Vi har uttak for motorvarmer på begge parkeringsplassene våre. Mannens bil har innebygd diselvarmer. Min bil (bensin, Audi) har et batteri som fikk merknad på servicen om at burde byttes, så jeg er litt spent hver morgen om bilen starter. Hvilket den foreløpig har gjort uten problemer, til tross for sprengkulde. Er motorvarmer noe jeg kunne hatt nytte av. Eller burde jeg bare kastet meg rundt og fått byttet batteri før det konker. (Pilen står mellom 12 og 16 V, så det virker fulladet når jeg starter og bilen starter som sagt rimelig greit selv når motoren er iskald. Når den er varm så starter den i det jeg vrir på tenningsnøkkelen.) Mannen sier at batteriet plutselig kan finne på å lade ut, siden det har fått merknader. Noen som vet?
Jeg har i grunnen ikke peiling på bil, men har fått med meg at korte turer i kaldt vær er dumt med tanke på batteriet. Har også plukket opp at slapp viftereim gjør at dynamoen produserer for lite strøm til at batteriet lader skikkelig. [noparse]:bidrar:[/noparse]
Hvis du ikke bytter batteriet, får du i hvert fall stelle pent med det :)
En litt lenger tur er smart for bilbatteriet, ikke sant?
De siste ukene har jeg kun kjørt til og fra jobb, butikk og barnehage. Max 5-6 km om gangen. Stakkars bil blir ikke varm. I går og i dag lot den gå 5-10 minutter på tomgang her hjemme før jeg kjørte ut. Starter helt fint (i garasjen var det bare 13 kuldegrader i dag).
Lurte på å ta en kjøretur på ca 30 minutter før jeg skal på jobb i ettermiddag. Er det smart i forhold til batteri, eller er det ingen poeng i? Må det en lenger tur til? Tror ikke batteriet er særlig gammel, mener vi skiftet etter vi fikk bilen, men når det var er verre å huske... (hatt bilen i 3 1/2 år, den er 11 år gammel).
Tomgang er ikke optimalt. Da lader den ikke helt godt nok. En kjøretur ekstra er fint. Man bør i hovedsak la være å starte bilen om den ikke skal kjøres varm.
Om batteriret jevnlig ikke fullades så spiller det ingen rolle om det er nytt - det ryker uansett. Og motoren slites kraftig og soter og griser om den ikke kjøres varm.
Hvordan får man montert motorvarmer og er det dyrt? Jeg har latt bilen gå en stund på tomgang før den blir kjørt, siden jeg stort sett kjører kortere turer med den (den fikk seg to langturer i romjula, på mange mil). Men jeg tror at jeg kjører motoren varm hver gang (hvordan kjenner man det? Og hvor lang må egentlig turen være for at den skal være tilstrekkelig lang?) Jeg må nesten bruke bil for å hente i barnehagen nå, hadde det vært et alternativ å la bilen stå, så hadde jeg gjort det. Men jeg kjører ellers veldig lite.
Når du har motorvarmer i tillegg, samt at man har på varmeapparat, setevarmer, radio etc stående PÅ i bilen NÅR du starter, tar alt litt strøm. Korte turer i tillegg gjør da at batteritet fortere tømmes.
Da er den varm nok ja. Og da er gjerne batteriet ladet også.
Du merker om batteriet begynner å kvelde. Tenk sånne motorer du sikkert har hørt som man hører at noen prøver å dra i gang, men startmotoren går nesten ikke rundt - det er dårlig batteri. Går startmotoren som den pleier i denne kulda er batteriet bra nok i massevis enda vil jeg mene.
Den kverner litt mer i kulden. Dvs. at jeg må holde tenningsnøkkelen inne litt lenger før motoren tenner. Men det er ingen lang kvern. Mannens bil uten diselvarmer på sliter betraktlig mer. Og når jeg har kjørt den et stykke så starter den uten kvern i det hele tatt, men det er kanskje fordi motoren da er varm? :vetikke:
Gaia - da er motoren varm og oljen tynn, samt batteriet fulladet, så da starter den lettere.
Men om den er rimelig grei nå så hadde jeg ikke bekymret meg. Det er når det er kaldt man får se hvilke batterier som er kassable. (Batteriers kapasitet synker dramatisk når det er kaldt.) Om det holder nå så holder det sommeren gjennom også for å si det sånn.
På den annen side - hvis du skal ha bilen noen år til så må du uansett bytte, så da kan du jo like gjerne få det gjort og slippe og tenke noe mer på det.
Jeg skal bytte, altså. Spørsmålet var egentlig om jeg burde presse det inn i løpet av kort tid på grunn av kulda, siden de neste ukene er knallhektiske. Eller om det kan vente litt til hverdagen har roet ned noen hakk. Da satser jeg på at det går greit og venter til februar og en dag jeg kan klare meg uten bil. :jupp:
Pessimisten torsk hadde sikkert byttet det nå, nettopp for å slippe å bli stående med bil som ikke vil starte midt i hektiske uker. :innser: (Er det ikke en veldig fort gjort å bytte batteri? Eller er ikke nye batterier ferdigladet når man kjøper dem? :grønn: )
:skeptisk: Du snakker til damen som foretrekker å sette bort dekkskifte, selv om jeg strengt tatt klarer det selv. Kanskje noen har lyst til å komme og gjøre det for meg? :blafre:
:knegg: Da setter jeg det bort med verdens beste samvittighet. Bilmekking i ørtåfjøri minus er noe jeg rett og slett ikke gidde. Har batteriet overlevd de -24 vi har hatt her nå, så lever det nok gjennom de neste ukene, har jeg skjønt. :zen:
Mekking overlater jeg til andre, så kan jeg heller spare penger på andre måter. Jeg hadde veldig lyst på motorvarmer til min gamle rotte, men slo det ifra meg når det kostet ca 5000 :shock: og jeg regner ikke med å ha den mer enn ca 2 år til.
Neste bil blir med både motorvarmer og kupevarmer. :nemlig:
Dieselvarmer heter det fordi den brenner diesel (trolig en Webasto, eller Eber for noen merker). Den varmer ikke opp motor i noen stor grad, men mer for å varme opp kupe. Sirkulasjonsvann varmes riktignok da også opp, siden varmen fra dette gjerne er utgangspunkt for varmeapperatet.
BAtteri kan være greit å skifte før det plutselig bestemmer seg for å ikke fungere lengre. Levetiden for et batteri er gjene 5-7 år - eldre enn dette og det bør byttes.
Bruk av motorvarmer vil gi raskere varme i kupe, og det koster lite ekstra å få kupevifte med det samme som virkelig vil gi varm kupe - og da gjerne også isfri bil hvis den står ute og det ikke har kommet for mye snø, men bare vært frost.
Blir det mye småturer på vinteren blir det også høyere slitasje, og slitasjen kan reduseres med motorvarmer. Nå vet jeg ikke hvilken Audi du har og hvilket serviceintervall dere kjører, men vil kanskje ha anbefalt å skifte olje litt oftere enn det serviceintervall på 30K/2år sier hvis man kjører Longlife-service -- spesielt hvis det er motor med turbo.
Apropo batteri varme etc. vi kjører gammel 245 på langturer, på hytta i jula var det 31minus og etter bilen sto etpar dager i kulda var det lite liv- hva gjorde min kjære og bilmekaniker mann(som nå snart begynner å kalle seg bilpsykolog fordi det meste handler om å snakke med kjerra på pc) han dro frem snabben og tisset på batteriet og det funka så varme har litt å si.