Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Spenningsfall på strømnettet; kreve erstatning?

#1

Lilleville sa for siden:

Nå er jeg rimelig forbanna her. Lille julaften opplevde vi plutselig at alle lampene i huset ble 'dimmet'. Vi var redd det var noe her i huset før vi så at det samme hadde skjedd alle naboene. Vi tok kontakt med strømleverandøren, og etter en times tid kom en repratør. Han kunne fortelle at dette skyldtes en overbelastning og at kapasiteten på strømnettet i området ikke var oppgradert på åresvis.

Lille julaften var dette ikke noe stort problem da vi hadde noe strøm, og vi fikk TV'en til å virke. I dag derimot.... Min kjære har styret masse for å lage ribbe etter Hellstrøms oppskrift (etter pinnekjøtt på julaften). Ribba har omtrent en halvtime igjen når det samme skjer igjen, og komfyren slutter å virke :mad:
Resultatet er ødelagt ribbe. Heldigvis har gjestene våre meldt avbud, så det er bare vi og ungene som blir sultne. Men så irriterende! Her har vi gått og kjent på go' lukta i flere timer, og nå er maten ødelagt. Etter en time har det ennå ikke kommet noen repratør og vi har bestilt pizza fra Peppes.

Nå har jeg planlagt å sende erstatningskrav til strømleverandør for kostnadene for middagen og pizza-regningen. Sambo mener at vi nok ikke kommer til å få dette igjen. Jeg mener dette helt klart er deres ansvar når de er klar over problemet og velger å ikke utbedre det.

Samtidig er det varslet 22 minus til nyttårsaften. Og jeg har ikke spesielt lyst til å ha folk i hus og risikere en halvstekt kalkun...:rolleyes:
Føler jeg bor i Østblokken på 1970-tallet her når vi ikke kan regne med at komfyren virker...

Måtte bare få ut noe steam! Men hva mener dere? Kan vi kreve erstatning?
Og er det noen som vet om elektronisk utstyr kan ta skade av spenningsfall i strømforsyningen? :confused:


#2

Meissa sa for siden:

I følge mannen i huset finnes det lover og regler rundt dette. Spenningsfallet skal ikke overstige 5 eller 10%. Dersom strømlevrandøreren vet at dette er et problem og ikke har utbedret mangelen skulle man tro at dere har krav på erstatning. Mannen er deriomot litt usikker på om elektriske artikler kan ta skade av dette. Kanskje hvis det pågår over tid.


#3

emm sa for siden:

Følger med på denne, her vi bor er problemet motsatt, det er stadig noe for høy spenning. Derved går lyspærer i ett sett, jeg har ikke tall på hvor mange vi skifter, hver uke!
Elektrikeren sa det var fordi området vi bor er dimensjonert for mange flere boligere enn det som til nå er bygget, men strømleverandøren aktet ikke å gjøre noe med det. Så hva gjør man?


#4

Trixie sa for siden:

Det dere gjør er å kontakte nettleverandøren deres, de kan få en person til å komme å sette opp en måler som måler spenningen deres over tid.
Jeg vet ikke ang kompansasjon, det finnes kompansasjon for tap av strøm i over 12 timer, men ang spenningskvalitet vet jeg ikke.
Og det kommer også sikkert ann på hvem leverandør dere har.
Men jeg ville iallefall ring nettselskapet og sagt ifra at dette skjer, man er avhengig av at kundene sier ifra, spør gjerne om det er mer dere lurer på.


#5

Trixie sa for siden:

Kan hende det også ligger noe info på nettsidene til leverandøren deres.


#6

Slettet bruker sa for siden:

Det er 230V pluss minus ti prosent som er akseptabelt. Eller - det var det sist jeg var oppdatert da. Det er mer enn nok til at elektriske apparater reduseres i levetid uten at man kan få det sett som mangel.

Kortere strømbrudd medfører som regel ikke ansvar fra selskapet, og ikke lengre heller. Men man kan få avslag i nettleie da. Erstatning for mat og sånt har jeg aldri hørt om. Men for all del - det kan være det er et selskap med vett på service som sier ok. Det koster ikke noe å prøve.


#7

Lilleville sa for siden:

Greia er at vi mistet en fase i den lokale transformatorboksen som ikke er dimensjonert for strømbruken. Og det er et gammelt boligområde hvor alle husene er bygd på 40-50 tallet så forbruket burde være ganske forutsigbart. Resultatet er at vi da mister 1/3 eller 1/2 av strømmen inn til huset. Derfor mener jeg det er leverandøren sitt ansvar når vi får så lite strøm at vanlige husholdningsaparater ikke virker. Det hadde vært noe annet om strømmen røyk pga. snøfall eller andre uforskylte hendelser.

Det spørs om leverandøren er enig, men vi gir det uansett et forsøk! :)


#8

ElinM sa for siden:

Hah, her kan jeg øse ut litt irritasjon. Det falt ut en fase hos oss for nøyaktig ett år siden. Varmepumpa koblet ut, og nesten alle lysene i huset stod og blinket. Men det var liten hjelp å få noen sted. Vi kontaktet først e-verket. De visste ikke hva dette kunne være :fnys:, men de tilbød oss å låne en greie som målte strømvariasjonen, som var det flere ukers ventetid på. :fnys:. Lite aktuelt for oss å vente, for å si det slik. Vi lånte en greie på jobb som naturligvis viste strømfall på enkelte kretser. Mas hos e-verket hjalp lite, vi stod fortsatt på venteliste for denne greia, men de kunne nå opplyse oss om at vi først hadde blitt satt på feil venteliste, og på den riktige ventelista var visstnok ikke ventetiden fullt så lang. Da var vi lei og kontaktet elektriker, som ikke fant noe. Vel, så falt strømmen mer eller mindre helt ut sent en ettermiddag, og vi måtte kontakte elektrikeren igjen. Da endelig fant han ut at problemet lå i inntaksboksen til huset vårt, hvor en fase var falt ut. Inntaksboksen er altså er e-verket sin eiendom og ansvar. Han varslet så brannvakta, som kalte ut e-verket. Elektrikeren sa de måtte ty til drastiske tiltak for å få e-verket til å reagere. Så kom det endelig en fra e-verket som reparerte feilen. Det slo regelrett gnister inne i boksen. E-verket var fint lite villige til å dekke elektrikerregningene for oss. Selv var de så udugelige at de ikke kunne finne ut hva problemet var og at det var på deres eiendom feilen var, og vi dermed måtte betale noen for å gjøres deres jobb. I tillegg til elektrikerregningene kostet det også ganske mange kroner siden varmepumpa vår falt ut og vi måtte varme opp hele huset på strøm i de dagene dette varte. :fnys:

Vi burde absolutt tatt dette videre, men gadd ikke styre med det. Vi var vel litt usikre på hva vi kunne kreve også, selv om jeg syns det er innlysende at dette ikke burde kostet oss noe.


#9

Slettet bruker sa for siden:

Om dere har trefas inn til huset og den ikke leverer noe på den ene fasen i det hele tatt så har dere igjen enfas - 1/3 av det dere skal ha. Sånn kan det selvsagt ikke stå.

Men på den annen side - da skal dere jo ha deler av huset strømløst? Kursene deres er jo fordelt mellom alle tre fasene, så de kursene som har en død fase skal jo ikke ha spenning i det hele tatt.

Det er muligens en jordfeil noe sted - det høres mer slik ut enn som at en fase er død. Om den ene fasen ligger med jordslutning vil det oppføre seg sånn som dette. Det er da brannfare så sånn kan det virkelig ikke stå. Få inn en elektriker som megger anlegget og påviser om jordfeilen ligger i deres anlegg eller utenfor. Ligger det i deres hus er det dere som skal betale fiksen, ligger det utenfor er det ikke dere.

Det å få megget anlegget kjapt og gæli koster ikke all verden.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.