Vi har nemlig diskutert det her litt, og det demrer for meg hvorfor så mange ikke egentlig bryr seg så veldig ...
Jeg skal skrive mer senere, først vil jeg gjerne vite hva folk tror eller vet er årsaken til luftproblemene og smog-en i Bergen. Det er et sammensatt problem, men det er likevel en hovedårsak - som tydeligvis er ukjent for mange. :vetikke:
Det blir ingen poll, jeg har ikke lyst å gi vekk fasiten. :knegg:
Jeg tenker litt av grunnen er at vi er byen mellom de 7 fjell? :vetikke:
At det er ille, er det iallfall ingen tvil om. Var inne i sentrum i helgen og til og med jeg, som ikke har astma, syntes det var ubehagelig å puste. Ikke bra. :skuffet:
Hvorfor ikke folk bryr seg? Det må være at de er glad i å kjøre bilen til jobb, alternativt må kjøre?
Ellers hørte jeg noe om varmluft som et lokk på toppen av den kalde som er nede i dalen, det holder smoggen godt på plass.
Slik jeg har oppfattet det, så er det mange som ikke bryr seg fordi de tror problemet skyldes generell forurensing og vedfyring og almenne klimaproblemer.
Altså at det er for høye CO2-nivåer ...
Men det er da ingen som tror at vedfyring er et allment klimaproblem? Problemet med vedfyringen er jo i høyeste grad lokalt, og bidrar til mye svevestøv, sånn jeg har forstått det.
Så folk tror ikke at det har noe med alle bilene å gjøre??
Årasken er jo lite vind som fører til stillestående luft i byen. Og når man da har ørten børten tusen bilister som kjører gjennom i løpet av døgnet, så er det vel ganske så klart at både CO2, støvpartikler og andre skumle saker blir værende.
Min drøm for Bergen er trikk/utvidelse av bybanen til Åsane, Kokstad og Loddefjord (kanskje helt ut til Straume) :nikker:
Jeg er alt for utålmodig, så jeg kan jo bare røpe fasiten:
Vedfyring har så godt som ingenting med saken å gjøre, nemlig.
Det er NO2-nivået som er skyhøyt, nå over det man trodde var mulig, og NO2 er direkte relatert til bil-kjøring og fint lite annet.
Derfor er det ingenting annet som hjelper enn at folk lar være å kjøre bil til jobb, ikke minst nå som det faktisk går gratis busser fra alle bydelene til sentrum.
Men jeg tror ikke byrådet eller media har klart å få dette tydelig nok frem. Jeg forventer ikke at halve Norge skal vite at det er årsaken, men bergensere og folk som fartes i Bergens-området burde fått det med seg. Mener jeg.
Nå er det jo selvsagt det at byen ligger mellom 7 fjell og at det knapt har vært et vindpust på ukesvis som gjør problemet så ille - giften blåser nemlig ikke vekk og blir heller liggende som et lokk over byen. Og akkurat det kan vi ikke gjøre noe med. Men vi kan kutte utslippene.
Jeg har nemlig hørt agumentet; "jammen, det er jo så kaldt. Jeg nekter å slutte å fyre! :trasser: ". Og joda, det er ikke sånn superbra for luften det heller, men det er småtterier så det holder i forhold. :knegg:
I går kveld kjørte vi over Danmarksplass, og det var et skikkelig grelt gult tåkelag over det hele. Jeg er veldig glad jeg bor utenfor de 7 fjell, for å si det sånn.
Det er grusom luft i byen i allefall, det kan vi bli enige om. Det lukter brent, ergo er det vel lett å trekke slutninger til at det er vedfyringen som er en av de største synderene.
Skritt og skritt. Bilfritt sentrum har vært på snakkestadiet i åresvis. De kunne satt opp busser lenge før bybanen. Men sånn er det med alle miljøproblemer; ting snakkes ihjel, helt til det er gått for langt. Av og til er et diktatur en fin ting.
Kunne ikke vært mer enig Sitron!
Dette er jo egentlig ikke noe nytt. Kanskje ekstra ille i år, men syns det har vært et stort problem i mange år!
Jeg gikk på vdg i byen, 2 år på Kalfaret og ett nede ved politistasjonen. Det er ikke lange biten mellom de to stedene, men vinteren ved politistasjonen var GRUSOM! Dro på meg astmaproblemer og hudproblemer på den ene vinteren. Helt fin før, og helt fin etter.
Hørte noen FrPs Arne Srtevik på NRK Hordaland i går? Han mente løsningen på problemet (som altså er direkte relatert til utstrakt bilkjøring) var FLERE VEIER! :dåne: Og bybane, det er bare tull og kom ikke til å hjelpe det minste.
Selv jeg, som ikke er bergenser, hadde fått med meg dette. :digger:
Den direkte utløsende årsaken til at det er så ille er selvsagt de klimatiske forholdene nå, men siden man ikke får gjort noe med været er det naturlig å gjøre noe med forurensningskildene.
Jeg trodde det var inversjon som var årsaken til luftproblemene. At det er den som forårsaker at de giftige gassene ikke slipper ut av gryta. Når det er sagt så mener jeg selvfølgelig at man burde begrense bilkjøringen når luften er såpass ille som nå. Men i realiteten burde dette helelr være en vekker på hvor skadelig bilkjøring faktisk er for miljøet. Eller hva?
Jeg sitter midt i skiten og jeg kan SE luften! Når jeg tar bussen til byen så ser jeg den gul-grå tåken fra Sandviken og så kjører vi inn i den ved Skolten.
I denne byen har alt handlet om bil i alle år, man har lagt ned alt som minnet om trikker, lokaltoget til Nesttun og slåss aktivt MOT bybanen i alle år, for det viktigste er folks rett til å kjøre alene i bilen sin overalt hele tiden.
Vernet av Skansedammen klarte byrådet å få opphevet for å bygge enda et sentralt plassert parkeringshus, slik at enda flere kan kjøre til byen når det passer dem.
Men et som er det aller største problemet er at man ikke oppretter et skikkelig kollektivtilbud, så folk får et godt alternativ. Folk har jo ikke noe godt alternativ til å kjøre bil, det holder ikke for andre enn de aller mest idealistiske å skulle vente i et kvarter eller mer på en buss man ikke vet når kommer på en holdeplass som de ikke setter navn på, før man kommer til barnehagen, leverer og forsøker å ta en buss videre til jobb, som du heller ikke vet når kommer, for å stole på korrespondering er helt håpløst.
Jeg er vant med å ta buss og ønsker å gjøre det og har funnet en korrespondering som fungerer etter litt hodebry, men jeg skjønner at folk som ikke har oslo-pregede kollektivvaner synes det virker vrient. Hele Åsane bydel er jo en bydel som er basert på bilkjøring. Ytrebygda er umulig å komme til uten bil, det går en buss i timen? Annenhver time? til ytre deler av Fana og Ytrebygda.
Bilfri by er absolutt mulig i Bergen som har et så lite og oversiktlig sentrum og muligheter for å kunne bruke gjennomfartsårer som ikke berører sentrum.
Man kunne hatt innfartsparkering, gratis rushtidsbusser fra Flesland/ Lagunen, Åsane senter, Vestkanten/Haakonsvern og Haukeland, parkering ved knutepunkter på utsiden av bomringen i forbindelse med busstopp med høyfrekvente ruter, rushtidsavgift/køprising, alle parkeringsplasser ut av sentrum, gratis/billig sentrumsbuss og bedre forhold for gående og syklister.
Rørende enig! Og dette drev vi og kjempet for da jeg begynte å bli politisk aktiv i Bergen for 20 år siden (å herregud, jeg høres gammel ut når jeg sier det - jeg begynte veldig tidlig altså!), så det er trist at en ikke har kommet særlig langt - bortsett fra at bybanen endelig er på vei da!!!
Men jeg synes det har kommet ganske klart frem i de reportasjene jeg har sett på NRK og forsåvidt TV2 at bilkjøring er den store synderen her? Ingen av de reportasjene har snakket om CO2, men om NO2 og at bilkjøringen må reduseres. Om et høyresidebyråd klarer å ta det innover seg og gjøre noe drastisk med kollektivtrafikken og bilkjøringen er en annen sak...
Dessuten: jeg har besøkt noen bilfrie byer i Europa, bl.a. Firenze. Der var det absolutt ikke bilfritt sånn i bokstavelig forstand. Det var jo taxier, og en drøss med dispensasjoner. Samt vespaer, såklart. :D Men det var i alle fall mye mye mindre trafikk enn det ellers ville ha vært!
Spørs hva man legger i "bilfri". Det du kan oppnå er å nekte arbeidstakere, besøkende, kunder osv å kjøre bil. Men likevel er det ganske mange som må bruke bil inn i en bilfri sone. Varelevering, håndtverkere - og selvsagt drosje, buss, transport av funksjonshemmede, ambulanse, veiarbeid, renovasjon, post, politi...
Hvis du i bilfri sone skal ha besøk av rørlegger så må rørleggeren få kjøre varebilen sin fram, han vil aldri benytte kollektivtrafikk. Men så er det sånn at rørleggere, elektrikere, telemontører, osv - de bruker bilen til så mye annet også. Så de kjører først ungene i barnehage og på skole, og så kjører de på jobb, og bruker bilen ut på oppdragene sine. Derfor får du ganske mye kjøring.
Og fordi du har ganske mye kjøring likevel, så reiser det seg et "rettferdighets-spørsmål". Da kommer alle sakene med mor med bekkenløsning som er alene med tre små - skal ikke hun få bruke bil for å få ungene i barnehagen? Alle som er mer eller mindre funksjonshemmede, og har parkeringsbevis - skal ikke de heller få kjøre bil? Sakene ville haglet inn som dramatiske avisoppslag, og som dispensasjonssøknader til kommunen.
Og så kommer handelsstanden på banen. Hvis ikke kundene til kjøpesenteret får bruke bil - så flytter kjøpesenteret til nabokommunen. Handelslekkasje - politikernes største hodepine.
Alt i alt ville dette blitt så komplisert, så konfliktfylt, og så vanskelig å kontrollere, at det i bunn og grunn ikke er realiserbart, mener jeg.
En liten presisering i forhold til håndtverkere: det er svært vanskelig å håndheve forbud mot biltrafikk så lenge du har en drøss med biler som kjører i diverse mer eller mindre "gyldige" ærender. Den mor med bekkenløsning som ikke får kjøre bil vil sammenligne seg med den spreke snekker-naboen som får kjøre så mye han vil bare fordi han har firma-logo på bilen.
Som Kanina skrev i innlegget over, Bina, bilfri betyr privatbilfri. Ambulanser, taxier, politibiler, servicebiler osv, de får lov eller dispensasjon til å kjøre. det er du og jeg som skal på jobb, på Akvariet eller handle, som ikke trenger å kjøre bilen vår helt inntil der vi skal. Vi kan ta bussen hjemmefra, eller parkere på innfartsparkeringen og sitte på til Galleriet eller dit vi skal. :værsågod:
med et godt kollektivtilbud så kommer hun seg greit dit hun vil med tre små og vondt i bekkenet. Hun kan få dispensasjon eller kjøre til barnehagen og deretter parkere på innfartsparkringen og ta bussen. Seriøst, altså. Man MÅ ikke ha bil eller bruke den hele tiden.
Mye av handelen rundt omkring er basert på bilbruk. Du får ikke folk til å fylle handlevogn med topp eller kjøpe en støvsuger og ta under armen, hvis de må labbe av gårde til bussholdeplassen, skifte buss med handleposer, støvsuger og to unger på slep - og så labbe rundt igjen i andre enden. Dette er hovedargumentet til handelsstanden.
Og fordi enhver kommune er avhengig av penger, er det lurt å ha en del handelsvirksomhet i kommunen. Nabokommunene er ofte mer enn villige til å ta i mot kjøpesentrene, og kan legge til rette med parkering ved døra og alt det der som handelsnæringa ønsker.
Jeg vet at bilfrie byer har vært diskutert mange steder, og det stopper ALLTID på handels-argumentet. Når handelsstanden truer med å flytte, så legger politikerne seg flat.
(Og da har enda ikke dispensasjonssøknadene fra frustrerte borgere kommet inn.)
Jeg kan fint ta buss til jobb. Så lenge jeg ikke skal levere i barnehagen, selvsagt.
Hjem derimot ... Det er bare å glemme. Det står i sju steiner pga. av alle idiotene som kjører bil - alene, man kan jo ikke dele, og jeg bruker 45 minutter på drøye en mil.
Det tar 20 minutter med bil ... Så da kan dere jo regne selv hva som er kjappest med tanke på barnehagelevering og henting og til og med rekke å jobbe de tilmålte timene på jobb.
Nå er jeg så heldig at min mann er en sånn der med servicebil. Så da kjører vi sammen om han skal til sentrum.
Og nei, bybanen vil ikke hjelpe den dritt for meg når den kommer. Den går nemlig feil vei.
(Og hvorfor i all verden skal den ikke gå helt til Sandsli/Kokstad/Flesland?! Jeg vet svaret, men det irriterer meg likevel.)
Det burde være et ikke-problem i Bergen, da man ønsker bilfri innenfor bompengeringen, og stort sett alt av kjøpesenter allerede ligger i bydelene og nabokommunene. :værsågod:
Jeg tviler sterkt på at de som handler på Galleriet er avhengig av bil, de får uansett ikke parkert PÅ kjøpesenteret. Og Bystasjonen må vel også strengt tatt kunne klare seg uten bilkundene sine da busser (og tog) er minst like enkelt her.
Begynn med å fjerne parkeringsplasser mener nå jeg.
Men er det virkelig trafikk til og fra sentrum som er det store problemet? Riktignok er det i sentrum og innover i bergensdalen at det er størst forurensingsproblemer, men det kommer jo også mye av all trafikken over Danmarksplass å gjøre. Har forresten ikke sett noen målinger fra andre steder i Bergen (feks Fyllingsdalen, som også er er en slik gryte?).
De som skal til sentrum har ofte relativt god bussforbindelse inn dit, selv om jeg er enig i at også den kunne vært bedre, men fra de fleste steder er det OK. De som skal mellom andre bydeler derimot, de har mye større problemer med kollektivtrafikk. Mine svigerforeldre for eksempel, som hver dag forflytter seg mellom nordre og vestre bydel. Og kjører da nettopp gjennom Danmarksplass. Det å ta buss mellom de to punktene tar rett og slett alt for lang tid. Sentrum kunne vært helt avstengt, det ville ikke hindret de i å kjøre på jobb.
Også synes jeg det er ytterst merkelig at nye områder blir bygd ut i Bergen uten at det blir utbygd et godt kollektivtilbud samtidig. Ta Sædalen for eksempel, så vidt jeg vet er det en busslinje som går dit. Vi vil pga at en av oss ikke har førerkort alltid være avhengig av av et godt kollektivtilbud, og vurderer sterkt å flytte til Oslo etter endt utdannelse, siden det vil gi en mye større frihet ift hvor man vil bosette seg og hvor man vil jobbe.
For øvrig er det vel, i hvert fall i selve sentrum, også et problem med alt for mange gamle vedovner. Jeg har vært ute i området de siste dagene, og luktet sterkt av bål når jeg har kommet inn igjen. Mener å ha lest at vedfyring står for ca halvparten av problemet. :confused:
Nei, argumentasjonen er feil. Du klarer det fordi du er vant til det.
Det å ta i fra folk privatbilen og friheten den medfører er en stor inngripen i folks hverdag og får fram aksjonismen på sitt verste. Det er VELDIG mange som mener at akkurat de har en så spesiell situasjon at det er heeeelt umulig å reise kollektivt. (I realiteten er de ikke så spesielle, men de opplever det slik).
Når det gjelder handel er jeg ikke spesielt godt kjent i Bergen, så jeg kan ikke uttale meg om enkelte kjøpesentre. Men generelt er vi nordmenn godt vant med og fornøyd med å bruke egen bil, og vi vil helst parkere på trappa.
Jeg er ellers av den oppfatning at biltrafikk i sentrum kan reduseres mest effektivt ved å fjerne parkeringsplasser eller gjøre dem svært kostbare og med stigende pris jo lengre du står. Til gjengjeld må man legge opp til romslig innfartsparkering med attraktivt kollektivtilbud.
Det er fryktelig vanskelig å få godt kollektivtilbud i alle kriker og kroker av en by. På tvers av bydeler, for eksempel. Det er enklere å lage innfartsparkering og innfarts-kollektivtilbud. Da er det "rette linjer" bussen må følge, det går raskt, og er effektivt. Da får du også folk nok på bussholdeplassen til at bussen kan gå ofte nok til å være attraktiv, og slik at man slipper sånne bussruter som tar en heeeelt annen vei hvis det står en liten "s" ved siden av klokkeslettet...
Jeg har mye mer tro på å redusere trafikk enn å gå for "bilfritt". Jeg tror også at selve ordet "bilfritt" skremmer både innbyggere, politikere og handelsstand. Mens en reduksjon er mer spiselig og derfor lettere gjennomførbar.
Tar tog til sentrum og vandrer bort til jobb. Flink (Men jeg kjører ned til togstasjonen da, så sååå flink er jeg ikke nei. Jeg var det en gang, men nå har jeg blitt litt lat...)
At det er bilkjøring som er hovedproblemet trodde jeg alle vet, på jobb vet i alle fall bilkjørerene det. De bare... vel... flere av dem kjører likevel, for å ta bussen tar jo så lang tid... Jeg er vel ikke nevneverdig bedre selv, som kjører ned til togstasjonen, nettopp fordi å gå tar så mye lenger tid. (Og å ta bussen tar like lang tid som å gå, da vi vikk så vi naboer gå for å ta bussen, også så vi dem i gjen på stasjonen når vi tok samme tog til byen...)
Om ikke bilfritt, så i alle fall seriøst redusert bilmengde i sentrum burde vært mulig, om man hadde store pareringsplasser ved (gratis) rushtidsbuss, så kunne alenemødre med bekkenløsning og andre med barnehagelevering etc fint levert ungene med bil, parkert den og tatt bussen til sentrum. (Ja, og når jeg tenker på enkelte med "levering" som forklaring på jobb må jeg vel legge til: Levere ungene på skolen med bil, og ta bussen til byen. Hva skjedde med å kunne gå til skolen?)
Helt og fullstendig enig. : også for diktatur, med de rette partiene: :p
Ja, men jeg spent på hvordan det vil bli når den kommer. Den bruker visstnok lengre tid til sentrum enn bussen. :undrer:
Det er jo ikke noe i veien for at flere kan bli vant til å klare seg uten bil? Ofte er det jo bare vanen og bekvemmeligheten som stopper folk. Jeg er for øvrig enig med deg i at bilfritt kanskje ikke er veien å gå. Jeg ønsker meg høyere bompengeavgift, (selv om dette i aller høyeste grad også rammer meg...:sukk: ) færre parkeringsplasser + dyrere parkeringsplasser.
Jeg føler forresten et intenst behov for å :fiskedask: alle FRPere når det er snakk om miljøpolitikk.
Vedovner er en ting. Men alle de som har koksovner, og fyrer med koks, som slipper ut tungmetaller også.
I tillegg er det slik at jo bedre forbrenning det er på bilene, jo mer nitrøsegasser slippes ut.
Bina er et tydelig eksempel på at vi ikke kan stole på folks gode vilje når det gjelder å få til et mer miljøvennlig samfunn. Her må drastiske tiltak til, køprising, stenging, vekk med p-plasser og flere bussavganger med rimeligere priser. Pang-pang!
Her er jeg enig. Jeg vil gjerne ta tog til jobben, men jeg må kjøre bil til toget, for den strekningen går det buss bare fire ganger pr dag. Vel fremme ved toget må jeg også få parkert, kommer man etter kl 07 om morgenen er pendlerparkeringen full.
Jeg går på skole i byn, og bor et godt stykke utenfor. Å levere barn på skole og bhb, og hente i rett tid, er komplisert nok selv om jeg kjører bil. Så jeg kjører, selv om jeg godt vet at det er grunnen, men jeg plukker opp en klassevenninne på veien, slik at vi sparer en bil, og det letter samvittigheten litt.
NÅ er det komplisert, ja. Men om nettverket med busser hadde blitt utbedret både med busser, avganger og ruter, så er det jo ikke sikkert det hadde vært så jævla vanskelig som alle skal ha det til.
Nei, det hadde de ikke. Det var jeg som forsøkte å skrive av samtidig som jeg forklarte Poden om maktfordelingen i Norge, et øyeblikk sto det "ta ferie" også, da poden snakket om kongens ferie. :knegg: Skal rette det opp nå.
flere ekspressbusser må til (altså ikke disse gratis de har slengt inn nå, men generelt).
Vi pleier å kjøre til byn (begge jobber i sentrum), idag tok jeg bussen for jeg måtte komme meg tidligere på jobb for en gangs skyld. Første ekspressbuss går ikke før 7.05, da er jeg på kontoret sånn 7.45. Jeg tok dermed en vanlig buss kl. 6.45 (!- tidlig for meg), gikk hjemmefra 6.35, og var på jobb 7.35........, hadde jeg kjørt bil hjemmefra 6.35, hadde jeg vært på jobb før kl.7.
Ikke noe godt argument for å kjøre bil, men når begge jobber fullt, og vi har barn som skal leveres og hentes i bhg og sfo, så blir arbeidsdagene fort altfor korte.
Dette var en liten digresjon...
Men jeg kjenner forurensningen i sentrum, ja. De siste dagene har det luktet sterk vedfyring inne på jobben, klimaanlegget som drar inn den "friske" luften...
Andre jeg kjenner klager på at "det hjelper jo ikke at det går ørtifjørti busser der vi bor, alle er jo ekstressbusser, så de stopper jo ikke! (Når man bor langs ekstressbutens rute, men altså ikke såååå langt unna sentrum at man får sitte på med dem, er det småirriterende å se at det kommer mange busser... men alle kjører rett forbi uten å stoppe.)
Der jeg bodde før kjørte selvsagt ekspressbussene forbi, men også vanlige busser kjørte forbi, gjerne 2-3 stykker, før en tilslutt kanskje stoppet. De kjørte forbi rett og slett fordi de var overfulle. Nå gikk det veldig mange busser forbi der da, så vi fikk jo være med en i løpet av en timinutters tid eller så selv om mange ikke stoppet. Men det tok jo en evighet hver gang den stoppet, om noen skulle av den overstappede bussen, så det viste seg at jeg brukte ca 5 minutter lenger på å gå... Eller sparte ti minutter om jeg syklet. Da sluttet jeg å ta bussen annet enn i spesielle tilfeller ja...
Det at det tar så lang tid å ta buss, enten grunnet for få ekpressbusser, eller at ekspressbusser ikke hjelper der en bor, er jo et argument for mange. Slik jeg bor føles ikke buss som et alternativ i det hele tatt. Buss ned til stasjonen tar lenger tid enn å gå, så da går jeg heller (Men fordi jeg foretrekker å sove en ekstra halvtime i forhold til hvilket tog jeg tar, er det veldig greit å kjøre... Så ja, jeg er absolutt lat, og innrømmer det.) Og buss til byen er bare ikke aktuelt. Vel og merke er det billigere enn toget, men det tar jo år og dag... Men heldig for meg toget er en rask og miljøvennloig måte å få meg til jobb. Og denne lokaltogstrekningen er landets mest puktlige togstrekning, så toget går når det skal også :)
Bergenserene har nå engasjert seg veldig i denne saken. Leser meninger i bt.no og det er veldig underholdende å se hva enkelte klarer å komme med av løsninger på problemet.
Jeg ser at kommunen har fjernet 600 parkeringsplasser i sentrum som strakstiltak, og satt inn gratisbusser så det bør jo hjelpe litt på problemene. Tror som mange andre her har skrevet at hadde kollektivtilbudet vært bedre så hadde flere benyttet seg av buss i disse dager.
Her jeg bor så går det buss en gang i timen, og det er dyrere for meg å ta buss enn å kjøre. De dagene jeg har vært på jobb så har jeg parkert på møhlenpris og gått til byen derfra.
Jeg har ikke vært i byen etter at komunen ba folk om å sette bilen fra seg, men på tirsdag må jeg en tur dit. Regner med at jeg kjører til åsaneterminalen og tar gratisbussen derfra. Men jeg tror mye må endres med kollektivtilbudet skal folk bli flinkere til å ta buss.
Hvordan regner du da? Man må bo temmelig langt utenfor Bergen for at det skal lønne seg å kjøre bil til sentrum. Hvis man regner bensin, bompenger og 50-70 kr for noen timers parkering, skal det litt til at det lønner seg. Gratis parkeringsplasser er det jo nesten umulig å finne.
Bor på hylkje, så med bussbytte så blir det fire busser frem og tilbake. Jeg kjører en bitte liten bil som omtrent går på luft og kjærlighet og så har jeg gratis parkeringsplass på møhlenpris.
Jeg skjønner det hvis du har gratis parkeringsplass, ellers ikke. Man får jo overgangsbillett, så bussen koster vel det samme om man må bytte. Hva koster en bussbillett fra Hylkje, forresten? Er det 23 kr derfra også? (Eller har prisene steget nå fra nyttår?)
Jeg har ikke tatt bussen enda i år, men jeg vet barnebillettene har steget til 13 kr. Jeg tok bussen til byen en gang i fjor og det kostet meg en formue. Husker ikke hvor mye, men jeg betalte både på hylkje og på terminalen, og så tilbake igjen. Bilen bruker 3-4liter frem og tilbake så det koster ikke allverden for meg å kjøre.
Nå er det ikke så ofte jeg er i byen ellers så hadde jeg nok prøvd å tenke mer miljøvennlig. Men igjen, med dårlig økonomi og bor på landet så måtte kollektivtilbudet ha blitt bedre.
Er det ikke en fastpris innen Bergen kommune, da? Hvis det stemmer at barnebilletten koster 13 nå, tipper jeg at en voksenbillett koster 25 eller 26. Det høres rart ut at du måtte betale både på Hylkje og i Åsane. Etter mine beregninger skal det koste 50 kr tur-retur fra deg til byen. Selvfølgelig mer hvis du tok nattbuss.
Jeg snakket med Poden om forrurensningen og hvorfor det var slik i går, og hans spontane reaksjon var: "Jammen, hvorfor sprenger vi ikke bare bort toppen av et av fjellene?" Løsningsorientert kar. :knegg:
Du skal ta temmelig mye buss og taxi før det blir billigere enn å ha bil. Bil koster MASSE. Du har årsavgift, lån, service/deler, EU-kontroll, bensin, olje, spylervæske, bompenger og hva_har_du. Jeg har regnet ut at vi bruker drøyt 5000 på bil i måneden, med alt inklusive fordelt ut over alle måneder.
Ja, det er vel regnet ca. 50 000 i året for å ha bil, så da er du ikke så langt unna med det regnestykket ditt, Mim.
Jeg har verken lappen eller bil og bor slik til at jeg kan iallfall klage på busstilbudet. Siste bussen går 14.45 om lørdagen, ingen busser å snakke om på søndagene. Generelt en gang i timen frem til 22 på hverdagene.
Men; jeg tar en del drosje. Storhandler og tar taxi hjem. Det sparer meg mye penger å bruke de pengene på drosje pr måned fremfor å ha bil.
Jada, vanlig bilhold er dyrt. Når jeg skriver at for meg så er det billigere så er det fordi jeg er så heldig å få bruke min bestefar sin gamle bil. Eneste utgiften jeg har på den er at jeg må selv betale bensin og spylerværske. I tillegg så har jeg gratis parkeringsplass på møhlenpris. Når jeg engang får råd til å kjøpe og holde min egen bil så blir det selvsagt helt andre tall.
Da har Carolin blitt lurt på bussen. (Hvis hun måtte betale to ganger på vei inn til byen.) 50 kr tur-retur Hylkje-Sentrum er i grunn ikke så dyrt. :vurderer å flyttte til Hylkje for å få mer ut av bussbilletten: :knegg:
Jeg skjønner jo at de ser seg nødt til noe sånt, men kjenner det litt i magen at det nå blir et h***e å få levert og hentet i tide, og jeg lurer litt på hva eksen skal gjøre, som da sikkert får over en times reisetid tvers gjennom byen og som begynner 06.50 om morgenen..
Men sånn utenom det er jeg glad i Bergen, og håper man får fikset opp i miljøproblematikken. Det å spørre om hva folk har lyst til kommer definitivt ikke å skape noen endring.
Får håpe det hjelper. Noe må jo gjøres, såpass det blir bedre luftkvalitet.
Men hverken jeg eller min mann har mottatt noen sms fra kommunen, hverken den sendt i går eller den som skal sendes i dag, enda våre nummer er registrert i telefonkatalogen/opplysningen med vår adresse her, som selv om det ikke er postnummer Bergen likevel er Bergen kommune... Jaja, vi kjører jo ikke til sentrum likevel, og har nå fått det med oss, så vi klarer oss uten sms sånnsett.
Han kan vel kjøre RUNDT sentrum da? Det er jo bare I sentrum det er kjøreforbud, man kan fint kjøre utenom sentrum, om man uansett skal fra sørsiden til nordsiden eller motsatt. I alle fall enn så lenge. Hvor lenge det varer avhenger vel av hvor fort de får skikk på luftkvaliteten her.
Det er drastiske tiltak ja, men det er tross alt drastiske situasjoner det er snakk om også. Jeg er veldig glad vi ikke bor i sentrum, for å si det sånn, jeg hadde ikke latt guttungen sove ute i den lufta, han sover tross alt ute pga den friske lufta... ville vært skeptisk til å ta ham ut noe særlig i de belastede områdene. Noe MÅ gjøres, og når folk ikke klarer å ta oppfordringene om å la bilen stå, ja da må mer drastsiek tiltak til.
Bilen min står stille for tiden, men jeg skal si at det var bra tungt føre å trille tur på, det som vanligiv er en liten halvtime ned til kjøpesenteret og rundt 45 minutter oppigjen, var lenger både grunnet at typsike "snarveier" ikke er fremkommelige med vogn for tiden, samt at det er tungt føre nå om dagene...
I dag snakket jeg for første gang til en mann som lot bilen gå på tomgang. :flau: Vi bor såpass nær sentrum at luften er vond også her. Og da jeg så ham stå rolig og prate med noen utenfor en bil som sto på tomgang ble jeg ganske sur. Jeg kjeftet ikke altså, bare spurte om bilen skulle stå lenge på tomgang. Han så dumt på meg og sa nei. Mer kunne jeg nesten ikke gjøre. :rolleyes:
Jeg har forøvrig bil med oddetallnummer og skal være så syndig at jeg gjør en ukehandel i morgen kveld, med bil. Men så skal den få stå i helgen.
Har fått telefon, brev, 2 sms... Lurer fremdeles på hvordan jeg skal få hentet snuppa på onsdag. Jobber i sentrum den dagen, barnehage på Sotra og bor i Loddefjord:o Ingen ekspressbuss etter 09.00 og 17.00 Men, men ikke sikkert det kommer så mange elever heller...
Enten lurt, eller ikke smart nok til å forstå at billetten fra den første bussen også gjaldt på neste buss. :sparke:
Skal på jobb i byen på tirsdag så da finner jeg vel ut av hvor mye det koster. Jeg kan kjøre den dagen, men jeg må jo prøve å bidra der jeg kan.
I dag derimot måtte jeg en tur innom legevakten så da kjørte jeg. Men kjørte lovlig. Det var veldig lite biler på veien og det var veldig bra, men det som forundret meg var at av de får bilene som var på veien så var det ikke noe forskjell på antall oddetallsbiler og partallsbiler. Jeg vil tro at folk generelt sett har fått opp øynene for situasjonen og velger å la bilen stå uavhengig av skiltnummer og derfor var det så lite biler ute i dag.
Omvei ja, kronglete ja, men man må vurdere da om buss er mer eller mindre kronglete, når det nå engang er satt begrensninger. Når hun sier at hun lurer på hva han skal gjøre nå han ikke får kjøre gjennom byen, ja da er altså en omvei en mulighet.
Men jeg innser at dette er lettere for meg å svelge enn for andre, vi jobber i sentrum begge to, trenger derfor ikke kjøre gjennom, og kjører altså ikke til byen på vanlige dager heller. Jeg skjønner at det derfor er enklere for meg å akseptere at det er nødvendig. (Skal jeg ha bilen til sentrum må jeg kjøre den 30 km "omveien" om jeg vil eller ei, derfor tar jeg heller toget)
Man kan vel kjøre om Laksevåg? Ut på danmarksplass og så gjennom fløifjellstunellen? Uten å passere bomringen?
En stund siden jeg kjørte over danmarksplass nå så husker ikke hvor bomen står.
Jeg tror uansett ikke at de få som kjører fra sotra til åsane gjennom alle tunellene er de som bidrar aller mest.
Poenget er vel å få flest mulig til å la bilen stå for en periode slik at Bergen blir et bedre sted å bo og være for ALLE?
Jeg leste i bt.no at kommunen hadde svart noen som hadde spurt om akkurat det med å kjøre hjem etter at man har jobbet natt. Svaret deres var at der måtte alle bruke sunn fornuft.
men nå har jo "problemet" løst seg av seg selv. En dag varte forbudet, synes det kunne vart til mandag, sånn at vi kunne kjørt med "glede", mens de odde folkene kunne ta bussen:p
Men ville du uansett ha kjørt "med glede" i Bergen nå? Har du vært i sentrum denne uken? Luften lukter og smaker vondt. Barn på Danmarksplass holdes hjemme fra skolen eller inne i friminuttet.
Jeg forstår at man kjører bil fordi man føler at man ikke har noe annet valg. Men jeg har ingen forståelse for at man kan kjenne glede ved det i Bergen akkurat nå.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.