:skeptisk:
[font=Comic Sans MS][/font]
Vi har en 2007-modell Opel Zafira som bruker diesel. Den har slitt litt med å starte i kulda, men det har gått hver dag, frem til i dag.
Den står ute.
[font=Comic Sans MS][/font]
Da jeg skulle ut og hente gutten min på skolen, var det først litt grynting i bilen, før det ikke var respons i det hele tatt.
[font=Comic Sans MS][/font]
Heldigvis har vi Opel Corsa i garasjen. Den bruker bensin, og den startet uten problem.
[font=Comic Sans MS][/font]
Så vi lurer på om vi bare skal la Zafiraen stå til det er mildere. Men kan vi regne med at bilen starter igjen da? Eller? :skeptisk:
Pappa nevnte startskabler (ehm, ja, jeg ringte pappa :flau: ), men det burde jeg visst ikke fikle med på egenhånd.
Ting skulle gjøres i rett rekkefølge ellers ble det kluss med elektronikken?
Mannen min mener at batteriet vil få igjen noe energi når det blir mildere, slik at det er mulig å starte bilen. (Uten at jeg skjønte mye av hva han sa. :humre: )
Var borti samme problem sjøl i går, da bilen tydligvis hadde akkurat nok batteri til å levere guttungen på skolen og kjøre meg hjem igjen, men den var død som ei sild da jeg halvannen time etterpå skulle ut og hjelpe min far å handle.
Problemet løste seg heldigvis da vi har lading til batteriet, så jeg satte strøm på, og noen timer etterpå gikk bilen som ei klokke igjen.
Vi gikk til skolen i dag siden vi var så alt for tidlig påkledd i dag (og det skjer ikke ofte), men da jeg skulle hente var det ikke mye liv i stakkaren gitt.
[font=Comic Sans MS][/font]
Men når blir det mildere da?
Jeg har sett noen sambygdinger som har pledd over panseret på dieselbilen når den er parkert andre steder enn garasjen. Tilsvarende så jeg på en-eller-annen nettavis - der ble en eldre bil pakket inn i dyner og sånt for å få startet den. Kanskje verdt et forsøk å slenge over et ullteppe og se om du får liv i den i morgen igjen?
Hvordan går det forresten med elbiler i kulden, forresten? :digresjon:
Jeg har fått ladekabel til bilen. Batteriet liker seg ikke i kulda og tappes mye fortere enn vanlig. Jeg tviler på jeg trenger å lade batteriet når mildværet kommer.
Pledd over panseret? Vil ikke akkurat hjelpe mye.... Du kan alltids for en kort periode kanskje isolere en bil som er varm, men er den kald, blir den ikke noe varmere med mindre ikke temperaturen går opp.
Hvis det ikke er "liv i det heletatt", dvs. at startmotoren ikke vil gå, er det batteriet.
Hvor kaldt har det vært i dette tilfellet? Dieselen som selges i norge nå skal klare godt under 20 minusgrader. En del steder hvor det er ekstra kaldt har de også diesel som er laget for å tåle ennå lavere temperatur. Som regel er det nok heller batteriene som blir problemet.
Viktig å prøve å unngå for mye småkjøring. Og skal man en kort tur på butikken kan det være at man faktisk bare bør unngå å bruke varmeseter og varmeapperat for å redusere belastningen på batteriet. Har man hatt mye småkjøring kan det være lurt nå å ta seg en lengre tur slik at batteriet blir bedre ladet igjen.
Varierer sikkert veldig. Vil tro en del sliter med å komme seg spesielt langt uten at tilleggsvarmer har stått på i lang tid og det også da er slik at batteriene drar nytte av varmen i kupe.
Husk også at hvis batteriet er over fem år gammelt og begynner å vise slike symptomer kan det være på tide å skifte.
Her har vi vel hatt det på det meste mellom -20 og -25. I tillegg kanskje ennå kaldere der kona har bilen parkert på jobben. Bilen har starten uten problemer (diesel, egentlig en god del småkjørt i det siste og 4 år gammelt batteri)
Mange som sliter i kulda, hver eneste morgen hører jeg "ririririririrrirrrr" utenfor soveromsvinduet, naboene som ikke får start på bilene sine. Vår starter heldigvis uten problemer selv om den står ute, men den går på bensin da, siden noen nevnte at dieselbiler kunne være trøblete i kulda.
Er det batteriet så må det lades, eller kjøres. Husk bare å bruk riktige startkabler om dere skal bruke det, og bilen er av nyere modell. Er mye elektronikk som kan gå til H ved bruk av kabler.
Har bilen evt stoppet pga at vannet har frosset i den, så vil den starte når dette har tint, men vær da forberedt på at rør og slanger kan ha sprukket pga isen.
Rødt og dødt først. Koble først rød kabel på plusspolen på det døde batteriet. Så kobler du den andre enden til plusspolen på bilen du stjeler batterikraft fra. Så kobler du svart kabel på minuspolen på dødt batteri, og den andre enden setter du på noe metall på den andre bilen så langt unna batteriet som mulig. F.eks en skrue eller bolt i tilknytning til motoren. Så kan du prøve å få start på motoren. Du kobler fra i motsatt rekkefølge, etter at det har stått og gått en stund. Det er veldig viktig at du starter med å ta svart kabel av først. Og så kjører du en tur til Biltema og kjøper en batterilader...
Det aller beste er å bruke batterilader en stund først, så er du sikker på at du ikke herper noe elektronikk med startkablene.
Egentlig så skal man styre langt unna startkabler. Spesielt på nyere biler med mye elektronikk.
Vi har nye biler, og jeg har klar beskjed: får jeg trøbbel med å starte, så skal jeg IKKE løpe til nærmeste bil å spørre om kabler. Det har vi ikke råd til, rett og slett...
Her hjemme har vi en nødstarter stående klar. Den er sikker, og veldig effektiv, så lenge den er ladet, eller i nærheten av bilen :knegg:
Får jeg trøbbel borte, så har jeg to telefon-nr klar: Falken og Viking. De kommer med sikkert utstyr som ikke kverker elektronikken. Ja, de koster litt å bruke, om man ikke har medlemskap, men de koster mindre enn det koster å ødelegge en bil pga uvettig bruk av startkabler...
Hovedregelen er vel, for de som har litt peiling på bil og elektronikk, er at startkabler er tabu...
Jeg har en gang stått med flatt batteri, og vært desperat etter hjelp. Jeg vist da at kabler var tabu, så til tross for at jeg hadde det travelt, så ringte jeg Falken.
Da hjelpen omsider kom, så kikka fyren storøyd på meg og bilen, hvorpå han kommenterte at det var imponerende at jeg ikke hadde spurt noen om hjelp. Jeg fortalte han da at jeg har da litt peiling... :knegg:
Jeg kunne forresten myrdet vedkommende på telefonsentralen til Falken den gangen, da jeg ringte og sa at jeg sto med flatt batteri på et kjøpesenter, og at jeg trengte hjelp, hvorpå morroklumpen i andre enden kvitterer kjapt med: "næmmen, stakkars...er det noen som har tråkket flatt batteriet ditt?"...
Stresset, høygravid og hormonell som jeg var, så tok det lang tid før jeg kunne le av den kommentaren :knegg: (vissheten om at det var min feil at jeg var tom for strøm, gjorde det jo ikke noe bedre heller... Jeg hadde gått fra bilen med lysene på, hele dagen)
Vår elbil stod alltid i garasje på vinteren om den ikke var parkert for kortere tid i byen. Den startet uten problemer, men den trakk betydelig mer strøm også uten at vi brukte så mye varme. Jeg skulle tro at vi kanskje hadde 70 % kjørelengde på vinteren når det var kaldt sammenlignet med sommeren.
En lengre tur fungerer egentlig ikke helt optimalt. En Trondheim-Oslo-tur vil bare få batteriet opp i 80%. Uansett billigere og mindre tidkrevende å kjøpe en batterilader, og den vil kunne topplade batteriet ditt. Noe som er en god idé i denne kulda...
Ah, kanskje besøke bekjente i Trondheim i helgen? :knegg:
Det var altså liv i begynnelsen, men etterhvert var det kun en dump lyd som kom da jeg prøvde.
Her har det forøvrig vært nede i 25 kalde.
Nå trenger vi ikke bilen på en stund, siden mannen har pappaperm og jeg er i ulønnet perm, så vi venter på mildere tider og ser da. Tror jeg.
[font=Comic Sans MS][/font]
Rødprikke batteriet. :lol:
Man får ganske raskt batteriet opp i en ganske stor andel kapasitet, men så tar det lengre tid for det siste.
Mulig det på vinteren nå bør være ennå lengre tid egentlig. 1 time er det man gjerne anbefaler ellers hvis folk har fått tømt batteriet - forutsatt da også at batteriet egentlig er i ok forfatning.
Når man har service på bilen bør det også bli kjørt en sjekk av batteriet.
Vet ikke om det lar seg gjøre å få det opp i 100% med kulda som er nå med tanke på det økte strømforbruket i bilen og at dynamoen neppe er like effektiv. Et utladet batteri bør lades opp hvis det ellers er greit, og så bør man unngå småkjøring. Det er det som virkelig knekker batteriet...
Her startet ikke bilen mandagsmorgen. Ikke tegn til liv og vi var selvfølgelig seint ute :mad: Bilen er litt over 5år og har mest kjørt korte turer. Resultat 1400 kroner for nytt batteri, men siden har jeg ikke hatt problemer :)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.