Før jul kjøpte jeg et nytt digitalkamera, som sluttet å virke lille julaften. Jeg fikk feilmelding på displayet om at noe var galt med objektivet.
I går leverte jeg tilbake kameraet med alt utstyr, og ba om å få sendt det til reparasjon eller evt. få hevet kjøpet. Forhandleren så raskt på kameraet og kunne slå fast at objektivet var skjevt. Hun mente ganske bestemt at det måtte være en brukerfeil, og spurte rett ut om jeg hadde barn som kan ha tyvlånt kameraet eller om det falt i gulvet.
Jeg forstår godt at hun spør meg om dette har skjedd, men i mitt tilfelle har det altså ikke det. Kameraet lå i min håndveske hele tiden, og jeg kan 100% sikker si at det ikke har falt i gulvet eller blitt behandlet dårlig på noen annen måte.
Butikkdama sendte inn kameraet til forhandleren, og sa også at "hvis det viste seg at det var min feil", så måtte jeg betale ca. 500 kroner i diagnosegebyr. I tillegg ville jeg selvsagt ikke få erstattet kameraet. Hun sa det flere ganger, og sa også at jeg måtte forberede meg på at dette kom til å skje, siden objektivet jo var skjev, og det var det ikke når jeg kjøpte det (siden kameraet virket de første dagene). Det måtte være ytre påvirkning, mente hun.
På en måte så forstår jeg fremgangsmåten, på den annen side synes jeg det er ikke riktig at jeg skal ha bevisbyrden for at jeg ikke mistet det i gulvet. Det er skikkelig surt å gjøre et tap på ca. 2000 kroner (kamera) og attpåtil 500 kroner i diagnosegebyr når jeg har gjort et dårlig kjøp, bare fordi de påstår at dette er en skade jeg har forvoldt selv.
Aner ikke. Tok ut kameraet en dag, skrudde det på og fikk feilmelding. Kanskje den var dårlig eller løs i utgangspunktet og ikke tålte å bli bært rundt? Det kan jo være en produksjonsfeil likevel?
Så da er det bare å avfinne seg at man har tapt 2500 kroner på et kamera som var i bruk i ca. fire dager? Er det virkelig så lett?
Det samme kunne jo skjedd om jeg kjøpte et kamera til det tredobelte, eller en annen veldig dyr gjenstand. Jeg synes det er rart at det skal være så enkelt for forhandlerne å sno seg unna ansvaret. Det er de som bestemmer, og bestemmer de at jeg har mistet det i gulvet så får jeg ikke noe. Hallo?! :eek:
Det minner meg om da vi klagde på kjøkkenet vårt. De mente at siden vi hadde barn, så var det sannsynlig at barna hadde hengt i skapdørene. Vi sto på vårt, og fikk nytt kjøkken. Men jeg vet ikke hvordan rettighetene er rundt dette. Ta kontakt med forbrukerrådet (?) hvis de ikke gir seg!
Kinkig sak dette. Du tegnet kanskje ikke forsikring heller? På dyre ting lønner det seg ofte å kjøpe forsikring. Dette dekker jo slike skader.
Men jeg skjønner at det er frustrerende når du vet med sikkerhet at du ikke har skadet kameraet.
Jeg tror jeg ville sendt en mail, eller ringt forbrukerrådet og hørt hvilke rettigheter du kan ha.
Jeg mener også at de bør kunne bevise med 100 % sikkerhet at du har skadet kameraet før de forlanger at du skal dekke dette. Jeg mener all tvil bør komme kunden til gode, men det er vel kanskje ikke slik det fungerer i praksis. Man leser jo om mye rart.
Om verkstedet sier at feilen med kameraet kommer av "ytre påvirkning" har du dessverre ikke så mye du skulle ha sagt nei. Og diagnose gebyr må du vel bare betale om du ønsker å få det i retur uten rep?
Ang forsikring så krever faktisk selskapene at man har et hendelsesforløp for at de skal dekke skaden. Altså, du ville i dette tilfellet måtte forklare hvorfor objektivet er skjevt. Ungene mistet i bakken, snubla med det i trappa osv...
Skjønner at det føles skikkelig kjipt, men om du så det var skjevt da du fikk det burde du sagt ifra umiddelbart. Var det i orden, og det nå er skjevt har det jo blitt utsatt for noe...
Har opplevd akkurat det samme med et par briller. Jeg kom ingen vei med det, selv om det helt klart må ha vært en produksjonsfeil. Hun påsto at sønnen min måtte ha bendt på stengene :himle: Jeg kan i hvert fall garantere at det ikke har skjedd. Men de prøver som oftest alt de kan for å slippe unna erstatningsansvar.
Det er ikke sikkert det har skjedd noe. Det kan godt hende at en produksjonsfeil først viser seg ved bruk. Ville ikke gitt meg på dette og akseptert at det var min feil. De må tross alt bevise at det kun kan ha skjedd ved ytre påvirkning. Og seriøst må kameraet tåle å ligge i en veske...
Vent med å bekymre deg til du hører fra dem som skal se på kameraet. Jeg har inntrykk av at veldig mange butikker er veldig ivrige på å få frem at det sikkert er kunden sin feil, men egentlig så har de ikke peiling. Virker som de skal forsvare butikken sin, for vi selger ikke defekte ting, og vi skal ikke være den som sender inn ting unødvendig til rep...
Har vært borti saker selv hvor jeg har blitt uglesett i butikk, og så viser det seg at det er en soleklar reklamasjon allikevel, når de rette folkene får sett på det.
Da burde hun jo sett at objektivet var skjevt når hun pakket det ut også. Damen i butikken mente bestemt at det var ytre skader på det. Og jeg antar at damen var ansatt i butikkens serviceavdeling og har sett ett og annet kamera før.
Mener du for eksempel at en mobil bør tåle å prates med i regnvær, eller haes i lommen mens man går ut og inn i varme og kuldegrader.
I såfall kan det være at du får deg en overraskelse om du får behov for å leverer den inn til service noen gang. De kommer garantert å si at den er væskeskadet. Og det betyr ikke at man har sølt noe på den. neida, den tåler bare ikke "vanlig" bruk.
Kameraet kan godt ha sett helt fint ut ved kjøp, men allikevel ha en fabrikasjonsfeil. Det kan være at det feks er en liten bevegelighet i objektivet, som da ikke skal være der, og så har de få dagene med bruk gjort at objektivet gikk litt ut av posisjon, og dermed ble skevt visuelt.
Og om dette kameraet er kjøpt i en vanlig butikk, så hører det vel til sjeldenhetene at ansatte der har så mye erfaring innen service på produktene de selger. Det aller meste av slikt utstyr sendes ut av butikken for diagnosering og rep.
Nå vet ingen av oss nøyaktig hva som har skjedd. Hvis det er slik at objektivet skyves fram når kameraet slås på kan det være en feil med mekanismen som gjør at det ser skjevt ut. Og min erfaring med butikkansatte, spesielt i større elektrokjeder, er at de ikke har peiling.
Forøvrig er jeg veldig klar over at fuktskader ikke dekkes av garantien. Det er klart at hvis hun har klasket vesken mot et eller annet og kameraet tok skade av det, så må hun dekke reparasjon selv. Forsikring kan fort lønne seg.
Ricoh Caplio-serien har en svakhet i objektivmekanismen som gjør at objektivet en dag kommer ut skjevt og blir sittende fast. Det ser ut som om objektivet har fått seg en smell, men serviceverkstedet kjenner feilen og (i vårt tilfelle) fikset det uten å mukke.
Hos meg var det omvendt, objektivet kom bare ikke ut mer etter noen dager. Jeg hører at det prøver, men det får ikke til, dermed kommer det en feilmelding og så slår kameraet seg av igjen.
Jeg kunne ikke med det blotte øyet ha sett at objektivet er skjevt. Når dama sa det så så jeg det også, litt, men det er på ingen måte "godt synlig".
OGså ser jeg at Bloppy har litt mer tro på butikkansatte enn meg. :knegg:
Jeg har opplevd det samme, med et Olympus mju. Fyren som mottok kameraet ved reklamasjon var helt sikker på at det skyldtes at noen måtte ha mistet det i gulvet, og kunne triumferende peke på en tydelig ytre skade i form av en liten spalte ytterst på objektivet. Det var helt tydelig gått kraftig i gulvet og fått et hakk, ja!
Han godtok å sende inn til serviceverkstedet når jeg kunne peke på samme spalte på bildet utenpå esken kameret kom i:
Og jeg fikk helt nytt kamera fra Olympus uten spørsmål. :happy end:
Vi fikk samme problem med cameraet på jobb, på en småbarnsavdeling, og jeg fikk reparert kameraet uten problemer. Kameraet var kun brukt av voksne, men jeg kunne jo fått en bevisbyrde der om det hadde blitt aktuelt. Heldigvis ikke, og dermed har også firmaet en fornøyd kunde som kommer tilbake og handler hos dem.
Håper det ordner seg for deg også og at du får reparert kameraet kostnadsfritt.
Kan kanskje ha noe med hva jeg jobbe med det.. Nå vet jeg jo ikke om du har kjøpt det på obs, eller i en elektroforretning med egen service avdeling (ikke reparasjonsavdeling)?
Er det obs er det vel lite trolig at damen hadde spesielt peiling, men er det en elektroforretning og hun jobber i retur/service avdelingen har hun nok peiling ja. Det er ikke akkurat noe som går på rundgang i den bransjen. Jobber man med feks hvitevarer så er det det man kan liksom..
Men for all del! Kan hende hun bare tippet ;)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.