Vinteren er i gang, og jeg er så heldig :rolleyes: å disponere en golf stasjonsvogn 1997-modell. Den har sett sine bedre dager, men hey! Jeg eier ikke, jeg disponerer.
Noen dager, for eksempel når det er under null grader, har jeg problemer med å komme meg inn i bilen. Alt fryser, og det åpner seg ikke med bruk av motorvarmer og kupevarmer. Det vil si, den ene døra funker, og jeg tiner med hårføner om låsen er helt frossen.
Hva er trikset for å få dører til å ikke fryse? Bilen står altså i garasje (uoppvarmet, men tak tross alt). Den burde tåle dette, men jeg må kanskje vedlikeholde med noe? Ikke bare bruke nødlåsespray?
Denne abonnerer jeg på. Jeg får opp dørene men ikke igjen igjen på det kaldeste. Det er kult å kjøre med dører åpne mens man henger i rattet for ikke å dette ut. :himle:
Dette med dørlåser som fryser er et kjent Golf-problem. Har hatt to Golf'er, og begge har hatt låsåroblemer om vinteren. Vi løste problemet med å ikke låse bilen, satte bare på alarm og rattlås. Ellers kan man tine en lås med god, gammeldags varmeflaske.
Ved bruk av låsespray forsvinner oljen som normalt skal være i låsemekanismen, og fuktigheten som trenger inn (på grunn av konstruksjonsfeil på stort sett alle gamle VW) får fritt spillerom.
Når bilen er god og varm, sprut inn låsolje (ikke tinespray) både i nøkkelhull og i/rundt selve låsmekanismen (viktigst). Dette bør gjentas en gang i blant. Dersom dørlistene også fryser fast, kan du smøre dem inn med silikon. Silikonstift fås i alle bilrekvisitaforretninger og på de fleste bensinstasjoner.
Enig med Mauser her. Flere VAG-biler hadde dette problemet på den tiden. En del ville ikke lukkes/låses etter at man først hadde fått de opp heller. Men det er samtidig et vedlikeholdselement, som nok også egentlig kan gjelde mange biler. Låsspray er en nødløsning.
Når problemet ligger i selve låsemekanismen,er det ikke alltid det holder med og bare smøre inn i låsen.Er det ille nok må låsen tas ut,og smøres skikkelig:)