døren, så vi valgte manuelle dører selv.
Ryggesensor hørtes veldig kjekt ut.
Vi har Mazda 5 og er veldig fornøyd. Den vi har er en 2006 modell og det luktet nybil ihvertfall i et halvt år etterpå. :jupp: Vi har ryggekamera på vår og jeg elsker det ryggekameraet. :glis:
Ikke erfaring med elektiske dører av dette slag på noen bilder, men vil tro de av sikkerhetshensyn skal gå igjen ganske sakte siden de gjerne kan brukes uten at det direkte overvåkes, og at da barn "kan gå i mellom", slik at det skal lukkes med lav kraft for raskt stoppe hvis det blir motstand, samt at den sikkert på slutten (i hvert fall burde) gå svært sakte for å forsikre at det ikke er noen fingre i mellom....
Vi har C4 picasso.
Den er suveren på plass, vi har ett bakover vendt(Besafe izi combi isofix) og to forovervendt.
Vår bil går veldig fint på vinterføre, mannen prøvde den uten ESP igår, og da gikk den igrunn bedre opp bakken vår, mente han.
Vi har dog hatt litt småplunder med bremsene på den, men nå er den OK.
Ryggesensor er fint med så stor bil syns jeg.
Ja, det er nok gjerne riktig. Mange vet nok ikke hvordan man slår av ESP (som kan hete noe annet avhengig av bilmerke...) - og knappen for ESP deaktiverer også antispinn. Problemet med antispinn og ESP i en bakke det kan være vanskelig å komme opp er at noen ganger må man rett og slett spinne for å komme opp de siste meterene, og det at ESP og antispinn bremser ned dekk og reduserer kraften som overføres til dekkene kan skape problemer - man stopper rett og slett opp. Så ja, sliter man med å komme opp en bakke kan man forsøke å deaktivere dette.
Jeg må ofte deaktivere ESP for å komme opp en liten, med bratt, bakke her vi bor.
Kjøreegenskaper på vinterføre handler for min del om mer enn framkommelighet, og blant annet hvordan jeg "gjennom bilen" opplever underlaget og evt. hvordan man merker at man mister grepet. Blant annet synes jeg "tilbakemeldingene" gjerne blir dårligere i en bil som har et mykt oppsett.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.