Vet det er fransk og det er ikke solg veldig mange av den. Peugeot forhandlere vi snakket med i dag mente det var en bil med lite problemer. Iallfall dersom vi holdt oss til 2004 +.
Men synes det er bedre å spørre dere som ikke er selgere!!
Vet det sies at det er tungvindt å flytte setene, men vi skal kun ha 5 seter og har mulighet til å lagre de evt 2 setene vi ikke bruker. Elsker tanken på skyvedører og det at alle setene er kraftig laget med god komforte selv for en voksen. Man sitter høy så ungene ser bra ut vinduet. Den har også gjort det godt i sikkerhetstesten.
Det er en også en del godt utstyr på den, som cruisekontroll, klima, ryggesensor osv. Og brukt prisen er ok. Vi har tenkt å bruke ca +-200000kr. Så den ligger i vårt pris området.
Vi har ikke prøvd den enda da vi må et stykke for å finne nærmeset til salgs.
Meninger/erfaringer taes i mot med STOR takk. :jupp:
Jeg har hatt Citroën C8 som nesten er identisk lik. Veldig fornøyd med den sånn praktisk sett. Kjempebra kjørekonfort, lekker og praktisk inni. Skyvedørene er geniale når man har barn og det er veldig god plass inni.
Men vi hadde en del tekniske problemer med den.
En av storebrors kompiser har denne. Jeg er misunnelig, for den er jo kjempemessig. De har ikke hatt noe kluss med den iallefall. - Den har ikke tapt seg så mye i verdi som ofte franske bilder gjør heller.
Etter min mening svært dårlige kjøreegenskaper. For så vidt "komfortabel" og klart en praktisk bil, men et herk på vinterføre. Og styr unna med automatgir hvis det ikke er et must - "gammel" kasse som virker som spiser mye av motoreffekten.
Samtidig er jo dette et bilsegment (altså "ekte" 7-setere) det det ikke er all verdens å velge mellom som egentlig er bra :-\ Spørsmålet kan jo være om en mindre flerbruksbil er aktuell, for man får da flere muligheter. Problemet med de som er mindre blir jo at komforten på siste seterad er langt dårligere - samtidig er det praktisk at setene er nedfelt i gulvet.
Jeg mener å huske det i 2004 kom en litt større oppgradering, som nødvendigvis ikke er så synlig, men blant annet nytt el-system i bilen. Jeg er usikker på om dette var for 2004-modellene, eller om det kom i 2004 på 2005-modellene.
Det er vel ellers ikke kjent for å være en direkte feilfri bil, men helt hva som har vært de vanlige problemene vet jeg ikke. Det er vel noe man kan si om Peugeot og Citroöen på et mer generelt plan.
Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysses og Lancia Phedra er alle 2. generasjonsbiler i et samarbeidsprosjekt (Eurovan) som det ikke ble lagt altfor mye penger i, og som skulle konkurrere med Renault Espace og Chrysler Voyager. Mye fiffige løsninger, som de fjernstyrte skyvedørene, og relativt god (myk) kjørekomfort. 807 er en langt bedre og større bil enn 806 (modellskifte i 2002).
Kjente problemer man kan se etter: Hjuloppheng (ujevnt slitte dekk, klunkelyder), motorstyring (ujevn motorgange), pyntelister og interiørdetaljer faller lett av. Elektriske problemer er heller ikke ukjent, sjekk spesielt soltak og vinduer.
Dieselmotorene er generelt gode og går langt uten problemer. Den minste bensinmotoren er svak (2 liter), mens 2.2-literen er tørst.
Bruktbilgaranti og tilstandsrapport er greit å få med hvis man kjøper fra forhandler, og NAF-test hvis privat.
Automat er ikke noe tema og blir det 807 blir også det en av de større diesel motorene.
Vi har prøvd Zafira, Touran, Honda Hrv(? den med 6 seter), 307SW, Toyota Corolla Verso, Reanult Senic har vi og vil ikke fortsette å ha.
Vi trenger ikke 7 seter, men vil ha en bil med 3 GODE seteplasser bak hvor jeg slipper å knuse fingrene hver morgen og ettermiddag når ungene skal festes i sete og ikke får det til selv.
Vi har to beltestoler fra Maxi Cosi nå, og de bilene vi har prøvd som nevnt over synes jeg det går helt greit i, men med en stol nr 3 blir det trangere enn hva jeg ønsker. :sparke:
Vi har sett på Grandis men ikke prøvd, der skulle jeg ønske det var skyvedører. Erfaring med den da?
Har sett på Berlingo, der savner jeg noe så enkelt som el.klima.
Citroen c4 er litt for dyr og få brukte enda, Citroen c8 er jo lik som Peugeot 807 etter som jeg har forstått.
Som du sier MRC, det er ikke et stort utvalg av denne type bil, så ikke lett. Man har jo neste steg som er Caravelle type bil, men det føler jeg blir for stort for meg å kjøre. Og for vanlige hverdagsbruk.
Ford er litt i dyreset laget i forhold til det vi hadde tenkt til å legge oss på nå. Vi tenkte rundt 200000kr +-. Savner også skyvedører, noe vi har høyt opp på lista.
Toyotaen var fin, ikke så glad i det brune "tre" greine de har klistret i bilen da. De er liksom ikke langt fremme på design Toyota. Men som du sier så er det gode biler. Den skal absolutt sjekkes mere opp.
Noen anbefalt alder der??
Previa går såkalrt inn i denne klassen, men da snakker man vel raskt likevel en ganske gammel bil (7-9 år gamle) med godt med kilometer på telleren for å komme på ca. 200 000.
Dere har ikke sett på Ford S-Max? Riktignok ikke skyvedører der heller. Brukt finner man kanskje slike for noe over 200 000, og vil ikke se bort i fra at man kan prute ned en del. Dette er moderne biler med gode kjøreegenskaper og høyt sikkerhetsnivå. Kan vel si at den blir litt større enn Zafira, Touran o.l., men fortsatt mindre enn Galaxy, 807 o.l. Helt nøyaktig hvordan baksetebredden blir i henhold til tre barneseter vet jeg ikke. Med 125hk diesel i S-Max går den ganske greit også :-) Noen av de rimeligere på bruktmarkedet har sikkert gått en del, men det kan raskt være langt bedre med en bil som har gått 150 000 km på 3 år enn en som har gått tilsvarende på 7-8 år...
Designmessig synes jeg S-Max blir den stiligste av flerbruksbilene nå. Jeg er kanskje litt lunken til Ford kvalitetsmessig, men det er vel ennå litt for tidlig å si hvordan disse bilene i praksis er med at de kom på markedet i 2006.
Vi har i dag to beltestoler + en bakovervent i Touran. Ikke spesielt vanskelig å komme til festene. Jenta på 6 har en god stund spent seg selv fast selv.
Toyota'n nevnt over blir ganske gammel i vår prisklasse ja, så tror nok den utgår.
Fant en Galaxy på finn, 2005 modell, 104tusen km, 199000kr. En del utstyr på den. Men ser det er nevnt 2006+ så da hjelper det lite. 2006+ er noe høy i pris. Og hvordan er egentlig Ford og rust nå??
Peugeot er iallfall galvanisert og ruster ikke.
At et bilvalg skulle være så vanskelig. :sparke:
Uansett tusen takk for alle som tar seg tid til å svare. :)
Ford er galvanisert og har vært det lenge, men man kan få rustproblemer selv om biler er galvanisert/forsinket eller ikke. Problemet har vært et kvalitetsproblem med stål fra underleverandører, eller en produksjonsfeil over lang tid hos disse. Ford har hartt en del rustproblemer på blant annet Mondeo og Focus av forrige generasjon. De har ikke vært alene om å ha rustproblemer de senere år, også Mazda har hatt store problemer med rust. Toyota har også hatt en del modeller der man har hatt en del reperasjoner i ettertid. Sist ut nå med tilbakekalling var en del Yaris-modeller, og Avensis-modellen som gikk ut i 2002 lå veldig langt nede på listene.
Ford og Mazda har imidlertid løst disse problemene på bilene som har hatt det. I motsetning til f.eks. Mercedes som jeg har fått et inntrykk av gjerne har prøvd seg med å krangle med kundene.
Jeg vil vel tro Ford har 10-12 års rustgaranti. Jeg vil vel også tro at de har lært, for problemene de hadde med tidligere Mondeo og Focus har kostet dem mye.
Galaxy av forrige generasjon, som er samme bilen som VW Sharan og Seat Alhambra (bare at Ford bruker en del av sine egne motorer) hadde tidligere svært mye problemer. Dette er i dag også en ganske gammel bil teknisk sett selv om man har hatt en del oppdateringer. Disse kom vel på markedet i 1996. Det ble solgt en del Alhambra også i Norge - mulig de har holdt seg dårligere i pris enn Sharan og Galaxy. Skal man ha diesel tror jeg det finnes mest av det med Sharan og Alhambra.
2005-modellene av Sharan gjør det egentlig ganske bra hos Svensk Bilprovning, da etter tre års bruk og i snitt ganske høy kilometer sammenlignet med de fleste andre biler. Så det er vel en del som tyder på nå at nyere modeller har avskaffet en del av de problemene som disse bilene. Finnes ikke direkte tall på Galaxy og Alhambra hos Svensk Bilprovning, noe som trolig har bakgrunn i antall kontrollerte kjøretøyer for årsmodellen. Jeg vil vel videre tro at Galaxy har de samme oppdateringene som Sharan fra 04, ettersom disse tre bilene vel kommer fra samme produksjonslinje (ble produsert av VW).
Nye Galaxy er imidlertid en "helt egen Ford", basert på samme plattform som S-Max - bare gjort litt større.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.