Jeg var utrolig nære førerkort da jeg var 19, men prioriterte backpacking framfor å fullføre (manglet oppkjøring og de obligatoriske greiene). Siden har jeg knapt sittet bak rattet.
Men nå skal jeg altså omsider få tatt lappen, 33 år gammel. Trenger å forberede meg litt på hvor mye det vil koste meg i penger og tid og lurer altså på andre late bloomers erfaringer.
Det kostet meg i underkant av 50 000 inkludert alt. Brukte ett år, og jeg hadde mange kjøretimer. Kjørelæreren min sa at når man er over 30 kan man ofte sette likhetstegn mellom antall kjøretimer og antall år. Han mente jeg var klar for oppkjøring lenge før jeg selv var enig. For meg gikk mye av tiden med på å faktisk bli trygg på at å kjøre bil ikke er kjempefarlig. Man blir jo så utrolig dødelig etter at man får barn. :sparke:
Jeg tok lappen som 37-åring (dagen før jeg ble mor). Jeg brukte fire måneder med ukentlige kjøretimer - tror det ble førti timer inkludert alle de obligatoriske timene. Men jeg hadde aldri sittet bak et ratt før, så du trenger jo sikkert ikke på langt nær like mye.
Jeg er på linje med Mei. Brukte i underkant av ett år og i underkant av 50 000 kroner. Sluttet å telle da det sto på, men betalte fakturaene da de kom i posten med ujevne mellomrom.
Jeg tok lappen da jeg var 32. Brukte sikkert minst 30 timer, og strøk til oppkjøring tre ganger. :flau: Men den første gangen var det kjørelæreren som burde ha latt være å tvinge meg til å prøve. Jeg mente ikke selv at jeg var klar.
Men. Etter det har jeg kjørt helt skade og ulykkesfritt. Jeg regner de ekstra kostnadene med kjøretimer som min forsikring i forhold til at jeg er en god og trygg bilist nå.
Kjørerlæreren min sa at han følte at han drev med trafikal voldtekt på meg nesten helt til rett før oppkjøring. Jeg var livredd. De aller fleste timene ble brukt til å gjøre meg mindre redd. Kjøreteknisk var det ikke noe problem.
Bare det obligatoriske kommer for meg på rundt 18.000,- tror jeg at jeg regnet ut. Hvor mange kjøretimer du trenger kommer helt an på hvor du bor og hvor mye du har mulighet til å kjøre privat. Jeg holder på nå, og ender vel opp som Mei, både i penger og tid. Jeg kunne nok vært ferdig allerede, men har hatt relativt lange opphold i sommer og jul, så det har forsvunnet rundt 4-5 måneder der.
Jeg hadde aldri kjørt før jeg begynte med kjøretimene, så jeg regner med at du kan belage deg på færre timer enn hva jeg har.
Jeg øvelseskjørte forøvrig svært lite i tillegg til kjøretimene. Du fikser helt klart bykjøring fordi du kommer til å måtte gjøre det "hver dag". Vi som bor i periferien derimot; :niks:.
Jepp. Kjører du i Oslo trenger du i gjennomsnitt flere timer enn ellers i landet. Mange har spurt meg hvorfor jeg ikke har tatt et intensivkurs i Mo i Rana eller hvor det nå er de tilbyr det, men for meg så har det vært et poeng å lære å kjøre i Oslo. Det er her jeg bor, og her jeg kommer til å kjøre mest. I begynnelsen kjørte jeg mye på Løkka, Tøyen, Grønland, Kampen, Carl Berner og slikt, og jeg føler meg relativt sikker på bykjøring nå.
Enig med Glitter. Man kjører opp der man faktisk skal kjøre!
Jeg var relativt sikker på Oslo-sentrum-kjøring da jeg tok kjøretimer, men ettersom jeg har hatt lite behov for å kjøre der etterpå "kan" jeg det ikke lenger. Veldig dumt, egentlig.
Maaaaasse. Har fortrengt hvor mange. Var innom fire kjørelærere (to i Danmark, to i Norge). Det ble til flere lengre pauser. Tok til sist lappen da jeg var 33, og stod med en gang både teori og praktikk så "sparede" litt der...:giggle:
Det som reddet meg var muligheten for privat øvelseskjøring. Jeg kjørte en hel del med mannen, veninnen, søsteren min. Nå kjører jeg alt og overalt ! :kry:
Jeg kjørte opp i sommer(28år). Tror jeg hadde forholdsvis mange timer. I snitt en dobbelttime i uka fra September til Januar og så litt mer sporadisk etter det.
Aner ikke hvor mange timer det dreier seg men det ble ganske dyrt til slutt ja :knegg:Jeg hadde kjørt litt før, men det var så lenge siden at jeg var som nybegynner å regne.
Det eneste som er sikkert og visst er at det var, og er, verdt hvert øre! Å ta lappen er det lureste jeg har gjort etter barn og mann- jeg elsker å kjøre bil og verden blir veldig lettvint når man har bilen tilgjengelig :jupp:
Jeg vil tro at mye kommer tilbake når du setter deg bak rattet. Mange av tingene når det gjelder kjøring er som å sykle. Du kan det, selv om det er lenge siden sist.
Tok lappen for snart 3 år siden, var 35 år og hadde ikke kjørt før. Brukte i underkant av 4 mnd, husker ikke hvor mange timer jeg hadde, men det var rundt 30. Kjørte opp i Oslo.
Jeg er snart 36 og har foreløpig hatt 8-9 kjøretimer, og det går veldig bra. Jeg tror nok jeg skal klare meg under 36, altså, men man skal aldri si aldri. Mei sier mye klokt om hvor dødelig man blir som voksen og mor. Jeg er en ganske forsiktig sjåfør, men jeg har kjørt en del før og holder stort sett bare på med "plukk". Jeg blir bedre hele tiden og skal snart ta teorien, tror jeg.
Jeg turde ikke å telle etter, men det var nok flere enn 30. Men jeg hadde ikke anledning til å øvelseskjøre noe som helst utenom kjøretimene, og det bidro jo til å øke timetallet og prisen nokså kraftig.
Men jeg klarte det på 3 måneder, da :cool:
Mørkekjøringen tok jeg et halvt år etter at jeg tok lappen.
Langkjøring og glattkjøring tok jeg på en uke mens jeg ventet på oppkjøringen.
Må ikke ha dette før teorien.
Nei, jeg vet man ikke må ha det før teorien, men slik du skrev så forsto jeg det som at du kun trengte to kjøretimer, og ingenting av det obligatoriske siden du hadde mopedlappen.
Ånei, mitt første svar gjaldt kun kjøretimer, de hadde jeg bare to av. :)
Vet ikke helt hvor misforståelsen oppstod, men det spiller jo ingen rolle heller. :knegg:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.