tutta sa for siden:
Dette er for dårlig:mad: !!
www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1004978.ece?WT.svl=article_image
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
tutta sa for siden:
Dette er for dårlig:mad: !!
www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1004978.ece?WT.svl=article_image
Sitron sa for siden:
Genialt for oss som ikke klarer å reise lett.
Miss Norway sa for siden:
Jeg synes heller ikke at det var så ille?
Jeg reiser enten alene (og da er det veldig deilig å slippe å vente på bagasjen på OSL på returen) eller med begge ungene +++.
50 kr for å ha med seg masse bagasje er jo ikke så mye.
Tinka sa for siden:
Det var da ikke ille synes jeg.
50 kr for tyve kilo(i to kolli), det er da billigt.
Maz sa for siden:
Jeg synes det høres supert ut jeg.
Billigere biletter OG billigere bagasje for de som gjerne tar med kjøkkenvasken.
Petronella sa for siden:
Ikke mindre enn genialt!!! Digger Norwegian, måtte de for alltid eksistere slik at ikke SAS for overtaket igjen.. Så lenge det er mulig reiser jeg ALLTID med norwegian.
Bayone sa for siden:
Jeg skal fly med Norwegian i mrg. har jeg forstått det rett at jeg må betale 25 for bagasjen hvis jeg må sjekke inn?
tutta sa for siden:
Det jeg ikke skrev var at det er lite gjennomtenkt forslag og innføre at pax kan ta med seg mere håndbaggasje selvom pax betaler for det.:eek: Norwegian har t.o.m flere pax på en boing 737 enn sasBRAATHENS....... Det er faktisk ikke mere plass å ta av når hattehyllene er fulle uansett om du har betalt penger for å ta med mere håndbaggasje eller ikke:dulte:
Kan bli intr å se hvor lenge dette geniale forslaget til Kjos forblir;)
Teofelia sa for siden:
Det er selvsagt langt billigere for flyselskapene om folk bare har med seg håndbagasje, så dette bør jo være et effektivt sparetiltak. Jeg er veldig for enkle tiltak som gjør det billigere å fly, så lenge de ikke påvirker flysikkerheten (som for eksempel å droppe kaffeservering).
Jeg ser poenget ditt, Tutta, om at det kan bli veldig trangt i bagasjehyllene om enda flere skal begynne å ta med bagasjen inn, så det gjenstår å se om de klarer å gjennomføre det slik de har tenkt.
Det jeg i tillegg lurer på er om de klarer å få unna betalingen på en så enkel og kjapp måte at det ikke blir uendelig mye lenger å vente i kø når man skal sjekke inn bagasjen.
At jeg må betale 50 kr ekstra for å sende to kofferter, synes jeg ellers er helt uproblematisk.
Elin sa for siden:
Dette avisoppslaget og stuntet fra Norwegian er bortimot noe av det dummeste jeg har lest i dag. Det er enkelt av Norwegian å komme med luftslott-tilbud som ikke lar seg gjennomføre i praksis bare for å trekke uvitende kunder ja. Kjos fornekter seg ikke i konkurransen. La meg forklare:
Si at alle passasjerer i et fly fra Norwegian tar med seg 15 kilo håndbagasje, og at flyet er fullt, ja så får ikke all håndbagasjen plass ombord, og dermed må det likefullt sendes i bøtter og spann ned i lasterommet. En bagasjehylle på Norwegian tar max. 80 kilo. 6 passasjerer skal dele på den hylleplassen, dvs. 15 kgx 8 passajerer = 120 kg = for tungt.
Dessuten, dersom flyet er fullt, så KAN IKKE i praksis hver passasjer ta med seg 2x20 kg, for det er faktisk ikke mulig å laste en Boeing 737 så tung.... Da kan flyet ikke ta av, for flyet er for tungt. og hva gjør de da med bagasjen? Jo, den blir stående igjen på utreiseflyplassen til det er ledig plass på et fly som kan ta den med.
Er det god og gjennomtenkt service?
Tja... vi får vel se til sommeren da flyene er fulle og bagasjen er tung....:rolleyes:
Er eneste poenget å få tak i billige flybilletter koste hva det koste vil i tullball, forsinkelser, flysikkerhet og miljø-forurensing, ja så værsågod. Ser ut til at alle kun tenker krone og øre når det gjelder fly, og det forundrer meg veldig. Spesielt her på FP hvor de fleste er så innmari opptatt av sikkerhet og miljø.
tutta sa for siden:
Nettopp!! Der er Elin når jeg trenger henne som mest!!:p
Agent Scully sa for siden:
Absolutt enig med deg Elin. Men et lite spørsmål: har ikke flyene ofte med seg annen last/cargo? Hvis ikke Norwegian har noe cargo, så klarer de vel 40kg pr pers? SAS har vel post og slikt? I forbindelse med en kansellering overhørte jeg en samtale om en ombooking, mannen kunne være med flyet hvis han ikke hadde bagasje, fordi det var "weight restrictions" på flyet. Du som er i bisnisen, kan du opplyse?
Og hva med oss som har kjøpt Norwegian-billetter for lenge siden? Må vi betale for bagasjen hvis vi skal ut og fly nå? Hva er det i så fall jeg ikke har lest med liten skrift?
Elin sa for siden:
Jo, Norwegian har med cargo og last for de har en del storkundeavtaler og da er de forpliktet til det. Dessuten er det slett ikke alle fly hele dagen som har med cargo, post og slik, det kommer litt an på hvilket fly det er til hvilken tid på døgnet og destinasjon selvfølgelig. Jeg har opplevd å jobbe på et fly med noen få passasjerer faktisk. Til Svalbard. Fordi det var for mye cargo/post til å ta med alle passasjerer. Halve kabinen var fjernet for stoler og lastet med post osv.
Ja, det stemmer nok at mannen kunne bli med flyet uten bagasje dersom det var weight destrictions. Da hadde denne mannen i utgangpunktet en billett til et annet fly. Weight restrictions forekommer. Det kan komme av at man på forhånd vet at det er mye last som skal med flyet, at merparten av passasjerene er sjekket inn og merparten har for mye (overvekt) eller at det er en spesialflygning hvor mye ekstra-bagasje er forhåndsbetalt for, som flygninger med masse fysisk handikappede ombord og dermed mange rullestoler osv., symfoni-orkester med alle instrumentene sine, militærflygninger, eller flygning til destinasjoner hvor landingsbanen ikke tåler maks last ved landing.
Det er en grunn til at man er strenge med vektbegrensningene ombord i fly og at man egentlig er pålagt å betale dersom man har overvekt.
Spørsmålet om bagasjen din på Norwegian må du nesten spørre Norwegian om, for det vet jeg ikke. Kanskje det står noe om det inne på nettsidene til Norwegian. Jeg vil TRO at du ikke trenger betale for bagasjen, men at du da også ikke kan regne med at du kan ta med 40 kilo....
tutta sa for siden:
Tydeligvis har Kjos et problem........ Litt stormannsgal kanskje??:rolleyes:
Benmurphy sa for siden:
Jeg tror ikke det er så relevant her. Slik jeg forstår dette må økningen i kabinbagasje bare gjelde vekt, og ikke volum. Volum vil fortsatt være begrenset til 56 cm x 45 cm x 25 cm, og det er en EU-regel som flyselskapet i utgangspunktet ikke kan overstyre. De nye reglene tillater derfor akkurat like dårlig plass i kabinen som før, men Kjos kan få det til å høres ut som du får ha med mer inn i kabinen.
Eller er det noe jeg har misforstått her?
Ben "infreqent flyer" Murphy
tutta sa for siden:
Det er pr i dag for liten plass i hattehyllen til at all pax kan ta med seg en stk trillekoffert av str 56 cm x 45 cm x 25 cm......... [color=darkslategray][/color]
[color=#2f4f4f][/color]
Har måtte plassere mye baggasje for paxen på toan jeg i min glanstid...... :sparke:
Elin sa for siden:
Jeg forklarte det over her, men tar det gjerne igjen....;)
Hver hattehylle tåler/er godkjent for maks 80 kg. Er vekten over 80 kg, noe som det veldig kjapt vil bli med Norwegians nye påfunn, så må håndbagasjen allikevel sendes ned i cargo på flyet. I dag er reglene stort sett 25x40x55 cm og 8kg begrenset til 1 kolli turistklasse, og 2 kolli á 8 kg i businesklasse (pluss/minus noen få cm/kg avhengig av flyselskap, samt at andre regler gjelder for flyvninger bl.a. til USA og Storbritannia)
Er det fullt/for tungt så er det.... det hjelper ikke at det er regler aldri så mye eller Norwegian-sprell aldri så mye.
Elin sa for siden:
Det er også sant! Heldigvis har de færreste håndbagasje på denne størrelsen, og av en eller annen grunn er nordmenn absolutt verst i klassen. Vi skal helst ha alt med oss og på oss vi...redd for å ikke ha kontroll/redd for å miste og vil ikke vente på bagasje i ankomsthallen for det har vi ikke tid til.
Benmurphy sa for siden:
Det er klart at hvis totalvekten, eller vekten per hylle, er for høy så må bagasjen flyttes eller settes igjen. Det er imidlertid ikke like klart for meg at regnestykket ditt på hva som skjer hvis det er lov til å ha med 15 kg håndbagasje gir et særlig godt resultat. Hvis 6 passasjerer deler en hylle, så er det tilstrekkelig at én av dem legger bagasjen under stolen foran i stedet for i hyllen for å komme under 80 kg. Jeg ser det som lite sannsynlig at alle har håndbagasje med maks vekt, så i praksis kan sannsynligivs alle legge bagasjen i hyllen ut fra vekt. Det vil imidlertid neppe være plass til så mye bagasje der. Volumbegrensingene vil, i grove trekk, være som før, så det er ikke nytt. Vekt bestemmes fortsatt av flyselskapet og av tekniske begrensninger. Jeg ser ikke helt hvor de store nye problemene skal komme fra med Norwegians utspill.
Storbritannia skal vel i likhet med andre EU land (og Norge, Island og Sveits) ha 56 cm x 45 cm x 25 cm som størrelsesbegrensning i følge DFT. Dette er sikkerhetsbegrensninger, så flyselskapene kan naturligvis begrense dette ytterligere hvis de ønsker det, men jeg regner med at dette blir grensen i praksis også.
Ben "lightweight" Murphy
Elin sa for siden:
Jeg snakker av lang erfaring.Det er nesten alltid for mye håndbagasje med ombord. Svært få holder seg innenfor 8 kilo slik det pr. i dag er, og svært få holder seg til det tillatte 1 kolli pr. person. Dette er et fakta, og dette er det problemet flyselskaper kanskje sliter mest med å få flypassasjerer til å forstå.
Antallet ulykker med bagasje som faller ut av hattehyllene fordi de er for fulle er økende. Hode- og nakkeskadene som følge av slike ulykker er omfattende og koster flyselskapene millioner av kroner hvert eneste år. Derfor er flyselskaper generellt blitt mye strengere med håndhevelse av håndbagasje-reglene de siste årene...og da kommer Norwegian på banen og vil tillate mer... :giveup:
Folk blir mer og mer effektive (les stresset....) og de aller fleste ønsker å ha med helst all bagasje inn i flykabinen for å spare tid. Det er noen ganger lov til å legge noe håndbagasje under stolsetet foran. Det skal allikevel være fullt mulig å passere for sidemannen gående (ikke klatrende) selv om du har bagasje der dette pga. sikkerhets-aspektet og effektiviteten ved en evt. evakuering. Dvs i praksis er det kun håndvesker og plastposer som egentlig får plass der.
Ved nødutgangene og rad 1 er det ikke lov til å ha noe som helst bagasje på gulvet i det hele tatt. Her kan du da tilføye 12-18 passasjerer (in Boeing 737) til i regnestykket ditt som ikke kan ha noe som helst bagasje på gulvet. Ikke engang plastposer eller puter er tillatt der.
DFT er britisk og tilsvarende de norske organene Avinor og Luftfartstilsynet. Her vil du kunne finne den samme informasjonen som du her viser til fra Storbritannia. Storbritannia er dessuten ikke medlem av Schengen, så for reiser til/fra Storbritannia gjelder endel andre regler enn innenfor. Begrensningene du viser er maksimal-begrensninger satt av IATA, det er allikevel fritt frem for flyselskapene å skjerpe sikkerhetskravene ytterligere, som de har gjort, og i fremtiden kommer til å gjøre og i hvert fall i Europa og USA.
Så derfor har flyselskapene begrensninger som ligger på pluss minus 25x35x55 cm ,og håndbagasjebegrensning på 8-12 kg i turistklasse (avhengig av selskap. KLM har blant annet 12 kilo, men de er igjen kjempestrenge på målene, SAS har 8 kg men tillater ofte mer kg)
Agent Scully sa for siden:
Når vi først har en fly Q&A session: Hvorfor sier SAS at :"Joda, du MÅ ha babysele på din baby når det reiser som Infant" mens på Lufthansa, Cimber og andre SAS-samarbeidsparnere så sier de :"Babysele? Det har vi ikke. De er farlige uansett, det er bedre om du bare holder barnet."
tutta sa for siden:
Den var ny for meg:eek:
Kanskje Elin vet noe:dulte:
Sitron sa for siden:
KML har krevd sele når jeg har reist med de.
Miss Norway sa for siden:
Puddingen på 2 1/2 år har det med å bli max urolig akkurat før take-off og landing selvsagt, og i trassen da klipser hun av seg beltet en million ganger. Sist gang fikk jeg tilbudet om å ha henne på fanget med fangbelte likevel, og det funket kjempebra. Jeg ba om det på returen også - "Nei, det går ikke, er du gal, hun MÅ sitte i eget sete når hun er over to, det er IKKE lov med fangbelte da..." :gal: Norwegian tur/retur Oslo-Bergen med få dagers mellomrom.
Elin/Tutta: Ja, jeg også har vært forundret over at man faktisk slipper inn noen av passasjerene - typisk er ego forretningsfolk med en diger garmentbag som ikke lar seg stappe hverken her eller der ("Åh, jeg er så important at jeg bare må få følge mine egne regler assa") eller de som jeg i mitt stille sinn kaller pakk-eslene. For i tillegg til trillekoffert må de jo selvsagt ha skulderveske (den teller vel ikke, for man er da kvinne), minst to taxfreeposer og gjerne ett eller annet festlig skrot kjøpt på et bedårede lokalt marked. Type maleri, plakat, teppe eller noe etnisk "pynt". Hvorfor får de ikke klar beskjed om at denslags kan de drite i? :himle:
Agent Scully sa for siden:
Problemet er Gardermoen. Hvem gidder vente en halv time på å få bagasjen? Hvis det f.eks. tok 10-15 min garantert, så var det en annen sak.
Elin sa for siden:
Alle velrenommerte flyseskap som SASBraathens, Lufthansa, KLM osv. har selvfølgelig barnebelter ombord, s.k. infant-seatbelts. Hos SASBraathens er det pålagt å bruke dette på barn under 2 år under avgang og landing og så lenge "fest setebeltet"-skiltet lyser, dvs. ved turbulens osv. Jeg har aldri opplevd å fly med et selskap som ikke har slike belter, og som ikke bruker de.
Det er ikke lov til å bruke BabyBjörn og andre egen-konstruerte løsninger, derimot er det lov å la barnet sitte fastspent i et barnebilsete under avgang og landing dersom det er plass til setet i et vanlig passasjersete slik at personalet ombord får festet det forsvarlig. I disse tilfeller trenger ikke barnet å sitte på fanget med infant-belte.
Elin sa for siden:
Gardermoen har kort ventetid i forhold til mange flyplasser rundt omkring i verden. Dersom man har bagasje med seg så er dessverre venting på innsjekket bagajse en del av reisingen da man reiser med fly.
Elin sa for siden:
Det er selvfølgelig lov å bruke skjønn også ombord i fly....
En 2 åring kan se ut som en 1 åring og like fullt være fyllt 2 år, og en 2-åring kan se ut som en 5-åring, og dersom det er gråt og utrygghet for barnet å sitte alene så anser jeg det som mye bedre at 2-åringen sitter på fanget til mor eller far. MEN jeg ville ikke gjort det dersom 2-åringen var større enn en gjennomsnittlig 2-åring
Det skal ganske mye til for å nekte en passasjer adgang ombord i et fly i praksis. Overdrevent mye bagasje i seg selv er ikke grunn til nekting, men personalet kan selvfølgelig ta bagasjen fra passasjeren å pålegge passasjeren om å sende den i lasterommet. Dersom ikke passasjeren innfinner seg med det, så blir det selvfølgelig en sak om å nekte ordre fra flybesetningen, og DA kan vi nekte vedkommende å bli med videre. Det har skjedd meg 1 gang på 15 år. De andre tilfellene jeg har vært med på å nekte noen adgang er ved ufin oppførsel mot flybesetning eller medpassasjerer, påvirket av alkohol eller narkotika eller mistanke om dette.
Forøvrig er det mye rart folk tar med ombord ja..... ;)
Agent Scully sa for siden:
Nå ble jeg veldig skeptisk her, for enten så har Lufthansa et annet regelverk, eller så løy damen(e) meg rett opp i fjeset 2 ganger for å holde flyet i rute (og for å slippe å kaste meg av ...)
Så derfor måtte jeg forske litt, og jeg finner belegg for både meg og uten barnesele:
Uten:
www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20030111-0040.html#8
FOR 2003-01-11 nr 40: Forskrift om befordring av passasjerer i luftfartøy (BSL D 1-6).
§ 8. Transport av barn
(1) Ett barn under to år kan plasseres på fanget til én voksen person. Sikkerhetsbeltet skal kun festes rundt den voksne som skal holde barnet under start og landing.
Med:
www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00001/JAR-OPS_1_Subpart_D_1935a.doc
KAPITTEL D OPERATIVE PROSEDYRER
JAR-OPS 1.320 Seter, sikkerhetsbelter og skulderseler
(b) Passasjerer
(2) Et luftfartsforetak skal utarbeide bestemmelser for, og fartøysjefen skal sørge for, at flere personer i ett sete bare tillates i egne seter og utelukkende for en voksen og et lite barn som er forskriftsmessig fastspent med et tilleggsbelte eller annet festeutstyr.
tutta sa for siden:
JAR-OPS er felles regelverk som gjelder for alle europeiske selskap,så denne regel skal gjelde for alle.
Må si jeg blir litt skremt!!:eek:
Miss Norway sa for siden:
Ja, det var jo det jeg egentlig mente. At det er rart de slipper ombord MED all den bagasjen og ikke får beskjed om at den må gå i drop'en eller noe sånt.Agent Scully sa for siden:
Prøvde å sende mail til Lufthansa, men "Tze zervis iz nøt availebel"
Bloody Germans...
Elin sa for siden:
Kan ikke se at du finner belegg for UTEN her.... og dette er norske lover under norske myndigeter(luftfartstilsynet).
Det står at barnet skal sitte på fanget til én voksen (voksen er i denne sammenheng 12 år ettersom alle lover omhandlet barn i flybransjen er barn under 12 år). Noen vil gjerne nemlig plassere alle barna sine i et flysete med babyen på toppen.
Det står dessuten at sikkerhetsbeltet (det er det beltet som sitter fast i setet fra før som i denne sammenheng skal forståes som sikkerhetsbelte. Alle andre belter heter tilleggsbelter eller infant-belter ( som i passasjerfly er annet festeutstyr) skal festes rundt den voksne, som er riktig. På dette beltet fester man tilleggsbeltet eller infant-beltet som skal festes rundt barnet, og deretter fester man sikkerhetsbeltet (til den voksne).
Grunnen til at det står slik skrevet er at mange voksne/foreldre forsøker å dra sitt eget sikkerhetsbelte rundt seg selv OG barnet før de fester det, og dermed mener/tror at de ikke trenger tilleggsbelte for barnet.
(Tutta da!! dette vet du!! ;) )
Elin sa for siden:
tutta sa for siden:
Klart jeg vet;) What was I thinking.........
Går og skammer meg!!!:o
tutta sa for siden:
Elin: mente at jeg ble skremt over at ikke Lufthansa følger JAR-OPSen:eek:
Elin sa for siden:
Hmm.... ja, Lufthansa fulgte JAR-OPS sist jeg fløy med de i alle fall.
Agent Scully sa for siden:
"Kjære Lufthansa, jeg er sjokkert over at dere ikke følger JAR-OPS på deres flyvninger. [...] Jeg ser meg nødt til å be om 100.000 bonuspoeng samt et gullkort for å kunne foreta de nødvendige flyvningene som skal til for å gjenopprette tilliten til dere."
Eh? Could work ... :jupp:
tutta sa for siden:
Koster ikke noe å prøve i allefall.:nemlig:
Miss Norway sa for siden:
:knegg: Good one!Agent Scully sa for siden:
Dere trodde vel ikke jeg kom til å bare la den ligge?
Ibidelma sa for siden:
:knegg: Noe for meg iallfall!!
Elin sa for siden:
Nei, det trodde jeg heller ikke. Bjørn Hansen har svart deg, men han har ikke gjort annet enn å lese det du og jeg har lest, og svarer i forhold til hvordan han har forstått det, også legger han til setningen om at flyselskapene bestemmer til slutt for å helgardere seg :knegg:
Pr. i dag, er det IKKE lov å la barnet sitte løst på fanget uten sikring. Det gjelder hos alle norske selskaper som opererer ut i fra Norge.
Agent Scully sa for siden:
Men han har gitt meg en forklaring på hva jeg opplevde med Lufthansa og Cimber. Som gir meg grunn til å tro at jeg kan kisse de 100.000 bonuspoengene mine goodbye ... :sukk:
Elin sa for siden:
Men du kan aldri ta for god fisk at de faktisk fulgte sine egne regler, Kif, for jeg har ikke opplevd det du har opplevd med Lufthansa, så kanskje det var en litt slepphendt besetning ombord den gangen, og da kan du jo alltids prøve deg med den utpressingen av 100 000 poeng og gullkort osv.. Koster jo ikke noe å prøve ;)
Miss Norway sa for siden:
Hæ? Når fikk jeg fangarmer?
Har ikke hr. Hansen sett filmen "Fearless"? :skuffet:
Agent Scully sa for siden:
Spørsmålet jeg stilte til Luftsfartsverket var:
Forrige gang jeg fløy var med Lufthansa, og da fikk jeg ikke utdelt setebelte til spebarnet. Da jeg spurte etter dette kunne de svare at de ikke benyttet dette i Lufthansa, og det ble også hintet at setebeltene gjorde vondt verre for de minste dersom noe skulle skje. Jeg har også opplevd dette med SAS-partneren Cimber, ombord mindre jetfly. Dette er i sterk kontrast til formaningene man får ombord hos SAS og Norwegian om å ha på beltet.
På nettsidene deres finner jeg belegg for begge syn:
[lovutdrag som ovenfor]
Kan dere belyse hva som er det "korrekte" synet, og hvem som eventuelt har mest rett? Har Norge et strengere regelverk enn andre?
Så til hans forsvar har han ikke svart på hva som er gjengs i Norge, men på hvorfor Lufthansa evt. kunne la denne gli igjennom.
tutta sa for siden:
Gleder meg virkelig til å høre svare!!!:nemlig:
Elin sa for siden:
Det er i hvert fall ingen som helst tvil hva som er pålagt hos norske flyselskaper som opererer ut fra Norge. Derom råder ingen tvil. Hva andre måtte gjøre er da deres sak. AT det kan komme forandringer i reglene som blir annerledes/strengere, ser jeg ikke bort i fra ettersom det stadig blir foretatt nye sikkerhets-tester osv. I USA jobbes det bl.a. hardt med forandringer/forbedringer på dette området.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.